[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjootje

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:33

Ik heb Teun (mijn belg) vorige week ook behandeld met pipetten, en het werkt, zijn sokken beginnen weer aan te groeien en hij schuurt niet meer.
Heb een pipet per sok gedaan, ook hij bleef maar schuren.
Nino heeft gelukkig nergens last van wat betreft de sokken, dus ik denk dat ze er ook wel een beetje aanleg/gevoelig voor moeten zijn.
Wat wij wel merken is dat sinds ze weer volop op de wei staan ze allemaal een beetje last hebben van jeuk, ze hebben allemaal kleine plekjes op het hoofd, en sommige ook op het lijf en de staart.
Teun heeft daar ook nog steeds jeuk op zijn lijf, dus dat ligt niet aan de mijten, maar wij denken aan het rijke gras, want dat groeit als kool.
Ik gebruik frontline, dus dat is het proberen zeker waard @ellie

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:35

Lepel schreef:
Hier bijten de paarden ook wel in de sokken , maar eigenlijk alleen als ze liggen , dan kunnen ze er lekker bij ......
wij hebben toch ook wel eens jeuk ?

Hoe komen de paarden aan mijten ? dan bij de oorzaak beginnen met aanpakken ( heb al jaaaaaaren Tinkers , maar nog nooit mijt gehad ...... )

Volgens mij zitten mijten vooral in stro en hooi.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:46

Ik had toen een doosje van 6 pipetten gekocht en in alle sokken een pipet gedaan en 2 op dr rug. En dan voor de zwaarste hond had ik die gekocht. Hielp echt goed.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:49

Ik heb de pipetten van frontline, voor 40 kilo hond, en dan pipet per sok, en dat helpt dus al.
Durfde nog niet meer te doen, was eerste keer dat ik dit probeerde.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:56

oh , heb geen van beide , vandaar dus.
Hier eten de paarden kuilvoer ( onbeperkt ) en staan op zaagsel ( wanneer ze op stal staan ....) , maar meestal op zand in de winter !

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:58

Ik heb het er toen met da over gehad (overigens een andere dan die van gister)en die zei dat het niet veel uit zou halen.we zijn al vanaf het begin bezig om het mijtenprobleem te verhelpen.even help t maar zoals nu.....
in maart heeft ze injectie gehad.Na een week of 4 was ze weer zo aan het stampen en bijten dat ik contact op nam met dierenarts.hij adviseerde een pasta in de sokken te doen met invectimine of zoiets.die had hij klaargelegd op de praktijk.zoiezo na 3 weken herhalen.dat hebben we keurig gedaan en ze laat het super toe.de tweede keer is nu 6 weken geleden en nu is het zo dat meerdere paarden kale plekken hebben en sommige zijn echt niet fijn om aan te zien.dus ik ben er werkelijk mee bezig.maar onder die sokken zit waarschijnlijk nog een berg ellende(wrs ook wondjes)die mijten gaan dus over naar haar weidegenoten.vandaar dat die allemaal onder de kale plekkies zitten.
Ik heb de pipetten in huis,maar wilde het advies van de da ook niet in de wind slaan.en die kuurtjes leken ook echt te werken.schijnbaar zijn na de tweede keer toch weer eitjes uitgekomen.
nu heeft ruana geen kale plekjes meer op de huid,maar onder die sokken zal wel veel ellende zitten.
en die bron moet wel aangepakt worden.
Ik begrijp dat jullie me willen helpen.maar ik denk dat ik eerst van die mijten af moet zien te komen.schaam me nou al rot omdat er andere paarden besmet zijn.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:04

Maar je kunt met die pipetten dus juist van die mijt afkomen toch? Er zijn blijkbaar meerdere mensen met die ervaring hier. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat die middeltjes niet zo goed hebben geholpen die je hebt gebruikt, dan zouden de mijten toch weg moeten zijn? Er zijn ook paarden die slecht/overgevoelig of helemaal niet reageren op ivermectine, en het is vrij duur spul toch? Ik zou er vandaag pipetten op doen, en dan even 2 dagen afwachten op het resultaat. En dan even elke 4-6 weken herhalen om ze weg te houden. Elsa heeft er maar 1 keer last van gehad (mijten) en sind sik hara met de pipetten doe nooit weer (en ik check regelmatig)

Staat Ruana nu als enige paard apart trouwens (bedacht ik me net in de stal :P)?

Lastig hoor! Ik hoop dat alles snel opgelost is/wordt voor je.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:09

ja voor zover ik weet wel.maar dat zullen ze ook wel gedaan hebben om haar vervelende gedrag op de weide.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:19

elliecuijk schreef:
ik heb nu 1 x een injecite laten geven en 2 maal een ontwormpasta met invamectine(als ik het zo goed schrijf) in haar kootholten gedaan.even helpt het,maar nu is een gedeelte van de andere paarden aangestoken.Voorheen hebben deze nog geen last van mijten gehad.Ruana heeft vreemdgenoeg geen plekken meer op haar lijf(had ze wel,maar zijn weggetrokken)maar in die sokken blijven ze zitten.ze wordt samen met de aangestoken paarden al behandeld met imavorol,maar ik vrees zolang de bron niet wordt aangepakt,je er niks mee opschiet.ruana is apart gezet.

En je weet zeker dat het mijt is? Behandelen de andere mensen hun paarden ook? Anders kan je aan de gang blijven natuurlijk.

Sorry Ellie, en dit is het laatste wat ik hiervan ga zeggen, maar als ik jouw berichtjes lees, lees ik alleen maar reacties met spieropbouw, niet goed luisterende ruana en medicatienamen. En de VA en staleigenaresse worden ook wel erg vaak samen in een post genoemd. Geniet jij eigenlijk wel van je paard?

Ik ben het ( zoals gewoonlijk :D ) met Lotte eens. Ik krijg een onderbuik gevoel bij je berichtjes en NIET omdat ik het idee heb dat JIJ slecht voor je paard zorgt, maar wel omdat ik het idee heb dat je je teveel laat beinvloeden en geen zicht meer hebt op wat jij zelf eigenlijk zou willen voor je paard.
Het is jammer dat je niet in de buurt van Rotterdam woont, want ik had hier zo m'n best gedaan voor een plekje voor je! Serieus waar.
Ik kan nu een heel a4tje vol schrijven met hoe ik het zou doen, hoe je dingen anders kan aanpakken, dat je dr zo hier zou mogen brengen.
Maar ik denk dat het het belangrijkste is dat jij heel concreet bij jezelf moet gaan bedenken wat je wilt met Ruana, wat het beste is voor haar en of dit de manier / stal is die daar het beste bij aansluit. Ik of wie dan ook in dit topic kan de situatie niet veranderen. En je kunt altijd je verhaal hier posten, maar Ruana is daar niet mee geholpen.
Schrijf het eens op voor jezelf en desnoods hier.
Wat is belangrijk voor je en dan vooral voor Ruana en hoe wil je dat realiseren / wat heb je daar voor nodig.

Ik kan me voorstellen dat je door al deze dingetjes die gebeuren door de bomen het bos niet meer ziet, maar juist daarom is het hier wel handig om wat met de tips te doen. Wij staan wat verder van de situatie af en kunnen dus met een 'gevoellozere' blik naar jouw situatie kijken.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:25

andere paarden worden wel behandeld ja.anders kom je er nooit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:27

Sorry dat ik weer zo binnen kom vallen, heb in het begin meegekletst maar daarna door drukte alleen in de meeleesstand gezeten.

Lees dat je mijt behandeld met ivamerol en ivermectine? Dat gaat NIET helpen. Injecties tegen mijt kunnen ook behoorlijk risicovol zijn. Ivamerol werkt tegen schimmels en ivermectine zoals in wormpasta's zit gaat niet afdoende werken tegen mijten.
Pipetten kunnen werken, maar als ze het zo heftig heeft dan zou ik gaan wassen met Sebacil. Sokken eraf kan maar hoeft niet perse te werken. Je wilt iets wat overal komt. Dus of het middel moet overal op de huid aangebracht worden of het moet door de huid opgenomen worden. Het eerste bereik je door te wassen met sebacil, het tweede door pipetten die door de huid worden opgenomen. Een ander middel gaat NIET werken.
Afgeschoren sokken kunnen daarnaast ook voor behoorlijke irritaties gaan zorgen, zeker als ze tekort zijn afgeschoren. Ik zou eerst maar eens een goede behandelmethode opstellen en je goed inlezen over wat mijt is en hoe je het dient te behandelen. Staat voldoende info over op Bokt. Als je een DA hebt met weinig ervaring ermee dan kom je er gewoon niet goed af.
Heb zelf een merrie die al 10 jaar lang af en toe kriebels heeft. Alles al geprobeerd en bij haar breekt het 2x per jaar uit, tijdens het verharen (verminderde weerstand). Verder keurige benen.
Maar echt, de dingen die je nu aan het doen bent gaan gewoon niet afdoende werken...

Verder gaat alles hier goed. Jessie heeft minimaal last van haar artrose en Flynn is veranderd in een nijlpaard. En dus superdruk met werk (hoezo ingestorte hypothekenmarkt? :? ) en dus te weinig tijd om hier echt structureel te posten... Y;(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:58

Connor heb ik vorig jaar na herhaaldelijk soppen ook behandelt met stronghold. Voordeel is dat dat lang genoeg werkt om de eieren die later uitkomen ook te doden. Injecties hebben een groot risico op allergische reacties tot de dood zelfs mogelijk. Mij is altijd geleerd dat de ivermectine via de mond niet helpt tegen mijt. En Imaverol werkt alleen tegen schimmel niet tegen mijt daar heb je Sebacil of de vervanger voor nodig anders blijf je je paard onnodig vergiftigen met middelen. Zo fris is imaverol ook niet dat je het oneindig kunt blijven toedienen.

Ik heb een paar vragen over je situatie, ben je de enige pensionklant daar of zo of bemoeit stalhouder zich met iederen zoveel? Ruana is je eerste paard dacht ik als ik me goed herrinner, ik kan me voorstellen dat je daar wat onzeker van wordt wat te doen maar toch zul je moeten leren vertrouwen op jezelf. Anderen hebben haar vaak zien vallen en kreupel zien lopen, wie zijn die anderen? Heb je wel eens de tijd gehad rustig een paar uur naar je oaardje te zitten kijken. Heel leerzaam en rustgevend. Dan kun je zien hoeveel ze struikelt, andere paarden aanvalt, hoe lang ze graast rust enz.

Connor was tot zijn 4 e ook een onderontwikkelde sliert met een op het oog erg beroerde veel te lange slappe rug die struikelde over zijn eigen sokken. Met de goede rustig opgebouwde spiertraining maar vooral goed en voldoende voedsel is hij verandert in een gespierde bonk die erg terreinvast is. Maar daar hebben we wel 3 jaar over gedaan. Voor het rijden moet ik zijn rug specifiek trainen met pessoa lange lijnen en dressurtraining doe ik dat niet is het gegarandeert rugpijn door zijn te lange rug.

Vorig jaar kwam hij volledig ondervoed en onbespierd aan op de stal waar ik nu sta. Daar hebben we wel de beweging een beetje kunnen opvoeren maar echt veel en zwaar werk doet hij niet. In een jaar tijd met continue weidegang met beperkt gras is hij verandert in een redelijk bespierd en nu wel helaas obees paard. Afgelopen winter heeft hij vooral niks gedaan vanwege een gebroken voet van mijn kant. Toen ik hem weer oppakte na ruim 5 maanden was zijn conditie goed en zijn bespiering vrij aardig. Dankzij goed en voldoende maar niet teveel ruwvoer en heel veel buitenlopen.

Hoe ziet Ruana s dag er ongeveer uit kwa eettijden buitenstaan beweging ed. Teveel en te vaak en te lang longeren kan blessures opleveren en heel gemene ook. Mij is altijd op het hart gedrukt longeren is goed mits niet te lang achter elkaar (max 20 minuten waarvan maximaal 15 minuten in gedwongen houding) op een te kleine ruimte (minstens 16 meter maar groter is veel beter) en zeker niet meer dan 3 keer per week. En als spieropbouw bij een flink geblesseerd paard het advies meters maken rechtuit in vrije houding. Zoals het wandelen dat je met haar doet. En kijk voor jezelf eens kritisch naar wat je met haar wil op termijn, waar jestaat wat je eisen zijn hoe zij staat en wat je zeker niet wil. Misschien kom je uit op een stal verd weg maar waar je niet de onzekerheid hebt hoe het gaat met je paard waar je wel lol mee moet hebben.

Connors en onze eisen zijn erg groot zeker vanwege zijn gezondheidsproblemen en die van mij. Wij staan nu bijna 20 kilometer verderop maar dat is het dubbel en dwars waard. We voelen ons er allemaal beter bij en paard is gelukkig.

Ai een lang verhaal voor een meelezer. :o en niet bedoelt als kritiek maar iets waar wij lang geleden ook tegenaanliepen op een stal. Paard had steeds gezondheidsproblemen deels door de bemoeienissen van stalhoudster die hem letterlijk ziek gevoerd heeft omdat ze dat beter voor hem vond, hem liet berijden in onze vakantie in een loodzware bak met een loodzware ruiter met nog meer voer zonder dat wij het wisten terwijl hij pas net onder het zadel was. Van alles ons opdrong wat we niet wilden of niet deden, dan deed ze het wel achter onze rug. En helemaal tegen de adviezen van de dierenarts in die op een gegeven moment woest op haar was omdat ze ons paard steeds zieker maakte. Uiteindelijk zijn we s avonds laat gevlucht naar een andere stal die voor ons een noodbox had klaargemaakt. De gezondheidsproblemen zijn nooit meer helemaal overgegaan en daar hebben we nu ruim 9 jaar later nog last van. Laat het bij jou niet zover komen alsjeblieft. Dat wil je je paardje niet aandoen.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:30

:o

Ik heb wel wat op touw gezet , met mijn opmerking naar Ellie toe.... velen deden er volgen

Ellie , ik hoop niet dat je alles wat hier geschreven wordt als kritiek beschouwt , ik vind alle reacties juist iets positiefs hebben.
Misschien kan je er iets uithalen waar je iets aan kunt hebben ... zoveel zorgen om je paard lijkt mij niet fijn !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:37

Ik had het al veel eerder gelezen maar niet fit genoeg uitgebreid te antwoorden. En lang nagedacht hoe het neer te zetten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:51

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:33

Zo ik moest even flink bijlezen. Amigo is ook wat aan de dunne kant maar hij komt steeds meer aan. Samen met de stalhouder afgesproken dat hij onbeperkt hooi,kuil extra bij krijgt. Ook krijgt hij naast zijn biks rantsoen ook podo grow van mij. Na het rijden wel meer natuurlijk. Ze hebben gelukkig ervaring met magere/oudere paarden. En hij krijgt regelmatig bietenpulp bij. Als ik jouw posts zo lees ellie laat je je inderdaad veel beinvloeden door anderen en de stalhouder. Amigo zit ook niet goed in de bespiering en struikeld zo nu en dan ook wel. Maar een normaal paard zou nu al flink moeten zijn aangekomen. Ik heb dan het geluk dat mijn staleigenaar ervaring met extra bijvoeren van oude/magere paarden. Hij is ook heel eerlijk naar pension gasten toe als hij denkt dat he beter kan. Hij doet er alles aan om paarden lichamelijk goed te krijgen! Met Amigo heb ik de eerste maanden ook alleen maar gestapt en gewandeld. Ben nu pas flink aan het werk met hem.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:44

Heb gelukkig zelf geen mijtgevallen gehad in alle jaren dat ik paarden bezat/bezit. Denk dat er genoeg tips zijn genoemd waar je mee uit de voeten kan.

Ik kom ook weer binnen vallen. Had veel aan mijn hoofd op prive gebied en erna vakantie met moeders geweest. Ben sinds donderdag weer terug en dan heb je een hoop te doen weer.. altijd wel weer leuk om Gracey te zien :D

Aww Tinky als aapje hihi

Karuna, lang niet gespot, hoop dat alles goed met je gaat.

Ik heb vandaag een zoveelste primeur!
Heb met touwhoofdstel buiten gereden. Helaas alleen dus moest afstappen voor een foto hihi.

Eerst een foto vooraf.. Wat wordt ze toch steeds mooier <3
Afbeelding

Even pauze voor een foto onderweg..
Afbeelding

Erna nog een kiekje in de wei
Afbeelding

Afbeelding

Ze wordt al lekker zwaar.

Was een heerlijk gevoel zo zonder bit, ook een lekker galopje gedaan.

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:46

Jackytje schreef:
TINKY IS EEN AAPJE :') _/-\o_ _O- (Sorry, is eigenlijk totaal onserieus terwijl hier een serieuze discussie aan de gang is, maar kon het niet laten)
http://theuglydance.com/?v=djqaeffvkr

:') :')

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:44

ik ben net weer terug van ruana.helaas is de poging tot scheren falicant mislukt.zelfs met de verdovingspasta (2 spuitjes!)trapte ze nog gericht en raak.Had je die ogen moeten zien van haar.vol vuur
daar ben ik echt van geschrokken.
morgen bel ik de dierenarts voor een afspraak te maken.dan moet ze maar verdoving van hem krijgen.Het moet gewoon gebeuren,want die sokken moeten er gewoon af.de bron moet aangepakt worden.dat is wat ik wil.

om op enkele van jullie vragen terug te komen,

karuna:nee ,ruana is niet mijn eerste paard.hiervoor had ik een apaloosa en een brabants trekpaard.beide helaas na anderhalf jaar in mijn bezit te zijn geweest overleden.
nee ,ik ben niet de enigste pensionklant.er zijn er nog een paar meer.En ook op kun paarden wordt goed gelet.weliswaar hebben er een paar genoeg ervaring.iedereen ziet soms meer dan jij.

Ik ga de komende dagen eens flink overdenken.wat moet ik doen,wat wil ik doen.ik ga wel meelezen,maar wil even een plan gaan trekken.Hierbij denk ik ook aan wat jullie gezegd /geschreven hebben.heus ik sla jullie adviezen niet in de wind.
maar ik zal even niet reageren.zit te vol in mijn kop.

o ja:ruana is dus niet enkel apart gezet vanwege haar mijtenprobleem,de paarden zijn nu toch al besmet.ze is voornamelijk gescheiden gezet om dat ze te vervelend werd naar de andere paarden toe.dat was de grootste druppel.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:48

* haalt hele bericht weg en houd wijselijk m'n mond :o

Hihi staat tinky goed :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:02

Ik heb mn kop er niet bij (gezeik met een ziekgestoordeindrkop-buurvrouw)

Mijt, dat is een begin zonder einde. je behandeld vandaag, maar de eitjes van die je vandaag dood, die leven nog en komen over 10 dagen uit.

Jaron had luist, die heb ik in de butox gesmeerd. binnen een dag dood, weet niet of dat voor mijt helpt.

Scheren, het scheelt misschien iets, maar als je dat doet, dan kun je beter je hele paard gelijk kaal-kaal scheren? want altijd hou je haar waar ze in kruipen/

Tinkie :+:
Grace ga ik morgen ophalen, die komt hier op stal :+: zo'n mooie meid!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:13

Haha moet je langs mij eerst haha. zo een vind ik niet snel meer haha.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:22

lol :P neem wel een omweg

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:26

Snackie schreef:
Jaron had luist, die heb ik in de butox gesmeerd. binnen een dag dood, weet niet of dat voor mijt helpt.

Scheren, het scheelt misschien iets, maar als je dat doet, dan kun je beter je hele paard gelijk kaal-kaal scheren? want altijd hou je haar waar ze in kruipen/

Een DA die weet waar hij het over heeft zal ook altijd een behandeling uitschrijven met een begin, een herhaling over 7-10 dagen en voor de zekerheid dan na 7-10 dagen weer. Anders doodt je inderdaad de weer uitgekomen eitjes niet vóór ze geslachtsrijp zijn en zelf weer nieuwe eitjes leggen. Door een derde keer te wassen doorbreek je de cyclus van 'oudere' eitjes.
Was je maar één keer en herhaal je niet, te kort of te laat dan kom je er dus ook níet vanaf.

Maar goed, ik heb niet het idee dat je iets hiermee of de al eerder gegeven tips doet... Wil je wel meegeven dat je echt zeker moet weten dat je DA verstand van zaken heeft wat dit betreft, en je goed inlezen over mijt en wat het precies is en hoe je er goed vanaf kunt komen. Anders verzwak je de huid alleen maar onnodig, en als mijt ergens van houdt... Succes!

*gaat weer onder meeleessteen zitten*

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:35

Ik heb een vraag aan jullie. Jack heeft bovenin zijn sokken van zijn voorbenen plekken zitten. Het lijkt wel een soort huidsmeer, roos. als ik eraan kom vindt hij het niet fijn. Verder heeft hij er volgens mij weinig last van. Ik heb al van alles geprobeerd om dit weg te krijgen. Ik heb een paar weken gesmeerd met sudocremen, gewassen met honden vlooien shampoo. ik heb hem zelfs laten spuiten tegen mok. Niets helpt om het weg te krijgen
Weten jullie wat dit kan zijn en wat ik er tegen kan doen?