[TI] [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: [HK] LGVII - Mutsen en Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:29

Ellie, succes vandaag!!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:30

thanks,ben verschrikkelijk zenuwachtig.hopen dat er daadwerkelijk iets uit komt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:56

Spannend Ellie!

Als alles goed gaat gaat Diaz misschien dit weekend al verhuizen..
ik heb gister liggen janken in bed.. pff.. ik vind het allemaal zo moeilijk!!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:01

Knuf diaz . Sterkte! Is allemaal niet makkelijk

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:29

ahh.. diaz wij zijn er voor je hoor :(:)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:32

Karlijn, je moet maar goed in je hoofd houden dat Diaz nu de zorg krijgt die ze nodig heeft EN dat het tijdelijk is en ze JOUW paardje blijft!!!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 12:18

Thanks allemaal..

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:29

Ben net weer terug.weet alleen niet zo goed wat ik móet.ze liep vandaag nagenoeg netjes,rechts iets minder maar niet slecht voor ongerust van te worden.omdat ik het graag wilde zijn er toch fotos van onderbenen gemaakt.niets op te zien.er zit wel iets maar nog steeds geen duidelijkheid dus.da adviseert door te gaan met longeren en reumacam te geven.kijken of het helemaal over gaat..maar hij vindt haar rug niet bepaald goed om te berijden.die is te hol.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:30

hier even een uitgebreid verslag van vanmiddag.

we zijn begonnen met op het harde te stappen,draven en daarna de buigproef.eigenlijk niet veel speciaals om op te merken.In alle gevallen bleef ze vrijwel netjes lopen(niet onregelmatig).
Omdat hij wilde zien hoe ze in de ronde liep,en de longeercirkel goed droog was daar haar beide kanten op laten draven.Da zag wel een lichte afwijking maar zelfs al was het een warmbloed geweest dan was het nog niks om ongerust over te zijn.Omdat wij (stalgenoot was er bij)het toch wel vreemd vinden dat het verschil met andere dagen zo groot was wilde hij haar ook in de rijbak zien lopen.hier hetzelfde verhaal.ze loopt wel iets onregelmatig maar niks ernstigs.
weer terug naar de longeercirkel.nu moest ik enkel rechtsom longeren (daar zit volgens hem wel iets,maar ze loopt te weinig onregelmatig om het ernstig te doen vinden).
En dan kom je op het punt hoe nu verder?stalgenootje vroeg wat er nu het beste gedaan kan worden.tja,moeilijk punt.
uitverdoven is momenteel geen optie;omdat het onregelmatige lopen te weinig is,zou uitverdoven waarschijnlijk te weinig resultaat opleveren.Bovendien leveren de sokken een probleem op.hij zou moeilijk een ader kunnen vinden.sokken zouden er dus af moeten,en daarvoor moet ze weer verdoofd worden.
foto's maken kan,maar waarschijnlijk is het geen bottenprobleem en zou er niks te zien zijn.
Omdat ik toch wel enige zekerheid wil,heb ik gevraagd toch foto's te maken.Geen probleem,werd geregeld.gangpad vrijgemaakt en hij heeft alles in gereedheid gebracht.loodschort aan,ruana een roesje en beginnen maar.foto's zijn gemaakt,maar daar is niets op te zien.aan de ene kant fijn want nu weet ik dat er geen botproblemen zijn.Maar wat nu.Da geeft aan dat we het beste kunnen starten met de pijnstiller/ontstekingremmer die ik al had.Ws zit probleem in de spieren,gewrichten of pezen.met medicatie zou ze beter moeten lopen.longeren moet ik mee door gaan,maar rijden niet.Hij vindt de rug van ruana wel zorgwekkend.Hij gelooft niet dat het ooit dat er goed op gereden kan worden met die holle rug.(wervels zouden teveel tegen elkaar komen met druk erop en dan zou ze ook door haar benen kunnen gaan)
Na afloop nog even naar stalhouder gegaan en alles besproken.Zij vindt het geen goed idee om met de medicatie te starten.De kans is groot dat door de pijnverlichting ruana nog meer gaat vervelen/jagen op de weide.en omdat er een paar jonge merries van de stalhouder staan en nog een paar oudere zou dat nog wel eens goed fout kunnen gaan.
Zij denkt dat het beter is ruana nog harder t laten werken door pesoa strakker te zetten en de spieren meer te laten gebruiken.kans is groot dat t probleem dan ook naar voren komt.

kortom we zitten wel in de goede richting maar ik moet nu gaan beslissen wat er verder gebeurd.Moeilijk hoor.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:44

even een vraagje ... je was in het begin van dit topic toch bang dat ze slaapziekte of zo zou hebben , is daar dan niets meer van over ?
Pijnstilling ben ik ook niet voor ... zou ook maargbloedingen kunnen geven verteld mijn veearts. En ze voelen minder pijn dus doen ze juist weer teveel Ik zou juist je eigen gevoel volgen en langzaam opbouwen...
Die holle rus is mij nog niet opgevallen bij jouw paardje. Heb je eens een goede stanfoto ?
Hoe oud is ze dan nu ?

Ik vind al die verschillende verhalen over je paardje zo vreemd ( ik val je niet aan hoor ! ) , maar misschien let je teveel op je paardje ?

Laatst had Kyan Karlijn een klap op haar hoofd gegeven , gevolg was een winkelhaak met VEEL bloed erbij.
Wij hebben dat eerst een paar dagen aangekeken , toen ging het iets etteren en heb ik er wondspray ( van de koeien) op gedaan.... toen was het met een paar dagen over. Litteken heeft ze ook nauwelijks siet er weinig meer van ....
Ik bedoel , ben je niet te voorzichtig met je paard ?
( nogmaals , ik val je absoluut niet aan hoor ! )
Ik heb het geluk een zeer nuchtere melkveehouder te hebben als man en niet zo snel onder de indruk is van een wond.....

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:46

Hier op stal staan verschillende tinkers en een shire en die struikelen ook allemaal regelmatig. Ik denk dat sommige tinkers ook gewoon een beetje lui zijn en daarom hun poten niet goed optillen.

Ik heb goede ervaringen met een osteopaat. Is dat misschien iets. Die bekijkt het hele lichaam, dus spieren, organen etc.
Jack is er enorm van opgeknapt. Die had een wervel vastzitten in zijn rug. En verder had hij last van zijn litteken van zijn castratie (die was al 2,5 jaar geleden gedaan)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:58

Het lijkt er momenteel idd niet op dat ze slaapziekte heeft.ze is in de wei niet meer gevallen dus wat dat betreft ben ik daar niet meer zo bang voor.
als ik haar zo zag de laatste tijd was mijn gevoel ook meer dat het probleem ergens in de benen zat.en da bevestigd ook dat er iets is,maar dat het moeilijk vast te stellen is.ze loopt momenteel te netjes.
het kan natuurlijk zijn dat ze dondersgoed in de gaten had dat er een arts haar aan het onderzoeken was en dat ze super haar best doet om zo goed mogenlijk te lijke.dat ze haar pijn verbijt.Ik weet t niet.Ze ziet er niet uit alsof ze pijn heeft.
Ja misschien let ik er wel veel op ruana.ze is immers m'n kindje,maar er wordt ook op haar gelet.alle paarden worden hier goed in de gaten gehouden.En als er 2 op het zelfde moment zeggen dat ze zeer onregelmatig loopt en zelfs haast kreupel,dan zal dat ook echt wel kloppen.Want ik zie dat helaas echt niet.(Ik vindt het echt rot dat ik dat niet zie,voel me daar knap vervelend over)
maar het is niet zo dat ik haat behandel als een paard met gouden hoeven.een paar kleine wondjes doen me niet zoveel.en eerlijk dat struikelen daar val ik ook niet zo over,maar kreupelheid is wel wat anders.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:41

Ellie,een paard blijft een paard en geen kindje,hoeveel je er ook van houdt.Er zit een groot verschil tussen dieren en mensen en het is toch heel belangrijk dat dieren niet vermenselijkt worden(Is absoluut geen aanval hoor!)
Ik heb op de foto's die ik van Ruana tot nu toe gezien heb geen schrikbarend holle rug gezien?
Ben ook niet zo'n voorstander van pijnstilling,dan is de kans groot dat je nooit ziet wat er aan de hand is.
En ik sluit me bij Lepel aan dat ook bij ons de tinkers vaak struikelen,zeker de jonge dieren of de dieren die ingereden worden,balans is dan moeilijk te vinden.Wil je dan te veel,te snel,dan gaat het fout.
Ik hoop echt dat het goed komt met Ruana :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 03:07

*meelezer komt even binnenvallen*

Ellie, is er al eens een (bewezen) osteopaat bij Ruana geweest? Gewoon eerst een blanco check-up, eventueel als daar niks uitkomt hem/haar richtlijnen geven van waar op te letten. Beenproblemen en kreupelheden hoeven niet altijd te ontstaan in het been, dat maakt het vaak lastig. Daarbij zegt kreupel op een been ook niks, daar ze soms het echt zere been ontlasten en daardoor het andere gaan overbelasten waardoor dat been kreupel lijkt of daadwerkelijk wordt.

In het algemene plaatje ze ik bij Ruana idd een moeilijke rug, maar zeker niet onberijdbaar. Kan je wel een paar concrete voorbeelden noemen van slechtere/hollere ruggen waar zonder pijn of mankementen mee gereden wordt.

Wat ik wel zie is een paard wat ik er nog steeds niet top uit vindt zien, sorry :o Wanneer een paard goed in het voer staat en een stabiele leefomgeving heeft waarin regelmaat en duidelijkheid zeer belangrijk zijn, dan heeft het paard oa een bepaalde basisbespiering etc. Heb even in je berichten terug gezocht, en toen Ruana net bij je was zag ze er velen malen beter uit (oa nek, schouderpartij en bil). En dan mag Ruana wel een veulen hebben gehad, de gevolgen mogen daar eigenlijk niet zo lang zichtbaar van zijn. Mijn merrie heeft ook afgelopen zomer een veulen aan de voet gehad, is "al" 12 en ziet er nu gewoon goed uit, niks op aan te merken.

En dat gebrek aan bespiering los je dus NIET op met longeren of rijden, maar eerst met beter/anders gaan voeren. Ik zie het in mijn eigen omgeving. Luna kocht ik in mindere conditie, oa met een enorm iel nekje, ik heb haar nooit gedwongen laten bewegen, alleen haar op een goede weide gezet met een stabiele kudde, rustig aan wennen aan wel meegenomen worden om iets te doen (kocht haar "opfokgroen"), wat inhield borstelen of even los een paar rondjes rennen in de bak. Na een maand of 2 zag je al duidelijk verandering; iel nekje was weg, net als de puntkont en hol getrokken rug en buik. Hier staan 5 paardjes die nu drie zijn geworden. Luna is daar een van en vier anderen zien er allemaal gewoon goed gezond uit, geen sportspieren maar wel in verhouding. Eentje mist duidelijk een boel, wat niet gek is gezien hij best ziek is geweest afgelopen winter. Komt wel goed, maar geeft wel aan waar het mee samen hangt. Ook bij volwassen dieren is dit erg duidelijk, in mijn zoektocht naar een nieuwe merrie de afgelopen maanden ben ik bij een paard geweest wat duidelijk ook tekort kreeg aan voeding en verzorging, daar klopte ook echt helemaal niks van. Ook Tinky van Kaat hier uit het topic zou ik als voorbeeld kunnen noemen, en mijn eerste Tinkermerrie Lady. Ga zo maar door. Ruana kan ik daar helaas ook aan toe voegen :o En dan kan je staleigenaresse wel anders beweren, wat voor het ene paard goed is is voor het andere paard niet goed, een Tinker is heel ander verhaal dan een sportpaard. Ben jij de enige met een koudbloed op stal of zijn er meer mensen? Denk bijvoorbeeld ook aan een Haflinger of Fjord...

Als de spieren niet in conditie zijn om het maar zo te zeggen is het niet zo gek dat Ruana gaat struikelen, stijf lopen oid. Als ik jou was zou ik eerst dus naar de fysieke basisconditie van Ruana gaan kijken. Lekker in het gras, goed ruwvoer, liefste onbeperkt, daarnaast ondersteunen met ongeveer een kg sobere brok. Zorg dat de kudde waar ze in staat stabiel is. Ik las iets over jagen, dan is er dus stress in de kudde en dat kan ook grote terugwerking hebben op zowel de geestelijke als lichamelijke conditie van een individueel paard. Het kan ook andersom; dat er gejaagd wordt omdat het paard (de jager) niet lekker in zijn vel zit, probeer dat kringetje te doorbreken dus.

Eventueel weet ik wel iemand in de buurt van Nijmegen die misschien een plekje weet/heeft waar Ruana (tijdelijk) kan staan om bij te komen mocht je toch twijfelen of je huidige stal kan bieden wat Ruana nodig heeft. Ik zeg niet dat je haar weg moet halen (want ook dat brengt weer stress met zich mee), maar verder kijken dan binnen je huidige stal kan geen kwaad toch? Baadt het niet, dan schaadt het niet.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 06:35

Als ik eerlijk mag zijn Ellie, zou ik Lotte persoonlijk wel gelijk geven. Aangezien ze mij ook vernoemd heeft kan ik er zeker over meespreken :j En alles wat Lotte zegt is compleet waar; Tinky werd ook gewoon niet gelongeerd, of bereden de eerste dagen. Eerst even op haar effen komen, volle wei op, brok en hooi. Ook gaven wij haar nog een vitamine-supplement op voorschrift van de kliniek, lijnzaadolie of lijnzaad (zodat het voedsel lekker glad is en het makkelijker door haar darmen gaat) en nog zo'n soort kruidenmix. Die laatste dingen krijgt ze niet meer, enkel het lijnzaad. En moet je Tinky nu zien! Ze is helemaal in topvorm en lange ritten is geen probleem. Nù is ze gespierd. Als ik die foto's zie van dat zielig hoopje paard dat daar uit die trailer kwam, herken ik haar haast niet meer. Zelf haar oude eigenaar (!) was in de wolken, ze kwam steeds aan haar nek en zei 'Ooh, die nek, zo gespierd geworden!' En geloof me, dan krijg je wel een trots gevoel. Tinky had idd ook een veulen april vorig jaar en was na de bevalling ook slechts een zielig hoopje. En dan die koliek erbij was haar echt bijna fataal. Even ter illustratie;

Edit; betere foto

Met veulen (06/08/'12) Officiële aan koopdag, dag erna koliek
Afbeelding
Na koliek
Afbeelding
Nu (na 10 maanden)
Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:12

Ellie, geen commentaar, maar ik word moe van je stalhouder. ze slaat elke keer het advies van de va in de wind.

Ik weet niet hoe gek je op ruana bent, maar je moet voor jezelf bedenken wat je vind. Zegt de va dat je er niet mee kan rijden? vind je dat best. dan is dat zo, anders kan ze wellicht voor de kar.

Het is een jong onbespierd beest, moet ene hoop leren, dus wat dat betreft is het einde nog niet zoek.
En wat pijnstilling betreft, als dat het advies is? en wat je stalhouder dan zegt vind ik onzin. Als ruana 1 of 2x jaagt zal het ook klaar zijn. en dan nog? een paard moet niet in pijn lopen. Als ze lekker in dr vel zit,en ze wil spelen, dan zie ik dat toch liever.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:29

Ook ik ga wel met lotte en Jacky mee hoor Ellie. Het is moeilijk, en natuurlijk wil je het allerbeste voor Ruana. Dat je stalhoudster de adviezen van de VA (steeds?) afwijst vindt ik nogal opmerkelijk eigenlijk. Kun je haar niet eens vragen waarom ze dat doet, misschien heeft ze weinig vertrouwen in deze VA ofzo? Dat ze met pijnstilling meer zou gaan jagen in de wei, en dat ze/stalhoudster bang is voor haar eigen jonge paarden zou voor mij echt een reden zijn om wat anders te zoeken.

Ook hier een merrie die wij zeer mager en drachtig hebben gekocht. Ook deze merrie was in zeer slechte conditie. Wij hebben haar een jaar op de wei laten lopen (stond voorheen veel op stal) en dat heeft haar veel spieren en soepelheid gegeven. We zijn nu (1,5 jaar verder) rustig begonnen met wat stappen in de bak, wandelen en heel licht longeren. Hiervoor is ze 10 jaar (!!) kreupel geweest, ij de vorige eigenaar dus. Ik heb een cranio-sarcaaltherapeut laten komen, en die heeft met 5 behandelingen het paard van heel veel ellende afgeholpen (o.a blokkades in nek, schedelbasis, hals, rug en bekken). Waar wij een paard met pijn (en veel ongewenst gedrag) kochten hebben we nu een superlief, braaf en rustig paard in de wei staan.

Van deze merrie werd trouwens ook gezegd dat er geen zadel op zou passen vanwege de rug. Maar nu ze veel zwaarder is, en ze meer spieren heeft valt dat reuze mee. Ik heb er nu een BF cheyenne op en een BF Arizona en dat zit prima.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:40

Oke, dan wil ik ook heel graag aangeven dat ik het volledig met de mensen hier boven eens ben.
Ik lees iedere keer je stukjes omdat ik heel benieuwd ben wat er nu uit gaat komen.
Maar telkens als ik lees dat je zo intensief longeert, en ze zo hard loopt, dan denk ik dat is toch helemaal niet goed voor een jong paardje?
Ik heb juist het advies met Nino gekregen om vooral veel buiten te rijden, lekker aan lange teugel rechtuit lopen.
Daarnaast ben ik sinds 3 weken begonnen met een uurtje les in de week, en merk dat hij dat nog heel moeilijk vind (ik ook), en ook hij struikeld veel,vooral als hij moe word.
Toen Nino 7 maand geleden bij ons kwam was hij ook erg schraal, niets geen bespiering, en nog net niet mager.
Hij heeft de hele winter op goed hooi met na het werk een schepje brok gestaan, nu staat hij volop 24/7 op de wei, met ook na het werk een schepje brok.
En hij begint nu mooi te worden, komt lekker in de bespiering, en er zitten wat kilootjes bij op.
En je stalhouder, daar heb ik ook moeite mee, ze weet gewoon alles beter terwijl het jouw paardje is.
Je zegt zelf dat jij het onregelmatige niet ziet, maar je da bevestigd dit, want ook hij ziet (bijna) niets van die onregelmatigheid.

Ik denk dat je wat meer vertrouwen in jezelf moet hebben, ga op jouw gevoel af, jouw paardje, jouw beslissing.
En ik hoop echt voor je dat het allemaal mee valt, en je nog heel lang veel plezier van Ruana mag hebben, want volgens mij is het een heel leuk paardje, wat gewoon jong is en nog heel veel moet leren.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:42

oh Ellie wat moelijk! Laat je niet overdonderen door je stalhoudster, luister naar je paard en naar je gevoel! Ik zou ook zeker een keer een goede osteopaat erbij te halen, baat het niet dan schaad het niet!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:02

daarnet een smske van stalhouder:ruana is weer met bijten begonnen in de sokken.gitseren toen ze even op stal stond was ze weer aan het schuren met de staart.veel paarden zijn aangestoken en hebben overal plekjes.
vanmiddag ga ik een verdovingspasta halen en imavorol.zoiezo die sokken er af want die mijten zijn dus nog niet onder controle.ze is inmiddels apart gezet op een andere weide om nog verdere besmetting te voorkomen.mocht de pasta niet afdoende zijn dan toch laten verdoven met dierenarts erbij maar dan wel op zeer korte termijn.dit gaat nu even voor,want nog meer paarden besmetten en straks wordt ik helemaal verbannen van de stal.en dat wil ik niet.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:14

Heb je ook al eens vlooien pippetten gebruikt voor grote honden voor in de sokken?
Dit heb ik bij mona gedaan en zie dr nu bijna niet meer krabben in dr sokken.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:21

ik heb nu 1 x een injecite laten geven en 2 maal een ontwormpasta met invamectine(als ik het zo goed schrijf) in haar kootholten gedaan.even helpt het,maar nu is een gedeelte van de andere paarden aangestoken.Voorheen hebben deze nog geen last van mijten gehad.Ruana heeft vreemdgenoeg geen plekken meer op haar lijf(had ze wel,maar zijn weggetrokken)maar in die sokken blijven ze zitten.ze wordt samen met de aangestoken paarden al behandeld met imavorol,maar ik vrees zolang de bron niet wordt aangepakt,je er niks mee opschiet.ruana is apart gezet.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:48

Jeetje wat is het toch allemaal vervelend Ellie... ik snap dat je een beetje ten einde raad bent.
Echter ben het ik helemaal eens met wat hierboven wordt gezegt.

Ik ben ook van mening dat je merrie weer helemaal bij moet komen, ik krijg het idee dat ze door al het gedoe overdonderd wordt wat haar dus niet ten goede doet.
Je stalhoudster slaat indd telkens het advies van een DA in de wind! wat ik tamelijk ernstig vind!
Je DA geeft niet voor niets het advies en als er iemand voor gestudeert heeft dan zal hij/zij dat zijn.
Ik ben ook geen dokter, maar met de ervaring hier, zou ik Ruana ook eerst eens minstens een paar maanden rust geven op een wei samen met een ander rustig paard, desnoods alleen.

Wat betreft de pijnstilling, het wordt voorgeschreven door je DA, en als jij stikt van de pijn neem je toch ook een asperine?
Dit is absoluut geen aanval, maar misschien een klein duwtje om te gaan realiseren dat een paard wat pijn heeft ook recht heeft op iets pijnstillens en daarom moet ik opkomen voor je paard. Ik snap dat je dan bang bent dat ze dan gaat dollen met andere paarden, maar dan moet je de keus maken om haar alleen te zetten in een kleine weide.

Wat betreft Longeren met een passoa, daar was ik voorheen al geen fan van (had ik al aangegeven),
daar zou ik dan ook abrupt mee stoppen.
Longeren is uber slecht als dit overmatig gebeurd.
een paard is niet gemaakt om schuin te lopen, dat is iets wat de mens wilt.
Zo af en toe longeren kan geen kwaad, maar veelvoudig wel.
Ik denk dat een paard met vermoedelijk been problemen ook de kans moet krijgen om te herstellen en ik denk niet dat ze die kans nu krijgt.

Hier is de tinker van mijn moeder een aantal jaar ook afgeschreven door een been probleem.
De dierenarts zei; of afmaken of weide rust zolang hij aangeeft dat het nog gaat.
Wij hebben uitteraard voor het laatste gekozen mits hij pijnloos bleef.
Sjaak heeft toen minstens anderhalf jaar stil gestaan in de wei, voor we weer wat zijn gaan wandelen (puur stappen).
Ondertussen werd hij om de week behandeld door de osteophaat.
Nu ruim 5 jaar verder, hij loopt goed, is pijnloos en we kunnen zelfs weer een buitenritje maken en naar het strand.
Wij doen absoluut geen zwaar werk met hem, zoals longeren of in een bak rijden. Zolang zijn gezondheid ons niet laat vallen mag dit nog jaren zo doorgaan.

aja ik hoop gewoon dat je niet de adviezen van de DA op zij legt.
Gooi je longeerlijn maar vooral die passoa in de kast en haal die er pas weer uit als Ruanna daar aan toe is!
en probeer de goede keuze te maken, kijk wat je gevoel zegt en geloof eerder je DA dan een ander...

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:53

Hier bijten de paarden ook wel in de sokken , maar eigenlijk alleen als ze liggen , dan kunnen ze er lekker bij ......
wij hebben toch ook wel eens jeuk ?

Hoe komen de paarden aan mijten ? dan bij de oorzaak beginnen met aanpakken ( heb al jaaaaaaren Tinkers , maar nog nooit mijt gehad ...... )

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:20

Ellie, zou je niet eens willen proberen haar met de hondenpippetten te behandelen? Dan hoeft ze misschien ook niet verdoofd? Ik heb Elsa ooit behandeld toen ze erg veel beestjes had (oeps!), gewoon met 2 pipetten (voor grote 25 kg +) honden over de rug. Na 45 minuten waren alle beestjes dood, Elsa wilde veel rollen eventjes, maar darana was het klaar. Ik doe haar nu standaard elke 6 weken (behalve de winter). Ik gebruik Advantage voor grote honden.