Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wanneer een paard goed in het voer staat en een stabiele leefomgeving heeft waarin regelmaat en duidelijkheid zeer belangrijk zijn, dan heeft het paard oa een bepaalde basisbespiering etc. Heb even in je berichten terug gezocht, en toen Ruana net bij je was zag ze er velen malen beter uit (oa nek, schouderpartij en bil). En dan mag Ruana wel een veulen hebben gehad, de gevolgen mogen daar eigenlijk niet zo lang zichtbaar van zijn. Mijn merrie heeft ook afgelopen zomer een veulen aan de voet gehad, is "al" 12 en ziet er nu gewoon goed uit, niks op aan te merken.
En dan kan je staleigenaresse wel anders beweren, wat voor het ene paard goed is is voor het andere paard niet goed, een Tinker is heel ander verhaal dan een sportpaard. Ben jij de enige met een koudbloed op stal of zijn er meer mensen? Denk bijvoorbeeld ook aan een Haflinger of Fjord...
En alles wat Lotte zegt is compleet waar; Tinky werd ook gewoon niet gelongeerd, of bereden de eerste dagen. Eerst even op haar effen komen, volle wei op, brok en hooi. Ook gaven wij haar nog een vitamine-supplement op voorschrift van de kliniek, lijnzaadolie of lijnzaad (zodat het voedsel lekker glad is en het makkelijker door haar darmen gaat) en nog zo'n soort kruidenmix. Die laatste dingen krijgt ze niet meer, enkel het lijnzaad. En moet je Tinky nu zien! Ze is helemaal in topvorm en lange ritten is geen probleem. Nù is ze gespierd. Als ik die foto's zie van dat zielig hoopje paard dat daar uit die trailer kwam, herken ik haar haast niet meer. Zelf haar oude eigenaar (!) was in de wolken, ze kwam steeds aan haar nek en zei 'Ooh, die nek, zo gespierd geworden!' En geloof me, dan krijg je wel een trots gevoel. Tinky had idd ook een veulen april vorig jaar en was na de bevalling ook slechts een zielig hoopje. En dan die koliek erbij was haar echt bijna fataal. Even ter illustratie;