[TI] [HK] Deel 6, Waar ons hart vol van is,stromen de monden.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: [HK] Deel 6, Waar ons hart vol van is,stromen de monden.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:33

Nou wat leuk dat je dat aanbied! Hulp is altijd welkom natuurlijk! Haha!

D_Travis

klinkt hartstikke leuk!! en dat winkeltje ook! zou het ook zo doen hoor! lijkt me super!!

Ik heb heir een filmpje.. zo gaan onze liedjes dus.. zelf bedacht haha.. alleen soms werkt het neit helemaal Lachen

ze wist trouwens neit dat ik haar filmde.. hihihi

Afbeelding

_janet_

Gaaf huis sita! mooie ruimte hoor!
Leuke plannen zijn jullie aan het maken zeg! Lammetjesdag is erg leuk, heb zelf ook geholpen met lammetjesdag op mijn schapenstage bij een schaapskooi.

D_Travis

lammetjes zijn zo schattig Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:36

Ja, leuk is dat he zo'n dag!
Hier doen ze dat ook elk jaar, en dan 2 weekenden ofzo op Zaterdag en Zondag.. En een volk dat dat trekt! Bloos! Niet normaal!

Je zorgt voor een hapje en een drankje.. Kinderen mogen op de foto met een lammetje in de armen, ponyrijden en kunnen kleuren ofzo.. Nou, ik zie t helemaal zitten.. Tong uitsteken

Dat filmpje.. Huilen van het lachen Ineens zo'n trap! *LOL*

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:37

ja klinkt heel leuk!! ik weet zeker dat ik dat als kind ook geweldig had gevonden Lachen

hihih ja daarom zeg ik, het werkt niet altijd hahaha

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:48

Klinkt helemaal super sita Haha!
Wat vinden jullie van rijden met een touwhalster Lachen? Sorry ben me een beetje aan het verdiepen in alle soorten 'hoofdstellen' Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:50

Heb ik niet zo'n enorme mening over eigenlijk. Is iig niet mijn ding. Wil wel eigenlijk de wedervraag stellen : Waarom ben jij je aan het oriënteren op vanalles en nog wat? :) Wat bevalt je niet aan je huidige optoming?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:51

Een touwhalster is niet echt gemaakt om mee te rijden.. Lachen
Er zijn zat andere bitloze optomingen, iets wat lijkt op een touwhalster is een cross rope bridle.. Lachen

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:51

Het bevalt me wel, maar ben toch ook wel erg geintresseerd in het bitloze rijden. En dat dan vooral naast het rijden zoals ik nu doe Lachen, maar dan vooral beetje zoekende naar wat voor soort hoofdstel een bepaalde werking heeft.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:53

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:57

Super sita Haha!, dankjewel!! Daar heb ik echt wat aan Lachen
En dat wat leon laatst plaatste op foto's, wat snowdon had, was dat ook een cross rope bridle, of was dat weer wat anders Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:58

Neuh, dat zeker niet, maar dan kun je wellicht wat meer richting een bepaalde hoek zoeken / andere zaken al uitsluiten als je weet wat je graag wilt veranderen.

BoktWiki heeft ook een leuke basis-samenvatting : http://www.bokt.nl/wiki/Bitloze_optoming
Op HAR staat er ook een heel sticky : [HAR] Overzicht van bitloze optomingen en waar ze te vinden

Persoonlijk ben ik van mening dat er qua bitloze optomingen er maar 1 echt vriendelijke optoming is. En dat is de neckrope. Verder vind ik de bosal en Hackamore acceptabele bitloze optomingen, maar ik ben wel van mening dat bitloos in de optiek van velen gelijk staat aan 'vriendelijk'. En daar ben ik het mee oneens. Er zijn bitloze optomingen waar je echt hard mee kan inwerken, veel harder dan met een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:58

Snowdon heeft een Bosal om :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:00

Vooral omdat de druk bitloos erg op de neus wordt uitgeoefend? Lachen
Bedankt voor je antwoord Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:02

Een bosal is nog een van de vriendelijkste optomingen inderdaad.
Bitloos is zo vriendelijk zeggen ze dan, maar inderdaad, je kan er een hoop schade mee aanrichten..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:04

Met de neckrope rijd ik zeg maar altijd in de bak, maar ik zoek eigenlijk nog iets vriendelijks bitloos voor naar buiten.
Maar het is dus van groot belang dat je goed weet hoe het te gebruiken Lachen, als hoef ik bij mal nooit zo veel druk uit te oefenen buiten. Maargoed ik neem natuurlijk geen risico!

Anoniem

Re: [HK] Deel 6, Waar ons hart vol van is,stromen de monden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:05

Eevj schreef:
Vooral omdat de druk bitloos erg op de neus wordt uitgeoefend? Lachen
Bedankt voor je antwoord Lachen

Niet helemaal, weet je nog mijn uitleg over die mexicaanse neusriem? Veel bitloze optomingen werken gecombineerd in. Op de neus en op het stuk achter de oren. En vooral daar achter de oren kan je gemeen hard in werken.

Touwhalster bijvoorbeeld, die knopen zitten op gevoelige plaatsen, juist zodat je met lichte druk al gelijk een reactie teweeg kan laten brengen. Als je dat niet doorhebt, of je vindt dat je paard niet snel genoeg reageert, dan bestaat het gevaar dat je daar snel te pittig mee inwerkt. Of je geeft zelf tegenstrijdige informatie via je lichaamstaal en je signaal aan het halster.

Mijn optiek is : Hoe simpeler hoe beter.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:06

Met een bit richt je ook schade aan, altijd. Knipoog

Ik rij altijd buiten met touwhalster, in de bak meestal met een nekring of met een stick (als begrenzing) .
Als ik dressuur ga oefenen, doe ik wel een normaal hoofdstel om.
Nigel reageert super op bitloos Lachen
Maar ik ben het wel eens met Maya, het kan super scherp inwerken, maar het is aan jou om het niet zover
te laten komen, dus eerst een goede basis op de grond te hebben, dat het principe van wijken op
lichte druk er goed inzit, alvorens je ermee gaat werken.
Het paard moet het principe snappen, anders werkt het niet zoals het zou moeten en richt je er dus schade mee aan.
Laatst bijgewerkt door Puchje op 02-01-09 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:06

ik denk dat de vriendelijkheid van een bit of bitloos niet zo heel veel verschilt. Ligt puur aan hoe streng je bent.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:09

Ja dat is waar, zo had ik er eigenlijk nog helemaal niet over na gedacht Tong uitsteken, en is die werking dan hetzelfde met een normaal hoofdstel als je gewoon t bitje eruit haalt?
Ik wilde eigenlijk beetje overstappen op bitloos omdat ik dacht dat het zoveel vriendelijker was, maar als ik dit zo lees valt dat dus ook wel mee Clown

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:10

Een bit heeft altijd druk... Het ligt altijd in de mond en drukt altijd op de lagen.

Een goede bitloze optoming heeft een release, dat betekent dat er totaal geen druk is als je los laat.

Dus daarin is bitloos zeker vriendelijker...
Laatst bijgewerkt door Puchje op 02-01-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:10

Een optoming is zo vriendelijk als dat je er zelf mee omgaat. Met bit, bitloos, stang of wat dan ook.

Hoezo richt je met een bit altijd schade aan???
Edit; lees net je reactie.
Ik blijf van mening dat de omgang met het materiaal de schade bepaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:14

_janet_ schreef:
ik denk dat de vriendelijkheid van een bit of bitloos niet zo heel veel verschilt. Ligt puur aan hoe streng je bent.

Imo ligt er bij bitloos het gevaar hem erin dat je daar ongemerkt eerder pittiger inwerkt dan bij een bit. Dit omdat als je eens hard trekt aan het bit, het paard uit reactie zijn mond zal opensperren of het omhoog of omlaag zal doen om het te ontwijken. Bij bitloze optomingen kan hij uiterlijk een veel minder duidelijk signaal weergeven omdat er anders ingewerkt wordt.

Kijk. Ik heb wel eens samen gereden met iemand wiens paard aan de kletter ging. Zij had een bitloos kopstuk om. Als ik rem door ongenadig aan de teugels te trekken, dan doet Aman dr smoel open en remt. Zij had zo'n Emiel-Voest geval geloof ik, trok uit reactie ook. Resultaat was dat dat paard een dichtgeknepen smoel kreeg en heel zwaar begon te ademen, maar wel doorliep, ondanks dat hij belemmerd werd door die rottige adem. Vervolgens moest zij afstijgen toen het paard eindelijk gestopt was, om het hoofdstel weer goed te doen. Ook in stilstand zat het ding nog steeds vastgeklemd. Bij mij niet, ik laat de teugels los, en het hoofdstel zit weer 'goed'.

Puch : daar ben ik het dus mee oneens. Zie precies mijn ervaring van hierboven. Bij mijn paard was de druk eraf, bij dat paard niet.

En ik vind niet dat als een bit in de mond ligt het gelijk op de lagen drukt. Als het dat wel doet, dan heb je een niet-passend bit. Het 'rust / steunt' in de mond. Maar dat doet een bitloos hoofdstel ook, dat 'rust / steunt' op het hoofd.

Eevj : Je kan beter niet een gewoon hoofdstel pakken omdat de bouw van een normaal hoofdstel niet ingericht is om daar mee te rijden. Dus in dat opzicht kan je beter een bitloos kopstuk pakken.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:16

Als ik het voor goed heb en weet over welke rit het ging had zij geen Emiel Voest om, maar zo'n leren geval.. Zo een als ik heb.. Met zo'n hele brede neus..
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 02-01-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt