[TI] ICS-NL Hengstenkeuring Zondag 3 April 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:37

@ Ariebren, Locatie, catering en sanitaire voorzieningen vielen idd wat tegen als je Ermelo en Lunteren als referentiekader hebt :o

Misschien wil het stamboek niet teveel geld uitgeven aan de huur van een locatie en het liever aan andere zaken besteden?

Ariebren

Re: ICS-NL Hengstenkeuring Zondag 3 April 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:59

Ik denk nog geen eens aan Lunteren, is een accomodatie die ook niet geschikt is voor een show.

Donkere binnenbak, voor de eerste keer als je daar komt een onover zichtelijke toestand door de grootte van alle gebouwen.
Licht in de binnenbak is te weinig.
Geluid, redelijk als je vanuit de bak aanwijzingen kan geven wat ze daarboven in het donkere hokje moeten doen met de knopjes aan de versterker.
Doordat ik ook in de western riding wereld zit, en niet de WRAN, maar DRHA, voor de insiders, kom ik regelmatig op maneges die heel luxe en publieks vriendelijk zijn.
Heldere, goed verlichte hoofdring.
Ruimte langs de hoofdring voor publiek.
Voorring aanwezig, goede catering in de kantine.
Geluid duidelijk en goed verstaanbaar.
Parkeren, geen probleem.

Het ICS moet gewoon een locatie uitkiezen die onze mooie hengsten nodig hebben om zich te kunnen showen naar het publiek toe.

Het kost wat euri's, maar ik weet zeker dat de oudere en ervaren hengsten houders, samen met hun hengst weer terug komen.

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:59

goh wat brengt zo'n dag toch weer een hoop oproer met zich mee!!!!!!!

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:00

Wil toch even reageren op Ariebren,
In het bunkerachtige gedeelte waar jij het over hebt hebben meerdere Zeer bekende springruiters gestaan die nooit hebben geklaagd over de´steile´vloer.
We hebben de hele zomer ponykampen die NOOIT klagen daarover.
En over die pension paarden je weet het verleden er niet van dus ik vind dat je daar geen oordeel over mag hebben,
de paarden die in de witte gang stonden zijn hele oude manege paarden geweest die nu een goede oude dag hebben....
De patatkraam heeft het anders erg druk gehad dus zo slecht was het daar niet...
Wat het geluid betreft als je goed duidelijk in de microfoon praat is het wel te verstaan dat merkte je later ook.
En de verlichting jij ben de eerste die ik erover hoor klagen in al die jaren dat ik daar ben...
Erg raar dat de voorbreng ring door gebrek aan hekken te klein was aangezien we genoeg materiaal hebben.
Weet je wat ik niet snap alles wordt altijd afgekraakt, het is nooit goed hoe je het ook doet.
De mensen weten niet hoeveel werk erin gestoken wordt om zo´n dag voor ´bijna´iedereen dan tot een fijne dag te maken.
Kijk iedereen mag zeggen hoe men erover denkt graag zelfs maar houd het wel netjes en meld het bij het stamboek eventueel zodat er ook aan gewerkt kan worden.
Ik wil door dit bericht geen discussie op gang brengen, iedereen heeft recht op zijn eigen mening,
daarom heb ik dit bericht geschreven....

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:02

Trouwens nog proficiat met Victorio, Ariebren.
Hij is echt supermooi

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:03

Even tussendoor ik denk dat iets als de Goubergh in Roosendaal wel een fijne locatie is voor zoiets worden ook veel internationale wedstrijden georganiseerd.

ellieellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:07

ViennaK, de meeste zijn het er toch overeens dat de locatie voor de paarden zelf niet denderend was.
Daar is voldoende over gezegd, en ik persoonlijk zou mijn paard er niet neerzetten al mocht ik er voor niets staan. Komt misschien heel cru over, maar het was gewoonweg niet representatief voor de paardenhouderij.

Heb een mooie dag gehad, er hing een gezellige sfeer. Weet heel goed hoeveel rompslomp zo'n dag organiseren met zich mee brengt, en petje af voor de organisatie. Maar als we het puur over de locatie hebben..... daar heb ik met open mond van verbazing rondgelopen. En ik ben echt niet wereldvreemd en kom op meer dan genoeg stallen om daar een goed gebasseerde mening over te vormen.

_viooltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:07

frenia schreef:
Bokt is maar een klein deeltje van de wereld en geen graadmeter.
Dat 'het stamboek' hier zou meelezen, is lekker makkelijk denken en kort door de bocht.

Ik zou er ook niet zomaar vanuit gaan dat het stamboek hier zou meelezen. Een paar pagina's terug ben ik echter deze reactie van WHeijkoop tegen gekomen. Hier werd reageerde op een bericht van 'cobfan':
WHeijkoop schreef:
Bij wijze van uitzondering reageer ik hier op:
Jammer dat een eigenaar van een hengst zo reageert.
Op het keuringsformulier van de veearts van het betreffende paard staat het woord "Bolspat" en een opmerking over een oogafwijking.
Zowel de veearts als de jury constateerden onregelmatigheid in de gangen.
Een stamboek dat zo'n hengst goedkeurt maakt zichzelf belachelijk.

Daaruit kan toch worden opgemaakt dat er vanuit het stamboek wordt meegelezen/gereageerd?
Naar mijn mening is het ook nuttig van het stamboek om dit te doen. Elke organisatie die een evenement organiseert is toch benieuwd wat de 'reviews' van de bezoekers zijn. Waar zou je die reviews nou beter kunnen vinden dan op het grootse paardenforum van Nederland.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:12

Ben het met Ellen eens.

Het is een hengstenkeuring/show. Dus ik vind dat de locatie dan ook veel doet met de sfeer en uitstraling dat zon dag heeft.
Zelf vond ik het bijvoorbeeld ook erg irritant dan er niet genoeg parkeer gelegenheid was om je auto fatsoenlijk weg te zetten. Nu maakt het mij niet uit dat ik een beetje door de modder moet. Alleen snap dat als je daar met je pas wit gewassen hengst door de modder/mest en plassen moet dat je dan ook niet echt vrolijk bent.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:23

ViennaK schreef:
Trouwens nog proficiat met Victorio, Ariebren.
Hij is echt supermooi

Dank u :)

kylemore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:27

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:29

Ellieellende,
Ik sta er al heel wat jaren en heb niks te klagen.
Paarden hebben alle vrijheid kunnen lekker in de paddock,
fijn grote binnenhal, kleine bak voor te longeren,
iedere week wedstrijden enz.
We zijn wel bezig met het stap voor stap te vernieuwen allemaal.
Overal is wel wat en ook ik ben op heel veel stallen geweest waar ik met open mond heb rond gelopen van verbazing.
Ach zo heeft iedereen recht op zijn eigen mening....
Moet wel eerlijk zeggen dat ´jullie´ een van de weinige zijn die negatief zijn over de locatie.
-Janet-,
Er was gezegd dat de hengsten achter op de plaats gelost zouden worden zodat de trailers op aangewezen plaatsen kon worden geparkeerd zodat ze niet door de modder hoefde.
Wij hebben ook bloemstukken voor de decoratie maar daar is geen gebruik van gemaakt... wel gezegd trouwens.
Maar goed ik vond het leuk om het mee te maken en ben erachter gekomen dat Tinkers wel erg relaxt zijn zelfs voor hengsten :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:39

Dat het wel of geen goede pension stal is hoor je ons niet zeggen.

Ik vind zelf alleen dat als je een show of keuring organiseerd dat de locatie wel van belang is.
Ik ben meerder keren met hengstenshow van andere rassen geweest (bijvoorbeeld shetlander stamboek en kwpn) en daar zag de locatie er gewoon top uit.
Misschien wel wat verwend. En zoals Vashti ook al schreef heel anders vergeleken met lunteren.

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:49

Daar heb je ook gelijk in hoor.
Ik ben ook weleens op hengsten shows geweest was het ook heel anders.
We hadden nu ook net de pech dat het regende de hele dag en dat het er niet uitzag daardoor.
Normaal is het schoon hoor.
Er worden bij ons allerlei evenementen georganiseerd en als ik het goed heb was dit de eerste hengstenshow.
Ik heb zelf in het verleden met het idee rondgelopen om hengstenshows te organiseren,
ik moet eerlijk zeggen dat ik de indeling heel anders had gedaan.
Vond de voorbrengring idd aan de kleine kant...
maar goed ik zeg altijd maar, wie ben ik...
Ik heb in ieder geval genoten van die knuffelberen :D

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:54

Hé ben een dagje de deur uit en lees ineens van alles over onze Gildor. :D

Violet (_viooltje_)was met ons mee en heeft ons echt fantastisch geholpen met de paarden. Het was de eerste ICS keuring die zij meemaakte en ik zie zelf niet in wat er mis is met haar bevindingen. Ze schrijft zowel positieve als iets minder positieve dingen en geeft aan een leuke dag te hebben gehad. Dat mag toch? Dat doen wel meer mensen hier. En vragen stellen mag toch ook?

Over de afkeuring van Gildor zijn wij natuurlijk ook verbaasd. Hij is inderdaad nog puppie (maar wel een rastypisch puppie ;-)) en puppies waren er veel meer (en die kregen wel een goedkeuring ;-)) en overall snappen wij zijn beoordeling en punten niet, maar dat had ik al eerder in dit topic aangegeven en dat is en hoeft ook geen geheim te zijn.
Het is zeker niet mijn bedoeling om een ellelange discussie opgang te brengen en dat ga ik ook niet doen, maar wilde toch even reageren aangezien ons paard besproken werd ;-)
Het was een goede ervaring voor zowel de paarden als onszelf en het was leuk verschillende mensen ontmoet en gesproken te hebben en zoveel leuke reakties op onze paarden te ontvangen! Dank allen daarvoor! Is goed om te horen!

Voor de nieuwsgierigen en geïnteresseerden;
Filmpjes en de uitslagen/ juryrapporten van onze paarden zijn samen met foto's terug te vinden op onze website. (weblog pagina)

We hebben al prachtige foto's ontvangen van _viooltje_, jacky2 en puur, super bedankt zijn we erg blij mee! En wie er nog foto's van onze mannen heeft; deze zijn van harte welkom natuurlijk :D

En nog even @vlek: de dierenarts was zeker geduldig, heel prima! Ik probeer alleen maar te zeggen dat niet altijd alles is zoals het lijkt op het eerste gezicht en het soms makkelijk is om aannames te doen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 00:07

Bedankt voor de link, kinsealy!

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:38

Daarom pleit ik al jaren voor een tijdelijke deklicentie in de vorm van bijv. 4 jaar om dan met een kritisch oog
naar de nakomelingen te kijken, je hebt dan een paar jaargangen en ziet hoe de dieren zich ontwikkelen, zodat ook het dier wat als veulen een lage premie had beoordeelt kan worden als 3 jarige. Ik vind dat men dan ook de moederlijn er bij moet betrekken om te zien wat voor een invloed de hengst heeft gehad op het betreffende dier. :j
Dit gebeurt ook bij veel andere stamboeken en wanneer het betekend dat de hengst niet genoeg doorfokt krijgt hij geen deklicentie meer.Niet iedere mooie hengst is ook een goed vaderdier...
En ja dat zal ook voor mijn hengst gelden, als ik die nu de 2de jaargang verwacht na de 3de of 4 de jaargang niet tevreden ben, is hij vaderdier af..
Fokken is geen gokken maar je gezonde boerenverstand gebruiken, wij hebben zelf van de tinker een "ras"
gemaakt en moeten die dan ook in stand houden, daarom heb ik ook een mening over voorzichtige lijnenteelt die mijns inziens af en toe nodig is om het vele beenbehang te behouden. Waarom hebben de dieren uit Engeland veel meer behang...? Misschien iets om over na te denken... 8-)

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:50

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:55

Nakomelingen en de moeder lijn, heel belangrijk voor de hengsten keuze.
Heb dit al meerdere malen aangegeven in hengsten keuze topics.
Ik heb nu een derde generatie lopen over de moeder lijn. (K4 & K6)
De moeder is een dochter van Geronimo, Geronimo is de zoon van Brighid.
Een bijkomend detail is dat alle ouder dieren niet boven de 145 cm zitten.
Dus je blijft ook in het "pony" type zitten.
Met goede sokken erbij.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:06

aangezien ics keuring meestal in brabant is , is het misschien niet een optie voor het terrein van NHB Deurne te kiezen ( geen idee wat t kost ofzo )

maar daar heb je ruim voldoende stallen, grote rijbanen met veel licht , goeie geluidsinstallaties etc etc
en voldoende parkeergelegenheid

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:36

Wilgje da's eigenlijk best goed idee 8-) de ijslanderhengstenkeuring is daar ook altijd, maar dan wel buiten ivm ovaalbaan :o

De KNHSlocatie in Wanroy (ondertussen Hippisch evenementencentrum Wanroij)
is trouwens ook erg mooi en ruim *D en daar worden regelmatig grote evenementen gehouden zoals het NK Reining en Indoorkampioenschappen Springen en Dressuur enzo 8-)
Al weet ik niet hoeveel stallen daar zijn :o maar wel 2 mooie lichte bakken met een grote kantine ertussen waardoor je dus uitzicht hebt op alles en daarbuiten ook voldoende plek voor bezoekers en je kunt het ook zo inrichten dat ook hengsten niet dicht naast elkaar in en uit hoeven enzo :)
Daarnaast nog een "losse" binnenbak :) daar zouden dan trouwens eventueel van die evenementenstallen neergezet kunnen worden :)* als is dat misschien ook niet altijd ideaal voor hengsten geloof ik :o
en buiten is voldoende (verharde) parkeerplaats :j
Afbeelding

Had huidige locatie trouwens eigenlijk ook wel anders ingeschat omdat er idd regelmatig grote springwedstrijden enzo zijn :) Het 1ste wat ik dacht toen ik aankwam was uhh waar moet ik parkeren t is al vol hier :o en vervolgens tjee wat een modder moeten daar de hengsten met schone sokken doorheen :oo daar zou ik niet blij van worden na al dat wassen :\ :(:)
Laatst bijgewerkt door grid op 06-04-11 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:38

das een prima lokatie grid!! ene in schijndel gebruikte ze ook van die noodstallen/evenementstallen, dus waarom zou dat opeens niet meer kunnen??

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:43

Dees ik dacht dat men daar dus ook opmerkingen over had :o maar ik kan me vergissen ;)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:53

ohh dat weet ik niet, weet alleen dat het heel irri is als die dingen op zand staan, en je net je peerd erin moet zetten met schone witte sokken en er geen stro in ligt haha

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:04

Ik reageer ook even op de locatie. Het eerste was idd net als grid; Daar gaat al je was werk! Weg schone sokken! Er stonden veel auto's vast in de modder, ook auto's met trailer. Boxen vond ik ook donker en onoverzichtelijk. De schuine helling heb ik niet gezien. De gangen vond ik ook smal. Hengsten en mensen moesten maar even langs elkaar lopen en dat was soms best eng.

Een voorring bij de hoofdring was ook makkelijk geweest ivm het soepel doorlopen van de paarden. Ring was bovendien veeeeeeeeeel te klein en veel paarden schoten rechtdoor richting uitgang.

Het geluid was idd ook r*k.

Om even terug te komen op evenementenstallen, ik ben daar zelf nooit zo blij mee. Er zitten een aantal kleine gaten in de zijwanden waar hengsten elkaar wel ruiken maar niet zien, hierdoor krijg je vaak erg veel gegil en gebrul. Ook op een zandbodem staan vind ik echt kl*te. Ik heb nml zo'n paard wat het fijn vind om te rollen bij binnenkomst, gevolg hiervan een zwart paard. En ik vind het niks om mijn paard heel de dag vast te binden aan de tralies omdat hij zich niet mag bewegen. Dus het liefst vaste boxen met veeeeeeeeeel stro.