[TI] Tinkerdagen Leusden 17 t/m 19 september 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:09

Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 01-07-10 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:10

Citaat:
Pushbal als paardensport
Twee ploegen ruiters staan tegenover elkaar opgesteld tussen twee doelen, zoals bij voetbal. De bedoeling is de paarden de bal van ca. 1 meter diameter in het andere doel te laten schoppen.

Citaat:
Spelregels
De wedstrijd bestaat uit twee speelhelften van elk 7 en een halve minuut.
In de eerste speelhelft mogen tot max. 120 man per ploeg worden ingezet.
In de tweede helft zal elke ploeg uit evenveel personen bestaan.
De spelers worden in rijen opgesteld aan weerszijden van het veld en bal wordt in het midden geplaatst.
Op het startsein rennen ze naar het midden om de bal in het ander kamp te duwen.

Oke, dat van 120 pers. per ploeg zal niet opgaan, maar dit kon ik vinden over het zgn paardenvoetbal of pushball.

Je kan ook even contact op nemen met het Fell-pony stamboek, die deden in Aalten ook demo's paardenvoetbal.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:11

ik vertel me vader het leukse idee...
en hij heeft het me subiet verboden :(
en als reden voert hij aan dat ik geen gekke dingen met dat paard moet doen...
die is van zichzelf al gek genoeg :')
dus ik zeg... haha pap grapig,
nee ik meen het, daar komen ongelukken van en die heb ik al te vaak van jullie gezien!

is er mischien iemand goed in het overhalen van vaders?
hij meent het namelijk :p

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:12

Horseball is geen voetbal, maar meer Polocrosse (en hierbij hang je naast je paard om de bal van de grond te pakken, in dat geval doe ik dus niet mee.. :P)

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:15

Citaat:
Pushball (paarden)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Pushbal, meestal in het Engels pushball is een vrij weinig toegepaste balsport of paardensport. Het principe is te vergelijken met dat van voetbal. Twee tegenover elkaar gestelde doelen en twee ploegen van ruiters. De bedoeling is een bal van ongeveer 1 meter diameter door het paard in het andere doel te laten schoppen.

Pushball on horseback is de officiële internationale naam van deze aloude hippische team sport. In 1902 is deze sport voor het eerst gespeeld bij The Durland Riding Academy, New York, de Verenigde Staten. Het is de enige hippische teamsport waarbij het paard zelf met zijn voorbenen de grote bal voor zich uitschopt. Sommige pushballpaarden hebben echt "balgevoel" en gaan uit zichzelf gericht naar de bal toe. Bij de andere paardenbalsporten als polo en horseball manouevreert de ruiter de bal.

Deze sport is in de afgelopen jaren weer in opkomst: in Tsjechië en Duitsland wordt het al tientallen jaren op diverse stoeterijen actief gespeeld, in Nederland is naast pushball o.a. een variant bekend als paardenvoetbal, en in de Verenigde Staten speelt men horse soccer en equine soccer. De sport is nog niet internationaal georganiseerd. Er zijn nu ook geen eenduidige spelregels. In Duitsland zijn spelregels gevonden uit 1928, oorspronkelijk opgesteld voor het Italiaanse leger.

Het is een sport waarbij 2 teams van 4-5 spelers en eventuele wisselspelers 2 x 10 minuten met een kleine pauze spelen. De scheidsrechter/arbiter zit bij voorkeur ook te paard, voor het overzicht en eigen veiligheid.

Veel regels zijn gericht op dierenwelzijn en veiligheid voor ruiter en paard. De maat van de bal is bijvoorbeeld heel belangrijk: de bal is minimaal de hoogte van het borstbeen van het paard. Voor pony's is de bal daarom rond 1 meter diameter en voor de warmbloed paarden is de bal minimaal 1,20 meter hoog. De juiste maat bal zorgt dat de bal niet onder de buik van het paard kan komen, dan wel tussen zijn voor- of achterbenen kan raken. Dit zou anders vervelende blessures bij het paard en/of de ruiter geven. Verder dient de bal bij voorkeur burst resistant te zijn, zodat bij een mogelijke lekkage de bal niet uit elkaar spat. De bal loopt nu met een zachte puf leeg, dus de paarden zullen hiervan niet schrikken.

De sport wordt in draf gespeeld, want bij galop kan het paard makkelijker op de bal springen/steigeren of eroverheen struikelen. De paarden mogen niet bijten, slaan, steigeren of bokken. Hun ruiters zullen een waarschuwing krijgen en eventueel uit het veld verwijderd worden.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Pushball_(paarden)"

Hier kan je vast wel wat mee Michel!

MichelR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 22:25

Schimpje schreef:
Citaat:
Pushball (paarden)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Pushbal, meestal in het Engels pushball is een vrij weinig toegepaste balsport of paardensport. Het principe is te vergelijken met dat van voetbal. Twee tegenover elkaar gestelde doelen en twee ploegen van ruiters. De bedoeling is een bal van ongeveer 1 meter diameter door het paard in het andere doel te laten schoppen.

Pushball on horseback is de officiële internationale naam van deze aloude hippische team sport. In 1902 is deze sport voor het eerst gespeeld bij The Durland Riding Academy, New York, de Verenigde Staten. Het is de enige hippische teamsport waarbij het paard zelf met zijn voorbenen de grote bal voor zich uitschopt. Sommige pushballpaarden hebben echt "balgevoel" en gaan uit zichzelf gericht naar de bal toe. Bij de andere paardenbalsporten als polo en horseball manouevreert de ruiter de bal.

Deze sport is in de afgelopen jaren weer in opkomst: in Tsjechië en Duitsland wordt het al tientallen jaren op diverse stoeterijen actief gespeeld, in Nederland is naast pushball o.a. een variant bekend als paardenvoetbal, en in de Verenigde Staten speelt men horse soccer en equine soccer. De sport is nog niet internationaal georganiseerd. Er zijn nu ook geen eenduidige spelregels. In Duitsland zijn spelregels gevonden uit 1928, oorspronkelijk opgesteld voor het Italiaanse leger.

Het is een sport waarbij 2 teams van 4-5 spelers en eventuele wisselspelers 2 x 10 minuten met een kleine pauze spelen. De scheidsrechter/arbiter zit bij voorkeur ook te paard, voor het overzicht en eigen veiligheid.

Veel regels zijn gericht op dierenwelzijn en veiligheid voor ruiter en paard. De maat van de bal is bijvoorbeeld heel belangrijk: de bal is minimaal de hoogte van het borstbeen van het paard. Voor pony's is de bal daarom rond 1 meter diameter en voor de warmbloed paarden is de bal minimaal 1,20 meter hoog. De juiste maat bal zorgt dat de bal niet onder de buik van het paard kan komen, dan wel tussen zijn voor- of achterbenen kan raken. Dit zou anders vervelende blessures bij het paard en/of de ruiter geven. Verder dient de bal bij voorkeur burst resistant te zijn, zodat bij een mogelijke lekkage de bal niet uit elkaar spat. De bal loopt nu met een zachte puf leeg, dus de paarden zullen hiervan niet schrikken.

De sport wordt in draf gespeeld, want bij galop kan het paard makkelijker op de bal springen/steigeren of eroverheen struikelen. De paarden mogen niet bijten, slaan, steigeren of bokken. Hun ruiters zullen een waarschuwing krijgen en eventueel uit het veld verwijderd worden.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Pushball_(paarden)"

Hier kan je vast wel wat mee Michel!

Ja, denk het wel....
We hebben een bal van 1 meter op de manege (toch Cynthia) :)

Lowara

Re: Tinkerdagen Leusden 17 t/m 19 september 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:33

:= jahaaahhh die zal wel rond de 1 meter zijn.
eventueel heb ik er trouwens ook nog eentje extra liggen :j
is geloof ik ook een 1 meter bal :D

als we gaan voetballen, count me in!
alleen ehm.. doe ik dat wel met Arwen en maar niet met Lowara :+ die rent juist de andere kant op denk ik!
onwijs nuchter beest, maar na 4 jaar flipt ze zelfs nog steeds van de eigen bal hier thuis als ze die ziet :=

MichelR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 22:36

Lowara schreef:
:= jahaaahhh die zal wel rond de 1 meter zijn.
eventueel heb ik er trouwens ook nog eentje extra liggen :j
is geloof ik ook een 1 meter bal :D

als we gaan voetballen, count me in!
alleen ehm.. doe ik dat wel met Arwen en maar niet met Lowara :+ die rent juist de andere kant op denk ik!
onwijs nuchter beest, maar na 4 jaar flipt ze zelfs nog steeds van de eigen bal hier thuis als ze die ziet :=

Ik mag(!) van Evy ook meedoen met Murphy. Alleen rent die de andere kant op als ze de bal ziet (dus aan mij heb je niks (als ik mee zou doen)).
Laatst bijgewerkt door MichelR op 01-07-10 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:37

Een bal en twee doelen "gemaakt" van óf sneeuwpoppen óf vuilniscontainers; geheid dat Lowara noooit meer naar Leusden wil :')

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:38

wordt straks een zeer bijzonder potje voetbal dus :j
ene helft rent voor de bal weg, andere helft voor de aanstormende paarden, en 1/2 dieren die echt de bal kunnen aanraken :+
mm jammer dat het zo ver weg is.. anders had ik mooi een van de therapie paarden van mijn werk mee kunnen nemen.
is ook een tinker, en beest is helemaal dol op voetballen. is zelf bloedfanatiek ermee qua schoppen en dat ding op zoeken.

@ Michelle: :oo wil je niet van die enge dingen zeggen?

MichelR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 22:40

eef wilt op bram mee :P alleen is die dus wel bang voor andere paarden (had net verkeerde paard voor me _O- murph is bang voor de bal, bram voor andere paarden)

Zal het dan toch die drank zijn????

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:45

mhd: misschien je je vader overtuigen dat je paard een zeer goede verdediger / aanvaller is, hij kijkt niet naar andere paarden :D ;)

michel: lekker stel tinkersh ebben jullie!! maar jullie hebben nog even om te oefenen!!

Wat betreft het voetbal, ik ga kijken :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:45

mmm die AA groep gaat toch opgericht worden hoor :=

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:46

:=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:57

Zoefff schreef:
mhd: misschien je je vader overtuigen dat je paard een zeer goede verdediger / aanvaller is, hij kijkt niet naar andere paarden :D ;)
michel: lekker stel tinkersh ebben jullie!! maar jullie hebben nog even om te oefenen!!

Wat betreft het voetbal, ik ga kijken :)

heb het nog eens gevraagd...
hij meent het echt :(
hij wil geen ongelukken meer :')

en hij kijkt idd niet naar de paarden :P...
wal naar die verdomde bal _O- :')
moet die bal er echt zijn met het voetballen _O- :')

aan de andere kant...
als we smiddags gaan voetballen...
ver na de cross...
is me vader toch al weg :') _O-

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:15

Mmm, voor dat voetballen.. mag ik dan mijn mini-Tinker mee nemen? :P Hercules is namelijk gek op voetballen!! :D

Alhoewel, Fayette er vast ook wel voor te porren is. Die is niet zo schijterig aangelegd als d'r moeder als het op ballen aankomt :')

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:37

Heel leuk idee Michel! Wordt voor mij wel kijken hoor, vind het een te groot risico met Lis. Geen idee hoe ze er op reageert namelijk...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 07:43

flettie schreef:
Alhoewel, Fayette er vast ook wel voor te porren is. Die is niet zo schijterig aangelegd als d'r moeder als het op ballen aankomt :')

Nee..inderdaad...smijt je een skippybal tegen d'r reet, kijkt je zo aan van: "Oke...en nu? :O :roll: "
_O-

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:06

Denk wel dat ik weet hoe die van mij reageert, dus beter dat we niet meedoen :=

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:17

Nah...dan is het gewoon een neppese Tinker, als íe daar niet tegen kan >;)

:')

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:26

Dat is ie ook _O- hij heeft de vlekken maar voor de rest houd het op daarmee op hoor :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:27

:=

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:28

Mag al blij zijn als ik heelhuids de dressuurring door kom O:)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:22

Een grote voetbal is megagaaf!!! Maar met horseball...houd mijn paard liever heel en mezelf ook.. heb het vaak genoeg kunnen zien om er niet aan mee te doen.

Ik zal helaas niet meedoen aan de dagen in September, veel onzekerheden in werksfeer en dan ga ik liever even geen financiele verplichtingen aan. Helaas...

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:11

M_D_H schreef:
ik vertel me vader het leukse idee...
en hij heeft het me subiet verboden :(
en als reden voert hij aan dat ik geen gekke dingen met dat paard moet doen...
die is van zichzelf al gek genoeg :')
dus ik zeg... haha pap grapig,
nee ik meen het, daar komen ongelukken van en die heb ik al te vaak van jullie gezien!

is er mischien iemand goed in het overhalen van vaders?
hij meent het namelijk :p

Komt hij kijken????
Anders niks aan de hand dus. :D