EstherHegt schreef:Even een ander geluid over krachtvoer. Mijn paard met Cushing, nog niet IR en dat wil ik graag zo houden wordt dik van niets. Ze eet niet eens veel want ze heeft er gewoon geen belangstelling voor. Als ze op 1 % ruwvoer komt van haar lichaamsgewicht dan is het al veel, terwijl het wel beschikbaar is. Haar geef ik sinds een jaar wel krachtvoer en verdomd, ze valt er van af en zit stukken beter in haar vel. Zij krijgt ook electrolieten en wat supplementen erbij omdat ze overmatig zweet. Die tekorten zijn niet aan te vullen met een liksteen.
Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ieder paard verschillend is, er bestaan geen confectiepaarden. Het vreemde is dat ik vaak wordt aangevallen erop dat ik haar fastfood voer, dat is niet goed volgens mensen die het paard niet eens kennen. Ik heb hierdoor juist een enorme verbetering gezien bij haar en ze is in staat om af te vallen. Ook mag ze een aantal uren op de wei, ik kijk niet eens op de fructaanwijzer, want ook iedere wei is weer anders, ook afhankelijk van de ligging van de wei, de grondsoort de grassoorten etc. Haar gebit is goed, inmiddels geef ik haar wat fijner hooi dus helemaal niet zo stengelig en wat kuil. Hiermee kan ze wat gemakkelijker de voeding opnemen, dat is belangrijk voor haar juist omdat ze zo weinig eet. Het andere paard vindt het prima, die eet gewoon het hooi wat de ene laat liggen en eet dus wat meer en wordt niet dik. Sinds het fastfood ( musli) gaat mijn paard met sprongen vooruit.
Esther, Hier ben ik het helemaal mee eens. Bovendien hebben oudere paarden nu eenmaal wel hun voedingsstoffen en vezels nodig en daar zijn mueslies ideaal voor omdat die nu eenmaal wel vitamines en structuur bieden, vaak beter dan biks door minder suiker en beter verteerbare eiwitten e.d. Daarom krijgt Willy ook maar 2 keer kwartje biks en ik denk ongeveer een kg muesli (groene en blauwe havens door elkaar), hij heeft het gewoon nodig om op sterkte te blijven en goed in zijn spieren te zitten. Willy was erg gevoelig voor koliek en juist door de muesli heeft hij dat al heel lang goed onder controle.