[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:02

Het is echt een moeilijk iets hé dat zadel, hoe oud is Diaz nu 5 jaar, 4 jaar ?
Op zich kan het dat ze nog ietsje groeit ook in de rug maar tot nu heeft ze natuurlijk deze maat.
Nu past een barefoot arizona op Jack maar vroeger zeker niet, jij hebt deze ook gepast maar daar kwam je tegen de pommel aan. Wel niet zeker of het maat 1 of 0 was maar anders kan je deze foto hier ook plaatsen ter vergelijking. Wil nu niks goed praten maar wil wel zeggen dat het een moeilijke questi is bij jullie om iets te vinden dat Diaz goed past en jou goed past.

Zou de barefoot Londen niet passen eventueel maat 2 ? Af en toe vind je die ook in het bruin. Nu niet dat ik wil dat je je zadel verkoopt maar wie weet heb je zo iets van "daar had ik nog niet aan gedacht" wie weet. :)

Diaz

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:50

Heel lief dat je zo meedenkt ;)
Diaz is inmiddels al 5 jaar.. gaat zo snel!
Ik heb een tijd een Norton VZH zadel gehad. een 18" Die was zelfs voor mij ruim. Wel lag die heel goed op Diaz, maar madam was er na 6 maanden toch wel uitgegroeit, ze voorkant werd te smal (het was een medium boom)

Ik zal de foto weer even voor je opzoeken van de arizona, die heb ik een keer als test gehad. Was een maat 1 maar viel zo klein!

Ik heb de barefoot londen ook overwogen, maar ik wilde geen boomloos-boomloos meer, wegens de glij problemen, en beperkte dekjes. Ook heb ik meer steun nodig,

Ik wilde dus nu een dressuurzadel laten aanmeten. Ik dacht aan een 17,5 inch, bruin dresuurzadel met verwisselbare wrongen. En toen kwam dit zadel! Met een leren boom, verstelbare kussens, en bruin.
Heel fijn met een paardje die nu eigenlijk pas echt ingereden gaat worden, en dus alle bespiering nog moet gaan krijgen! Zo groeit het mee, past het aan, en het zadel gaat alleen maar beter liggen! Alleen is het dus een 17" i.p.v. 17,5 inch, met een diepe zit.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 12:55

Heb je al gekeken naar een Massimo met Franse kussens, Karlijn? Evt kan je zien dat je er eentje tweedehands te pakken krijgt, aangezien ze wel prijzig zijn (Al heb ik persoonlijk die prijs er wel voor over :) ) Ik ben druk aan het sparen voor een Massimo Trail, ik wil hem graag in het zwart/bruin. Nog 2 zomers werken en dan zit ik aan 900euro vd 1400.. Ouders hadden wel belooft een deel mee te betalen. Dus hopelijk rijd ik volgende herfst met mijn droomzadel rond!

Edit: Zie net dat je 50euro meer betaald voor Franse kussens, de inch maat is dan 17,5 en de lengte vh zadel is 41cm.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:00

Ow ja op die manier, gaat inderdaad snel al 5 jaar.

Je Norton heb ik nog geweten wist niet dat die te smal was geworden, deze is dan van manier van groeien klinkt het ideaal maar had voor het goede een 17,5 inch moeten geweest zijn als ik het goed heb ? 17 Inch gaat op zich nipt maar voor net dat iets meer "gemak" om het zo te zeggen.

Ja van barefoot inderdaad bij sommige modellen geeft het glij problemen. Door dat het zodanig flexibel is dat het bij sommige toch net iets te weinig houvast krijgt aan het paard hun lijf en daardoor begint te schuiven.

Is voor je budget hoog maar is een massimo met franse kussens geen optie ? Moest deze afvallen waar ik nu tijdig niet van uit ga maar uitgaand van toekomst.

*Kaat zij het net zie ik :')

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:09

Al het geld dat je nu al besteed hebt aan al die zadels had je ook in 1 keer kunnen gebruiken voor een goed passend zadel ;) Of beter gezegd, een zadelmaker.
Juist een paard wat nog zo in de groei is heeft een passend zadel nodig, niet alleen voor zichzelf maar ook voor jou. Jij past niet in dit zadel, hoe je het ook went of keert, je zit achterop. Daarnaast gaan 5 kg meer of minder hier geen verschil in maken.
Een goed passend zadel hoeft echt zo duur niet te zijn, je kan je budget gewoon aangeven. Ik heb voor 175 euro een wintecje over genomen, er een zadelmaker bij gehaald voor 50 euro, die heeft 'm opgevuld, andere boom erin gezet en voila. Paardlief liep er prima onder.
Nu heb ik een duur leren zadel aangeschaft omdat ik dat zelf wilde, zadelmaker verklaarde me voor gek aangezien ze het wintecje zo kan aanpassen.
Ik denk dat je eerst voor jezelf ook eens moet kijken wat je wil, eerst wil je western, dan boomloos, dan vzh, dan een combinatie van dit alles en dan weer dressuur... Geeft niets, maar maakt het geheel zo verwarrend.
De zadelmaker van mister ed is gediplomeerd, kost een paar 10tjes, die komt ook bij jou in de buurt als ik me niet vergis.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:01

Ik heb veel zadels gepast en geprobeerd, maar absoluut niet veel geld uit gegeven.
Ik heb 1x een zadel nieuw gekocht (de Norton) en deze was goed tot ze er uit groeide. Deze geruild toen voor een westernzadeltje die heleaas even smal was van voren, en die verkocht voor wat ik het andere zadel nieuw had gekocht. Dus zelfs daar heb ik geen portomonneepijn aan.
Ik heb toen een boomloosje gekocht incl pad van €30,-, en deze is nu omgeruild voor een bruin boomloos zadel van randolls. (ligt nu op zolder, want ik kocht dus nu de hildalgo)

Dus ik ben nu €30,- + het geld van de Hidalgo kwijt. Vind ik niet veel ;)

Tot nu toe wilde ik geen maat zadel, omdat madam gewoon nog veel groeide! en nu nog gaan uitbreden/spier opbouwen. Je kan dan bezig blijven. Maar ik was er nu aan toe om voor te sparen. en dacht aan na de zomer een bruin leren dresuurzadel aan te laten meten voor €500,- tot €750,- (eventueel 2e hands)
Maar dit bevalt kwa ligging op Diaz zo enorm goed!

Misschien dat ik anders nu ga sparen voor een hidalgo zadel van 17,5 of 18" (zijn tegen de €1000,-)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:13

Wat is eigenlijk echt van type zadel je droom zadel ? Ik had ook een droomzadel uiteindelijk achter aan gegaan en hopelijk ligt die over enkele weekjes hier thuis.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:16

Ik bedoelde ook niet het geld dat jij er aan verloren zou zijn, daar heb ik namelijk geen zicht op en vind dat persoonlijk ook het allerminst belangrijk, belangrijkste lijkt me toch dat je paard goed onder een zadel past en het zadel bij jullie als combinatie past.
Ik probeerde je aan te geven dat een goed passend zadel helemaal niet duur hoeft te zijn en ik de indruk heb dat als je er 1 keer een zadelmaker bij had laten komen je hele zadel zoektocht een stuk korter zou zijn.
Je zegt zelf 'dan kan je bezig blijven' maar volgens mij ben je dat nu meer als dat je er 1 keer een goede controle overheen zou laten gaan. Is dit zadel aanpasbaar? In de boom? Als dat niet zo is blijf je toch alsnog bezig? Ze is met 5 jaar namelijk nog steeds niet gestopt met breder worden, de komende paar jaar is ze nog niet uitgegroeid, dus ook dan 'blijf je bezig'.
Is het zadel wel aanpasbaar? Hoe kan jij dan zo zien dat het past wanneer je zelf ook aangeeft dat 17'' eigenlijk te klein is voor je? Waarom dan niet 50 euro per half jaar / jaar uitgeven om daadwerkelijk te laten controleren of het of een ander zadel wat je straks gaat kopen goed ligt? Om jezelf over een paar jaar niet voor de kop te hoeven slaan wanneer zich rugproblemen voordoen?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:21

je hebt helemaal gelijk hoor! Zekerweten!

@hetlevenwint.

Droomzadel:
- OF een bruin leren dressuurzadel
- OF een westernzadel (maar dit heb ik eigenlijk afgeschreven)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:01

Oke nu ja western zadel had ik hier in eerste instantie ook afgeschreven maar kom nu toch terug met een western variant naar huis normaal. Zadels hé 1 zadel dat op alles past zou toch zo ideaal zijn en dan nog eens de ideale rugengraat vrijheid..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:42

Ik heb bij dana de wintec Isabel werth. Deze is er ook in het bruin. Is dat niet iets. Ben er zeer tevreden over. Past op alle 3 de tinkers. Het is met cair en ze hebben dezelfde boom maat. En cair past zich aan.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:33

Hier ook een wintec isabel werth, al moet ik er voor whis een andere boom in doen wil ik m op haar gebruiken.
Heb ook een barefoot boomloos zadel

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:41

Wat een gedoe met zadels als ik dit zo lees maar herken het gewoon niet.
Heb het met karel het precies hetzelfde gedaan als met mijn andere paarden.
Ik weet dat ik een dressuurzadel wil, weet ong. wat ik uit kan geven, bel de zadelmaker,hij neemt wat mee, hij (dus de deskundige) kijkt of het goed ligt, ik voel of het goed zit en dat is het.
Elk jaar komt ie weer om de zadels te controleren, dan overleg ik of ie aangepast kan/moet worden, is dat niet raadzaam dan ruil ik het in.

Karel is nu net vier, net begonnen met inrijden dus echt een totaal andere bouw gaat niet gebeuren met een paar maanden, dus gewoon volgend voorjaar weer controle of wij moeten zelf merken dat er iets niet lekker ligt.

Een goed passend zadel is één van de belangrijkste zaken met het inrijden, want drukt er iets dan gaat je dier lopen of juist staken,rug wegdrukken en kan zo zijn werkwilligheid verliezen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:52

Ben het daar helemaal mee eens. Ik heb op Caily vorig jaar een zadel gelegd waarvan ik dacht dat het wel goed lag, kon een paar maanden later de osteo bellen, zadel maar snel verkocht. Wat voelde ik me schuldig... Ik rij nu met een zadeltje wat duidelijk niet nieuw meer is, maar, het ligt perfect op Caily en is van onderen nog helemaal goed, dat is het belangrijkste.

Verzorg nu een paard voor n ander, ik vind het zadel wat de eigenaar heeft niet passen. Hij meent van wel (oudere meneer die zolang het er niet af glijdt wel vindt dat het goed ligt), dus als ik iets meer vastigheid heb bij het paardje, dwz als ik zeker weet binnen nu en een paar weken met hem te stoppen, dan ga ik zelf uitkijken naar een zadel. Zal geen dure zijn (2e hands wintec hoop ik van dat het past), maar er wordt wel naar gekeken of het goed ligt. Hij heeft maar een rug, en daar moet hij zijn hele leven mee doen.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:00

hetlevenwint schreef:
Ik hoop het Claudia :D.

Ellie super zeg! Toen je Eros kocht had ik eerlijk gezegd iets van wat heeft ze nu gedaan een tinker ingewisseld voor een warmbloed. Maar nu dat ik lees dat je toch stapje voor stapje in een stijgende lijn zit met het durven en kunnen met Eros moet ik daar toch op terug komen. De klik zorgt voor vertrouwen niet het feit dat het een warm of een koud bloed is :).

Off-topic
Het het nooit begrepen over het "de klik" voelen met een paard, ik ken het gevoel niet en herken dus ook een paard niet waar ik de "klik" mee zou kunnen hebben.
Ben eigenlijk gewoon gek op het wezen paard, vind heel veel paarden leuk om mee te werken, op te rijden, te poetsen en snap nog steeds niet wat het zou moeten zijn die "klik". Elke keer als ik het ook ergens tegenkom dan moet ik weer heel diep nadenken :') wat zou het toch zijn die zo vaak besproken "klik"?

Ken enkel het gevoel van fijn kunnen werken met een dier, ik hoef maar aan iets te denken en hij doet het, maar dat is een kwestie van jaren trainen. Of ik buk en hij geeft het voetje voor het uitkrabben (logisch doe je dagelijks), of lekker in de boBssen crossen en dat ie gehoorzaam is maar ook dat is doen, oefenen.
Als ik bij de wei sta en ik roep en de paarden komen, maak ik me geen illusie, komen niet voor mij maar voor het eten dus voel ook niet echt iets speciaals.
Groot voordeel is dus ook dat ik nog nooit een dier heb weggedaan omdat ik de "klik" niet voel, wel dat ik bij een wat gecompliceerder dier wat harder moest nadenken ;)
Blijf het een vaag, apart iets vinden, "de klik"
Kom op, wie legt het me nu eens uit, of ben ik echt een te nuchter paardenmens? hahaha

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:01

Een goed passend zadel is het belangrijkste voor een paardenrug.
Je kan er zoveel mee verpesten.....inderdaad ze hebben maar een rug.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:07

Precies :j

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:20

Ook maar 1 hoofd :') .

Nu ja het is gewoon heel belangrijk! :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:01

De klik is naar mijn idee het verschil tussen het gevoel hebben van naar je paard gaan of naar je maatje gaan. Soms maakt het niet uit wat voor soort een wezen is maar kan je daar gewoon mee lezen en schrijven, alsof je op dezelfde golflengte zit.

Ik kan dat met mijn merrie van nu, we lijken ook gewoon een heleboel op elkaar, allebei onverschillig, van een afstandje toe kunnen kijken maar in een vertrouwde omgeving tegen het brutale aan zijn, en als er dan een deuk komt in die vertrouwde wereld wekenlang iedere scheet wantrouwen. Beide binnenvetters. Ze trok me aan vanaf het moment dat ik de mini-afbeelding van de MP advertentie zag en das nooit een moment weg geweest.

Met mijn vorige Tinkermerrie kon ik ook heel goed werken, heb haar opgeleerd van niets kunnende jaarling (OK, ze kon steigeren en halsters kapot trekken) tot licht bereden. Maar elke dag ging ik naar mijn paard, met veel dingen wat ik deed moest ik denken aan de vorige eigenaresse, heel gek, net alsof ze niet helemaal bij mij hoorde, hoe hard ik dat ook probeerde (want ik was maar al te trots op alles wat ik met haar leerde, ze was mijn eerste echt eigen paardje).

Beide dames hebben hun minpunten qua uiterlijk, bij mijn huidige merrie zie ik het wel, maar ik hou me schouders op; ze is perfect zoals ze is. Met mijn vorige paardje ging het op den duur haast de boventoon voeren. Ik bleef maar kijken naar andere paardjes op marktplaats. Terwijl als je me toentertijd vroeg waarom ik haar deed verkopen ik het niet wist, ik trok de hele smoezenkast open, maar pas nu kan ik echt zeggen waarom.

Of ik ooit spijt heb? Nee, zeker niet, mijn huidige Tinkerdame staat in een koppel van 7 en mijn vorige Tinkertje is daar er dus een van, haar huidige eigenaren en ik trekken veel samen op en af en toe zit ik er ook nog wel eens op oid, qua grootte, bouw en karakter is ze precies wat ik zou willen geworden (OK, geen zwarte staart en sokken mag meer, maar das ook echt alles), maar toch hoort mijn merrie van nu bij mij. Met die vorige eigenaren heb ik trouwens veel meer contact maar wat ik met mijn paard doe is aan mij, zij hebben haar naar tien jaar vrijwillig aan mij verkocht, en daarmee hun zeggenschap uit handen gegeven.

Ik heb trouwens je mailtje gekregen dagmach, heel erg leuk, echt super! :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:30

De klik.... ik had die niet met Amigo daar stapte ik niet eens meer op zo bang was is. Hij was hardhandig gebroken door zijn vorige eigenaar. En ja ik werd verliefd op Emira in een donkere stal onder de wondjes. Wat mij bezielde? Mijn gevoel sprak en im heb er geen moment spijt van. En ja ze kan een mega draak zijn onder het zadel bij tijden. Maar ze kan ook de sterren van de hemel lopen wat ben ik dan trots! Komen kwa karakters ook overeen. Einzelgangers bij grote groepen, kan mezelf compleet opfokken maar ook loslaten net mijn merrie! En de klik is er ik kan stressen maar zij ook. Maar ik ben er wel als het moet.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:35

idd het hebben van een klik is het gevoel hebben dat het je maatje is.
merc is echt mijn maatje, we voelen elkaar goed aan, we hebben echt een band(die elke dag groter wordt) en ik ga er heen om hem te zien. Niet eens zozeer om te werken, soms gewoon voor een knuffel of een kriebel.

Met mijn vorige tinker had ik geen klik. Ik ging er vaak heen met t lood in mijn schoenen. We werkten op de grond heel fijn, maar het rijden was alles behalve leuk. dat gevoel van een maatje hebben, zomaar gaan om een knuffel was er niet.
Eerst dacht ik dat ie op de grond mijn maatje was, tot ik merc leerde kennen en daar echt een vriendschap in vond die ik met king nooit had.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:10

@Caily als ""de klik" is het gevoel naar je maatje te gaan ipv naar je paard dan heb ik "de klik" niet (daarom krijg ik het begrip maar niet helder), ik ga altijd naar mijn paarden en mijn maatjes zitten in de mensenwereld, daar krijg je ondersteuning, een meedenkend mens, een luisterend oor terug.

@Mira283, had je "de klik" niet met Amigo omdat je bang was? Heeft het dan iets te maken met een dier wat iets makkelijker te hanteren is? Voor mij nog steeds niet duidelijk wat het precies is? Er zijn dan toch meer paarden waarmee je door één deur kunt en dus allemaal zouden "klikken"?

@Sandra 1984, grappig jij hebt het ook over een maatje, de behoefte om te knuffelen. Dat laatste heb ik ook, dagelijks naar de paarden, kijken of de dieren er goed bijstaan, effuh poetsen,voetjes als ik géén zin heb om te rijden maar dat geldt voor veel dieren en niet voor één speciaal. Dus moeilijk hoor de "klik" die je voor een dier zou hebben :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:26

Oh, maar zonder klik kan je ook enorm genieten van een paard hoor, zeker. Je kan ook meerdere maatjes hebben, al moet ik eerlijk bekennen dat Caily momenteel het rijk voor zich alleen heeft :o

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:41

Ik heb een mensenmaatje dat is mijn man, dat deel ik ook heel veel mee, maar toch is merc mijn maatje dat altijd wil luisteren, mij altijd kan troosten, iets wat een mens soms niet lukt.
merc is net dat beetje meer wat een mens niet heeft.
nu is merc nog mijn enige paardenmaatje, maar met Sascha erbij heb ik er dadelijk 2.
een klik hebben is voor mij een goede vriendschap hebben, net dat beetje meer.
er zijn op stal meerdere paarden die ik leuk vind, maar geen klik mee heb. Ik knuffel ze graag, ben er mee bezig, maar dat is heel anders dan merc. Tis net dat beetje meer

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:21

Ff ego hoor!
Mel is inmiddels al 2x gedekt door Thunder,hoop zo dat ze drachtig is,onze moeder overste!