tug schreef:hoeveel paarden van jullie hebben ooit hoefbevangenheid gekregen tijdens of rond IR, kun je mij daar meer over vertellen?
Mijn merrie is in elk geval de laatste 13 jaar nooit hoefbevangen geweest en heeft toch zeker 5-6 jaar duidelijke IR symptomen. Wel heeft ze een iets verbrede witte lijn (volgens de smid waarschijnlijk wel bevangen geweest in het verleden) en ze kan niet zonder ijzers ivm extreme gevoeligheid, wat dus ook niet helemaal normaal is. Ze is 1 keer achter extreem kreupel geweest waarbij de pols voelbaar was in de kootholte, maar dit kon volgens de veearts geen hoefbevangenheid zijn. Een andere oorzaak is echter nooit gevonden...
Bij mijn pony is overigens ook sterke verdenking op cushing. Ik heb nog steeds niet helemaal kunnen ontdekken wat het verband is tussen IR/EMS en cushing en of er een verband is. Ik denk zelf dat de IR er eerder was dan de cushing, aangezien ze jarenlang alleen IR symptomen heeft gehad. Er zit ook veel overlap in de symptomen.
Als aanvulling op Fargo; Osteoporose kan ook een gevolg zijn van Cushing. Mijn pony heeft waarschijnlijk osteoporose, in elk geval is er op Xfoto's een afwijkende botstructuur zichtbaar. Maar zelfs dit kom ik af en toe in het rijtje symptomen van IR tegen!
Granen voeren lijkt me echt uit den boze Eleonoor. Ik ben wel benieuwd wat jullie voeren als er krachtvoer gegeven wordt? Ik ga binnenkort verhuizen en kan dan overstappen op Dodson&Horrell (safe&sound/leisure mix), st hippolyt-equigard of revital cubes van Eggermann.