[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:03

Heel interessant allemaal!! Ik lees stilletjes mee..
In een aantal dingen herken ik hier een heleboel, met name de vet opslag plaatsen, Evita heeft ook de bulten boven de ogen. Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat nou een goed gewicht is bij haar. Zelfs wanneer haar ribben duidelijk zichtbaar worden, blijven de manenkam, staartaanzet en buik dik.

In andere dingen kan ik Evita gelukkig niet herkennen. Ze is heel energiek (zeker voor haar 23 jaar!) en loopt graag uit zichzelf. Ook nog geen hoef/spier bevangenheid meegemaakt tot nu toe, gelukkig.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:17

IR gerelateerde problemen 2

HOEFBEVANGENHEID.

IR is allesbehalve uniek als oorzaak achter hoefbevangenheid, er zijn tientallen mogelijke oorzaken.
een paard met IR kan dus best, hoefbevangen worden, maar hou als dit optreedt ook een open mind, voor de andere mogelijke veroorzakers. een IR paard kan ook per ongeluk de voerton leeg eten en een merrie met IR kan ook best ook nog een baarmoederontsteking hebben.

je kunt het je bij hoefbevangenheid in tijd niet permiteren om te lang bij mogelijke oorzaken stil te staan, je kunt veel gevolgschade beperken door op tijd in te grijpen.

weten dat er wel linken zijn tussen IR en het krijgen van hoefbevangenheid en dat daardoor het risico groter is, kun je, natuurlijk wel van te voren, vast in leven, in wat hoefbevangenheid is, wat er aan keuzes is in behandeling en vooral wat de eerste aanwijzingen zijn, dat het gebeurd.
ik vind dat een beetje inzicht in een bij paarden best veel voorkomend probleem tot je basiskennis hoort als je paardenhouder bent.

de meeste linken die ik gevonden heb zijn zelden direct en de enige aanleiding voor hoefbevangenheid. (uit eigen ervaring weet ik inmiddels ook dat de grens vaak niet heel scherp te trekken is maar het hebben van IR kan een belangrijke factor zijn.)

de meest directe is nog niet voldoende bewezen maar als mogelijkheid genoemd in een onderzoek.

de hoge glucosewaarden in de bloedbaan zouden dan de kleine bloedvaten overprikkelen en daaruit zou heel goed de ontsteking kunnen ontstaan die tot hoefbevangenheid leidt.
er is een praktische aanwijzing voor het nadelig zijn te veel glucose, je kunt bij mensen spataderen doen verschrompelen, door ze in te spuiten met een sterke suikeroplossing. ben deze toepassing nog niet tegengekomen bij paarden of in onderzoeken bij paarden.

meer indirecte bijdragen zijn er te vinden in het veel te zwaar zijn op zichzelf, door het extra gewicht bewegen de paarden vaak minder en de bloedsomloop in de kleine vaten, wordt direct gestuurd door de pompfunctie van het hart en indirect door het opnemen en weer neerzetten van de hoef. ook het grotere gewicht vormt een extra mechanische belasting, alleen staan geeft meer druk, bewegen leverd ook een grotere druk bij het neerzetten van de voet.

ook een indirecte factor, kunnen de stoffen zijn die vrijkomen bij spierbeschadiging. deze stoffen worden ook een rol toebedacht als schadelijk voor gezonde spiercellen en worden normaal door lever en nier onschadelijk gemaakt of afgevoerd. is de spierbeschadiging zo ernstig dat deze organen hun werk niet snel genoeg meer kunnen doen, blijven deze stoffen langer in het bloed en kunnen dan in kleine vaten irritatie veroorzaken, die weer kan leiden tot hoefbevangenheid.

een invloedrijke factor die wij heel wat beter kunnen sturen, is die door voeren. omdat veel voer nog gewoon uitgeprobeerd moet worden per paard, loop je een risico dat veranderingen te snel worden doorgevoerd, te snelle aanpassingen kunnen weer leiden tot dat er nog niet genoeg geschikte bacterieen in de darm zijn of dat bacterieen die niet langer nodig zijn de hongerdood sterven.
dode bacterieen leveren dan waarschijnlijk een groter risico, omdat daarvan inmiddels bekend is dat dat tot giftige stoffen in het bloed, die tot hoefbevangenheid kunnen leiden.

een algemeen te vet paard heeft vaak ook zijn organen als opslagplaats gebruikt, bij lever en nieren kan ook hun daardoor mindere functie tot een extraatje van giftige stoffen in de bloedbaan het risico erhogen.

te snelle vetafbraak kan er toe leiden dat er vet in het bloed komt dat past niet door kleine vaten en loopt daar vast, heb dit zelf nooit direct in combinatie gezien met een beheerde manier van afvallen, wel bekend bij vooral drachtige shetlandmerrie's die ineens bij gebrek aan voldoende opname te snel hun vet als voedsel gingen gebruiken. vet in het bloed geeft meestal al eerder schade, dus voor het bevangenheid kan veroorzaken, technisch gezien is het mogelijk.
versnelde vetafbraak kan wel extra hoefbevangenheid risico's opleveren doordat vet ook als opslag kan dienen voor lastige stoffen. veel van deze lastige stoffen kunnen in grotere hoeveelheden giftig zijn.

mijn harde schijf is even leeg, ik heb dus niet een simpeler antwoord kunnen vinden, maar samengevat, ja een IR paard loopt wel degelijk meer risico's dan een gezond paard.
voor er al IR is, zijn er in het te vet zijn, al grotere risico's, aanwezig.

je kunt niet met alles de hele dag rekening houden, neem het mee in je achterhoofd en gebruik het als je een verandering overweegd, als mogelijk risico.er is geen enkel risico dat opzichzelf zo bepalend is dat je iets helemaal moet laten of dat helermaal niets doen rechtvaardigd.
niets doen heeft grotere risico's.

het is een lang verhaal geworden en wat technischer dan het vorige, kijk wat je er zelf mee kunt en of iets op jouw situatie en die van je paard van toepassing is. theorie is leuk en boeiend, maar de praktijk leert dat niet alles altijd uitvoerbaar is. vind je een voor jouw belangrijke factor, zoek daar dan eerst verdere info over op voor je op basis van deze samenvatting alles overboord gooit.

hoeveel paarden van jullie hebben ooit hoefbevangenheid gekregen tijdens of rond IR, kun je mij daar meer over vertellen?

geerke

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:58

die van mij kreeg 2x per jaar hoefbevangenheid...omstreeks de ruiperiode(hormonaal proces).....dat hij insuline resistent was wist ik in het begin zeker nog niet.(15 jaar geleden dacht men daar nog niet aan...)
Ik vermoed ook dat het bij pablo net omgekeerd is gekomen.

Door meer dan 10x hoefbevangen te zijn geweest is het metabolisme zo in de war dat ik vermoed dat daar uit de IR is ontstaan....maar het blijft in mijn geval gissen natuurlijk.

Wat ik altijd raar vond in mijn geval ,dat hij altijd super slecht ging omstreeks de ruiperiode.
De laatste keer(4 jaar geleden)begon het in januarie en ging het steeds slechter...beetje bij beetje....hij kwam er niet 'doorheen'

Ook ondanks dieet dus niet meer....de da wist het ook niet meer.
Bloedproeven wezen uit dat het paard kerngezond was....
(behalve schildklier iets te traag)

In mei ging het zo slecht dat we overwogen hem in te laten slapen...hij kon al drie weken geen stap meer verzetten en kon zijn stal ook niet meer uit....er waren twijfels of hij wel hoefbevangen was,aangezien de voeten nooit warm waren.

Hij was wel compleet verstijfd..niet echt spierbevangen aangezien er geen rode bloedlichaampjes in de urine zaten...

Spierbevangenheid gaat vaak samen met hoefbevangenheid....omdat het paard verkrampt is door de pijn verzuren de spieren...een probleem erbij dus.

Gelukkig is het medicijn voor hoefbevangenheid hetzelfde als voor spierbevangenheid...phenylbutazone.

Pablo heeft in die laatste 'crisis' geen but gehad....de da vond het geen goed idee omdat hij niet wist wat er aan de hand was...en ik was het daar mee eens.
In andere periodes wel but....dat hielp dus niet...

Nou ja...de rest van het verhaal kennen jullie....laatste strohalm, begonnen met schildklierhormoon en nu al 4 jaar stabiel vrolijk en soepel....en geen onverklaarbare kreupelheden die op de foto's niets uitwezen...(wel hoefbeenkantelingen aan 4 benen,maar dat kon erger)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:05

Mijn paard is in de 8 jaar dat in haar heb nog nooit hoefbevangen geweest. Heb wel twee verschillende hoefsmeden gehad die (zonder aanleiding) aan een hoef meenden te zien dat ze het wel ooit is geweest. Al weet ik dat niet zeker natuurlijk.
Wel heeft 1 van haar hoeven een duidelijk andere vorm.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:14

ik heb zelf de indruk dat het bij de paarden van de mensen op dit topic, gelukkig, meevalt met het krijgen van hoefbevangenheid, iedereen lijkt best goed op te letten welke dingen er aan hun IR paard zichtbaar zijn. het valt op omdat in de pers die link veel sterker gelegd wordt. het is ook best iets wat je wilt voorkomen, als veel mensen hier dat is gelukt, kan in hun aanpak toch weer iets extra positiefs schuilen. het is niet als echt onderzoek bedoelt, dan moet je ook gewoon zelf de paarden live bestuderen en het zijn er dan waarschijnlijk ook nog te weinig. het is meer meeneempuntje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:23

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:46

volgende week woensdag wordt er bij blaze bloed geprikt voor de insuline en glucose waarden....

raden jullie ook nog andere waardes aan? ....schildklier werking bijv. omdat ik daar veel over lees hier in het topic.....

er is het afgelopen jaar zowiezo om de 2 a 3 maanden een algeheel bloedonderzoek gedaan...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:51

Gekke vraag, maar bij mensen is zo te testen hoe het zit met hun bloedsuiker. Kan dat bij paarden niet ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:15

jawel...dat is dus het glucose in het bloed

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:27

De glucose in het bloed is echter wel één van de waarden die gauw vervliegt, dus dit kunnen ze het beste op de kliniek zelf doen. De reis er naar toe is al genoeg om een onbetrouwbaar resultaat op te leveren.

Ik zie hier net als andere eigenaren met cushing paarden veel overlap natuurlijk. Omdat veel cushing paarden IR hebben/zijn.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:32

bloed moet ook direct gekoeld worden en direct naar de GD verstuurd worden... vervliegd het dan ook?

het is het speciale insulinepakket van de GD deventer ... dus ik neem aan dat het dan wel betrouwbaar is?????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:33

zuzu:
ik ben wel benieuwd naar verdere waardes van de alvleesklier(pancreas)
a-amylase zou wel interresant zijn ( vind ik dan,die van appie was namelijk aan de lage kant)
en mineralen zijn ook goed om te testen maar die is echt wel prijzig :j

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:37

vorige keer zat wel de calcium - chloride - fosfor - kalium - magnesium en natrium erbij.....die waren allemaal goed.

heb even geen puf om alles weer terug te zoekn :o :o ...wat waren ook alweer de symptomen bij een paard met cushing?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:45

Een paard met cushing heeft vaak last van IR. Ze hebben vaak bobbels met vetophoping ipv kuiltjes boven de ogen, rare vetverdelingen over hun lichaam, en een harde manenkam, slechte stofwisseling, door de weerstandproblemen die er bij horen hebben ze vaak long, mond/tand, huidproblemen (van schimmels tot problemen met vieze koker), vaak ontstoken en/of tranende ogen, gevoelig voor hoefbevangenheid, stress/depressie door te hoge productie van stresshormoon, hierdoor ook hoge spierspanning, interen op hun spieren en kracht in de achterhand en niet te vergeten lange haren, slecht verharen en als ze niet behandeld worden hebben ze op een gegeven moment (goudachtige)krullen (die zijn meestal pas na jaar of 3 te zien dus dan heeft het paard het al een tijd onder de leden). Volgens mij ben ik er nu wel zo'n beetje Ireen/geerke??

Als ze behandeld worden, komen veel paarden weer op orde en zodra hun hormoonhuishouding weer beter op orde is, gaan een aantal verschijnselen ook weer normaliseren o.a. de insulineresistentie, vetophoping, verharing/korter haar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:48

geerke schreef:
jawel...dat is dus het glucose in het bloed

Maar de hoeveelheid glucose in het bloed zegt toch wat over de hoeveelheid insuline !?!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:50

eigenlijk is op blaze dan alleen de slechte stofwisseling van toepassing ...de rest van de symptomen herken ik niet echt bij hem ( weinig bespiering heeft ie wel, maar hij staat ook al een jaar zo goed als stil en hij is ook pas 4 jaar, dus de spieren zijn ook nog nooit opgebouwd)
en hij is een paar maanden wel enorm gestrest geweest, maar dat kwam volgens mij van de lever vandaan....nu is hij weer helemaal happy in zijn koppie

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:18

cushing paarden zijn over het algemeen ook al ouder hoor zuzu. Er zijn wel jongere gevallen bekend van rond de 6 jaar ofzo, maar meestal zijn ze zo 15 plus (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Overigens is het wel bekend dat cushing vaker voorkomt bij oorspronkelijk sobere rassen: fjorden, haflingers, arabieren, shetlanders, ijslanders, gelderse paarden en het zou best logisch zijn als Tinkers daar ook in het rijtje horen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:25

zuzu schreef:
vorige keer zat wel de calcium - chloride - fosfor - kalium - magnesium en natrium erbij.....die waren allemaal goed.

heb even geen puf om alles weer terug te zoekn :o :o ...wat waren ook alweer de symptomen bij een paard met cushing?

Geloof dat veel van die waarders meer zeggen over de laatste voeding van het dier dan de werkelijke aanezigheid van de stoffen in het lichaam... Kan je beter een spiertest voor laten doen maar dat is niet prettig...
Om deze reden ben ik dus magnesium 'uit gaan proberen' en resultaat liet zien dat er wel degelijk tekort was geweest...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:29

blaze krijgt nu ook magnesium....dat zit in de suikerbalans mix die hij van laarakker krijgt....

vind het alleen moeilijk om te zeggen of ik verbetering zie ......

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:31

En hoeveel calcium krijgt hij binnen? als dat genoeg is wordt het overschot magnesium weg gewerkt en merk je dus ook niets..
Heb bij Fiek bijna alle calcium geschrapt..

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:35

poeh...daar vraag je wat...geen idee hoeveel calcium hij binnen krijgt :o
daar hebben ze bij laarakker ook niets over gezegd ....
zit calcium overal in...ook in hooi en gras??

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:43

Geerke, in voor en najaar is gehalte fructaan in het gras op zijn hoogst, misschien is de hoefbevangenheid daar toch mee gerelateerd. Of te wel, gevoeligheid voor fructaan/suikers er al was voor hoefbevangenheid ipv andersom?

Heb niet alle 23 pagina's doorgewerkt. Maar wilde graag weten waarom bij de Topic startster juist een volle graan werd geadviseerd terwijl dit juist zo slecht is voor hoef of spierbevangen paarden/ponies. Dat van langzame afgifte is dacht ik niet juist, door die langzame vertering komt het nog onverteerd in de dikkedarm waar juist die zuren ontstaan waardoor spierverzuring en hoefbevangheid ontstaat. Maar misschien hebben jullie dit al uitvoerig besproken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:56

tug schreef:
hoeveel paarden van jullie hebben ooit hoefbevangenheid gekregen tijdens of rond IR, kun je mij daar meer over vertellen?

Mijn merrie is in elk geval de laatste 13 jaar nooit hoefbevangen geweest en heeft toch zeker 5-6 jaar duidelijke IR symptomen. Wel heeft ze een iets verbrede witte lijn (volgens de smid waarschijnlijk wel bevangen geweest in het verleden) en ze kan niet zonder ijzers ivm extreme gevoeligheid, wat dus ook niet helemaal normaal is. Ze is 1 keer achter extreem kreupel geweest waarbij de pols voelbaar was in de kootholte, maar dit kon volgens de veearts geen hoefbevangenheid zijn. Een andere oorzaak is echter nooit gevonden...

Bij mijn pony is overigens ook sterke verdenking op cushing. Ik heb nog steeds niet helemaal kunnen ontdekken wat het verband is tussen IR/EMS en cushing en of er een verband is. Ik denk zelf dat de IR er eerder was dan de cushing, aangezien ze jarenlang alleen IR symptomen heeft gehad. Er zit ook veel overlap in de symptomen.

Als aanvulling op Fargo; Osteoporose kan ook een gevolg zijn van Cushing. Mijn pony heeft waarschijnlijk osteoporose, in elk geval is er op Xfoto's een afwijkende botstructuur zichtbaar. Maar zelfs dit kom ik af en toe in het rijtje symptomen van IR tegen!

Granen voeren lijkt me echt uit den boze Eleonoor. Ik ben wel benieuwd wat jullie voeren als er krachtvoer gegeven wordt? Ik ga binnenkort verhuizen en kan dan overstappen op Dodson&Horrell (safe&sound/leisure mix), st hippolyt-equigard of revital cubes van Eggermann.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:00

zuzu schreef:
bloed moet ook direct gekoeld worden en direct naar de GD verstuurd worden... vervliegd het dan ook?

het is het speciale insulinepakket van de GD deventer ... dus ik neem aan dat het dan wel betrouwbaar is?????

Het ging bij mij net zo. Ik had ook zelf het pakket aangevraagd, netjes in diepvries gedaan. Binnen 3 dagen resultaat, echt heel goed geregeld!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:01

Ireen, witte lijn en gevoelige hoeven (kan ook niet zonder ijzers) ken ik ook. Warme voeten heeft ze ook wel eens.