[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elliecuijk

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:52

kijk dat is goede informatie om het uit elkaar te houden fayem +:)+

ben even een paar dagen maar weinig actief geweest op bokt.t gevolg van een week die erg volgepland stond en nog staat.was gisteren dan ook zo moe,dat ik vergat de wekker te zetten en we iets te laat op waren.(en dat gebeurt maar zelden)
maandag en dinsdag heb ik altijd al een drukke dag,maar nu gister ook.smorgens werken,meteen de boodschappen erna en smiddags een 50jarige bruiloft.niet uit mijn familie,maar de ouders van de stalhouder.en omdat ze ook vaak op stal zijn,mocht iedereen komen.uiteindelijk zijn er maar 3 van stal geweest.ze vonden het erg leuk dat we ook kwamen.zelf hadden ze niets georganiseerd,dat had de stalhouder allemaal geregeld.
vandaag ook weer behoorlijk volle dag,en dan iets minder vol.

ondertussen pieker ik me ook nog suf over vanalles,maar dat hoort ook wel bij mij.altijd maar zorgen over vanalles en nog wat.pieker ik namelijk nergens over ben ik onrustig.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:41

fayem89 schreef:
stampen en seinen heb ik ook mijn twijfeltjes over... mijt wordt hoofdzakelijk overgedragen van paard op paard of via bodembedekking als bijv. stro of door het gebruik van borstels op een besmet paard.

Mijten zijn parasieten die schurft, een jeukende aandoening van de huid, veroorzaken. Bij het paard zijn er drie verschillende soorten mijten die deze jeuk kunnen veroorzaken.. De graafmijt Sarcoptes scabiei en de steekmijt Psoroptes equi zijn erg zeldzaam in Nederland. Chorioptes equi daarentegen is een veelvoorkomende mijt die voornamelijk bij zwaardere paarden problemen kan geven.. Het paard krijgt korstjes en schilfers die gepaard gaan met jeuk. Paarden kunnen door die jeuk met de benen gaan slaan of stampen of aan de benen gaan bijten.. dat bijten zie je dan vaak als ze liggen en over de achterbenen gaan krabben.
In ernstige gevallen kunnen er zelfs kloven gevormd worden die erg lastig genezen.. Dit lijken ook wel dikke rimpels ook wel olifanten benen (dit zie je bij mok).

De mijten (ook wel schurft) zelf zijn alleen via de microscoop te zien. Je vraagt of je DA langskomt om huidafkrabsel te nemen en dit te onderzoeken op mijten. vaak laten bij ernstige vormen ook de haren los. er zijn veel verschillende soorten. maar bij onze tinkers komen veel de been mijten voor, dus de mijten die op de benen verblijven.
bij constatering van mijten is mijn aanraden om de sokken in deze maanden luchtig te houden (dus door zo kort mogelijk te houden of uit te dunnen).
Daarna moeten de benen gewassen worden met water waarin verdund Phoxim zit wat ook in By-mite (voorheen Sebacil) zit bijv. en dan niet alleen de koten maar het gehele been goed wassen..
vaak wordt aangeraden dit na 10 dagen te herhalen een ander doet het een maand lang 1 keer in de week.

wat handig werkt is om een emmer te vullen met lauw warm water en daar de juiste hoeveelheid in te verdunnen en daarin de benen te weken en te masseren. Zorg dat het hele been doordrengt is van het water zodat de huid goed nat is en laat dit drogen zonder af te spoelen.

Neem gelijk even je borstels mee in een emmer. dan zijn die ook behandeld.

Als je paard vochtige rood opgezette koten heeft zal dit mok zijn, vaak zit er dan een beige achtig vettige troep in de sokken . Ook sebacil werkt tegen mok.
tevens kan je wat bloedende plekjes zien of bloedvlekken op een andere plek op het lichaam welke niet te herleiden zijn. Het kan dan zijn dat het paard zichzelf gekrabt heeft (of een ander paard) en daarna ergens anders heeft gekriebeld wat het bloed afgeeft wat in zijn mond zat.

Je kan trouwens ook een combi hebben van bovengenoemde.

ernstige vorm van schurft (op de buik)
[ Afbeelding ]

mok
[ Afbeelding ]

weggeschoren sokken (tinker met mok en mijten)
[ Afbeelding ]

de mijt:
[ Afbeelding ]

hoop dat jullie er iets aan hebben.

de foto met de kale sok. die kleine wondjes heeft dana ook.
mijt veroorzaakt ook schurft zag ik en die heeft rose laatst gehad..
Ik stuur dit even door naar de eigenaresse. volgende week komt de vee arts toch langs :j

super bedankt voor de duidelijke info!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:53

Nou, heb ik eindelijk een vriendje die wél mee naar de paarden wil is het maar eenmalig :=
Hij is zwaar allergisch :') knal rode ogen, niezen, kriebelneus, jeukend gehemelte :') :(:)

hij heeft wel foto's gemaakt. met mijn therapie/fysio zijn we bezig mijn schouder te laten ontspannen. mijn linker schouder is hoger dan de rechter en zit ook op veel spanning. laten zakken en ontspannen is het streven, maar pas 1 sessie gehad. Ook ben ik door de narigheid en vele ziektes/buikpijnen verder in 2 maand niet aangekomen. maar wel mijn buik onbewust naar voren gaan duwen. waardoor mijn rug wat vast zit en mijn buik totaal géén spieren meer heeft. was zo blij vorig jaar met een redelijk klein buikje. heb nu geen buikspieren meer en 't valt daardoor nu iets minder op en zeker met een strak truitje. iedere dag nu 100x oefeningen :') := maar ben wel blij dat er iets aan gedaan word.

nu probleem 2. Dana begint alleen maar zwaarder te ademen. Wat 't is geen idee. ze zou nu vort wel een conditie hebben. ik rijd minimaal 3x per week. wel een half uur/3 kwartier. ze is hierna gewoon op en niet meer geïnteresseerd. de tijd die ik dan rijd doet ze goed mee en haalt alles uit de kast om mee te werken. maar ze gaat de laatste tijd veel zwaarder ademen en dan echt hard ademen. dat 't gewoon vreemd is. volgende week vee arts erbij. duimen dat 't iets is wat te verhelpen is. Er word hier stipt op tijd en correct ontwormt, maar zelf denken we aan bloedwormen, bloedaroede, misschien wel cornage, of iets met de longen.. tis niet goed.. Net toch ondanks dit redelijk gereden, maar 't voelt niet goed. ze heeft ook echt de tijd nodig om weer bij te kunnen ademen en stappen we veel. Weliswaar gaat ze niet slechter lopen.
ze krijgt ook vort spatjes. Tegen de hand zijn en lekker aanspringen in galop als we 't er niet mee eens zijn. dus de looplust en werkwilligheid is er wel, maar een allergie zou ook een optie.. even de vee arts afwachten.. heb wel wat foto's, met zwembandj :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:56

Komt t niet door de oplopende temperaturen buiten?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:08

nee, totaal niet. ook zonder temperatuur doet ze dit.
ik heb het van de winter ook wel gemerkt, maar toen was 't 'geen conditie stempel' en die zou ze nu onderhand toch moeten hebben :=

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jolandaa_ op 07-06-13 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:18

is toch wel zonde.heb je een leuke vent,die ook nog eens interesse in je hobbie toont,is ie allergisch:wat een domper op de vreugde.ach ja wie weet kan ie gewoon af en toe komen kijken...

een allergie klinkt ook wel aannemelijk vindt ik als ik de dingen over dana lees.misschien kan je er met bloedprikken wel achter komen.het is wel het beste om een dierenarts eens te laten onderzoeken wat er aan de hand is.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:21

Ja, m'n ex is in 5 jaar tijd nooit geweest.. en m'n huidige vriend wilde zo graag :')
het was erg sneu voor hem. en ik hem maar uitlachen :')

Ja ik snap het niet. Ik heb mijn berichten terug gelezen en sinds collin is ze met rijden zo gaan ademen. ik reed toen ook 1 a 2x per week. nu 3 a 4 keer. en wel veel intensiever. vee arts maar even laten testen ja. vind 't sneu. dus ben benieuwd :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:07

Gister heel erg leuk gereden tot het paard op de knieën lag... De haf die ik bijrijd moest in in het weiland rijden en ze had geen zin om te werken dus eerst bokken. Toen struikelen. En als laatste toen ik dacht dat alles goed ging lag ik bijna in het schrikdraad. Dus toen lag ik bijna voorover van het paard af haha. Zondag mijn eigen pakken ben net weer een beetje beter van de buikgriep.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:16

Eh ik zie Colin staan. Moet cullan zijn

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:16

Diaz is gister 5 jaar geworden!! *\o/*

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:52

Super Karlijn!! :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:04

ja gaat zo snel nu zeg! puber dat ze is haha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:09

Van harte :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:17

mooi topic weer patrick!

ik ben vandaag met het koor naar heeswijk dinther geweest voor een uitje.eerst een kasteel bezichtigen en daarna een kunsttuin.dat kasteel was wel mooi,maar die kunsttuin is niet mijn stijl.ik hou niet bepaald van kunst ,en al helemaal niet van kunst waat je niks in kan zien.
best wel een leuk dagje geweest,maar ben nu stik moe.

proficiat met diaz karlijn!!!

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:10

ha meiden.
wat zijn we stil... hahaha
een hoop meiden hebben in Appleby gezeten *JALOERSSSS* haha

hier ook niet stil gezeten.. onwijs druk nog steeds.

Denzel heeft zaterdag zijn gewonnen fotoshoot gehad van Natalia Zerebiec fotografie.
was erg leuk al was Denzel wat ongeduldig en kwam liever knuffelen bij me dan dat hij op een meter afstand moest blijven staan haha... ajaa als nog zitten er hele leuke foto's bij en ben ik blij met het resultaat.

bij deze meiden... http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1719760

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:29

Hele knappe fotos zeg!

Leuk ellie op een kasteel!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:18

Hoi mensen, sorry dat het zo stil is vanaf mijn kant. Heb het momenteel erg druk met van alles en nog wat. Heb het geluk dat ik wel een nieuwe baan heb weten te vinden. Vanaf 1 juli ben ik officieel in dienst. Daarnaast werk ik ook nog tot eind juni bij mijn huidige baan dus heb eigenlijk nu twee banen pff haha. Verder met Luna doen we het rustig aan. Het rijden hebben we eerst gelaten voor wat het is/was en zijn nu rustig aan het opbouwen met Parelli icm les. Dus ik reageer verder niet meer zoveel (of helemaal niet) sorry maar ik lees zeer zeker wel mee!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:02

fijn dat je een neiuwe baan hebt meis! geeft een stuk meer zekerheid!
We zien je af en toe wel langs komen.
Gaat het verder goed met jullie?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:10

Ja de rust is weer een beetje teruggekeerd. In mn koppie dan haha. Ja op facebook ben ik het meest actief dus voor wie
niks wil missen mag me ook wel toevoegen haha.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:23

Ik ben allaaaang vriendjes joh.
mn zus aast op je share lika and win actie hihi

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:09

proficiat met je nieuwe baan magica!

vandaag had ik onverwachts een meevaller.ging naar mijn werk en toen bleek de client niet thuis.ook niet te bereiken per telefoon.dus was lekker vrij vanmorgen.
dus de boodschappen maar vast gedaan zodat ik smiddags even naar de winkel kon.daarna een rondje gewandeld met eros.

ondertussen speur ik internet nog steeds af voor een zweetdeken met roze randje.valt vies tegen.maar ben vastbesloten er 1 te vinden.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:04

Snackie schreef:
Ik ben allaaaang vriendjes joh.
mn zus aast op je share lika and win actie hihi

Hahaha jaa zeker wij zijn al vriendjes enne wie weet hihi

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:22

je komt er vanzelf 1tegen ellie, lekker zo'n vrije morgen!

Jess, even afwachtten maar, spannend!