[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:31

lastige situatie en moeilijk te beordelen vanaf de computer
maar waarom probeer je haar juist niet meer naar buiten te nemen wandelen poetsen ritjes maken. waardoor ze mensen en omgeving gaat vertrouwen.
een maand is ook nog niet lang voor een paard dat waarschijnlijk het nodige heeft meegemaakt.

soms is stilzetten juist niet een goede oplossing maar juist doorpakken en lekker mee naar buiten nemen. zodat ze het zo gaat leren.

tessyke

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:38

even een kort verslagje van dinsdag :)

De merrie gaf helemaal geen "valse" indruk.
Ze had eigenlijk op het 1ste zicht een heel erg vriendelijke uitdrukking.

De moment dat je dichterbij kwam werd ze wantrouwig en moest je heel goed op haar lichaam letten aangezien ze ruim tevoren een waarschuwing geeft.
Het liefste had ik met haar even gewerkt op een klein stukje maar dit was helaas niet mogelijk en ik werd ook een beetje geboycot door een extreem knuffelveulen + moeder :+

Ik heb mooi de respectabele afstand bewaard zoals de merrie zelf aangaf tot ze zelf contact kwam zoeken.
2x heb ik haar over de neus geaaid en bij de 3de x contact kon ik haar gewoon vastnemen en over de hals aaien.
Helaas ging het daar even mis met de leidersmerrie die even besloot om de tinker te verzetten maar er zijn geen uitvallen gedaan.
Daarna de merrie nog 1 x over de neus gaan aaien en dat ging prima.

Meer kon ik helaas niet doen op die moment :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:40

StalNollie: Als je had gelezen weet je dat de tinker nu al 3 maand mij bij staat.

Uiteraard heeft ze al een enorme verandering door gegaan maar het blijft oppassen. En we gaan zien hoe ze is als ze niet meer hengstig is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:45

sorry heb niet het hele topic doorgelezen. maar is ze erger met hengstigheid. mischien eierstokken laten controleren of een soort van pil bij merries

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:47

Nee, met hengstigheid is ze juist veel beter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:52

DeMolenhoek schreef:
Vandaag is er nog een 2de persoon, die heeft heerlijk een goede 3 kwartier met desbetreffende tinker geknuffeld. Aan haar kont :D Als ze dreigde en draaide met haar kont legde ze snel haar hand en begon te wrijven waardoor de tinker precies vergat waar ze mee bezig was. Maar dichter naar haar hoofd gaan, haar hoofd aaien etc was niet echt een succes. Is haar uiteindelijk gelukt, maar de merrie bouwde direct spanning op en is uiteindelijk in paniek weg gegaloppeerd. We vermoeden wel dat ze nu hengstig is en daardoor toegankelijker. Maar hoe dichter naar haar hoofd hoe meer ze dreigt en het echt niet wil.

Daar heb je ook een ongezonde dosis lef voor nodig, respect.
Stond ze er echt achter in de vuurlinie en bij contact gaf de merrie direkt op?
Dat is wel een heel intressant begin om verder uit te werken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:53

TS ik heb alleen jou post gelezen want het topic is me te lang om door te worstelen

ik heb wel wat ervaring met een erg bang paard dus ik wil mijn tips doorgeven, kijk maar wat je er mee doet

ten eerste is het voor een angstig wantrouwend paard heel belangrijk om een duidelijke leider tegen over zich te krijgen
dat geeft duidelijkheid en rust
jij moet dus de leiders rol op je gaan nemen maar wel op een paardse manier
leidende merrie's bemoeien zich niet met ondergeschikten dus negeer de merrie totaal
als je al iets moet doen met haar doe dat dan met zo min mogelijk contact, meepakken, verzetten en wegwezen
dreigt ze of slaat ze dan kan ze gruwlijk op haar sodemieter krijgen, nooit aan de kant gaan voor haar maar haar juist wegjagen van jou
jij mag bepalen waar je loopt , zij dient zich maar aan te passen
een leidende merrie dult echt geen trappen van een ondergeschikte uit de kudde, bedenk dat!
hoe consequenter je bent in dit gedrag, des te sneller zal ze omslaan van schoppende scheitert naar ontspannen braaf paard
vaak gebeurd dat ook van het één op andere moment, alsof ze ineens ontwaken

succes met haar, ze oogt niet als een gemeen paard, eerder onzeker en daarom agresssief
geef haar zekerheid en ze slaat om in gedrag

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:09

Ik ben degene die deze morgen bij de merrie van de molenhoek geweest is.
Ik ben van mening dat er echt geen kwaad zit in deze merrie maar dat ze zo reageert uit angst. Ik heb me bewust kwetsbaar opgesteld (achter haar gaan staan, op mijn knieën zitten) en hier heeft ze goed op gereageerd: krabben boven haar staart heeft ze heel erg graag en dan gaat de knop direct om, leunen tegen haar kont is ook geen probleem. Gewoon naast haar voorhand staan gaat beetje bij beetje en ik heb haar uiteindelijk een kus op haar neus kunnen geven, tussen haar kaken kriebelen lijkt ze ook leuk te vinden, daarna vond ze dat haar baasje en de rest van de kudde wat te ver stonden en daar is ze naartoe gelopen, op dat moment had ik het halster al losgelaten dus ze heeft zich niet losgetrokken.
Qua agressie heeft ze heel weinig geuit, soms iets zenuwachtiger weg stappen en de oren wat meer naar achter maar zeker geen dreigend gedrag. ik heb haar een keer of 2 langs voor benaderd en toen draaide ze zich gewoon om en heb ik niet veel gemerkt van agressie omdat ik telkens dat haar kont mijn richting uitkwam mijn hand er op heb gelegd.
Ik vond het een positieve ervaring en het kan zeker goed komen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:18

maximuss ik vind dit persoonlijk zeer gevaarlijk
je stelt je nu op als ondergeschikte en de kans dat ze over je heen walst als ze iets niet wil is enorm groot
het is leuk dat ze je toeliet zolang ze het leuk vind maar zo kom je er niet

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:28

@spatter: ik heb al 10 jaar ervaring met paarden die door het grootste deel van de bokkers in de salami gedraaid zouden worden. Ik weet echt wel wat ik doe en ik heb met mijn manier van werken al een tiental hopeloze gevallen terug goed gekregen.
Leiderschap hangt echt niet af van hoe je je opstelt maar des te meer van wat je uitstraalt. Ik straal rust, kalmte en een zekere nonchalance uit waardoor paarden zich zelden bedreigd voelen.
Ik heb zelf een paard dat heel agressief kan zijn en het eerste wat ik daarbij gedaan heb is gewoon in de wei een boek gaan liggen lezen, paard wist niet wat hem overkwam: een mens in de wei die niet omkeek naar hem, de agressie vloeide gewoon weg en o ja ik krijg wel degelijk het nodige respect van hem.
Het is idd gevaarlijk en ik raad het niemand aan maar ik werk op deze manier en deze manier werkt voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:37

Ik ben aller sinds heel blij dat maximuss is geweest. We weten ze nu hoe we ze kunnen benaderen.
Helaas zijn mijn ouders niet te overtuigen. Ze moet en gaat weg, en liever vandaag dan morgen. Dus zolang ze niet weg is naar de handelaar probeer ik er een goede thuis voor te zoeken. Want onder die angst ziet er een heel fijn paard.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:42

hmmm, interessant dit,

lees een aantal herkenbare dingen die ik zelf ook eens mee heb gemaakt met een welsh pony, maar die was
ook absoluut niet gemeen.

Eigenlijk heb ik geen idee wat je hieraan zou kunnen doen..

Wat wij toen met onze welsh hebben gedaan is veel grondwerk, poetsen, gewoon alledaagse dingen eigenlijk.

Wat ik me af vraag is ze ook angstig voor dingen uit de omgeving of echt puur op mensen?

Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:28

maximuss schreef:
Ik ben degene die deze morgen bij de merrie van de molenhoek geweest is.
Ik ben van mening dat er echt geen kwaad zit in deze merrie maar dat ze zo reageert uit angst. Ik heb me bewust kwetsbaar opgesteld (achter haar gaan staan, op mijn knieën zitten) en hier heeft ze goed op gereageerd: krabben boven haar staart heeft ze heel erg graag en dan gaat de knop direct om, leunen tegen haar kont is ook geen probleem. Gewoon naast haar voorhand staan gaat beetje bij beetje en ik heb haar uiteindelijk een kus op haar neus kunnen geven, tussen haar kaken kriebelen lijkt ze ook leuk te vinden, daarna vond ze dat haar baasje en de rest van de kudde wat te ver stonden en daar is ze naartoe gelopen, op dat moment had ik het halster al losgelaten dus ze heeft zich niet losgetrokken.
Qua agressie heeft ze heel weinig geuit, soms iets zenuwachtiger weg stappen en de oren wat meer naar achter maar zeker geen dreigend gedrag. ik heb haar een keer of 2 langs voor benaderd en toen draaide ze zich gewoon om en heb ik niet veel gemerkt van agressie omdat ik telkens dat haar kont mijn richting uitkwam mijn hand er op heb gelegd.
Ik vond het een positieve ervaring en het kan zeker goed komen.

Ik had begrepen dat de merrie bij het omdraaien agressief was door te dreigen met been en ook daadwerkelijk uit te slaan. Maar uit jouw verhaal maak ik op dat dat dus niet (altijd) zo is en de kont toedraaien hoeft echt geen agressief gebaar te zijn.
Fijn om te horen dat er nog mensen zijn die dergelijke signalen goed kunnen interpreteren, ik hoop dat je het paard nog verder kunt helpen.

@ts; vind je 't onredelijk wat je ouders vragen? Aan het begin van het topic zei je zelf ook dat dat absoluut niet was wat je wilde en dat je er ook helemaal niet op zat te wachten om een onberekenbaar paard op het land te hebben.
Het lijkt mij nog steeds het beste als het paard ergens anders naartoe gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:29

Paard is ondertussen al gebeterd en heb er goede hoop in.
Ze draait wel om te dreigen maar het hangt er van af wat je doet of ze effectief iets doet, en ook hoe haar dag is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:31

Dus je ziet het nu wel zitten?
En je droom van een fijn en braaf rijpaard waar iedereen mee overweg kan?
Wil je dat laten schieten voor deze merrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:38

Heb het altijd ergens wel zien zitten. Het was gewoon mijn verstand dat het toen wat overnam.
En ja, die droom is er nog altijd, maar eerlijk gezegd laat ik dat dan liever schieten in de hoop van deze merrie een fijn paard te maken.

Nu mijn vader nog overtuigen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:39

Haha nou succes dan maar, hoop voor je dat het lukt.
Maar zegt je verstand ook dat je een deel van de aankoopprijs terug moet krijgen? Want dat lijkt me dan ook wel redelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:42

Dat lijkt me ook redelijk en dat ga ik nu nog proberen. De onderhandelingen lopen nog altijd. Ik heb verder fijne paarden en ik ben zeker dat ze ook nog zo wordt. Maar hoelang etc. En het is dat dat mijn ouders afschrikken.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:45

Is het een idee dat als Maximuss nog een keer komt dat het dan gefilmd word en je dat laat zien aan je vader?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:48

Oh maar mijn vader geloofd me en maakt daar geen probleem van. Maar ik denk dat hij het ook wel ziet zitten, maar mijn moeder nog de ergste is. Die wou nooit paarden en sinds ik er heb is het dagelijks gezaag en geklaag. Daarom dat ik nu kort op de bal ga spelen met mijn vader en als die ja zegt dan is het nog een kwestie van mijn moeder nog maar eens te overhalen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:48

Lastig, maar hoop voor je dat het goed komt en er gaat gebeuren wat jij wilt!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:05

Ik heb ook een kont omdraaier,voor iemand die haar niet kent schriktzich het apelazerus.
Maar ze wil dan dat je haar krabbelt tussen de benen.
Kan best dreigend overkomen voor een vreemde,maar ze is de liefste en voorzichtigste merrie die ik ken.

Als ik met mijn andere paard sta te knuffelen,komt zei er aan met de oren in de nek,
Draaid zich snel om,en doet nog een paar passen achterwaarts..oftewel of ik ff wil krabben en wel nu!ziet er best eng uit want als buitenstaander zal je denken die gaat me een pak rammel geven weg wezen hier.
Is ook haar manier om de aandacht terug te pakken.
Denk dat ik het ook nog wel kan filmen ook want het is een standaard gebeuren.
Zou het kunnen dat deze merrie van jou ook dat grapje bezit?
Heeft ze echt gericht getrapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:16

Ze heeft al gericht getrapt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:07

DeMolenhoek schreef:
Oh maar mijn vader geloofd me en maakt daar geen probleem van. Maar ik denk dat hij het ook wel ziet zitten, maar mijn moeder nog de ergste is. Die wou nooit paarden en sinds ik er heb is het dagelijks gezaag en geklaag. Daarom dat ik nu kort op de bal ga spelen met mijn vader en als die ja zegt dan is het nog een kwestie van mijn moeder nog maar eens te overhalen.

Maar daar loop je natuurlijk het risico van dat mocht er daarna wel weer wat gebeuren ze zeggen 'zie je nu wel' en haar meteen weer kwijt willen.
Denk dat het verstandiger is ze voor te schotelen wat het lot is van de merrie als ze terug gaat naar de eigenaar, realistisch gezien, wellicht dat ze daar gevoelig voor zijn.
En als ze er niet voor zijn zou ik toch zeggen; niet doen. Ik begrijp dat je nog bij je ouders woont of iig dagelijks bij ze in de buurt bent, er is niets zo vervelend als mensen om je heen die niet achter je staan. (en wat als je eens hulp nodig bent met haar)

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:24

Wat vaak helpt bij bange paarden, is niks anders doen als er alleen maar zijn.
Je kunt bijvoorbeeld in de wei gaan zitten, een boekje lezen o.i.d. , zo leert je paard dat je niets doet en
dat je haar (nu nog) niks vraagt.
Doe dit elke dag een half uurtje ongeveer.

Na een poosje zal ze uit zichzelf steeds een stukje dichterbij komen.
Heb deze oefening al een paar keer in ''real life'' gezien, en het blijkt echt te werken.

Ik ga natuurlijk niet zeggen dat dit bij elk paard het geval is, want ieder paard is anders, maar het valt te proberen!
Ik hoop echt dat je er iets aan hebt!