[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:26

PS. ze is nu bijna 18 jaar, heeft ook een beenprobleem. But we are still going strong!!!!!!!!!!!!!!!!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:45

de problemen die nu IR worden genoemd ben ik al eerder tegen gekomen en ook de mogelijke oplossingen, nog lang niet voldoende, maar het wordt steeds door nieuwe info bruikbaarder en betrouwbaarder, ik ben met je eens, de info moet veel sneller beschikbaar worden.

vroeger hadden we de gewoonten IR problemen niet samen te zien, ze vielen hooguit op door de gemeenschappelijke factor te dik zijn, hoefbevangenheid werd wel vaak aan dik zijn gekoppeld, maar dat was praktijkervaring, geen weten waarom of begrijpen.

pas als je alle dingen kunt combineren valt na jaren bij ons het kwartje en bij wetenschappers die vaak een heel klein stukje kunnen onderzoeken zal dat niet anders werken.

idealer zou zijn als paardenvoer uit voor paarden geschikte stoffen gemaakt werd en ook het ruwvoer speciaal voor paarden werd gebouwd, in de praktijk is dit een kleine sector met een groot ego en is nog veel overtuiging nodig.

er zou, misschien in een nieuwe welzijnswet, wat meer dwang kunnen toegepast om als je zelf iets niet weet of kunt weten er eerder deskundige hulp gezocht moet worden, in welke vorm je zoiets precies moet gieten, gaat veel verder dan mijn eigen toch persoonsgebonden inzichten.
maar hier mag best wat meer mee gedaan worden. nu is de bereidheid om te luisteren naar theorie en praktijkkennis een zeer bepalende factor.

jouw paard is een slachtoffer van misschien heel goedbedoelde behandeling, vaak is er gelukkig geen directe opzet in het spel, maar je paard en jij zullen zijn hele leven last houden van zijn eerdere behandeling.

je kunt wel de kennis die jezelf met zo'n slachtoffer meenemen om bij een volgend paard dit soort dingen te voorkomen, het is een oud en beetje cru gezegde maar het klopt wel : een paard leren houden kost een paard, ook als een paard leren berijden kost een paard.

ik vind bokt al een heel mooi middel, je merkt dat dingen niet zwart-wit zijn, je hoort de effecten van keuzes die je zou kunnen maken en hoe dat uitpakt, je krijgt veel sneller meer info boven tafel.

ik zie de nieuwste plannen voor een nationaal kenniscentrum ook een heel goed begin en dan niet zozeer als opslagbank van kennis, maar een manier om kennis die er is wat toegankelijker en daardoor bruikbaarder te maken, het zou behoorlijk tijdwinst opleveren die voor je eigen paard een heel verschil kan betekenen.

ik heb ook nog niet alle dingen op een rijtje, maar je moet door meer samenwerking toch veel meer kunnen voor er ergens een probleem van hoeft te komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:51

jolin....wat een verhaal!
Ik denk ook vaak dat paarden al jaren vaak 'ziek' zijn zonder dat de link gelegd word...
Mijn paard is nooit te dik geweest,nooit overmatig gevoerd met 'fastfood'....maar na een keer of 10 in meerdere en mindere mate hoefbevangen te zijn geweest heb ik zelf de diagnose insuline resistentie in combi met een te traag werkende schildklier( bloedproef) vastgesteld.

Dit zijn de vruchten van 15 jaar geleden een corticosteroide kuurtje injecties tegen een bult onder zijn kin....(geen droes,maar vermoedelijk een verstopte speekselklier)

Door een niet zo beste dierenarts...die hier nog nog steeds niet als goed bekend staat...

Ik denk dat in pablo's geval,jarenlange verstoorde metabolische huishouding uiteindelijk tot IR heeft geleid...

Nu gaat hij goed...soepel,voor een 21 jarige bejaarde,komt s'ochtends soepel z'n stal uitlopen.
(hij heeft wel dagelijks een schildklierhormoon..de lichtste dosering)

Het is inderdaad goed om IR paarden een half uurtje per dag lichte arbeid/beweging te geven....indien mogelijk natuurlijk....
Beweging is heel goed voor de hormoonhuishouding....ook voor mensen...

ik denk in heel veel gevallen ook dat we ons paarden aan het dood/ziek voeren zijn.....en de fabrikanten zijn blij....weer een nieuwe muslie of brok..voor de zomereczemer...weer een andere brok voor de exhoefbevanger...en ga zo maar door....het word toch eens tijd dat we daar niet meer intrappen denk ik....

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:46

geerke: over het kant en klare voer, vergeet niet dat een fabrikant ook reageerd op vragen uit de markt, heb je voer met minder suiker, heb je voer met minder energie, heb je voer met minder eiwit.

ik heb er ook serieus naar gevraagd, nadeel is dat het iedere keer voor een behoorlijke groep gemaakt moet worden, een fabrikant kan zich door economische beperkingen, geen voer veroorloven, voor 1 paard. dan moet je zelf op zoek. je weet net als ik inmiddels dat wat simpel lijkt, niet echt heel simpel werkt.

de ideale voerkamer van tug zou bestaan uit een soort ouderwetse apothekerskast met een goede weegschaal, zodat je ieder stofje apart kan worden toegevoegd, net zoals het paard het nodig heeft.
in de praktijk werkt dit misschien bij een stal met 50 paarden en 1 persoon die zich hiermee de hele dag mee kan bezighouden. voor 1 paard valt tugs ideaal in duigen, al dat spul is niet onbeperkt houdbaar en soms niet per ons te krijgen, of de omstandigheden zijn terwijl jijzelf in de voerkamer aan het wegen was, al weer zo gewijzigd dat je overnieuw moet beginnen.
dat merkt ook de fabrikant, daarom is een nieuw voer ook vaak duur, na een halfjaar blijkt vaak dat het een aantal paarden voorziet in wat nodig is, maar de afhakers betalen niet meer mee aan de investering en fabricage van hun product en dat heeft wel centjes gekost.
in het ergste geval valt de gemiddeld verwachte gunstige werking zo slecht uit, dat het van de markt gaat.

dan moet je weer leren leven met het idee dat het ideale voer voor jouw paard wel te maken is, maar dat het niet beschikbaar is omdat jouw paard zijn schepje voer te duur is geworden om te maken.

dus ben ik een beetje voorzichtig met een zwarte piet toespelen aan fabrikanten(lukt niet altijd), ze doen inmiddels vele pogingen en het blijven onze paarden die afwijken van het grote gemiddelde. inmiddels zijn ook wij verzorgers en eigenaren ook nog flink afwachtend geworden en willen we vaak behalve geschikt voer ook nog, onze principes laten meespelen. (teeltwijzen,mensenrechten,natuurgevolgen teelt, enz.)

dat we argwanend zijn is ook niet alleen hun schuld, ook alle wondermiddelen van niet goedbedoelende leveranciers, hebben ons dat gemaakt uit telleurstelling, vaak niet eens om het geld, maar vooral de belofte die in plaats van een oplossing extra nadeel opleverde voor je paard,
soms niet eens om het middel zelf, maar om dat je een wel zinvolle keuze daardoor hebt laten staan.

waar ik wel moete mee heb is de overdaad aan beloftes door een fabrikant, waarom niet iets minder enthousiast in presentatie, wat meer voorzichtigheid, wat minder overhalen en verleiden.
als het spul wat je levert goed is, weten we dat snel genoeg, deugt het niet dan koop je vaak uit teleurstelling de opvolger ook bij een andere firma.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:52

Even een snelle reactie tussendoor, morgen zal ik alles eens echt goed doorlezen.
Jolin, ik herken de darmgevoeligheid, de gevoeligheid voor ab en inentingen, de vele insectenbulten in de zomer, vorig najaar opeens mok ( daarvoor nooit gehad ).

Ik herken alleen de vetopslag niet echt. Alleen misschien wat in zijn hals. Ook is hij in al die jaren niet echt veel te dik geweest. Soms even, maar dat was er dan ook weer snel af.

Hoe houd jij je paard op gewicht Jolin naast het hooi ?

Groetjes,

Maris

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:02

Even een ander geluid over krachtvoer. Mijn paard met Cushing, nog niet IR en dat wil ik graag zo houden wordt dik van niets. Ze eet niet eens veel want ze heeft er gewoon geen belangstelling voor. Als ze op 1 % ruwvoer komt van haar lichaamsgewicht dan is het al veel, terwijl het wel beschikbaar is. Haar geef ik sinds een jaar wel krachtvoer en verdomd, ze valt er van af en zit stukken beter in haar vel. Zij krijgt ook electrolieten en wat supplementen erbij omdat ze overmatig zweet. Die tekorten zijn niet aan te vullen met een liksteen.
Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ieder paard verschillend is, er bestaan geen confectiepaarden. Het vreemde is dat ik vaak wordt aangevallen erop dat ik haar fastfood voer, dat is niet goed volgens mensen die het paard niet eens kennen. Ik heb hierdoor juist een enorme verbetering gezien bij haar en ze is in staat om af te vallen. Ook mag ze een aantal uren op de wei, ik kijk niet eens op de fructaanwijzer, want ook iedere wei is weer anders, ook afhankelijk van de ligging van de wei, de grondsoort de grassoorten etc. Haar gebit is goed, inmiddels geef ik haar wat fijner hooi dus helemaal niet zo stengelig en wat kuil. Hiermee kan ze wat gemakkelijker de voeding opnemen, dat is belangrijk voor haar juist omdat ze zo weinig eet. Het andere paard vindt het prima, die eet gewoon het hooi wat de ene laat liggen en eet dus wat meer en wordt niet dik. Sinds het fastfood ( musli) gaat mijn paard met sprongen vooruit.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:39

estherhegt: ik vind dat je een goed punt van kritiek hebt, hoeveel factoren er ook dezelfde lijken, je komt inderdaad steeds weer uit bij dat individueele paard.

ook het aanduiden van krachtvoer als fastfood is niet de meest beste omschrijving(ook van mij).

misschien dat fastfoodmanier al wat beter is, bedoeld wordt meestal(en dat houdt ook weer een gemiddelde in) het zonder naar de noden en eigenschappen van je eigen paard naar binnen laten werken van voer. het zegt voor mij meer over de persoonlijke betrokkenheid bij dat paard van degene die voert, dan het voer zelf. wel zijn de uitwerkingen van verkeerd gekozen of fouten in verstrekking bij krachtvoer veel sterker, omdat het in het systeem paard door alle voorafgaande bewerkingen of de natuurlijke vorm veel sneller wordt omgezet. krachtvoer slaat stukken over in het systeem van een paard.

ik vind alleen de benaming krachtvoer al niet echt gelukkig, ik gebruik veel liever aanvullend voer,
dat heeft ook te maken met mijn eigen voermethode voorkeur, eerst ruwvoer, is dit onvoldoende dan moet je aanvullen. mijn persoonlijke manier zoekt dan bij voorkeur eerst onder andere soorten en samenstellingen ruwvoer, voor ik met andere dingen en producten in de weer ga.

ik heb dit ook niet allemaal zelf bedacht, maar het is een samenkomst die uit ervaring en alle info van buiten is ontstaan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:55

Precies! Wat ik ook een punt vind wat iets meer aandacht zou kunnen verdienen is de balans. Ik bedoel hierbij de balans van mineralen. Eigenlijk zou je hooimonsters moeten nemen op voedingswaarde en verteerbaarheid. Volgend jaar laat ik dat al zeker doen. Hooi gewonnen van kleigrond is al heel anders van samenstelling dan hooi van zuurdere grond zoals waar ik zit. Ik zit op veen. Op zure grond heb je al wat meer spoorelementen beschikbaar en op kleigrond juist weer meer mineralen. Ook de verteerbaarheid van hooi speelt in ieder geval bij mijn paard een rol. Hoe stengeliger het hooi, hoe moeilijker de verteerbaarheid is en er belandt meer aan voeding op de mesthoop. Over het algemeen is stengelig hooi heel goed voor te dikke paarden, ze moeten er veel moeite voor doen om het te verteren. Mijn voorkeur gaat naar een mix stengelig en minder stengelig hooi. Wel is het dan belangrijk te kijken naar de mineralen etc of dat goed in balans is. Het is vreselijk ingewikkeld. Bij mijn paard durf ik te stellen dat ze echt mineralen bij moet krijgen en zouten, ik heb haar er echt van op zien knappen. Door het bijvoer is het voor haar wel weer mogelijk om arbeid te verrichten en is ze niet meer 'uitgeput' en stukken minder overgevoelig.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:13

Hallo Maris,
ook bij mijn paard zijn het de verschillende symptomen, die soms in meerdere of mindere mate opspelen, die mij naar IR hebben geleidt. Gelukkig geen mok gezien dit jaar, dus er zit ook wat in de huisvesting.
Mijn paard kan ook snel aankomen of afvallen, lijkt het, want of het ook een vorm van opgeblazen is denk ik ook wel eens. Ik heb haar in het begin wel eens vergeleken met een patient die prednison gebruikt, maar altijd zijn daar die ribben. Ik weet niet of het mogelijk is dat een lijf zo snel aankomt en weer afvalt.
Op alleen hooi houd ik haar ook niet dik in de winter, ze ziet er vaak uit als een paard waar je nog veel eten in moet pompen en zo eet ze ook. Ik kan aan haar zien dat het systeem niet goed functioneert. Het is bij mij op stal best wel een probleem het hooi. de ene x de ene kwaliteit de andere x weer andere. Nu gaat ze dan ook weer meer naar buiten en dat is ook weer een verandering.
Het is net croma, je moet erbij blijven voor het beste resultaat!!!!
En de ene keer ligt haar stal vol hooi en de andere keer is er geen spriet te bekennen, dat zijn dingen die ik niet snap in het stalbeleid. Dat maakt het voor mij moeilijk.
Kuilhooi gaat het beste naar mijn idee. Niet dat hele groene kuilgras maar de gewone kwaliteit. Gewoon hooi zet weinig zoden aan de dijk.
Kuilhooi krijgt ze nu 3X (hoop ik) en 2X sportbrok 0,7 Kg, door mij word ze ook nog eens stierlijk verwend. Na het rijden 1maatschep PAVO natures best met een scheut olie(schijnt volgens DA in Deventer die zich bezig houd met IR een goede bron te zijn om ze wat dikker te krijgen) en heel fout :o , 2wortelen en wat droog brood.
Heb in het verleden al menigmaal maisvlokken geprobeert dit gaat echt niet, daar krijgt ze een heel zeer lijf van, deinst dan echt terug van een aanraking. En ik heb in de loop van de tijd geleerd dat 1X toeval kan zijn, een 2eX hetzelfde ook nog, maar een 3eX eenzelfde reactie is absoluut geen toeval meer.
Heb al eens het advies gekregen hepato-liq van cavalor te gebruiken, dezelfde periode had ze ook last van een bloedneus. Nou dan leg ik nog geen verband, Na een half jaar weer hetzelfde liedje, dus dan begint er bij mij al wat te rinkelen. Nog 1 X wat gegeven in een slechte periode en toen had ze zelfs rood traanvocht en een bloedneus. Dus dat spul is gewoon niet goed voor haar, naar mijn idee is het gewoon bocht, Heel raar dat cavalor daar nooit op gereageert heeft als ik daarover mailde, merkwaardig!
Je betaalt je scheel voor een fles, nou ja, wie het wil proberen, ik heb nog een liter staan van 50 euro. Mag tegen kleiner bedrag weg, als men durft!
Had het gisteren met een stalhulp over het gras dat nu wat op gaat spelen, begint ze te lachen: er staat nog niks!! Nou mijn paard vertelt mij wat anders.
En dan komen ze met een opleiding paardenhouderij die ze gedaan hebben, dus of ze letten niet op of de opleiding stel niks voor!
Maris, Hoe oud is jou paard?
Nou ik zit wel op de schrijfstoel vandaag, heb al menig lettertje getypt, ik vind het wel reuze interessant! En ja, waar het hart vol van is stroomt ook de computer van over.

geerke

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:42

het probleem van onze 'zieke' paarden is dat ze wel de vitamines en mineralen nodig hebben maar de toegevoegde suikers,het percentage zetmeel (want zelfs 24 % vind ik nog hoog...een kwart zetmeel dus...)en de giftige bht's naar mijn idee dus niet ....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:33

Geerke ik denk dat het er ook vanaf hangt hoeveel je geeft. Mijn paard krijgt maar een kwart tot een halve maatschep per dag, ook lijnzaadolie een flinke scheut zodat die supplementen blijven plakken. Ik denk ook niet dat ik haar meer moet geven, maar dat beetje wat ze krijgt daar gaat ze nu heel erg goed op en kan ze afvallen, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:16

Hoi,
Mijn paard is 21. Maar Jolin,die wortels en dat kuil dat kan hij dus niet verdragen. Zo zie je maar, weer totaal andere reactie op het voer. Jouw paard krijgt ook best redelijk wat krachtvoer erbij. Ik zit nu op 750 gram per dag en dan ook nog een brok en muesli veel lager in suikers als jij voert ( maar waarschijnlijk wel hoger in olie ). Kennelijk kan jouw paard dus toch wel goed suikers verdragen ?
Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in olie. Alle soorten die er zijn :wow: Van zonnebloemolie hoor je dat dat niet gezond is ( tenminste niet als het niet koudgeperst is ) en het bevat ook veel omegea 6 , terwijl ik liever omega 3 geef.
Lijnzaadolie is super gezond ( bevat omega 3 ) , maar voor mannen niet aan te raden ivm de prostaat. Zou dat bij ruinen/ hengsten ook zo zijn ???
En dan heb je nog tig olieen.....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:18

HEt is idd zo moeilijk het juiste te vinden, omdat elk paard toch weer anders reageerd op voeding etc..
Bokt vind ik idd ook een mooie manier om veel informatie te winnen..
Toos zou ik geen kuil moeten geven, gaat heeeel fout. Die is vreselijk gevoelig voor eiwitten, dus net wat eiwitrijker hooi en bam..vreselijke jeuk en bultjes.
Wortels, appels, brood etc etc veroorzaakt allemaal jeuk. Pavo koeken ook, door de suikers die erin zitten denk ik achteraf, was toen ook niet wijzer ;)
Enige waar ze tegen kan als ze het in zeer beperkte mate krijgt is Pavo nature's best..
Verder eet ze echt alleen hooi en her en der een sprietje gras wat nu doorkomt... voor de zomer moeten we even kijken hoe aan te pakken met het gras..
Blijft lastig, maar door de vele informatie o.a in dit topic leer ik elke dag bij en heb ik er vetrouwen in dat het goed komt/blijft gaan

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:30

Hoi Maris,
het was al gauw duidelijk dat mijn paard veel eten nodig heeft, ook toen er nog "niks"aan de hand was.
Haar insuline test (dec.2008 )wees uit dat de aalvleesklier nog in staat is om de glucosespiegel voldoende laag te houden. De insuline spiegel(10 eenheden per.ml normaal) ligt bij haar of lag inmiddels (hoop ik!) boven de 20 eenheden per ml, 20 eenheden per ml. is het punt vanwaar van een verhoogde insuline spiegel gesproken word. Ik denk dat de waarde een 1.5 wk eerder wel hoger had uitgewezen. Dit was mede het gevolg van wat rustig aan doen ivm. hakblessure.
Zoals eerder geschreven voer ik als het nodig is de beweging een graadje op. En afmatten kent ze echt niet, want in het zweet werken is niet nodig, maar wel het systeem laten draaien. Ik kan haar niet eens meer volop trainen door haar been.
Afijn ivm het eten. We zaten nu ook in een situatie dat ze aan moest komen, zeker niet afvallen. Er gaat vast wel weer wat af van de lijst als dat zo uitkomt.
Maar we gaan nu toch proberen om met beleid , de ribben wat beter te bedekken. En ik was gisteren erg trots op mijn dame, ze heeft bijna het niveau vanaf waar ik ga zeggen, nu stabiliseren graag. Helaas is dat de afgelopen jaren niet gelukt, ze wisselt erg gauw.
Zo zie je maar elk paard is een individu met zijn "eigen","eigen-aardigheden" en"eigen-wijze"of was het nu "eigenwijs", och ja dat zijn ze ook!
En dan krijgen we nu weer te maken met het gras dat weer lekker gaat groeien, het is bij mijn paard al te zien aan haar manenkam en aan de staartaanzet. Dus ik ben al wat aan het minderen met mijn eigen bijdrage aan haar rantsoen,stap een. oh ja was ik nog vergeten te vermelden na het rijden krijgt ze ook nog wat grashooi van hartog (dat is voorverpakt) van mij ,halve boodschappentas. Dit wil ik er zeker inhouden want ik zie een paardenmond niet graag stilstaan.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:50

Ps heb geen idee welke olie, wat doet, daarvoor moet je bij Tug zijn. Om aan te komen adviseerden ze mij zonnebloem of maisolie en dan max 500ml p.dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:09

:o :o :o waar zitten bij jullie paarden die vetopslagen ? Manenkam hoor ik voorbij komen. Maar zie je dat dan echt heel duidelijk ? En waar nog meer ? :o

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:18

Afbeelding
Ik denk dat deze foto (van Fiek op zijn ziekst) een extreem voorbeeld geeft...
De harde, gezwollen manenkam is goed te zien, vetophoping op de schouders en zelfs bij de boeg
Vet op zijn kont en verder vochtophopingen over zijn gehele lichaam...
Vaak zie je ook bij de staartaanzet een dikke vetophoping..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:48

Bij Fiek zie ik eigenlijk niet echt die vetopslagen, Fiek heeft het goed verdeeld over zijn lichaam zeg maar :o Overal te veel opslag.
Dus bij Fiek zie ik het wel. Maar verder heb ik daar niet zo veel oog voor, stom he ? Ik zie ook nooit of iemand is afgevallen b.v. .

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:54

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:56

Jaaaaa die zie ik ! :D Dank je wel Roos voor die foto.
Daar heeft mijn paard dus geen vetopslag, hij is daar juist teruggevallen in bespiering ( door verkeerd passend zadel in het verleden :o )

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:20

Heb je foto's van hem voor ons, misschien beoordelen wij het anders?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:47

ik ben er zelf ook zo slecht om de vetopslagen te beoordelen :o
ik zie bij mijn blaze dan inderdaad ook wel een kwabje achter de schouder...en voor de rest vind ik hem wel goed gevuld of vadsig (hoe je het noemen wilt :D )...maar ik ben er dan ook zo slecht in om te zien wat nou echt te dik is....en of ie al afgevallen is vind ik ook zo moeilijk te zien omdat ik hem zo vaak zie....

over de manenkam lees ik ook veel .....hoe zie je dat ...zie je daar dan veel vet zitten of is ie echt hard?
bij blaze is ie wel soepel.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:48

aah gelukkig ik ben niet de enige die dat moeilijk vind om te zien .... ;)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:55

vind het gewoon moeilijk......ik vind dat een tinker wel mooi vol en stevig mag zijn...maar wanneer ga je die grens over en wanneer zijn ze te dik :o

nu weet ik dan dat ie nu op dit moment dus gewoon te dik is....dus nu zal ik het niet meer zover proberen te laten komen als ie eenmaal weer afgevallen is

heb van de week trouwens alle paardensnoep en appels en mandarijnen in de vuilnisbak gemikt ..... en ze vragen er ook inderdaad gewoon niet eens meer om..... ik moest gewoon even eens goed streng tegen mezelf zijn ...niks meer geven!!
heb ook het krachtvoer nog een klein beetje teruggeschroefd en hem op een kleinere wei gezet...
dus ben benieuwd of hiermee resultaten ga zien..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:11

zuzu schreef:
over de manenkam lees ik ook veel .....hoe zie je dat ...zie je daar dan veel vet zitten of is ie echt hard?
bij blaze is ie wel soepel.....

Bij Fiek zo hard als beton, onbeweegbaar...