[TI] waarom duidelijke kruisingen hoog primeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: waarom duidelijke kruisingen hoog primeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:08

Chubby schreef:
Dat "gezeur" hoeft m.i. pas over te zijn als de stamboeken sluiten! Tot dan kan elke paardenhouder zijn paard inschrijven voor rasopname. Een jury beoordeelt aan de hand van de kenmerken of dat paard dan binnen de omschrijving past..

Al kom je binnen met een koe, als de jury dan een gekke dag heeft... Tong uitsteken

En dit vind ik persoonlijk een grove belediging aan het adres van de juryleden. Zou lekker zijn als er zo gekeurd word, als je daar van overtuigd bent, waarom dan nog naar een keuring toegaan?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:14

Jeetje zeg... Kun jij geen smileys lezen?!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:41

Nou, ik ben het met Indiana Jones voor het grootste gedeelte eens. Verder: ijn Jaopie (kruising Tinkermoeder x Friese vader) en zijn halfzus Donna mogen dan geen korte beentjes hebben, maar zoals iemand anders al schreef hier: er zijn vaak kvan dit soort kruisingen waarbij niks van de Fries en niks van de Tink overblijft, een soort langgerekte rolmopsen met tekkelbeentjes, ik heb die ook vaak gezien, dus misschien heb ik "mazzel" gehad met Jaopie en die andere mensen met Donna, maar dat is in dat geval dan zeker eerder uitzondering dan regel. Fries en Tink HEBBEN gewoon weinig met elkaar van doen, behalve dan behang en en redelijk stevige bouw. Men kruist ze naar mijn idee vaak op uiterlijk met elkaar, maar dan steevast met het idee "de Tink te verfijnen"(waarom dat zou moeten moet je me ook niet vragen maar goed). Nooit hoor je, dat deze kruisingen worden toegepast om "de Fries te verbeteren". Wel hoor je, dt men op die manier "bonte Friezen" wil proberen te fokken, maar dat is natuurlijk tot mislukken gedoed, door de selectiviteit van het FPS. Kruisen van Fries x inker ligt m.i. veel verder uit elkaar dan bijv. Tink x Shire o.i.d.
Hoe dan ook blijf ik vinden, dat er niet, ik herhaal NIET gefokt (en dus ook niet geprimeerd) zou moeten worden als het gaat om Tinkers waarvan bekend is dat de vader "iets anders" is. Dan is toch het einde zoek wat betreft het consolideren van de algemene kenmerken van de Tinker? Er ZIJN trouwens toch al 4 onderscheidene groepen "types" binnen de Tinker-beeldvorming? Moet daar dan ook nog Tinker x Arab, Tinker x Lippiz., Tinker x Trakehner en noem maar op allemaal tussendoor kunnen? Die rassen hebben ook een dermate langere, raszuiverheidsachtergrond, dat er naar mijn mening genetisch gezien een overheersing van de raskenmerken van "de" Tinker zou gaan plaatsvinden. De Tinker/Irish Cob is pas "jong" als ras erkend", maar juist daarom moet je nu dan toch echt andere invloeden verder gaan weren, anders blijft het een onduidelijk type, dat dan in alle soorten en maten gaat voorkomen, en uiteindelijk alleen nog maar "bont met (misschien) meer of minder behang wordt. Om die reden ben ik zelf ook nooit met Jaopie naar aan keuring gegaan, ik heb daarbij een oneigenlijk gevoel, het IS immers geen Tinker, wat zou ik daar dan op een keuring tussen "echte" Tinkers moeten doen? JUIST als je zie dat de prachtige DONNA (halfzus van Jaopie, zelfde Friese vader) zo goed beoordeeld is, zouden je wenkbrauwen toch moeten gaan fronsen? Waarom is zij er zo goed uitgesprongen? Elegant, mooie gangen, om het toch echt wel zichtbare stukje "Fries" dat er in zit? Als dat waa is, dat zou dat kunnen betekenen dat men meer Friezige kenmerken in zo'n paard wil zien. Tsja.... er wrden toch TINKERS gekeurd? Ik vind het vooral ook heel bedenkelijk dat iedereen wist, of kon weten, dat de vader een volle stamboek-Fries is, dus wat er hier gekeurd werd, was een crossbreed. Is dat fair t.o.v. de volle Tinkers? Ik vrees echt dat jullie Tinkerstamboeken en de jury-criteria niet strikt genoeg zijn bij het aanleggen van de keuringseisen.
Als de Jaopie en Donna-types de toon gaan zetten, ga je inderdaad de richting op van paarden die meer ogen als "bonte Friezen" dan als Tinkers. Gezien de onduidelijke crossy afkomst van het zo jonge "ras" Tinker, loopt het dan gauw terug met de vastgelegde Tinker-kenmerken. Je moet dat toch juist aanscherpen en al helemaal bekende crossbreeds niet meer voor Tinkerstamboeken in aanmerking laten komen. Wie TINKERS wil, moet niet willen verder fokken met dit soort kruisingen,
of het moet gewoon "voor jezelf" zijn, dat is heel iets anders.
Hoe moet dit verder, met bijv. een veulen van Donna? Moet de vader daarvan een Tinker zijn, of mag er ok weer een Fries op? Begrijp je wat ik bedoel? Over rasstandaards oet je waken, ander verwateren ze!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:42

Citaat:
luxere Friesen die tegenwoordig graag gezien zijn ook zeker geen korte benen

Dat heeft er denk ik ook wel mee te maken dat de fries ook steeds verder doorgefokt wordt net als bij de Tinkers.
Mensen zien tegenwoordig liever een mooi rank en slank rijpaard, ook in de koudbloedrassen. En niet meer van die lekkere stevige werkpaarden, waar ze toch oorspronkelijk voor zijn gefokt. (ooit lang geleden Tong uitsteken)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:46

supertinkie schreef:
Citaat:
luxere Friesen die tegenwoordig graag gezien zijn ook zeker geen korte benen

Dat heeft er denk ik ook wel mee te maken dat de fries ook steeds verder doorgefokt wordt net als bij de Tinkers.
Mensen zien tegenwoordig liever een mooi rank en slank rijpaard, ook in de koudbloedrassen. En niet meer van die lekkere stevige werkpaarden, waar ze toch oorspronkelijk voor zijn gefokt. (ooit lang geleden Tong uitsteken)

maar wat ik wel begrijp is dat ze van het Friese stamboek er nu op terugkomen en toch willen proberen weer het zwaardere originele Friese type terug willen fokken Knipoog

En iets luxe fokken omdat je dat mooi vindt of fijner vindt om te rijden vind ik prima, kruisingen met Tinkers...hartstikke leuk zelfs, echt hoor ik heb er niets op tegen. Echter!!!! niet goed vind ik het dat deze paarden bij keuringen hoog geprimeerd worden...en daar ging het om.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:07

IndianaJones schreef:
maar wat ik wel begrijp is dat ze van het Friese stamboek er nu op terugkomen en toch willen proberen weer het zwaardere originele Friese type terug willen fokken Knipoog

En iets luxe fokken omdat je dat mooi vindt of fijner vindt om te rijden vind ik prima, kruisingen met Tinkers...hartstikke leuk zelfs, echt hoor ik heb er niets op tegen. Echter!!!! niet goed vind ik het dat deze paarden bij keuringen hoog geprimeerd worden...en daar ging het om.

Ja dat van die friezen heb ik inderdaad ook gehoord. *LOL* En ik ben het ook zeker met je eens dat kruisingen niet hoog geprimeerd zouden mogen worden, sowieso opgenomen.
Dat is denk ik ook de reden dat de arabo-friezen nu ook een eigen stamboek hebben, omdat die ook niet worden opgenomen in het gewone stamboek. En dat zou misschien ook een overweging zijn voor het NST om een soort apart mini stamboek te maken voor kruisingen met tinkers. Want ik kan me voorstellen dat je als eigenaar toch je paard bij een stamboek wilt hebben. (uitzonderingen daargelaten.)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:12

Als een paard toch hoog geprimeerd wordt, betekent dat toch dat hij/ zij gewoon heel goed binnen de rasomschrijving past? Ongeacht wie de ouders zijn? Het is m.i. ook goed dat een jury níet kijkt naar wie de ouders zijn, anders kreeg je mogelijk een voorkeursbehandeling..

Wanneer een geimporteerde Tinker waarvan je niet weet wie de ouders zijn of welke rassen voorkomen in de ouderlijnen hoog geprimeerd wordt, is dat toch ook geen probleem?

Bij sommige Tinkers zie je iets meer Shire, bij sommige Tinkers iets meer Fell, bij sommige Tinkers wat meer Fries.. Waar ligt het onderscheid? De rasomschrijving spreekt van een stokmaat varierend van 1.35 tot 1.70, zegt dat alleen al niet genoeg over de diversiteit binnen de rasgroep?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:17

Klopt, dat is inderdaad de reden waarom de Arabo-Friezen nu een eigen, afzonderlijk stamboek hebben. En waarom? Omdat het FPS de rasstandaard van de Fries scherp bewaakt, en er dus geen Arabierenbloed ingekruist wil hebben. Wel willen? Tsja, dan maar een apart stamboek voor sie A-F's. Is niks mis mee. Maar anders was het met de Friese authenticiteit ook niet goed gekomen. Wel is het met de Arabo-Friezen natuurlijk zo, dat dat ALLEEN maar Arab-Fries kruisingen zijn, en niks anders. Als er een Tinker-Crossbreed-stamboek/keuring zou worden georganiseerd, ja, WELKE kruisingen dan? Want kun je dan Arab x Tinker wel naast Shire x Tinker bijv. neerzetten? Moeten er daar geen beperkingen in

komen? Het resultaat van die kruisingen kan zo enorm uiteen lopen, lijkt mij? Chubby: ja, moeilijk, wat jij zegt zit ook wat in.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-01-08 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:17

omdat ik altijd begrepen heb dat die mix wat de Tinker inhoudt wel bepaalde rassen zijn die daar dan in "zouden kunnen zitten" en dan soms van het een wat meer als het ander.
Echter...een Fries kwam naar mijn idee nooit in dat rijtje voor...evenmin als KWPN'ers of iets dergelijks.

Ja...als ze hoog scoren doordat ze aan bepaalde eigenschappen erg voldoen moeten ze inderdaad hoog eindigen. Echter als een Tinker zo duidelijk enorme Friese kenmerken heeft, kan ik me niet voorstellen dat dat in het beeld past, maar goed...dat zijn dus de redenen denk ik waarom sommige mensen zeggen "sorry maar ik sluit me niet bij zo'n stamboek aan, jammer van het ras"

Knipoog

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:19

Chubby schreef:
Als een paard toch hoog geprimeerd wordt, betekent dat toch dat hij/ zij gewoon heel goed binnen de rasomschrijving past? Ongeacht wie de ouders zijn? Het is m.i. ook goed dat een jury níet kijkt naar wie de ouders zijn, anders kreeg je mogelijk een voorkeursbehandeling..

Wanneer een geimporteerde Tinker waarvan je niet weet wie de ouders zijn of welke rassen voorkomen in de ouderlijnen hoog geprimeerd wordt, is dat toch ook geen probleem?

Bij sommige Tinkers zie je iets meer Shire, bij sommige Tinkers iets meer Fell, bij sommige Tinkers wat meer Fries.. Waar ligt het onderscheid? De rasomschrijving spreekt van een stokmaat varierend van 1.35 tot 1.70, zegt dat alleen al niet genoeg over de diversiteit binnen de rasgroep?

Is ook zo maar, als het echt bekend is dat het paard een kruising is, vind ik sowieso eigenlijk dat het niet in een stamboek thuis hoort, plaats het dan in het registerboek. Zoals dus de Tinkers waarvan de ouders niet bekend zijn of geimporteerde Tinkers. Zoals, ik ook al zei, snap ik dat eigenaren hun paard gewoon ook graag een plekje in een stamboek geven. Dat zou ik namelijk zelf ook willen, dus die paarden verdienen best een plekje bij zo'n stamboek, maar niet in het officiele, zeg maar...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:24

Goed dan, dan dit: wie van jullie heet de fot's van mijn Jaopie gezien op Tinkers: kruising Tinker x Fries Bonte Jaopie .... daar ergens staan ook foto's van onna, zijn halfzus op. Kijk nou es goed naar die fotos van J. en zeg nou eens: wie van jullie vindt dat Jaopie op een keuring van het ICS had thuisgehoord, en wie van jullie vindt dat hij ehte Tinker of Fiezen kenmerken heeft? Daar ben ik gezieneze discussie dan wel eens benieuwd naar. Ik bedoel: kijk eens nar zijn foto's en wat zien jullie dan zoal? De meningen lopen zo uiteen dat ik me af vraag hoe jullie dan zelf zouden jureren? Ehh..... sorry voor de imbeciele typefouten, ik ging even te snel denk ik.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:28

laten we de boel eens vergelijken met honden...

kruising Labrador x (ik noem maar wat) Berner Sennen...hartstikke mooi EN leuk!!!
Maar goed...om dan te zeggen "ik heb wel de behoefte om mijn hond in een stamboek te hebben"...tja...WELKE DAN???
Daar zijn ook keuringen voor overigens...voor rasloze en stamboekloze honden, hartstikke leuk.

Paarden toch idem dito...dat gebeurt toch ook niet bij andere stamboeken...
Ik snap wel dat de stamboeken nog niet gesloten zijn en het dus nog wel zou kunnen, ik vind alleen niet dat je nu al moet streven naar een zo luxe mogelijke Tinker, sorry maar dat is mijn mening.

Zelf vind ik het ook best mooi hoor, sommige luxe ogende "Tinkers"...en zoiets kopen staat iedereen natuurlijk vrij in. En om er moedwillig mee te fokken dat ze groter en groter en luxer en luxer worden, ook leuk, maar ik vind niet dat een stamboek hier aan mee moet werken, sorry.

Als je een luxere Tinker wilt, of een als Tinker-ogend-paard, met veel en makkelijke beweging, nageneog geen behang, groot luxer paard...koop je dan een leuke kruising of zoek een paard die aan die raseigenschappen voldoet, waarom zou je dan perse 1 moeten hebben die de naam "Tinker" draagt????

ik vind het gewoon doodzonde van een paard wat in mijn ogen een bepaald uiterlijk hoort te hebben.

(volgens mij druk ik mij raar uit hjahahahaha solly...even tussen werk door)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:31

Ik heb begrepen dat de oorspronkelijke fokkers hun merries simpelweg bij een hengst zetten die op dát moment beschikbaar was en passend bij de merrie en het fokdoel van dat moment. Of die hengst nu een volbloed, een koudbloed of van onbestemd ras was..

IJ, over smaak valt níet te twisten! Het gaat er bij dit ras niet om wat jij mooi vindt of wat de gemiddelde Tinkerliefhebber mooi vindt! Het mooie van dit ras is dat er voor ieder wat wils gefokt kan worden! En met de luxere veulens doe je toch niets af aan de zwaardere types? Zie het als extraatje, in plaats van als vervanging!

De vergelijking met honden is een heel vreemde.. Je zegt het zelf al: open stamboeken.. Overigens mogen bij "Markiesjes" ook honden zonder stamboom en duidelijke mixjes die wel redelijk voldoen aan de rasstandaard ingezet worden voor het fokprogramma...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:34

Ben het met IJ eens, mijn standpunt is nu wel duidelijk, dacht ik.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:39

Ik heb een gedeelte van dit topic mee gelezen. Wat mij verbaasd is dat niemand t een probleem vind als je een paard naar de keruing brengt die de kenmerken heeft van een Tinker. Maar zodra blijkt dat ie gekruist is met iets anders dan is t uit den boze. Dat snap ik dus niet helemaal. Als een paard toch voldoet aan de raskenmerken dan is dat toch prima? Als die gene dus zijn mond houdt omdat de vader toevallig geen Tinker is dan is t list en bedrog en moet ie uit het stamboek geknikkerd worden. Als een paard geen raskenmerken heeft word ie niet goed gekeurd lijkt mij ongeacht of je weet of beide ouders wel Tinkers zijn. Tinkers zijn tenslotte ook kruisingen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:43

uiteraard moet iedereen zelf weten wat ie doet en wat zijn/haar voorkeur is. Denk ook niet dat het mijn voorkeur is het "rijden met een enorm zware Tinker"...al vind ik wel dat DAT wel Tinkers zijn.
En hou ik (of wie dan ook) nou toevallig van wat anders...kies dan gewoon een ander ras.

Laten we wel zijn...uitzonderingen bij honden/paarden of wat dan ook daargelaten...in principe heeft een ras een bepaalde standaard en gooi je er niet bewust totaal andere rassen bij in, waardoor in mijn ogen het paard er anders uit ziet".

Maar goed...dat is mijn mening inderdaad...en met mij denk ik een hele boel mensen.

SandrO...waar het denk ik om ging is...een duidelijk Fries-type paard met vlekken wordt bewust hoog geprimeerd...is dat nou een goed iets, ja of nee.
En dat een stamboek dat doet, moeten ze inderdaad zelf weten.
Tis wat veel mensen voor de kop stoot...dat ze het ontzettend jammer van zo'n stamboek/ras vinden.

Maar in dat geval zou je dan voor heel veel mensen kunnen zeggen "gelukkig is er dan wel een ICS"

(ow en voordat ik nu naar m'n kop krijg "ICS liefhebber" etc...Nee hoor...ik hang er mooi tussenin -tussen de stamboeken- tot op de dag van vandaag Knipoog en bezoek keuringen etc van beide even graag )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:45

supertinkie schreef:
Is ook zo maar, als het echt bekend is dat het paard een kruising is, vind ik sowieso eigenlijk dat het niet in een stamboek thuis hoort, plaats het dan in het registerboek. Zoals dus de Tinkers waarvan de ouders niet bekend zijn of geimporteerde Tinkers. Zoals, ik ook al zei, snap ik dat eigenaren hun paard gewoon ook graag een plekje in een stamboek geven. Dat zou ik namelijk zelf ook willen, dus die paarden verdienen best een plekje bij zo'n stamboek, maar niet in het officiele, zeg maar...

Er is toch een registerboek voor de dieren waarvan de ouders "niet bekend" zijn, ofwel: waarvoor geen dekbon is uitgeschreven.

Mijn veulen van vorig jaar is verwekt vóór Silas volledig was goedgekeurd bij het NSvT, dus geen dekbon; moeder is registermerrie (ouders onbekend) en doordat er geen dekbon mocht/ kon worden uitgeschreven is het veulen opgenomen in het registerboek. Ondanks dat moeder register is, vader zelfs stamboek!

Wanneer een Tinker dus een kruising van een stamboek- of registertinker met een ander ras is, kan er geen dekbon zijn uitgeschreven en is dit dier (ongeacht de primering!) een registerdier..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:50

Dit snap ik niet helemaal, Chubby ... De moeder van mijn kruising Jaopie was geimporteerd, ouders onbekend. Dus: registermerrie?
Vader Friese hengst, veuilen dat eruit kwam Jaopie dus: registerdier? Klopt dat?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:52

IndianaJones schreef:
uiteraard moet iedereen zelf weten wat ie doet en wat zijn/haar voorkeur is. Denk ook niet dat het mijn voorkeur is het "rijden met een enorm zware Tinker"...al vind ik wel dat DAT wel Tinkers zijn.
En hou ik (of wie dan ook) nou toevallig van wat anders...kies dan gewoon een ander ras.

Als het ras toch voldoende varieteit biedt?! En de rasstandaard geeft aan dat ook het luxe type binnen het ras hoort?! Moeten we dan de standaard gaan veranderen omdat het merendeel (?) van de mensen liever zware Tinkers ziet, of zijn deze mensen best bereid hun stamboek te delen met hen die liever de luxere versie ziet? Wat elkaar niet bijt?!

IndianaJones schreef:
Laten we wel zijn...uitzonderingen bij honden/paarden of wat dan ook daargelaten...in principe heeft een ras een bepaalde standaard en gooi je er niet bewust totaal andere rassen bij in, waardoor in mijn ogen het paard er anders uit ziet".

Maar laat het NSvT en het ICS nu wél een uitzondering zijn: het zijn ópen stamboeken. Vanuit de oorsprong is een Tinker nog altijd een kruising van verschillende rassen. Wanneer het stamboek sluit, kun je gaan spreken over een vastomlijnd ras, want dan mag je alleen nog maar fokken met ouderdieren die geregistreerd staan, alle andere nakomelingen kunnen niet meer worden opgenomen.

En zodra er een gerucht gaat over sluiting van een stamboek, zijn de rapen gaar Haha! Dus wat wil men nou?! Wél kruisingen toelaten als men niet weet dat het een kruising is of waarvan, maar wanneer men weet dat een ouderdier geen "Tinker" is dan mag het dier niet worden opgenomen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:54

Na goedkeuring op een Tinkerkeuring kunnen beide dieren worden opgenomen in het registerboek.

Wanneer Jaopie dan opgenomen is in het registerboek en je kruist deze met een andere register- óf stamboektinker, dan wordt het veulen stamboek!

terpentijn schreef:
Dit snap ik niet helemaal, Chubby ... De moeder van mijn kruising Jaopie was geimporteerd, ouders onbekend. Dus: registermerrie?
Vader Friese hengst, veuilen dat eruit kwam Jaopie dus: registerdier? Klopt dat?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:00

Chubby schreef:
Na goedkeuring op een Tinkerkeuring kunnen beide dieren worden opgenomen in het registerboek.

Wanneer Jaopie dan opgenomen is in het registerboek en je kruist deze met een andere register- óf stamboektinker, dan wordt het veulen stamboek!

terpentijn schreef:

Maar volgens velen hier is dat dan dus niet eerlijk. Want t is bekent dat de opa van het veulen dus een Fries is ( misschien heeft ie dan juist iets toegveogd aan t veulen n verbeterd). Dus mijn mening is dat als t veulen voldoet aan de raskenmerken hij dus opgenomen kan worden in t stamboek. Voldoet hij niet dan word ie dus niet opgenomen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:03

Laat een jury beslissen of je veulen voldoende voldoet om opgenomen te worden in het registerboek, dat is hun taak Haha!

Eerlijk? Wie weet is de moeder van mijn merrie, of van hún merrie wel een rasloos scharminkel.. Zolang je het niet ziet is het niet erg, maar als je het weet wel?

Die lacune probeer ik dus hier te bespreken..

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:05

OOK bij de zwaardere types zit nog danig wat verschil...prima.
Echter...in mijn ogen (en vele met mij) is een Tinker een paard met een bepaald uiterlijk...daarbij horen nou eenmaal niet enorme lange dunne stelten zonder sokken en een lichaam van een bonte KWPN 'er...misschien IETSIE zwaarder door de invloeden van vaak toch 1 zwaarder type bij de ouders.

En luxere typen die opgenomen worden...prima, maar houd er dan inderdaad een aparte deel naast het "gewone" stamboek, zodat ook die paarden wel ergens geregistreerd staan, maar om er nou dagkampioenen etc van te maken, dat vind ik gewoon jammer.

Ach ik hou er ook maar over op, hahahahah dit is inderdaad een (best leuke) discussie Knipoog die er volgens mij al jaar in jaar uit is en nooit zal eindigen.

Nog 1 ding...wat ik gewoon ook achtelijk blijf vinden...dat er in Nederland uberhaupt 2 (of zelfs 3) stamboeken zijn waarbij het om dezelfde paarden gaat, maar waarbij ze allemaal hun eigen idee er op na houden.
Idioot, vind ik echt!

Zo...en nu zal ik m'n waffeltje houden hoor Haha!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:08

IndianaJones schreef:
omdat ik altijd begrepen heb dat die mix wat de Tinker inhoudt wel bepaalde rassen zijn die daar dan in "zouden kunnen zitten" en dan soms van het een wat meer als het ander.
Echter...een Fries kwam naar mijn idee nooit in dat rijtje voor...evenmin als KWPN'ers of iets dergelijks.

Ja...als ze hoog scoren doordat ze aan bepaalde eigenschappen erg voldoen moeten ze inderdaad hoog eindigen. Echter als een Tinker zo duidelijk enorme Friese kenmerken heeft, kan ik me niet voorstellen dat dat in het beeld past, maar goed...dat zijn dus de redenen denk ik waarom sommige mensen zeggen "sorry maar ik sluit me niet bij zo'n stamboek aan, jammer van het ras"

Knipoog

Ben het met IJ eens dat volgens mij een fries niet in het rijtje “oorspronkelijke rassen” die aan de basis van onze tinkers liggen thuishoort.
Misschien dat er ooit ergens wat verdwaald fries bloed in zit, maar de basis ligt i.m.o. bij de rassen die oorspronkelijk in Engeland/ Ierland thuishoren en bijdroegen aan het robuuste uiterlijk & innerlijk, iets wat voor de gypsies en travelers noodzakelijk was omdat de paarden zo’n belangrijk deel van hun levenswijze en manier van overleven waren.

Ik vind dat juist die geschiedenis mede maakt dat de tinker/cob zo’n bijzonder ras is wat over zulke bijzondere eigenschappen beschikt en vind daardoor dat kruisingen met niet oorspronkelijke rassen niet in een stamboek opgenomen horen te worden en al zeker geen hoge premie horen te krijgen,
dat geeft denk ik een heel fout signaal, dat juist die kruising zo hoog scoort…. (en dat dus die kruising juist heeft wat een jury wil zien, dat geeft wel te denken i.m.o...)

Dat een dergelijke kruising misschien binnen een rasbeschrijving past dat kan, maar toch denk ik dat juist vaak kruisingen met friezen heel erg duidelijk juist dat friese bloed laten zien (ookal zouden ze toch binnen een rasbeschijving passen)
Er zal vast wel eens een "niet oorspronkelijke" kruising ergens doorheen glippen, dat kan niet anders bij een open stamboek, maar ik vind dat het fokken van dergelijke kruisingen niet aangemoedigd moet worden door een stamboek en dat juist een stamboek de oorsprong en het ontstaan moet koesteren en ik denk ook dat een stamboek qua voorlichting en educatie veel kan betekenen op dit vlak.

Ik vind het overigens ook doodzonde dat er steeds groter en luxer gefokt wordt, wat er uiteindelijk overblijft is een “net niets” denk ik, of willen we met z’n allen een “nederlandse tinker” fokken; een luxe grote tinker met een ruim dressuurmatig gangenwerk, een licht beenwerk met een beetje sok en her en der een exotisch kleurtje erin gefokt?
Ik denk overigens niet dat er oorspronkelijk simpelweg alleen maar gefokt werd door zo maar "even" een merrie bij een beschikbare hengst te zetten, vergeet niet dat de Roma overal ter wereld paardenmensen en kenners in hart en nieren zijn, fokken gebeurde in heel veel gevallen uiterst zorgvuldig.
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 14-01-08 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:13

Chubby schreef:
Laat een jury beslissen of je veulen voldoende voldoet om opgenomen te worden in het registerboek, dat is hun taak Haha!

Eerlijk? Wie weet is de moeder van mijn merrie, of van hún merrie wel een rasloos scharminkel.. Zolang je het niet ziet is het niet erg, maar als je het weet wel?

Die lacune probeer ik dus hier te bespreken..

Zolang je t dus niet ziet ,en misschien heeft de niet tinker wel iets teogevoegd wat gewenst is, en de jury bepaald dat ie stamboek is is t prima. Maar dan zou t ook geen probleem moeten zijn als wel bekent is dat bijv. de hengst 100% Fries is.

Zal klein voorbeeldje geven: Ik heb mijn paard 3 jaar geleden gekocht als een kruising Tinker. Leek me best leuk om bijv. naar een keruing te gaan en te kijken of hij ergens opgenomen kon worden. Heb dat toen ook op bokt gezet voor meer info. Nou er werd toen beetje gegokt wat hij zou zijn en het advies van de meeste was gewoon lekker naar de keuring gan en je ziet wel of ie opgenomen word. Toen kwam ik de fokker tegen die ik via via op had gespoort. Hij bleek geen kruising Tinker maar een kruising Clydesdale. Toen dat dus bekent was brak de hel los. Want als ik m dan naar de keuring zou brengen en ik wist dus wel de afstamming dan loog ik de boel bij elkaar. Terwijl eerst iedereen de foto's had zitten bekijken en vond dat ie makkelijk als Tinker gekeurd kon worden.Hij was toen ook stukken kleiner dan nu hoor. Hij is nu meer Clydesdale maatje Haha! Naar mijn idee zou dan een keurmester zijn werk niet goed als hij dus wel goed gekeurd zou worden voor t stamboek bijv.