supertinkie schreef:Is ook zo maar, als het echt bekend is dat het paard een kruising is, vind ik sowieso eigenlijk dat het niet in een stamboek thuis hoort, plaats het dan in het registerboek. Zoals dus de Tinkers waarvan de ouders niet bekend zijn of geimporteerde Tinkers. Zoals, ik ook al zei, snap ik dat eigenaren hun paard gewoon ook graag een plekje in een stamboek geven. Dat zou ik namelijk zelf ook willen, dus die paarden verdienen best een plekje bij zo'n stamboek, maar niet in het officiele, zeg maar...
Er is toch een registerboek voor de dieren waarvan de ouders "niet bekend" zijn, ofwel: waarvoor geen dekbon is uitgeschreven.
Mijn veulen van vorig jaar is verwekt vóór Silas volledig was goedgekeurd bij het NSvT, dus geen dekbon; moeder is registermerrie (ouders onbekend) en doordat er geen dekbon mocht/ kon worden uitgeschreven is het veulen opgenomen in het registerboek. Ondanks dat moeder register is, vader zelfs stamboek!
Wanneer een Tinker dus een kruising van een stamboek- of registertinker met een ander ras is, kan er geen dekbon zijn uitgeschreven en is dit dier (ongeacht de primering!) een registerdier..