[TI] Gebruik Sebacil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welja

Re: Gebruik Sebacil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:16

WAARSCHUWING !

Ieder die het ook met een hogedrukspuit wil proberen,

draag dan wel een gelaatsmasker met een bruin filter.

Als Sebacil in oplossing al door de huid wordt opgenomen, dan als nevel natuurlijk nog sterker via de longen.

Omdat Sebacil in een grijs gebied verkeert, staan niet altijd de juiste veiligheidsaanbevelingen op de verpakking, zoals het CTB
bij toegelaten middelen verplicht. (Zie website CTB.NL)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:24

@ cheveyo Op het flesje staat geloof ik 250 ml op 500 liter water, maar dat weet ik niet meer zeker.. Zal morgen op stal even spieken

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:47

Wordt het nieuwe middel geregistreerd voor paarden??? Zoja dan wil ik graag op de hoogte gehouden worden, zit nl met een paard met een chronische overgevoeligheid voor mijten Clown

Wat leuk dat je ook Da-assistent bent Knipoog ik werk alleen in een kleindieren praktijk dus moet ik alsnog naar mn eigen vee-arts voor die spullen.[/quote]

Het nieuwe middel wordt niet geregisteerd. De dierenartsen gaan om tafel om te zien of ze iets kunnen verzinnen voor paarden met veel last van mijt. het zal dus een 'eigen fabricaat'gssn worden.

Ben nu assistent in een gemengde praktijk sinds 1,5 maand daarvoor werkte ik ook in een kleindierenpraktijk.
Vind dit wel erg handig ! Je leert er een hoop bij zo !

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:27

dan nog ben ik erg benieuwd naar de werkzame stoffen enz.... dus als je me op de hoogte zou willen houden Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:02

Met een borstel werkt het trouwens ook erg fijn. Spons vind ik niet fijn, kom je niet mee tussen de haren. Ik rag er vrolijk op los met een borstel (zo'n eentje met 'haar'), terwijl Jessie met haar voet in de emmer staat. Jessie blij, die wordt grondig onderhanden genomen op verschrikkelijke jeukplekken, ik blij want het werkt snel en gemakkelijk.

Vergeet trouwens niet dat je je borstels ed ook moet behandelen, anders heb je een mijtvrij paard, maar in de huidcellen die in je borstels zitten, kunnen ze ook nog zitten. Dan blijf je bezig Nagelbijten / Gniffelen

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:23

Dus Sebacil is weer gewoon te koop?
Vasthi, dat spul met ivermectine raadt mijn dierenarts juist af. Het is goed als wormenmiddel, maar als het in de bloedbaan komt weer niet. Ik had het nl eens gevraagd of ik iets met ivermectine kon gebruiken (middel tegen mijt bij cavia's, werkte bij cavia super, dus dacht, waarom bij paard niet?)
Spetter heeft eens zo'n spuit tegen mijt gehad. Echter een allergische reactie. Dikke bulten tussen zijn voorbenen en sloom en ik in de stress.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:24

peetorlan schreef:
ik denk dat de meeste dat al bedacht hadden Knipoog

Aardige reactie!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:35

is anders gewoon aardig bedoeld carlien, de tinkereigenaren zijn bijna met een plantenspuit sebacil in hun hand geboren Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:39

Nou ik niet hoor, 2x behandelen meer dan een jaar geleden was genoeg, en 't is ook niet meer teruggeweest bij Mira Lachen
Drum houden we goed in de gaten, want ondanks dat in de dekvoorwaarden staat dat merries vrij van parasieten moeten zijn heb ik een van de eerste merries toch wel duidelijk zien stampen. Boos!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:43

Spetter, wat raar, mijn DA raadt Eprinex juist aan en het werkt ook goed! Wat zou er dan gevaarlijk aan zijn als het in de bloedbaan komt?
Omdat het voor melkgevend rundvee gebruikt wordt lijkt het me ook superveilig (strenge controle omdat melk voor menselijke consumptie is).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:44

ik heb ook nog nooit een fles met sebacil in mijn handen gehad. Ze heeft alleen last van droogte mok en stampen doet ze alleen als ze in het zand staat want dan jeukt het zand ofzo en moet ze even stampen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:46

Cheveyo schreef:
is anders gewoon aardig bedoeld carlien, de tinkereigenaren zijn bijna met een plantenspuit sebacil in hun hand geboren Knipoog

bij wijze van spreken, niet te letterlijk nemen aub Clown

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 20:47

Cheveyo schreef:

Is al goed. Maar, eh, ik ben zelf tinkereigenaar en heb nog geen plantenspuit gebruikt waar dan ook voor! Vandaar dat ik iets nieuws dacht te hebben bedacht! Maar dat zal dus wel dom geweest zijn.
Toch hoor ik zelf dat soort tips juist graag: soms zijn de meest simpele oplossingen het handigst en kom je daar zelf even niet op!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:48

Niet dom vinden, gewoon neerplempen wat jouw tips zijn Knipoog

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:49

Bij mij hadden van de winter Max en Mirthe allebei mijt (schuren en jeuken), vastgesteld door veearts. Ik moest ze twee keer achter elkaar ontwormen met een middel waar ivermectine inzat, tien dagen ertussen laten. Ook heb ik alles, inclusief paarden gewassen met, ben effe de goede naam kwijt, maar dacht imaverol? Het hielp wel, want het schuren hielt inderdaad op.

Mirthe heeft nu nog weleens last van haar sokken, maar Sebacil krijg ik hier dus ook niet!!! Heb al wel een paar keer met Front-line behandeld, jeuk is nu weer over voor zover ik het bekijken kan.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:10

Sjakie heeft ook het laatste jaar erg last van korsten in zijn sokken tot bloedens toe, heb het 2x met sebacil gewassen, 2 maanden later ofzo met neocidol, hielp niet goed genoeg en het was er ook zo weer.......(dierenarts zei ook dat het dieper onder de huid zit en dat je die uitwendig moeilijk wegkrijgt)
Daarna aldoor met vaseline vettig gehouden zodat het niet aldoor scheurde en ging bloeden maar ja dat hielp natuurlijk niet tegen de mijt....

Dus toch maar vorige week door de DA een spuitje ervoor laten geven en hopen dat het nu weggaat, weet eigenlijk niet wat ie ervoor heeft gekregen Bloos maar als ik de rekening heb zal ik even kijken en vertellen wat het was en of het ook nu werkt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:14

Injecteren tegen mijt vind ik echt een risky iets. Mijn DA's doen dat ook absoluut niet.
Plantenspuit werkt bij mij niet, ik mol die dingen altijd Bloos Wat voor spuiten het ook zijn, na een tijdje doen ze het niet meer bij mij Bloos Ik werk dus met emmers en borstels Vork

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:15

Dit zegt mijn DA dus over die injectie!

Een injectie direct in het bloed laten geven met ivermectine raad ik af, ivermectine zelf is erg veilig, maar de olieachtige vloeistof waarin het is opgelost wordt door paarden slecht verdragen, waardoor er kans is op een fatale shock.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:18

Mijn DA zegt precies hetzelfde.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:42

Was er ook bang voor na lezen van dat het gevaarlijk kon zijn, maar heb mijn DA gevraagt hoe het zat met spuiten voor mijt, en zei dat het niet erg was, hij heeft het ook niet in zijn aders gespoten maar in zijn borstspier.

Hoor me nu zelf denken waarom heb je niet gevraagt wat ie in hem spuit maar heb ik niet aangedacht.....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:48

Bonita heeft ooit 1 injectie tegen mijt gehad (met ivermectine, die gevaarlijke dus), maar heeft niks geholpen, bleek ook geen mijt te hebben maar stofwisselingsproblemen Haha!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:56

Henriette, denk dat ie een ander middel heeft gespoten. Hij zei tegen mij toen ik er naar vroeg dat er tegenwoordig een ander middel voor wordt gebruikt. Weet niet meer wat voor middel.
Vasthi, ws zei hij dat omdat ik evrtelde dat Spet een allergische reactie had gehad op de spuit. Ik wist niet wat er gespoten was en dat was ook een andere dierenarts.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:22

Carlien1 schreef:
Cheveyo schreef:

Is al goed. Maar, eh, ik ben zelf tinkereigenaar en heb nog geen plantenspuit gebruikt waar dan ook voor! Vandaar dat ik iets nieuws dacht te hebben bedacht! Maar dat zal dus wel dom geweest zijn.
Toch hoor ik zelf dat soort tips juist graag: soms zijn de meest simpele oplossingen het handigst en kom je daar zelf even niet op!

vandaar ook mijn knipoog meid.
ideen mag je zeker altijd neerzetten.
Leren doen we allemaal nog iedere dag.

_Wilma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:55

Bij www.dierapotheker.nl adviseerden ze mij (voor mijt bij paarden) via de mail de verhouding 20 ml op 10 liter water.
Het werkt prima! Je kunt hun ook voor vragen mailen.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:50

Ik ben ondertussen al meer dan een half jaar aan het vechten tegen mijten. Hoewel mijn tinkers niet stampen en jeuken, zitten er wel elke keer korstjes. Krabben jullie die er ook af voordat de Sebacil erop gaat?
Ik ben echt nog op zoek naar een wondermiddel..