[TI] Welke hengst voor dekking 2008?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Welke hengst voor dekking 2008?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:37

Neem je tegen die tijd een wandelstok mee voor Drum dan?

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:04

Nou Leon, jij hebt een hele lijst! Gelukkig heb je de tijd nog. Als ik paps en mams zo bekijk dan kan een goede zware cob ook best wel, maar goed je weet natuurlijk helemaal niet hoe ze uit gaat groeien.Tja, Taffy en Sjakie hebben nog geen nakomelingen dus of ze sok doorvererven weten we volgend jaar pas. in ieder geval hebben ze zelf aardig wat (vooral Taffy!).

Gisteren op de keuring ICS, veulen van Taffy eerste premie!!! *LOL*
En veulen van Sandokan, Hummer eerste premie en Dagkampioen!!!!
Go jij! Go jij!

Caitlin mijn merrie staat nu bij John om door Sandokan gedekt te worden!!
Maar die Taffy is ook Ubber Cute!!! Hopelijk wordt die volgend jaar goedgekeurd bij het NTS!!
Doei!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 10:39

Dat is goed nieuws Rianavaplu. Heb je toevallig ook foto's van de veulens??? (kunnen we gelijk kijken naar het behang)
Van Taffy hoop ik ook dat hij als dekhengst goedgekeurd gaat worden bij het NSvT.

KMD, een oudere Drum lust vast nog wel een lekker groen blaadje!

King Arthur is zeker een leukerd! Ben ook benieuwd of hij erdoor komt in januari. Jurycommentaar was afgelopen april dat hij wat neigde naar lang in de rug dus als dat volgend jaar nog zo is zou hij voor Noortje afvallen (net als bv. Pablo) omdat zij hetzelfde heeft.

Wilgje, voluit schrijven is minder verwarrend. Handig een eigen hengst.
Douglash vind ik van de foto ook echt om te kwijlen.

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:05

Nee Vashti helaas nog geen foto's heb ze alleen nog maar irl gezien.
Misschien eertsvolgende keer als we bij John zijn, oke?

Gr Rian

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:20

Vasthi schreef:
Douglash vind ik van de foto ook echt om te kwijlen.

[offtopic]Ik ben zeker de enige die zich ergert aan de H achter Douglas? Als ik Douglash lees dan moet ik steeds aan goulash denken....[/offtopic]

gipsygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:52

En ik vind Aiden ook een droppie hoor ! Clown Haha! En Tyler natuurlijk ook Knipoog
Maar ik heb twee hele verschillende Tinkers. Santos is een echte forse Cob en dat wordt Aiden in ieder geval niet.( denk ik toch ) Ik val zelf ook meestal op de wat forsere type Tinker. Maar ach.. wat liefde dan kan doen he ?!! Vingers aflikken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:06

Valt me op dat merriehouders leuk gebruik beginnen te maken van al het aanbod! Veel diversiteit in de potentiele hengstenkeuze, leuk!

Dit jaar blijft Chub leeg..

Volgend jaar dekken denk ik nog over, gelukkig nog tijd genoeg.. Wie weet wat ons nog brengt tot die tijd..

Zou uiteraard nog wel eens met Silas willen dekken, vond het resultaat Chivas wel erg leuk! Baggio mag ook nog een keer, Mr Yenkins.. De grootte wil ik er in ieder geval wél inhouden.. Maar begin ook te denken aan wat zuidelijker en steviger en met meer sok Schijnheilig

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:49

Meer sok is voor mij een vereiste, ik heb een grai, ben er dol gelukkig mee, maar 1 is genoeg,
Viane is een flinke vanner, dus wil er ook het liefst een flinke vanner opzetten,
Mocht drum op KI komen dan is de keus gauw gemaakt, en anders is Thunder ook zeker een goede optie,
O Mally vind ik zelf niets, geeft zijn sok heleaas niet echt door, tja en wat staat er verder nog op KI.
Het liefst kies ik een hengst wat GG is bij het NTS dit omdat viane daar staat, en dat is Thunder dan weer niet.

Verder staat er weinig via KI,
OJa en de hengst moet minstens 1.52 zijn, tot ong, 1.60

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:11

KootMiraDrum schreef:
Neem je tegen die tijd een wandelstok mee voor Drum dan?

Hehehe zo oud is hij toch niet Tong uitsteken Duurt nog 3 jaar, dus dat moet lukken (met de gegevens die ik heb hihihihi)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:50

12 is tie en vorig jaar had hij het achterlijf van een paard van minstens 20 jaar oud.
Nu nie meer Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 20:04

Met het kiezen van Thunder als hengst zou ik weinig problemen hebben, ook al krijg je dan een registerveulen. Hij was wel bijna GGK geweest voor het NSvT. Hij is destijds nooit getest op sperma vanwege de MKZ begreep ik. Hij staat nu op KI dus zal de spermakwaliteit wel dik in orde zijn lijkt me.

Chubby, heb jij het over Belgische hengsten?

leuk Rianavaplu!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:12

Nee wat dat betreft ook niet hoor, mocht er tegen die tijd niets andrs zijn op KI dan zal hij zeker een goede optie zijn, (voor ludie zo wie zo wel) maar wil graag als het mogelijk is een stamboekveulen, is dit jaar niet gelukt, maar wil het de volgende keer wel proberen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:14

Dat is eigenlijk ook de reden dat Hugo dit jaar 2 merries heeft gedekt... Dat geeft volgend jaar 2 nakomelingen... Ben heel benieuwd wat hij door gaat geven.... Volgend jaar gaat hij als alles goed gaat naar de keuringen bij beide stamboeken...

Mijn hengstenkeuze is nu makkelijk, ik kies voor Hugo, ondanks dat hij nog niet goed gekeurd is...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:15

ben alvast benieuwd naar Hugo Ja

Selwyn en Moes zijn dit weekend toch weer een plaatsje hoger geklommen...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:29

Hugo ben ik ook erg benieuwd naar ja, is/wordt volgens mij wel een flinke knaap?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:34

Ik ben er nog niet uit óf ik wel laat dekken volgend jaar. Ligt er ook een beetje aan of Nuala drachtig blijft en Maddox drachtig is.

Het liefste gebruik ik een hengst uit Amerika. Heb er een paar op het oog die ik echt geweldig vind. Heb het gevoel dat er hele goede kwaliteit is "verdwenen" die kant op. Het is helaas erg duur dus of het haalbaar is dat blijft een tweede.

Ben ook altijd benieuwd naar de nieuwe aanwas hengsten Haha! Ik heb het geluk met Nuala dat het een vrij "makkelijke" fokmerrie is. Heb nu uit 3 verschillende hengsten erg leuke veulens gefokt die allemaal toch erg veel op haar lijken Haha!

Garish blijft in mijn hoofd hangen maar datzelfde geldt voor zijn iets mindere rug..

Maddox wil ik absoluut gaan verzwaren. Dus daar moet een flinke hengst op. (het veulen van Djenges is niet van mij)

Ik moet zeggen dat de enige hengsten waar ik zou overwegen mee te fokken die niet NST gekeurd zijn van de ITS zijn. O'Malley vind ik persoonlijk niet veel aan maar Thunder en Baxter vind ik geweldig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:42

Vasthi schreef:
Chubby, heb jij het over Belgische hengsten?

Klopt, of eventueel nog zuidelijker (Frankrijk).. Ben overigens ook benieuwd naar de mogelijkheden van KI vanuit de USA..

Heb me er verder nog niet in verdiept hoor, niet in het aanbod en niet in de kosten..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:53

Roosje gaat april/mei naar djenges.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 22:28

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:11

zow Clown even aanpassen:

staan op mijn lijstje voor Angel:

- Moes
- Meadows Selwyn
- (Lancelot)

in die volgorde Haha!

en voor Tinkerbell:

- Chakotay
- Killarney
- Meadows Selwyn

ook in die volgorde Haha!

Chuck staat eigenlijk ook op het lijstje bij Angel, maar wil graag 2 verschillende hengsten...

Moes heb ik uitgesloten voor Tinkerbell omdat zijn hoofd me toch dwars zit in combi met haar toch vrij zware hoofd met vrij kleine ogen.
Hij zou daarentegen wél met haar een massaal veulen kunnen hebben mét veel veel sok... maar dat hoofd zit me toch erg dwars...

Chuck staat erbij omwille van zijn karakter, bekendheid, uitstraling, prima bouw,...
Nadeel bij Chuck is dat hij nou niet echt haar gangen uitzonderlijk kan verbeteren, én dat het veulen ook niet overweldigend veel sok zal hebben dan...
Denk echter wel dat ik bij Chuck op erg safe speel que type en bouw en wellicht ook ivm verkoop...

Killarney: sok is ook niet zo overweldigend, maar past wel prima in het plaatje waar ik met tink volgend jaar heen wil. bekendheid is echter minimaal, wat toch een nadeel is voor de verkoop. Voor gangen en dergelijke moet ik dringend nog eens gaan kijken Clown

Selwyn: valt een beetje uit de boot in dit rijtje, daarom staat ie ook onderaan Knipoog

pfffffffff moeilijk... Haha! Clown

en Drum staat op sterk water ivm eerst in real life willen zien + KI?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 05:19

nou, mijn keus voor 2008 is ook niet zo moeilijk, Qannick x Chuck
voor 2010 Haha! ook ik denk een beetje te ver vooruit, maar Sabey x Ryon O;Malley Knipoog

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:45

ik zit te twijfelen tussen Venco of Rocky mountain
mijn merrie is nu drachtig van Baxter
mijn merrie gaat 15 september naar keuring in buschoten in de registerrubriek
liefst volgend jaar wil ik een NTS GG dekhengst maar Rocky Mountain vindt ik echt ook geweldig maar is helaas niet bij het NTS
zou het veel uitmaken....
wat zouden jullie doen een hengst uit zoeken die GG is of puur leuke hengst uitkiezen
Venco is wel GG is ook erg anders als Rocky Mountain
Maar toch heeft die wat speciaals...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:55

Ik vind het nogal een verschil Dribbelkont.
En dan niet wat wel of niet ggk betreft maar qua bouw.
Venco is een erg rastypische Grai (waar ik zelf persoonlijk ook groot fan van ben Knipoog ) terwijl Rocky Mountain een grote zware Cob is. In mijn ogen dus twee uitersten om op je merrie te zetten.
Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je wil fokken? Wil je lichtgebouwd met sok en goede ruime bewegingen fokken (de lichte Cobs en de Grais) of wil je zwaarder gaan fokken?
In het eerste geval zou ik voor lichtere hengsten kiezen zoals Glen King Hill, Baggio, Venco, Robin en Celtic Myst. In het 2e geval heb je nog veel meer keuze Knipoog

Wat het fokken betreft met wel of niet ggk. Bedenk je wel dat ondanks dat jouw Dunla (sorry, anders wordt het te verwarrend voor mij met mijn Dunla Haha!) straks NSvT is opgenomen een veulen uit een niet ggk hengst in het registerboek terecht zal komen met afstamming onbekend. Zowel vader als moeder worden dan niet vermeldt! En als je fokt met de intentie om het veulen te verkopen is een bekende en geregistreerde afstamming m.i. toch wat beter verkoopbaar.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:16

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:01

Wie dan, BaiNar? Lachen