[TI] Welk zadel ligt er op jullie Tinker/Irish Cob?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Welk zadel ligt er op jullie Tinker/Irish Cob?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:58

flicka schreef:
Mijn Barefoot schuift niet maar de ruggegraat is niet zweetvrij meer. Ik heb dan de Cheyenne met zo'n Innovatack budgetpad want de Grandeur was helemaal veel te warm.
Dus ik ben aan het dubben over een ander zadel. Het zit heerlijk, de BF singel is prima en Sox loopt er goed onder. Maar die ruggegraatvrijheid zie ik niet.

Nieuwe of extra inlagen erin misschien?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:06

Het pad is nog geen half jaar oud.... Ik denk meer aan een bredere pommel maar weet niet of dat in deze BF kan. Ga nú pmarena peebeejen Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:31

Bredere pommel..... ik zou dan eerder zeggen smallere pommel...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:14

Neeeeee, als dat nodig was zou het zadel schuiven en het ligt als een huis. Ze is echt breed in de schouders. Heb nog geen antwoord van pmarena. In de nieuwe vliegendeken van 195 zit ze als een saucijs dus die moet terug.
Wat heeft Drum voor zadel dan? Ben ik wel benieuwd naar.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:24

dat zal je nog verbazen Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:36

Well, enlighten me Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:37

Drum heeft (nog) geen eigen zadel, maar meestal wordt er een groot donker westernzadel op hem gelegd. Zal morgen eens kijken of ik merk en maat kan ontdekken.
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/76827841.jpg
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/76827862.jpg

Er heeft laatst heeeeel even een schitterend westernzadel op hem gelegen, leek voor hem gemaakt, maar ik probeer me braaf in te houden en niets te kopen. Op dit moment wordt er ook niet gereden, hij "rijdt" zelf, heeft daar zijn energie voor nodig. Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:49

Hij zal vast een X full quarter nodig hebben. Waarom spert ie zijn mond zo ver open, toch niet vanwege getrek in zijn mond, zit ie gewoon te brullen als hengst?

Stoer paard hoor. Een goed zadel is ook een onnodige dure aanschaf als je er niet op rijdt. Misschien kunnen we eens meeten als je naar hem toe gaat. Ik wil hem weleens live zien en kunnen wij ook eens kennismaken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:04

Kan best ook wel eens een Crates zijn Naat, volgens mij mompelde hij zoiets toen ik er was.
Flicka, het zadel wat bij Kit aan de krappe kant is ligt dus hemeltjesprachtig op Drum. Gewoon andere bouw Knipoog.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:06

Hij was zich ongenegeerd aan het uitschudden...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:58

Zo zie je maar, lijkt een paard breed, is het smal in de schouders. Tinkers zijn echt zó verschillend. Een New Forest bijvoorbeeld zou veel makkelijker zijn qua zadel.
En je kunt wel een duur zadel laten aanmeten maar dan moet het paard echt uitgegroeid zijn en constante bespiering hebben.
Een aangemeten Frysozadel lijkt me wel wat maar dan moet het schip met geld eerst binnenkomen hier Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:13

Frysozadels hoeven ook zeker niet geschikt te zijn voor tinkers.
Ik heb maat 34 van Zaldi Espanola. Breder zijn ze er niet Lachen
De meeste zadels zijn te lang voor korte tinkerruggen. Het beste is dus ronde keilkussens, aferond met zadel meelopend. Ander kunnen ze drukken in de lendenen, ook met buiging. De boomloos espaniola (spaans zadel) schijnt ook kort te zijn en erg geschikt voor tinkers. De kussen zijn zelfs verstelbaar ! Ze zijn alleen erg duur. Rond de 1000 euro geloof ik.
Boomloos liep mijn tinker het beste onder. Toen had hij veel bewegingsvrijheid en nergens last van. Toch heb ik een zadel met boom nodig, want boomloos (BF) schoof onder de buik tijdens opstijgen en in de galop. Dat is een uitzondering hoor, maar die van mij is gewoon echt heel rond. Dan helpt een antislipdekje ook niet meer. Veel westernzadels zijn te lang. Een roudskirt of een stockzadel zou misschien beter passen. De drukverdeling vind ik wel goed bij een westernzadel (groot opp.)

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:55

Mijn lijstje van verschillende zadels wordt steeds langer!!!! Wel geweldig dat iedereen zo reageert Haha!
Maarre........ dat maakt het kiezen niet gemakkelijker. Verward Twee vriendinnen van mij die tinkers/cobs fokken hebben een kunststof Wintec zadel en zijn daar erg tevreden over. Een ander zegt weer dat je nooit een kunststofzadel moet aanschaffen, omdat deze snel kapot zou gaan etc. Mijn budget is beperkt, zeker omdat ik er ook rekening mee hou dat ik na een paar maanden weer een ander zadel moet kopen doordat hij nog aan het groeien is. Aan de andere kant weet ik ook dat je niet moet besparen op een zadel en ik wil toch ook het beste voor mijn paard ( ik heb trouwens voor het eerst afgelopen weekend op hem gereden! Ja Het was geweldig!!!!!! Wat een super braaf paard!!! OK dan! Zelfs mijn dochter van 9 heeft op hem gereden, hij is nu 3,5 week onder het zadel). Dus ik ben er nog niet over uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:02

Ik heb een kunststof Thorowgood gehad voor onze merens. Dat zadel is nog steeds goed in gebruik bij de nieuwe eigenaar na dacht ik een jaar of 8.

(moeilijk he typen, kort bericht 3 typefouten Tong uitsteken )

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 12:03

Dat is iig goed om te horen.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:13

Kalisch heeft een Hulsebos zadel op haar rug, ligt perfect!
En voor dit zadel had ze een Thorowgood, prima voor in het bos maar minder voor dressuur.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:17

Hangt van je zadel af wat je hebt. Ik heb eerst een Maxam Endurance gehad die helaas niet meer gemaakt wordt. En daar rijdt het meisje nu nog steeds dressuurwedstrijden mee vrij hoog. En daarna een Griffin. Reed uitstekend dressuur.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:31

Er zijn inderdaad prima Thorowgood zadels op de markt, zo bedoelde ik het ook niet. De mijne, een vlakke vzh uitvoering, voldeed alleen niet meer aan mijn eisen.

Nu ben ik dus prima tevreden met mijn Hulsebos zadel alhoewel ik nog vaak met weemoed terug denk aan het eenvoudige onderhoud van een kunststof zadel Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:32

je hebt ze met vlakke en diepe zit. Eigenlijk zijn alle types in beide uitvoeringen te krijgen. Ik heb altijd diepe zit gehad omdat ik dat prettiger vind.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:36

Chub wordt gereden met een Kentaur.. Heerlijk zadel..

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:39

Ja, diepere zit vind ik ook veel fijner. Misschien had ik ook wel voor een nieuwe Thorowgood met diepe zit gekozen door de prijs/kwaliteitverhouding maar ik liep toevallig tegen dit Hulsebos zadel aan. Een stalgenoot zette dit zadel te koop en het paste perfect. En aangezien dat niet al te makkelijk voor komt bij tinkers heb ik me geen moment bedacht en dit zadel overgenomen ondanks dit ik voor dit geld ook een nieuwe Thorowgood had kunnen kopen in plaats van een 4 jaar oud zadel. Maar absoluut geen spijt, 3 jaar later is het nog steeds een prima zadel.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:43

Chubby schreef:
Chub wordt gereden met een Kentaur.. Heerlijk zadel..

Ja Dromen Sayla ook een Kentaur Artemis Knipoog

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:55

wij hebben een JC veelzijdigheids zadel en een KN alegro dressuur zadel medium boom
hele standaart zadels hebben wij dus en past perfect
maar tink heeft ook niet zo'n moeilijke rug
dus dat is gewoon erg handig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:06

Ik heb een barefoot arizona voor Mystic. Eerst heb ik twee jaar lang de cheyenne gehad, maar nu overgestapt op de arizona. Ligt prima op Mystic. Ik heb geen last van schuiven gelukkig, terwijl hij wel zo rond als een tonnetje is. Met de westernpad eronder schuift hij wel een beetje, daar zit fleece onder, ook nog eens erg warm dus, en die gebruik ik dan ook vooral voor de rustige stapritjes. Voor het echte werk heb ik een dekje met sympanova. En dan ligt het zadel als een huis.

moon1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:17

flicka schreef:
Mijn Barefoot schuift niet maar de ruggegraat is niet zweetvrij meer. Ik heb dan de Cheyenne met zo'n Innovatack budgetpad want de Grandeur was helemaal veel te warm.
Dus ik ben aan het dubben over een ander zadel. Het zit heerlijk, de BF singel is prima en Sox loopt er goed onder. Maar die ruggegraatvrijheid zie ik niet.

Was de ruggengraat eerst wel zweetvrij? Want dan kan het zijn dat de inlages in de pad versleten zijn. Dit gebeurt vaker door het vele gebruik. Dan moet je er neuwe inlages indoen en dan ligt het weer goed. Dat is een stuk goedkoper dan ee nieuw zadel Knipoog