[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whis_Serada

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:12

oeps dubbel post

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 20:57

peetorlan schreef:
NOu ik mag me ook mengen denk in dit topic.
Whisper is vandaag gedekt door Chakotay..(1ste keer)
Dus ze blijft er nog ff een paar dagen logeren.hihi

Het waarom is door ook zijn vele wit net als Whis.
En omdat ik sinds dag een dat ik hem op foto heb gezien een klik had en dat in het echt zien bevestigt werd.
Het het belangrijkste is zijn lieve karater.

Hee, gaaf zeg!! Ook een vroeg veulen als alles goed gaat! Heb steeds het idee dat ik de enige ben die persé een vroeg veulen wil hihi!

Ik zal lachen als er een pikzwart veulentje uit zou komen Haha! Chucky heeft altijd verrassingen in petto wat dat betreft hihi

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:57

Caira schreef:
Caira schreef:
Ach mijn keuze is allang bij iedereen bekend!

Snik helaas geen drummebaby voor mij! Het zit er gewoon niet in dit jaar! Balen maar helaas. Verdrietig

Je kiest voor de gezondheid van je merrie, en dat is top!

@ Teuntje111, geef mijn vent"je" een knuf van me, en denk erom, NIET IN ZIJN NEUS BLAZEN! Haha! Knipoog Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 18-03-07 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:59

chas schreef:
Kan toch ook opgestuurd worden ?

Ja Chas, een vol condoompje in een envelopje.... Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:20

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:51

Ohhhhh, wat een fantastische foto van mijn Drum! Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 22:02

Blijft een echte vent, liefde gaat door de maag Haha! Zal morgen hopelijk wel anders zijn Nagelbijten / Gniffelen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:12

Ja, die foto is inderdaad HEEL Drum Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:33

De laatste stand is dat Drum door de Belgische stagiaire helemaal mooi is gemaakt, staart gewassen enzo. Kreeg net een telefoontje dat HIJ er helemaal aan toe was, maar Kato nog niet. Fantastisch om te horen dat hij dan dus inderdaad niet dekt, je zou bijna zeggen dat hij een "heer" is Lachen
Ze komen nu in een stal tegenover elkaar te staan zodat Kato Drum wat beter leert kennen en ze zullen het morgen wel weer proberen, denk ik.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:01

Whis is vandaag voor de tweemaal gedekt hihihi op naar woensdag

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 09:08

gister is het inderdaad niet gelukt helaas Bloos Kato valt op de wat spraakzamere types. We hebben haar aan het einde van de middag bij een andere "net" ruin gezet, die erg veel met haar babbelt.. Voilà, 1 klein plasje! Vandaag nieuwe ronde nieuwe kansen!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:26

KootMiraDrum schreef:
chas schreef:

Ik bedoelde ,als Lon in ierland woont en wil volgend jaar toch drumm ....dan kan dat toch ook ? of doe je alleen natuurlijk dekken ? Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:42

Mijn keuze is ook gemaakt..
Amy word dit voorjaar (medio juni) gedekt door Longacre Bro.. Ja

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:56

oehh sita, ik ben jaloers Haha!
Sinds ik Bro irl gezien heb ben ik er helemaal weg van Lovers

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:05

chas schreef:
KootMiraDrum schreef:

Ik bedoelde, als Lon in ierland woont en wil volgend jaar toch drumm ....dan kan dat toch ook ? of doe je alleen natuurlijk dekken ? Knipoog[/quote]
Dan zet Lon Irish in een vrachtwagen en komt ze een maandje in NL logeren Knipoog

Een andere hengsteneigenaar heeft laatst geinfo'd over KI enzo, maar ik hou niet van gesleep met mien peerd, hij moet dan naar Utrecht, een keer springen, dan gaan ze eens invriezen, en kijken of de spermatozoietjes daarna weer tot leven komen enz. En er komt nog veel meer bij kijken. Voorlopig vind ik het te veel "gedoe". Als hij gewoon natuurlijk een paar merries kan dekken vind ik 't prima zo.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:49

Bovendien mag je niet wisselen tussen KI en natuurlijk dekken.

Wil je nadat je hengst een merrie natuurlijk gedekt heeft, overgaan op KI dan moet daar minimaal een maand tussen zitten dat de hengst niet gedekt heeft. De hengst moet ook een CEM onderzoek ondergaan en bij een negatieve uitkomst heeft, mag een hengst pas KI dekken.
En voor diepvries sperma geldt idd ook nog dat er eerst proefrietjes ingevroren worden die een week later ontdooid worden om te zien of er nog wel genoeg zwemertjes over zijn gebleven die ook nog eens de goede kant opzwemmen Haha!

Al met al een dure zaak diepvries sperma. Sowieso is KI voor Tinker hengstenhouder duur. Bij KWPN'ers ligt dat anders. Daar praat je over hele andere aantal merries die één hengst via KI bevrucht. Die komen wel uit hun onkosten.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:17

je zit op heel veel kosten inderdaad en regels waaraan je hengst moet voldoen, heb het allemaal eens nagevraagd en het is best prijzig, maar wie weet over een paar jaar toch een idee om swinters af te tappen.... voorlopig niet, is nog niet echt animo voor

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:12

Idd bij kleine dekaantallen is het veel te duur Geld, geld!
Maar bij grotere aantallen is het juist voordelig, omdat uit 1 sprong meerdere rietjes gemaakt kunnen worden en zo een hengst dus meer kan bevruchten met minder sprongen Knipoog --> dus ook minder belasting voor de hengst en meer winst per sprong en verder ook geen merries over de vloer enzo dat kan anders ook nog behoorlijk arbeidsintensief zijn ...

Dus gelukkig is het bij tinkers nog geen "massaproductie" en mogen de merries nog een pleziertje bij de hengst hebben Haha!

Maar sperma hoeft trouwens niet persé ingevroren te worden je kan ook vers sperma gebruiken Ja (is goedkoper), maar dan moet de hengst wel "dekken op bestelling" omdat het dus niet lang houdbaar is Knipoog --> bij koeien bv wordt vers sperma vrij veel gebruikt Ja en bij varkens denk ik ook wel Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:21

wel interessant dat KI verhaal. Maar als ik dat zo lees is het idd niet te betalen omdat een tinkerhengst niet tig dekkingen heeft in een dekseizoen. Maar ik heb van een veearts eens gehoord dat er wel vraag naar is. Ach, wie weet hoe het in de toekomst gaat..

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:40

Voor zover ik weet zijn er 2 tinkerhengsten op KI Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:00

Een maand niet dekken gaat niet meer hier, Drum heeft Teuntje111 haar Kato net gedekt Knipoog Lachen
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 20-03-07 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:02

grid schreef:
Maar bij grotere aantallen is het juist voordelig, omdat uit 1 sprong meerdere rietjes gemaakt kunnen worden en zo een hengst dus meer kan bevruchten met minder sprongen Knipoog --> dus ook minder belasting voor de hengst en meer winst per sprong en verder ook geen merries over de vloer enzo dat kan anders ook nog behoorlijk arbeidsintensief zijn ...

Okee, maar stel je voor, je stuurt 3 rietjes, en er worden er maar 2 gebruikt.. dan kan men voor 't geld wat men betaalt misschien wel 2 dekkingen doen......

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:33

KootMiraDrum schreef:
Een maand niet dekken gaat niet meer hier, Drum heeft Teuntje111 haar Kato net gedekt Knipoog Lachen

OK dan! Toppie!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:38

KootMiraDrum schreef:
grid schreef:

Okee, maar stel je voor, je stuurt 3 rietjes, en er worden er maar 2 gebruikt.. dan kan men voor 't geld wat men betaalt misschien wel 2 dekkingen doen......

Geloof dat er gemiddeld 5 a 6 rietjes komen uit 1 dekking, die kun je dan dus naar meerdere merries sturen Knipoog dan heb je dus bv 2 x €300 gevangen ipv 1 x bij natuurlijke dekking en de hengst hoeft dus ook maar 1x te springen voor 2 merries Knipoog --> zo bedoelde ik het.
Weet eigenlijk niet goed of t gebruikelijk is om meteen al meerdere rietjes te sturen --> ik dacht dat er gewoonlijk maar 1 of misschien 2 rietjes per keer verstuurd worden, maar dat durf ik nu niet meer met zekerheid te zeggen Bloos kan ik misschien vanavond op stal wel ff navragen Knipoog

en Go jij! Go jij! drum heeft Kato gedekt!!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:30

Heb wel weer wat terweeg gebracht hè ....... Haha!