[TI] Dilemma.. Welke hengst voor Amy..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: Dilemma.. Welke hengst voor Amy..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:46

Nee.. Het veulen maakt niet uit wat het word, een verassing is leuk.. Als het maar gezond is.. Lachen
Als ik nou eens wist watvoor veulen ze heeft gehad toen. Dan had je een soort voorbeeld van wat er ongeveer eens is uitgekomen.
Misschien weet Supertje dat, zij kent Amy al langer?

Ik denk eerlijk gezegt wel dat ze het vele wit doorfokt..

Bewegingen ga ik ook live bewonderen. Dat kan ik natuurlijk zo niet oordelen..
Ik weet van Frenia (als ik het goed heb) die zei net dat Bro wel super gangen werk had..
De rest moet dat nog even tonen!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:48

Supertje schreef:
W.b.t. de kleur trouwens, de kans is erg groot dat Amy dat vele wit doorfokt Knipoog Gezien de grote hoeveelheid wit en hoe het wit verspreid is, zou ze best eens homozygoot kunnen zijn voor Splash en ze draagt ook een behoorlijk deel sabino.

Dat zocht ik wat kleur betreft.. Lachen

Maar Splash, dat ken ik niet. Wat houd dat in?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:14

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:47

Ok.. Dank je wel.. Zal het eens op me gemakje doorlezen..

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:50

Ik heb laatst een topic gezien van Guiness, PRACHTIGE foto's!!! Ja Veel succes met het uitzoeken van een hengst, lijkt me vreselijk moeilijk om een te kiezen. Er zijn zoveel mooie!!! Nagelbijten / Gniffelen Ben ik blij dat ik een ruin heb... Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:34

Springt even binnen Haha!

Hier een Hippolacta-Hengsten-Kenner als ik mezelf zo mag noemen *lekker arrogant* Haha!

1) Foto's: http://s88.photobucket.com/albums/k193/ ... ippolacta/
doorklikken naar de betreffende mapjes Knipoog
Guinness:
Bro:
Lancelot (die ik niet echt een combi vind voor je merrie, maar er toch even bijzet):
voor de duidelijkheid voor iedereen: op de foto's rust wel een copyright, alleen Koen is toegestaan de foto's te gebruiken.

2) Voor een veulen van Zippo kan je in mijn profiel kijken. Van dezelfde merrie wordt er april 07 een veulen van Bro verwacht.
Zeg er eerlijkheidshalve wel zelf bij dat Chenoa niet Zippo's mooiste veulen is (vind ik zelf).
album: http://s88.photobucket.com/albums/k193/frenia01/Chenoa/

3) wist niet dat je zo dicht zat Haha! fijnfijn! MOCHT je alsnog interesse hebben in keuren (wat btw een errug leuke ervaring is, gewoon eens voor de lol!), de ICS organiseert er elk jaar eentje in Westdorpe *ik kom ook Knipoog* Je kan ook gewoon proberen om eens te komen kijken dit jaar en dan kan je nog altijd volgend jaar beslissen of je met Amy en veulen komt. Je bent het niet verplicht natuurlijk, maar persoonlijk vind ik het een meerwaarde én ook gewoon erg leuk om een keer te doen (en ik denk dat amy het goed zou doen op een keuring, maar dat even terzijde)

4) Ik zou in eerste plaats zeggen: ga zeker zelf eens naar Hippolacta en vraag even om je alle hengsten te showen. Doet Koen graag en hij maakt ook altijd wel tijd vrij om je àlles uit te leggen!
Je kan eigenlijk meerdere kanten op daar.
Zippo is de heel relaxe. Koel in de kop, dekt ook heel rustig en voorzichtig. Beetje een allrounder in de zin van recreatief rijden, zowel onder het zadel als voor de kar. Mooie gangen, maar niet dat verfijnde van Bro.
Bro vind ik persoonlijk een uitzondering onder de tinkers. Gigantisch beenwerk, megasokken, klein hoofdje (zippo heeft een iets groter hoofd), breed gebouwd en toch doet hij NOOIT lomp aan. Hengst met wat meer temperament, ook wat heviger met dekken. Wel een héél fijn karakter, hoewel hij wel moet weten wie de baas is, beetje een opdondertje.
Guinness is de sportwagen, hoewel hij ook niet onder de grais valt. Beetje de lichtere cob waarmee je meer uithouding en tempo fokt. Gaat mega voor de kar! Mooie vent, maar je moet er de geschikte merrie voor hebben en het wat fijnere type erbij willen nemen, met ook wat minder sok. Hij is wel pas 3 (of 4? ben ik nu even kwijt) dus kan best zijn dat hij nog flink gaat uitzwaren Knipoog
Als je langsgaat bij Koen, kan je vast ook van alle hengsten wat nakomelingen zien OK dan!

Rond welke tijd zou je Amy willen laten dekken?
*hoopt dat het rond een tijd is dat Angel wellicht bij Koen gaat staan Knipoog *

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 17:49

Ooh.. Frenia.. Bedankt voor deze info!
Lancelot vind ik niet zoveel aan.. Vind het een beetje weghebben van een trekpaard.. Bloos

En die Samson? Wat is dat voor iets. Die zag ik ook op de site staan.

Guiness komt ook wel in de buurt.. Als ik dat nou bijvoorbeeld pak. En jij zegt dat hij lekker uithouding en tempo fokt zou dat misschien wat zijn voor de reining.. Nagelbijten / Gniffelen

Eigenlijk moet ik ze inderdaad eens in het echt zien.

En misschien dat ik in Westdorpe eerst eens kom kijken. En dan, als ik hier nog woon, het jaar erop Amy meeneem. Ik weet ook totaal niet wat ik moet verwachten van zoiets..
Wanneer is dat in Westdorpe?

De tijd wanneer ik wil dekken.. Dat is een moeilijke..
Ik wil eigenlijk wel rond mei.. Maar weet je wat het probleem is, ik heb Amy nog nooit hengstig gezien.. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:19

Guinness is zo van de foto's mijn eerste voorkeur voor Amy, daarna die Longacre Bo, maar wil van beiden eerst wel de beweging zien Haha! Maar dat komt goed, over paar weken ofzo gaan we daar eens een middagje rondhangen Ja

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:50

Gestoord Samson compleet vergeten Gestoord

Samson is net als Guinness een Zippo zoon. Nog een jonkie, ook qua gedrag. Een hengst met veel presence, maar natuurlijk nog onervaren. Eerste veulens worden verwacht of zijn er inmiddels Verward
Ben ik wel benieuwd naar, misschien laat ik Tinkerbell over een aantal jaar wel eens van hem dekken Ja
Is een lieve knuffelvent. gangen kan ik niet zoveel over zeggen, hij liep nogal opgekrikt op de hengstenkeuring Ach gut en da's de enige keer dat ik hem echt zien lopen heb.
Ferme nek heeft ie
Moeder is een gigantisch mooie, zware merrie Lovers
(moeder van Guinness is nog op Hippolacta en kan je dus bekijken, Zana v. Hippolacta, moeder van Samson is Beddy, die is niet meer op de melkerij)
*gaat even zoeken of ze nog pics van samson online heeft*

en ja hoor, gevonden Haha!
zijn wel al een jaartje oud, wat bij zo'n jonge hengst wel een verschil maakt Knipoog
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4KOOHW3N
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XWJJPXH4
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JE7BHCYG
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QXUDVBYH
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VK4LPSGK
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WBH4VYCU
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TCGQKNRZ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7J78JN6G
http://www.mijnalbum.nl/Foto=HUWU8R8D
http://www.mijnalbum.nl/Foto=SRFKYJ8S
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XULZV66F

hihi, zijn er wel een pak Bloos

westdorpe is normaal eind augustus, vorig jaar, volgens mij uitzonderlijk, eind juli.
(28 augustus 2005, 30 juli 2006, dit jaar staat nog niet vast, maar waarschijnlijk eind augustus weer, heb het nagevraagd bij ics)

edit: wat lancelot betreft, net als guinness een hengst waarrvoor je een passende merrie moet hebben, kleurtje doet in combi met zwaarte (op foto's overigens niet in conditie) wel aan trekpaard denken, maar hij is klein Tong uitsteken
vind hem zelf wel ontzettend lief en ik blijf hem een leuke combi met Angel vinden, maar wacht ook eerst af hoe hij er inmiddels uitziet met wat kilo's bij.
begrijp wel dat hij niet ieders smaak is Knipoog
Laatst bijgewerkt door frenia op 16-01-07 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:52

Ik zou voor Longacre Bro gaan!
Die is ook minder grof dan hij oogt overigens Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:57

Guiness is vanaf de foto's inderdaad prachtig, mooi dier zeg. Maar ook in verhouding een niet al te lange hals, en ik denk dat je daar wel op moet letten. Bro heeft wat meer hals, maar wel opgericht en ik weet niet of dat wel zo handig is als je western wilt rijden.
Maar vind je Mr. Yenkins niks? Bepaald geen spillepootje, maar wel elegant, mooie bovenlijn en een hele mooie hals. Of misschien Bram? Een wat grotere hengst (1.63), en alle tinker-kenmerken, maar ook wel rijtypisch en wat meer horizontaal gebouwd.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:32

nog vergeten, alle hippolacta hengsten zijn ics goedgekeurd, op lancelot en guinness na.

zippo: ster en kampioen 2005
bro: ster
samson: 2de premie
lancelot: wel goedgekeurd voor een ander buitenlands stamboek, maar niet voor ics (nog niet)
guinness: niet gekeurd, wel ics opgenomen. koen twijfelt altijd over guinness en naar hk gaan omdat hij het jammer zou vinden als de hengst een lagere premie zou halen door slankere bouw en minder sokken, terwijl hij evenzeer waardevol kan zijn voor het stamboek en in stand houden van het ras (ik deel die mening overigens)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:38

Ik weet niet waar je woont ofzo:P;) maare Change du Vallon is een prachtige hengst et veel manen en sokken!
Haha! Mr Yenkins is ook erg mooi! In hete cht erg mooi!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 20:46

Supertje.. Heb even die 2 bekeken die je nog noemde.. Lachen
Bram vind ik wat slungelig overkomen op de foto's.. Vooral op de eerste foto. Hij heeft ook een heel licht beenwerk. Wel mooi in de hoogte, (ruim 18 cm hoger, wat ik nu toch wel wat hoog vind worden) maar ik mis de sokken achter lijkt het wel. Hij heeft imo niet het voldoende behang wat ik ook er in zoek.

MR Yenkins.. Ja.. Goh.. Wat moet ik daar van zeggen.. Nagelbijten / Gniffelen Ook een heel mooi dier!
Moeilijk.. Deze zou ook echt een goede kans maken.. Misschien een andere keer..
Heb nu namelijk al een beetje mijn keuze gemaakt.

Frenia.. Ik vind Lancelot niet echt mijn smaak.. Misschien als ik hem in het echt zie..
Maar voor Amy is het niks.. Hij zal vast heel lief zijn, zo ziet hij er wel uit..
Goedgekeurd of niet is niet zo heel belangrijk voor me.. Amy heeft immers ook geen papieren en is ook niet gekeurd. Al moet ik zeggen toen ik net mijn vriend belde en vertelde over de keuring hij zei dat ik dat maar gelijk moest doen.. Nagelbijten / Gniffelen Dus wie weet staan wij van de zomer in Westdorpe. Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:50

Bram is overigens ongeveer 1.65 ondertussen

Ik ben benieuwd voor wie je nu gekozen hebt?
Je zou ook nog bij Foubert in Stekene kunnen gaan kijken.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 20:53

Ik heb nog niet specifiek gekozen.. Moet ze eerst nog gaan zien en ze live bekijken..
Dan pas maak ik een keuze..
Ik ben toch wel het meest geintresseerd in Guiness en Bro.. Ja

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 20:58

Trouwens.. Foubert? Hebben die ook een website? Die ken ik niet..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:16

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 21:20

Hmm.. Ziet dr ook niet verkeerd uit.. Die Shampoo en Bloc..
Je maakt het me nog moeilijk! Knipoog

Maar nee.. Ik denk toch dat ik maar bij mijn 'keuze' blijf.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:28

Als je toch in Belgie gaat kijken zou je ook bij http://cms.proximedia.com/site/irishcobs.asp kunnen gaan kijken,
Hoe die stal heet is me niet helemaal duidelijk trouwens (maar dat komt misschien omdat m'n Frans niet helemaal up to speed is Haha! ) Is het Frison of Les Crins de soie??
Anyway, daar staat Mc Brynmore, wat ikzelf ook een super mooie wat lichtere hengst vind met erg mooi behang, maar is misschien ook wat te ver weg...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 21:29

Hmm.. Nog een link.. Maak het me nou niet allemaal zo moeilijk.. Vork Haha!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:17

Ik vind Crosby ook wel wat voor Amy (mijn smaak hoor Tong uitsteken ).

Crosby heeft al veel nakomelingen lopen, en waarvan sommige hoog gescoord hebben op keuringen, zoals bijv. Allart van Tinker Cottage O’Britain, en mijn Anouk. Crosby vind ik gewoon echt een onwijs mooie hengst, met een ontzettende uitstraling en toevallig staat hij in Belgie Haha!

Filmpje die ik gekregen heb van de nieuwe eigenaren uit Belgie:
http://www.zippyvideos.com/6803205643869316/paardje/

En fotootje gekregen van nieuwe eigenaren:
Afbeelding

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:07

Ik vind Zippo mooi,maar ergens niet kloppen, zijn hals is te lang ofzo,kan natuurlijk ook door de foto komen.
de andere vind ik moeilijk te beoordelen op deze foto....

ik heb er eigenlijk niet echt verstand van hoor,volg 9 van de 10 keer mijn gevoel Lachen

Citaat:
Over het keuren.. Is het erg dat ik naar niet echt behoefte aan heb?
Of is dat verplicht ofzo. Ze is al 11 jaar papierloos. Het hoeft voor mij eigenlijk niet zo nodig.
Het lijkt me allemaal wel heel leuk enzo, maar heb daar gewoon niet zo zin in.. Laat mij maar lekker een beetje door de polder hobbelen en af en toe eens een westernwedstrijdje rijden.
En nu dus een veulentje fokken wat dezelfde toekomst tegemoet gaat.

En welk stamboek moet ik dan keuren? ICS of NSvT.. Al dat gedoe.. Nee heb ik gewoon geen zin in eigenlijk.

en over dit, ik vind het wel lachen eigenlijk dat je het zo neerzet, ik ken zat mensen die er precies hetzelfde over denken maar dat niet echt hardop durven uitspreken.
laat je merrie alsjeblieft keuren zeggen ze dan,alsof ze daar anders van word........

Ik wens je een hele hoop voorpret toe trouwens, lijkt me erg leuk, ik zou zelf ook wel een merrie willen Tong uitsteken al heb ik afgelopen jaar erg veel plezier beleefd aan Toms kinderen en ik ga er dit jaar ook weer van genieten!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:14

offcourse wordt ze daar niet anders van Lachen

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:06

Ik heb nog een hengst in gedachte die ik nog zo snel niet zag staan: Moes (ook in Belgie). Misschien dat je hem op het eerste gezicht wat te zwaar zal vinden, maar hij heeft echt een super karakter en erg mooi en veel behang! Geloof dat hij ook zo rond de 1.50 m zit. Zou echt eens naar hem gaan kijken!!