Ik denk dat je van goede huize moet komen wil je met een bit de kaken van een paard breken.
En een touwhalster kan idd ook behoorlijk scherp zijn.
Door de hefboom werking van een hackamore in combinatie met het laag (dus niet goed) zitten van de neusriem kan vrij makkelijk het onderste gedeelte van het neusbot, wat echt vrij dun is, breken.
Natuurlijk kan het zijn dat een hackamore met goed gebruik door een ervaren ruiter die heel goed weet wat 'ie aan het doen is opzich prima werkt, maar ik vind het zeker geen hoofdstel voor iedereen. En met een ketting heb je natuurlijk helemaal een notekraker effect, net als met een stang met ketting.
En wat doe je als je paard behoorlijk struikelt bijvoorbeeld, is met een bit ook niet echt fijn, maar stel dat je hackamore net iets te laag hangt dan is er echt een risico van breuk van het neusbot. Of als je paard schrikt en je geeft even een flinke ruk aan de teugel van schrik...
Ik ben gewoon echt geen voorstander van het rijden met scherpe bitten, hackamores e.d. Ik zie daar echt geen voordelen in en een bit of hackamore of wat dan ook is zo scherp als de hand van de ruiter, helemaal waar, maar met een scherp middel, of dat nou een bit of een hackamore is, heb je dat middel wel in handen en gebruik je het onbewust denk ik vaker dan je denkt. (bv. met struikelen, schrikreaktie etc.)
Maar natuurlijk ieder z'n ding en ieder z'n mening 
Het valt mij trouwens op dat er in dit soort bitten- en hulpmiddelen topics vaak erg gemakkelijk over scherpe middelen gedaan wordt.
Scherpe bitten e.d. worden in mijn ogen alleen maar door zeer kundige, ervaren mensen gebruikt, als ze al gebruikt worden, want dergelijke middelen kunnen een paard zowel lichamelijk als psychisch veel schade toebrengen.
(waarmee ik overigens geen waarde oordeel hang aan de rijkunsten van wie dan ook in dit topic
)