[TI] Met welk bit en bitmaat rijden jullie je tinker ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Met welk bit en bitmaat rijden jullie je tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 07:03

Als een hackamore goed hangt, kan hij het neusbot níet breken.
Een hackamore is zo scherp als dat je zelf wilt, maar is dat niet met alles zo? Het is niet het gereedschap, het zijn de handen die het gebruiken Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:19

Als je een hackamore goed ophangt breek je idd niet zo gauw wat. En zeker niet bij een tinker. En ook daar heb je verschillen in, met een brede neusband en korte scharen en een zacht kinstuk tot lange scharen een scherpe harde neusband een een kinketting.

Bij een bit kun je een kaak breken en bij een touwhalster kun je zoveel druk achter de oren geven dat je een nekweervel kunt wegdrukken als je pech hebt en hard moet rukken.

En je moet altijd een rustige hand hebben en nooit teveel plukken en rukken. Anders wordt je paard er ongevoelig voor en reageert hij nergens meer op.

En Berdien ik stuur vooral met zit en stem, mijn armen en handen doen soms niet helemaal wat de bedoeling is. Maar Connor heeft het aangeleerd om met een zachte teugeldruk tegen zijn nek te sturen. Bit en hackamore zijn eigenlijk alleen maar noodremmen, voor paniek en andere nare dingen dus.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:50

Ik denk dat je van goede huize moet komen wil je met een bit de kaken van een paard breken.
En een touwhalster kan idd ook behoorlijk scherp zijn. Knipoog

Door de hefboom werking van een hackamore in combinatie met het laag (dus niet goed) zitten van de neusriem kan vrij makkelijk het onderste gedeelte van het neusbot, wat echt vrij dun is, breken.
Natuurlijk kan het zijn dat een hackamore met goed gebruik door een ervaren ruiter die heel goed weet wat 'ie aan het doen is opzich prima werkt, maar ik vind het zeker geen hoofdstel voor iedereen. En met een ketting heb je natuurlijk helemaal een notekraker effect, net als met een stang met ketting.
En wat doe je als je paard behoorlijk struikelt bijvoorbeeld, is met een bit ook niet echt fijn, maar stel dat je hackamore net iets te laag hangt dan is er echt een risico van breuk van het neusbot. Of als je paard schrikt en je geeft even een flinke ruk aan de teugel van schrik...

Ik ben gewoon echt geen voorstander van het rijden met scherpe bitten, hackamores e.d. Ik zie daar echt geen voordelen in en een bit of hackamore of wat dan ook is zo scherp als de hand van de ruiter, helemaal waar, maar met een scherp middel, of dat nou een bit of een hackamore is, heb je dat middel wel in handen en gebruik je het onbewust denk ik vaker dan je denkt. (bv. met struikelen, schrikreaktie etc.)
Maar natuurlijk ieder z'n ding en ieder z'n mening Knipoog

Het valt mij trouwens op dat er in dit soort bitten- en hulpmiddelen topics vaak erg gemakkelijk over scherpe middelen gedaan wordt.
Scherpe bitten e.d. worden in mijn ogen alleen maar door zeer kundige, ervaren mensen gebruikt, als ze al gebruikt worden, want dergelijke middelen kunnen een paard zowel lichamelijk als psychisch veel schade toebrengen.
(waarmee ik overigens geen waarde oordeel hang aan de rijkunsten van wie dan ook in dit topic Lachen )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:29

Tja, maar weet je wat het is, scherpe bitten zijn net als scherpe sporen of wat dan ook gewoon overal te koop. Een zeer ervaren ruiter kan er zo bij, maar ook een onervaren.

Je moet zeker van goede huizen komen om met een bit de kaak van het paard te breken, maar dat neemt niet weg dat je er als nog flinke schade mee toe kan brengen. Maar waarmee niet? Een slechtliggend zadel is net zo destructief als een bit in verkeerde handen imo.
Ik doe zeker niet makkelijk over scherpe hulpmiddelen, liefst zie ik dat je er een proeve van kunnen voor moet afleggen, maar dat is slechts een utopie.

Ik zie zeker wel een voordeel in van het rijden met een hackamore tov een (scherp) bit. Ik kan van mezelf zeggen dat ik weet hoe ik er mee om moet gaan, en aangezien mijn teugels altijd los hangen zal ik niet snel een fixe ruk eraan kunnen geven als mijn paard struikelt oid. Bovendien, omdat de teugels altijd los hangen, ondervind het paard er weinig hinder aan, dit in tegenstelling tot een bit wat een paard gewoon constant voelt en in heeft. Echter, voor mijn veiligheid, de veiligheid van mijn paard én die van de omgeving, hangt er een hackamore aan ipv een touwhalster oid. Dit omdat Jessie zeer brute kracht kan aanvoeren, waarmee ze op de zit, stem of een "licht" iets als een touwhalster niet te stoppen is. Op een hackamore wel, daar die brute kracht terug inzet. Bruut verhaal? Misschien, maar zo kan ik garanderen dat ik veilig buiten rijd Lachen En aangezien Jessie sporadisch die brute kracht inzet, rijden wij lekker ontspannen rond, zonder bit en met losse teugels, maar met garantie dat ik ten alle tijden de controle heb Ja

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:09

Hutch heeft een 14 en wordt gereden in de koets met een myler liverpool stang die op het bovenste leidselgat staat maar soms zetten we het op het middelste, hangt af van zijn drang naar voren Haha! . Hij is zeer licht in de mond maar kan zich zeer sterk maken ook en dan heb ik liever dat dit onmiddelijk te corrigeren is.

Dan als we in de bak rijden dan heeft hij een enkelgebroken bit met koperrolletjes waar hij goed en licht op loopt. Wanneer hij training dressuur krijgt op M niveau dan krijgt hij stang en trens in.
Als we dressuur les krijgen en er loopt soms een hengst(hij is nogal fel naar een hengst) mee dan rijdt ik hem liever met een pellham van Myler, als hij sterk wordt dan heb ik ook meer te vertellen.

Buitenritten op gekende routes dan rijden we met een gebroken bit met koperrolletjes. Maar als we in grote groepen gaan met vreemde paarden dan rijden we met de pellham van Myler.

Al onze bitten zijn fijn, daar is hij licht van en loopt er ontspannen bij, ligt gewoon beter in zijn mond. Op dikke bitten gaat ie echt hangen en wordt loodzwaar je kan het dan ook geen uur volhouden met rijden want je armen hangen eraf. Bloos

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:54

Ik heb aardig wat spartels en felle ponies gereden maar ik ben nooit verder gekomen dan een rubber D trens eigenlijk. hoe fanatiek ze ook waren. Als je ze goed opvoed en zelf erg licht in je hand bent heb je die strenge en scherpe dingen niet nodig, ook niet bij paniek of "stier" gedrag. Dan is een korte maar felle ruk genoeg om ze op andere gedachte te brengen of desnoods een kant aannemen waardoor ze in een klein rondje gedwongen worden.

En Elsie het ligt niet aan een dik bit dat ie gaat hangen hoor. maar waarschinlijk aan je constante druk in zijn mond. Bij een scherp bit doet dat teveel zeer om die op te zoeken maar is de drang er wel, bij een dikker bit is het minder pijnlijk.

Dit hangen kun je oplossen door als ze gaan hangen druk even te houden en dan opeens los te laten. Ben dan wel bedacht op een struikel of een val maar als je dat een paar keer met rijden blijft doen leren ze het hangen wel af.

Ellende van een scherp bit is dat ze daar op een gegeven moment ook imuun voor worden en je een nog scherper hulpmiddel moet gaan aanschaffen en zo blijf je bezig tot een een onbestuurbaar paard hebt.

Met de juiste training kun je een paard met een mond als beton in een paar weken zo licht als wat krijgen. Maar ga nooit in trekgevecht met je paard dat verlies je altijd.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:22

toch loopt hij beter en ontspannend op een fijn bit, zonder al teveel druk. Nageeflijkheid bekom je niet door druk. Dus denk ik niet dat ik teveel druk ga geven. Een dik bit is voor hem niet prettig. Onze andere paarden lopen wel op dikkere bitten. Als het niet moet op fijne dan doe ik het niet. Als blijkt dat het nodig dan doen we het wel. Het ene paard is de andere niet. Hij loopt nu al drie jaar bij ons in de sport en is superlicht en goed te rijden en niet als beton. De ene keer wat feller en sterker dan de andere keer.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:36

Ik had ook een Dr Cook, met Lizzy ging dat wel goed, die snapte ook alle aanwijzingen... Maar Noa dus niet , muts begreep er niks van. Ik denk dus ook dat haar baard alles tegenhield qua communicatie. Wat ik al schreef, ik rij nu dus ook nog steeds met benen en stem en dat gaat super, maar wel met bit in. Rij ik met hele losse teugels, dus echt hetzelfde als met de Dr Cook. Ze loopt lekker nageeflijk en ik hoef totaal geen druk te geven op het bit (ik rij dus wel met een dik bit, dat is toch het vriendelijkste? Ik dacht namelijk hoe dunner het bit, hoe scherper?)

Hackamore durf ik dus niet, ben ook bang voor het breken, niet perse door druk hoor, maar gewoon omdat het niet ken ik dus bang ben dat ik zelf iets verkeerds doe. Evenals het touwhalster, ik vind dat die zo "snijdt" achter de oren en dan vind ik een bit weer vriendelijker (tenzij je loopt te rossen in de mond uiteraard)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:11

Zoals ik al zei, als een hackamore goed hangt kan er niks breken.
Een dunner bit is scherper, maar omdat er minder ruimte in de paardenmond blijkt te zijn dan altijd gedacht, kun je in dat opzicht een dunner bit ook weer vriendelijker noemen. Maar, en dat is met alles zo, het is per paard afhankelijk imo. het ene paard reageert goed op een dik bit, een ander paard kan het helemaal niet in z'n mond hebben en gedijt beter met een dunner bit.

Vandaag Jes voor het eerst sinds een dik jaar weer eens met bit gereden, was wel weer wennen. Eraan komen doe ik bijna niet, ben door het bitloze er wel in "getraind" van de teugels af te blijven. Lekker kunnen rijden, rustig aan gedaan omdat Jes herstellende is van verschillende zware klappen (zandkoliek en maandagziekte oa)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:53

Ik rij Tom op een westernbitje, best een dunne dus scherpe Haha!
gisteren heb ik een grotere gekocht dan de 14,5 cm die hij nu heeft, die is net ietsje te smal, helaas kon ik er geen in 15 cm nemen, maar wel 1 in 16 cm Haha!
die heb ik dus maar meegenomen, een sweet iron western D trens met koper inlages van 16 cm dus.

aangespannen rijd ik hem met een 15 cm liverpoolbit...

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:01

Ik en Melody rijden bitloos,en het gaat hardstikke goed..ondanks dat ze toch ook wel een "frisse" dame is.. Haha!

Afbeelding

Groetjes..

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:39

Een sweetiron shankje met koperinlagen, maat 13,5. Met een slobberriempje en de teugels aan de "gewone" ring, dus geen hefboomwerking, maar inwerking zoals een gewone snaffle.

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:45

Ik rij mijne met een gebroken Bustrens 13,5. zels zonder bit zou je hem kunnen rijden.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:38

Ik rijd met whitney gewoon met een enkel gebroken watertrens en als ik buiten rijt met een pessoabit want anders is madam niet te houden en tankt ze zo onder me vandaan Haha! Clown

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:24

nappie heeft net als gam een 5.5" myler comfort snaffle Lachen

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:40

13.5 cm Imperial Riding dubbel gebroken watertrens met bol middenstuk.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 05:30

ik rijd over het algemeen bitloos, tussen andere paarden wel een 14,5 simpel gebroken trensje, voor de kar een 14.5 liverpool stang.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 05:49

Ik rij Ryon net als Supertje met een Danger bit. Werkt bij hem echt super! Hij heeeft een HEKEL aan enkel gebroken bitten, dan doet hij zijn mond heeeeeeeeeeeel weid open als ik een ophouding maak en met dit bitje niet. Zijn bitmaat is trouwens 13,5.
Voor de wagen loopt Ryon gewoon op een liverpool stang.

Enne het bit is zo hard als de ruiterhand is! Mensen vinden vaak snel iets scherp of zielig maar ik geef liever 1 keer een ophouding met een stang, dan dat ik een uur aan een trens HANG.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:04

Ik rijd met een enkelgebroken bit 13,5 cm en voor buiten een pessoabit van 14,5 cm, dit voor de zekerheid (is vroeger altijd met stang gereden en het moet wel veilig blijven!)Ik heb de teugels ongeveer aan de gesp vast: dus helemaal mee eens annelot: elk bit is zo hard als de ruiterhand!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:34

ik moet mijn vorige post alweer gaan aanpassen. Ik dacht dat ik 15,5 nodig had. ALleen het smoelwerk van meneer is weer gegroeid. Zit nu op 16 tot 16,5 cm Bit kopen wordt zo langzamerhand onmogelijk. Ik wissel nu hackamore afmet een 15,5 rubber stang om de finesse erin te houden. met alleen hackamore wordt ie wat sterker soms.En zo afgewisselt gaat het.
Wel zijnw e aan het sparen voor een liverpool 16 cm van kunstsof met tongvrijheid. Daar zal ik dan ook helaas onder het zadel mee moeten gaan rijden. Tis niet anders.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:17

Dit is aan de ene kant een erg oud topic (laatste post voor gister en vandaag is van mei), maar ik wil dit topic open laten en hét topic laten zijn voor alles wat met Tinkers en bitten te maken heeft.
Andere topics die over Tinkers en bitten geopend worden gaan dus op slot, met een verwijzing hierheen Lachen

verasjouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 16:33

ik 14 cm en met zo'n knikje in het midde

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:48

Een van de merries rijd ik op een dubbelgebroken watertrens, met bitringen
Een van de hengsten rijd ik ook op een dubbelgebroken watertrens met bitringen
en de andere hengst op een enkelgebroken met bitringen

cm weet ik niet precies, maar met de bitten ben ik tevreden hoor! Vind watertrensjes erg fijn om mee te rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:57

Lang geleden dat ik hier hebt gepost, en er is voor Mystic weer wat veranderd.
In de vorige post reed ik met een dubbelgebroken bustrens en een shanksnaffle.
Het dubbelgebroken bit heb ik nog steeds, maar nu heb ik een ongebroken shankbit gekocht, omdat ik dat wat vriendelijker vind dan de shanksnaffle.
En ik heb er een bosal bij gekocht, die is ook erg fijn voor het rijden in de bak Ja

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:32

ik heb bij kalan meerdere bitten geprobeerd en alle bitten gaan bij een normale rit goed.
met meerdere paarden is meneer bang gepaseerd te worden en loopt hij overal doorheen [letterlijk]
ik heb met passoa,utrechts stangetje gereden en nu met een k en k correctie bit,het maakt geen bal uit.
kaken op elkaar en tong naar buiten Tong uitsteken
wie de tip heeft krijgt een dikke kus!
oja kalan is en cob met maatje 13,5