[TI] hoe worden jullie tinks gehouden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: hoe worden jullie tinks gehouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:53

Mijn paard staat ook overdag buiten, bij extreem nat weer houden ze het wel kort, anders de hele dag.
De stalhouder bepaalt dit. Ik vind dit ook prima, mijn tinker is in streepmodel geschoren en kan prima zonder deken buiten en kan ook best een bui aan maar ze moet niet doorweekt raken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:13

Anouk staat in de zomer dag en nacht buiten. In de winter staat ze met de rest van de kudde in een groepsstal met (dag en nacht) uitloop naar buiten. Uitmesten hoef ik dan (gelukkig) niet te doen, dat doet de boer/fokker met de tractor, aangezien de groepsstal aardig aan de maat is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:05

karuna schreef:
wat me opvalt is dat er veel paarden met slecht weer niet buitenkomen. Is dat een vrijwillige keus of bepaalt de stalhouder dat?

Die van mij willen niet altijd, die staan dan alleen maar op stal chaggerijnig te wezen... *LOL* (open stal) Speelt wel mee dat ze in de zomer wel eerder met slecht weer buiten gaan staan, maar 's winters niet, mss wat te koud ofzo?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:08

24/7/365 buiten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:18

Geen idee Connor maakt het niet uit of het prut wer is. Bij heel harde regen staan ze nu half binnen half buiten te nat te regenen.

Ik heb soms het idee dat stalhouders paarden niet graag buiten hebben bij slecht weer ivm kapotlopen van de grond of zo.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:54

Baggio staat in vanaf november van 08.00 (voorheen 10.00) tot 17.00 op de verharde paddock en de rest van de tijd in de box. Zodra het weideseizoen begint, wordt het opgebouwd naar 24/7 op de weide.

Bevalt prima zo Ja

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:58

karuna schreef:
wat me opvalt is dat er veel paarden met slecht weer niet buitenkomen. Is dat een vrijwillige keus of bepaalt de stalhouder dat?

Bij Chub bepaalt de stalhouder alles: hoe laat en hoe lang buiten, hoeveel eten, hoeveel strooisel. Ik hoef me nergens zorgen over te maken, aangezien hij echt kijkt naar het welzijn van de paarden en niet naar hoe rijk hij er van wordt..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:14

nu alle drie 24/7/365

Hiervoor stond Vasthi in de zomer in de wei en in de winter overdag op een verhard pad en 's nachts op stal (IK mis die stal regelmatig Haha!), Fenore heeft afgelopen winter bij haar vorige baas op stal gestaan en de zomer in de wei.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:35

de mijne wil dus echt niet buiten staan bij slecht weer, ik heb niet met een stalhouder te maken.
moet wel zeggen dat ik blij ben dat meneer binnen wil met prutweer, zo houd ik het weiland ook een beetje heel, hier vette kleigrond dus bij wat nattigheid is het gelijk drek.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:42

de boer waar sil staat heeft geultjes in het land om het water ook een beetje af te voeren
maar ook bij sil is bij het hek en langs het draad waar de merrie staat alles blub (gek genoeg intreseren ze zich daar niet voor Haha! ) in het voor jaar komt ie weer in een ander stuk te staan en dan dan ie daar weer de boel vernielen Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:47

Maya schreef:
karuna schreef:

Die van mij willen niet altijd, die staan dan alleen maar op stal chaggerijnig te wezen... *LOL* (open stal) Speelt wel mee dat ze in de zomer wel eerder met slecht weer buiten gaan staan, maar 's winters niet, mss wat te koud ofzo?

Die van mij hebben niet veel te willen Whoosh! Ongeacht het weer moeten ze toch van mij naar buiten. Fayette krijgt in de winter dan nog wel een ongevoerde regendeken op maar Hercje gaat gewoon bloot (nou ja... bloot? Met zo'n wintervacht? Nagelbijten / Gniffelen).
Fayette staat dan vaak of te mokken in de hoek van de bak ( Haha! ) of gewoon op d'r dooie gemak hooi te eten.
Alleen bij hevige sneeuwval en ijzig vrieskou komen ze wat minder lang naar buiten. Fayette vind sneeuw namelijk geen f*ck aan Die staat dan na een uurtje buiten bij het minst geringste geluid van Roy of mij al voor aan het hek te wachten Clown

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:57

Grappig. bij Maya kunnen ze zelf kiezen hoor met een open loopstal. En je kunt moelijk een open stal afsluiten en de dames buiten opsluiten.

Maf dat sommige tinkers niet van slecht weer houden of sneeuw. Connor heeft wel eens met echt noodweer en strom buiten gestaan als enige terwijl de rest niet naar buiten mocht van eigenaar of vanwege stalhouder. connor hebben we toen de keus gegeven, stal open gezet en meneer scharreld lekker naar buiten in zowat noodweer en heeft heerlijk buiten staan genieten van zijn wapperende manen. Ook 2 weken geleden met die heel erge regen. Connor stond toen net een week op zijn nieuwe stal en alles stond binnen in de loopstal en hij buiten in de gietregen te slapen met zijn borst en hoofd in de regen, was zijn regendeken weer lekker ingeregent. En sneeuw vindt ie helemaal het einde. Happen naar sneeuwvlokken, rollen graven, neusschuiven.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:12

karuna schreef:
Grappig. bij Maya kunnen ze zelf kiezen hoor met een open loopstal. En je kunt moelijk een open stal afsluiten en de dames buiten opsluiten.

Ik bedoelde ook meer dat die van Maya nog wel de keuze hebben om naar buiten te willen maar die van mij dus niet en dus niks te willen hebben maar gewoon naar buiten moeten Knipoog Als het kon had ik het bij ons ook liever gehad als Maya: stallen direct of met een doorloop aangesloten op de bak en weiland zodat die van mij ook zelf zouden kunnen kiezen maar ja.... helaas pindakaas. Misschien nog iets om rekening mee te houden als we de nieuwe stallen gaan bouwen t.z.t.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:21

is wel vals hoor ze naar buiten dwingen (niet). En als het zo ook kan waarom niet. Anders staan ze misschein met slecht weer alleen maar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:54

Op zich kan ik ze ook wel buiten gooien, de stalopening van paddock/stal is nl op het noordoosten gericht. Daar kan incidenteel een zéér koude vrieswind op staan dat je echt helemaal bevriest. En de paarden staan te kleumen. Het is een paar keer voorgekomen dat ik die deur erin gezet heb. Dus in principe zou ik ze wel buiten kunnen gooien, maar het is zo'n gedoe met die deur Clown *LOL* En verder moeten ze het zelf maar uitzoeken, ze komen doorgaans wel dagelijks buiten, dat moeten ze sowieso omdat de waterbakken buiten staan. Maar ze staan niet hele uren buiten, hangt echt van het weer af. Dewi is geneigd om iets meer buiten te staan dan Aman. Nu schijnt het zonnetje bijv. dan zie ik ze wel buiten staan, maar gister toen t zo grauw was, dan stonden ze eigenlijk bijna alleen maar binnen.

Ik moet wel zeggen, dat als ik het anders had gehad, ik de paarden ook overdag buiten zou gooien. Weer of geen weer, gejammer of niet.

Sneeuw hebben ze allebei eigenlijk geen probleem mee. Zoveel komt het ook niet voor. Stortregen in het voorjaar/zomer/herfst ook niet, dan staan ze gewoon buiten te slapen in de regen. Maar 's winters gaan ze wel op stal. (niet altijd, maar meestal wel)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:57

ik bedoelde het ook niet naar jou. Als ze binnen willen staan moeten ze het zelf weten en om ze nou hun stal te onthouden is ook weer zo wat. Ze zullen er wel een reden voor hebben waarom ze binnen gaan staan.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:11

Tamlin staat ong. t/m augustus altijd buiten ook snachts en dan vanaf mei gaat ze ook weer snachts naar buiten maar in de maanden ertussen staat ze snachts op stal en overdag in de wei Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:26

Als het begint te miezeren heb ik meteen 3 paarden aan het hek staan die hééééél erg zielig smeken om binnen te mogen komen Clown

Als het strontregent, moet ik ze achterin de stal gaan hàlen en dan half naar buiten sleuren... Nagelbijten / Gniffelen

ik heb niet met een stalhouder te maken en beslis dus zelf, weide is blubberpoel, ze krijgen elke winter 1 wei die ze mogen tot moes ploeteren, van de rest blijven ze af zodat die in de lente gebruikt kunnen worden. We zitten op van die vieze kleigrond, dus hoe groot de wei ook is die ik hen swinters geef, gras staat er na 3 dagen toch niet meer op Ach gut

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:52

zonet, terwijl de storm flink aanhaalde wilde ik jongens, voor mijn eigen rust, toch binnen hebben. eejee en ik dus naar buiten, paardjes met hooi lekker binnen gezet, hoor ik na een paar minuten napoleon zich alweer lam hinniken... Ziek en bleef maar hinniken... dus paardjes weer buiten gezet, goh wat waren ze weer blij. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 02:26

Grin... die van mij staan ook met dit weer buiten... Clown Gestoord

Helemaal zeiknat en doorwaaid, maar zal wel fijner zijn ofzo?

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:36

tink staat in de zomer dag en nacht in de wei
en in de winter s'nachts op stal en overdag buiten
of het moet zo bout weer zijn dat ze snorkel en zwemvliezen nodig heeft dan blijft ze overdag binnen

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:41

Punto staat snachts op stal en tegen de middag gaat hij naar buiten. Met slecht weer staat hij wel binnen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:00

Mijne staan ook buiten met in-/uitloopstal naar de wei. Als het zo vreselijk nat is buiten, haal ik ze 's avonds binnen en mogen ze 's morgens weer naar buiten. Ik krab dan de hoeven uit en zo kunnen de sokken en hoeven lekker drogen.
Gisterenavond met de storm wilde ze dus ook absoluut niet naar binnen, veels te spannend buiten inclusief 't mooie siervuurwerk Haha! .
Normaal laat ik ze kiezen wat ze willen, alhoewel ik de mogelijkheid heb 't af te sluiten, dus alleen op de wei of alleen op stal. Maar omdat we nu een pensionpaard hebben wat altijd op stal heeft gestaan, doen we 't nu even zo.
Mijn paarden zijn echte buitenpaarden en vinden er op stal niks aan Clown

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:14

Amy staat op een pensionstal net buiten het dorp.

Ze gaat iedere dag naar buiten. Nu in de winter wat minder lang dan in de zomer.
Ze gaan of op de wei of met slecht/nat weer op de paddock met bijvoering.
's Nachts gaan ze op stal.

Als het heel heel slecht weer is dan blijft ze binnen. Want dan wil ze ook niet naar buiten, dan word ze alleen maar sjago van. Wel zorg ik er dan voor dat ze zowiezo minimaal een half uur uit de stal komt door middel van wandelen, rijden oid. Anders word het me echt te gek, 24 uur per dagbinnen.

Ben het er wel mee eens met deze manier van paarden houden.
Ze komt niks te kort qua buitenlopen en 's nachts staat ze veilig op stal. Vind ik wel zo prettig.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:55

Boyd staat overdag op een stukje pad samen met Yugioh en snachts binnen.