zat op laatst geen andere optie meer op..

vind wel jammer, maar heb liever dat fem dr geen last van heb
dan met sokken en pijn
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

(was ook wel heel lelijk gedaan hoor!maar een tinker hoort gewoon met sokken
) 
Skippy01 schreef:ik snap overigens niet dat mensen zeggen "koop dan geen tinker". in mijn opinie kies je een paard op karakter, je kiest een ras dat qua mogelijkheden en karakter bij je wensen past en als dat ras toevallig sokken heeft en jij die niet mooi vindt, scheer ze dan weg... en ja, natuurlijk kun je dan voor een haf of fjord gaan omdat die geen sokken hebben, maar die zijn toch anders qua karakter hoor! (heb ervaring met alledrie de rassen...)

MysticTinker schreef:Juist niet, de sokken zorgen ervoor dat er geen vuil en water in de kootholtes komt. Mok komt meestal door een geïrriteerde huid.
Tenzij ze de hele dag in een laag blubber staan, dan zuigen de sokken juist wel het water op, en dan krijg je wel meer kans op mok.
soleillover schreef:ik vind het afschuwelijk staan.. het kenmerk van een tinker is voor mij vaak ook die mooie volle sokken! niet scheren! :p
MysticTinker schreef:Skippy01 schreef:ik snap overigens niet dat mensen zeggen "koop dan geen tinker". in mijn opinie kies je een paard op karakter, je kiest een ras dat qua mogelijkheden en karakter bij je wensen past en als dat ras toevallig sokken heeft en jij die niet mooi vindt, scheer ze dan weg... en ja, natuurlijk kun je dan voor een haf of fjord gaan omdat die geen sokken hebben, maar die zijn toch anders qua karakter hoor! (heb ervaring met alledrie de rassen...)
Dan zou ik inderdaad zeggen, koop dan geen tinker, of kijk langs de sokken door. Die sokken zitten er niet voor niks vind ik, zijn bescherming tegen vuil en nattigheid, en tegen schokken, en het heeft ook vast wel iets te maken met de doorbloeding van de benen door de extra warmte.. Ze hebben wel degeleijk een functie, ik zou ze nooit weg scheren als dat niet heel erg nodig is.
smano schreef:Dit doe je meestal alleen maar als ze mok hebben. Zo kan er lucht (zuurstof) bij komen en houd je de mok droog waardoor het beter zal genezen. Als je dat niet doet gaat het smetten en wordt het van kwaad tot erger.

B_Sweet schreef:smano schreef:Dit doe je meestal alleen maar als ze mok hebben. Zo kan er lucht (zuurstof) bij komen en houd je de mok droog waardoor het beter zal genezen. Als je dat niet doet gaat het smetten en wordt het van kwaad tot erger.
Ja maar ze hebben die sokken niks voor niks...De sokken begeleiden het regenwater ook naar de grond ...Zodat het juist niet in de kootholte komt !!Er zitten voor en nadelen aan allebij de dingen.

domiekje schreef:MysticTinker schreef:Juist niet, de sokken zorgen ervoor dat er geen vuil en water in de kootholtes komt. Mok komt meestal door een geïrriteerde huid.
Tenzij ze de hele dag in een laag blubber staan, dan zuigen de sokken juist wel het water op, en dan krijg je wel meer kans op mok.
ze zorgen er wel voor dat er geen vuil komt maar als ze nat worden dan droogt het wel langsaamer ...daardoor ontstaat er dus ook mok