[TI] Chronische Lymfe Oedeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

Re: Chronische Lymfe Oedeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:35

weet niet meer wat wij eens hadden, maar moesten ook met tea three reinigen. Echter met pure tea three en niet met shampoo ofzo, omdat concentratie tea three daarin maar erg weinig is.
Bij de dierenwinkel heb ik toen een heel klein potje pure tea three olie gekocht. Als het goed is bijt het niet. We smeren het sowieso op alle wondjes die de paarden hebben en het heelt altijd supersnel.
En heb het wel eens verdund met water in een plantenspuit.
Denk dat je in dit geval gewoon beter pure tea three kunt gebruiken. Knipoog

Ow...zit op werk...telefoon voor me...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:30

of iets bijt kun je zelf controleren....smeer het eenvoudig op en plekje die je zelf hebt.
zo hebben wij eens uitgevonden dat de mokzalf die je bij de wlkoop kunt kopen en waar menthol inzit dus wel onwijs bijt als je die op een plekje smeert Knipoog

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:54

ja precies! hahah Wij gebruiken de tea three ook zelf op stal als we een wondje hebben! Valt echt mee met het bijten!! Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 19:06

ik heb teatree olie gekocht Ja en na het wassen van zijn voorbenen de kloven en plekken er zo goed mogelijk mee ingesmeerd maar het is niet handig. ik heb het met een wattestaaf geprobeerd maar vanwege de bacteriën is dat niet echt hygiënisch dus op een gegeven moment hebben we de benen opgetild en druppels in de kootholten laten vallen.

ik moet eigenlijk een spray hebben Ja

maar.... zijn voorbenen zagen er al iets netter uit dan de vorige keer, dus als het zo voortzet ben ik erg blij!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:14

ik heb hier ook nog een half flesje pure teatree olie staan,heeft mijn man eens meegenomen uit Mozambique.
ik zal het ook eens bij Tom op zijn rap plekken gaan smeren,kijken of het helpt....
gebruiken jullie het puur of opgelost in andere olie?
van de zomer was er een homeopatisch arts bij ons op stal (stond op de boerderijcamping) en die was helemaal verrukt van mijn teatree olie,oeiii zo'n pure mooie olie!!
en hij had het dus over verdunnen....

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:51

Ik smeer bij Fay ook af en toe een laag uierzalf in de kootholte om ze zacht te houden en water af te stoten. Ik gebruik dat bijna overal voor, laatst had Fay enkele ronde schimmelplekken op haar hoofd en 2 op haar lijf, ik heb daar ook uierzalf opgesmeerd en het is netjes aan het genezen, er groeien ook al weer haren op, dus geen imaverol nodig gehad! Ik denk dat de schimmel ook heeft toegeslaan door stres, want het is begonnen na het tuigen op een ander adres toen ze net thuis was na 3½ week en daar kreeg ze 2 kilo brok en thuis nog niet 1 kilo per week, dus ik denk dat dat er allemaal uitkwam toen.
Misschien kan je door de uierzalf ook enkele druppels tea tree oil doorheen mengen? Maar ik denk niet dat uierzalf op open wonden mag????

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 00:01

sokkebok, daar hadden mijn stalgenootje Kline en de bekapper het ook over Ja uierzalf. maar dan lijkt het me toch ergens afsluitend en kan ik er daarna niet 1 2 3 weer iets anders op doen, zoals de tea tree enzo. ik weet ook niet of het op wonden mag.
misschien is dat iets voor in een later stadium.

zuinig op zijn dus des Ja

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:43

Uierzalf wordt toch ook op open tepelkloven gesmeerd? Daar komt het toch vandaan die naam, voor zover ik weet?
Tea Tree smeerde ik ook op de wonden van mijn Sharpei.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:59

Volgens mij wel Cheveyo Ja
Uierzalf schijnt wel goed te werken voor dat soort dingen!

@Pellie: Fijn dat het al iets de goede kant op gaat Ja

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:40

Ben benieuwd hoe het nu is met Napoleon. Tea tree helpt goed ook als je paard een schimmel in de hoef heeft. Ik heb voor de mok van alles al geprobeerd. Van tandpasta tot zwavelbloem en alles wat daar tussen zit. Tot ik van de ruitersport zaak hier in de buurt dermosoft mokzalf kreeg. Het is een blauwe zalf van zuivere plantenextracten en zinkoxide. Het bijt niet en werkt heel goed. Als ik het er op smeer dan is de mokplek de volgende dag al bijna weg. Het geeft ook een soort verkoeling heb ik het idee. Alleen jammer dat het blauw is maar ja je kunt niet alles hebben. Het is heel goed onder kontrolle te houden. Ik hoop dat het gauw beter met Nap gaat.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 17:39

ik heb vanmiddag zijn achterbenen voor de 2e keer gewassen, afgelopen dinsdag zijn voorbenen. hij werd bij voorbaat al boos dat ik weer aan de gang ging en dit bleef wel een beetje zo.

over het algemeen zie ik het opknappen alleen zitten er een paar gemene plekken die veel tijd nodig hebben.
bij de Silverlinde willen ze de mok boxspray wel voor me maken als de mijne op is en dat spul bevalt me wel goed. ik heb er een paar druppels teatree olie extra ingedaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:05

Lijkt mij idd ook mok, dus ik zou hem laten controleren op mijten enzo door de dierenarts. Dit is een probleem die veel bij tinkers voorkomt, maar dat wist je waarschijnlijk al. Let wel door de mok kan je paard beschadiging aan de lymfevaten oplopen met als gevolg oedeem. Ik heb een merrie (geen tinker maar kwam waarschijnlijk ook door mok) gehad met dit probleem.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 13:55

hoi zitake, bedankt voor je info. we zijn druk bezig om zijn systeem weer in balans te krijgen, o.a. door middel van druppels voor zijn lymfebanen Ja
het mijtgoedje ga ik zeker gebruiken, eerst moeten de pootjes wat genezen zijn en minder open. Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 12:08

Even een benen update:

Ik heb een tijd lang Nappie zijn benen niet gewassen vanwege het slechte weer op mijn vrije dagen. Daarnaast heb ik ze de afgelopen 3 weken wel 2x behandeld met Eprinex, flink tussen de sokken sprayen en insmeren.

Vandaag heb ik zijn linker voorbeen gewassen met tea tree soap. Mèn, wat ziet dat er been er nog uit zeg, stinkende pus all over the place en onder de natte korsten Verdrietig

Maarrrrr, zijn rechter ziet er juist prachtig uit! mooi schoon en de huid ziet er ook rustig uit Go jij! Go jij!

ik heb ze nu beide weer ingesprayt met mok spray, en kijk straks nog ff naar zijn achterbenen Ja ik hoop dat die ook een eind zijn opgeknapt.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:10

Gelukkig is zijn rechtervoorbeen weer helemaal mooi schoon, nu maar hopen dat het met z'n linkervoorbeen ook de goede kant op gaat!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:16

Dit lijkt wel heel erg op wat onze Belg had/heeft.
Ik was eerst ook bang voor lymfe-oedeem, maar het blijken gewoon enorme schuurplekken te zijn, volgens de DA heeft ze mijten en is ze daardoor enorm gaan schuren. Het zag er heel eng uit, diepe kloven met wat wild vlees erin zelfs. Ik was bijna overtuigd dat het lymfe-oedeem was. De plekken waren ook ontstoken geraakt.

Tegen mijten was er vroeger Sebacil (is er nu niet meer). De DA stelde een hondenshampoo tegen mijten voor (Defencare heet het dacht ik), dat zou moeten kunnen helpen tegen mijten en is een vrij "licht" middel (Sebacil en Neocidol zijn heel heftige middelen). 2x kort achter elkaar ontwormen met Ivermectine helpt ook tegen mijten!!! (1x helpt niet voldoende).

Wij zijn er nog lang niet klaar mee hoor, maar er zit wel duidelijk verbetering in. Ze krijgt nu ook wat extra zink (wondgenezing), ginkgo biloba (om de bloedsomloop te verbeteren) en echinace voor de weerstand (omdat het bij ons ook ontstoken was geraakt). En we smeren er een honingzalfje op omdat het daar mooi van indroogt.

Echinacea-tabletjes is een heel goed middel om de weerstand tegen infectie te verhogen. Als het zo ontstoken is, zou ik dat zeker geven (ca 20 tabletjes op een dag voor een paard, in het begin liever nog 30). Wij hebben toch ook antibiotica gedaan, het zat bij onze Belg vlakbij het gewricht, ik wilde dat niet laten doorsuddern (been was helemaal dik). Hepar Sulfuris D4 is ook heel effectief voor ontstekingen met pus (gewoon bij albert heyn te halen, tabletjes).

Heb geen foto's helaas.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 13:04

oké, ik gebruik dus Eprinex tegen de mijt.

Nap is laatst doorgemeten door een homeopate en heeft van alles gekregen om zijn weerstand op te krikken en zijn lymfebanen te reinigen. nu laat ik zijn lichaam een tijdje met rust. hij moet het tenslotte ook zelf weer kunnen. over een paar maanden laat ik ria weer komen, eens kijken of hij dan nog wat ondersteuning nodig heeft.

wel super dat jullie ook zo'n vooruitgang hebben geboekt bij jullie paard Ja en zo zie maar, meerdere wegen leiden naar Rome dus!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:20

ZoekStalling ik weet wel een adres waar je sebacil kan bestellen, wel 2 zelfs. het werkt echt heel goed,

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:40

laat maar horen!