[TI] Hoeveel is deze dekhengst waard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinsealy

Re: Hoeveel is deze dekhengst waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:21

frenia schreef:

kinsealy: zie mijn latere uitleg (die dus nog volgt), ik vraag hier echt economische marktwaarde, want hoewel emotioneel, wil ik me niet in de zak laten zetten... Knipoog
helaas draait alles nu eenmaal om geld...en ik hoef daar niet blind voor te zijn en naief te zijn.
Als ik hem zou (kunnen) kopen dan zou dat niet in de zin van geldwinst of bijverdienste zijn, lijkt mij ook niet realistisch Clown (zoals tinkermuts zegt: promotie + houden ervan kost geld, dekgeld ligt vrij laag, weinig dekkingen gemiddeld per hengst,...)

Mijn verhaaltje was meer een algemeen iets, niet speciaal gedoeld op jouw verhaal.
Ik reageerde meer op de handel en het gebruik van hengsten in het algemeen n.a.v. iets wat Flicka schreef.
Ik snap dat, als je een hengst wilt kopen die nou eenmaal veel geld kost, je graag de mening van anderen wilt horen m.b.t. de waarde.
Erg mooie cob trouwens Mc Brynmore! Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 14:34

Zo, eindelijk tijd om meer uitleg te geven.

Een tijdje geleden zette Sandra Mc Brynmore te koop. Heel plotseling en eigenlijk bleek het meer een bevlieging te zijn... Ze had hem nu al een aantal jaar, het aantal dekkingen bij haar andere hensgten ligt hoger en ze was er eigenlijk een beetje op "uitgekeken". Als er interesse was, zou hij weg gaan. Vraagprijs was toen 11000 euro. Ze zei dat ze daar geen winst op maakte, maar dat dat de prijs was die ze zelf betaald had. (ik wéét het uiteraard niet of dat klopt)

Ik heb toen tranen met tuiten gehuild, want hij staat op zo'n 20tal minuutjes bij mij vandaan. Ik ken sandra behoorlijk goed en mocht ook altijd langskomen.
Omdat ik ontzettend bang was dat hij naar het buitenland zou gaan, heb ik alle mensen die ik kende (en die eventueel interesse konden hebben) opgetrommeld en proberen bemiddelen.
Er was wél veel interesse, maar zoals hier al vermeld werd: in nederland en belgie zijn mensen gierig wat geld uitgeven voor paarden betreft en (vraagprijs) 11000 vond iedereen veel te veel. Ik kreeg ook rechtuit het antwoord van velen "Dan koop ik liever een onooglijke jaarling en hoop ik dat ik die kan oplappen, die maakt het dan ook wel waar!"
Persoonlijk vind ik dat bullshit: dat lukt één keer...en misschien twee keer... maar het gros van de jonge hengsten wordt vrij snel geruind wegens te weinig dekkingen etc.
Als ik persoonlijk op zoek zou zijn naar een hengst, dan kocht ik er eentje die al uitgegroeid is, je betaalt wel meer, maar hebt ook meer in de plaats. Een paard opfokken en dan tot de conclusie komen dat het toch niet aan je verwachtingen voldoet, kost veel meer geld!

Nuja, er was dus geen serieuze interesse op dat moment (ook niet ih buitenland) en na een tijdje besloot Sandra dat hij toch wel erg leuke veulens gaf en ze hem nog ging aanhouden (en ik blij!).

Inmiddels gaat het qua gezondheid niet zo goed met Sandra, ze heeft ook weer een gips en dat in combi met een paardenfokkerij lukt niet te best, dus heeft ze besloten het aantal paarden te minderen. En liet ze weten dat Bryn ook te koop is, voor wie serieuze interesse heeft.

Ik dus weer aan het janken. Sinds ik hem in het voorjaar van 2004 zag ben ik al helemaal weg van hem, maar dat wordt hoe langer hoe erger...
Zoals je hieruit kan opmaken heb ik nooit eerder de intentie gehad hem te kopen.
Ten eerste kan ik niet zomaar even 11000 euro uitgeven,
ten tweede heb ik geen plaats aan huis, geen ervaring met dekhengsten (en hem ruinen zou pas écht belachelijk zijn) en geen plaats om hem dekhengst te laten zijn, geen tijd om nóg een paard te rijden etc...
Tot mijn vader plots zei: weet je, das nu een hengst die ik wel zou willen, heerlijk paard is het!
en prompt was het idee geboren Clown
Nu is er inmiddels al veel over nagedacht en heen en weer gediscussieerd hier...

Persoonlijk wil ik hem dus, niet omdat hij hengst is, maar omdat ik hem een schitterend paard vind. Het hindert me eigenlijk ook niet dat ik hem niet zou kunnen rijden (knuffelen is leuker Haha! en ik heb nog twee dames om op te boscrossen Knipoog). Maar ik zou hem dus wel bij een hengstenhouderij willen zetten (bij voorkeur mag hij van mij blijven waar hij staat...) zodat ikzelf geen geknoei heb met dekkingen Knipoog en zodat hij lekker dekhengst kan blijven.
Ik denk dat ik er ontzettend veel plezier aan zou beleven om hem gewoon te hebben en hem te kunnen promoten, winst of rijplezier zijn dus van minder belang. Ik zou ook een ruiter zoeken die hem uit wil brengen in de sport bijvoorbeeld.
Als ik dus een geschikt plekje voor hem kan vinden, maakt het mij op zich niet uit dat het een nogal duur plezierpaard is Nagelbijten / Gniffelen (wat mijn moeder dus niet begrijpt, en mijn vriendlief ook niet...)

Uiteindelijk ben ik er samen met mijn papa uitgeraakt Haha!
van vriendlief (en mama) mag ik geen derde paard en zéker niet aan die prijs kopen. Ik woon nog thuis (samen met mijn vriend), maar binnenkort willen we gaan samenwonen en dan ook binnen niet al te lange tijd een eigen woonst met stalling en weiland zoeken. en dan past zo'n dure investering niet in het plaatje.
Met vaderlief ben ik overeen gekomen dat 8000 euro het maximum is (daar weten vriend en moeder nog niks van Nagelbijten / Gniffelen )
na hier wat bedragen te hebben gelezen, heb ik dat bod dan ook aan sandra laten weten.
als sandra akkoord zou gaan, zou wellicht mijn vader de nieuwe eigenaar worden Knipoog en ik zou alle kosten wat betreft hoefsmid, dierenarts, promotiekosten etc op mij nemen en zo stilletjesaan mc brynmore "afbetalen" aan mijn vader.
Nuja, het is natuurlijk maar een idee he...ik loop wellicht veel te hard van stapel zoals ik in mijn openingspost al zei.

*zucht nog eens diep*

Ik kan nu alleen maar afwachten en hopen...
Duimen jullie?

ps: je mag uiteraard nog je mening zeggen over "mijn idee". Het is dus niet zo dat ik zo romantisch ben om te denken van "waw dan heb ik een eigen dekhengst!" Ik zie zeker in dat ik echt niet de geschikte persoon ben om een eigen hengst te gaan laten dekken etc en ik zie ook heel duidelijk in dat ik niet moet verwachten er behoorlijk wat geld uit te putten Nagelbijten / Gniffelen
op de koop toe heb ik zelf 2 merries, waarvan ik maar van 1tje zeker weet dat de combi met de hengst in kwestie een goede is... Dus om dekgeld uit te sparen lijkt het ook niet echt supernuttig Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 14:44

jesus wat een lange post Tong uitsteken Bloos!

ik kan mijn voorlaatste post niet meer editten, maar foto's van de snor en in stal zijn van februari 2006 en niet zoals ik mistypte 2005 Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:48

is het kortuitlegd dan puur voor de heb omdat je niet wilt dat hij ergens anders heen gaat? ook al kan je er zelf geen reet mee doen? hij ziet er goed uit dus een kwestie van 'redden' zal het niet zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:03

Ik vind je reden om hem te hebben wel een hele sterke. je vind hem al jaren geweldig en hebt er echt een lange tijd over nagedacht.
De vraagprisj vind ik echt hoog, 11.000 euro, en dat terwijl een huidige dekking pak hem beet 300/400 euro is.
daar moet je heel wat merries voor dekken om quite te kunnen staan of het financieel te bol werken.
als je zelf geen erkende fokkerij wil opzetten of extreem actief de dekdienst inwil, maar alleen af en toe een dekking, vind ik het voor zo'n dier enorm veel geld.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:04

mmmhz, heb je (lange Knipoog ) post 2 keer gelezen en even laten bezinken met een koppie thee.

Aan de ene kant begrijp ik je gevoel wel, aan de andere kant... Waarom?

Feitelijk koop je straks een dekhengst 'op papier' en meer ook niet. Begrijp wel dat je al behoorlijk verknocht bent aan hem, maar zie je straks als je samenwoont, ook nog de mogelijkheid om er tijd, geld en energie in te steken?

Wanneer je hem bij een hengstenhouder zet, gaat hij je dan niet enorm veel kosten? Want puur voor de opbrengsten van de dekkingen doen ze het niet bij een IC vermoed ik.

Als ik jóu was Knipoog en ik wilde deze hengst zou graag als jij dat wilt, zou ik op zoek gaan naar een goede en betaalbare stalling in de omgeving, hem zelf deels rijden en doen en ook het dekwerk zelf aanpakken.
Ondanks dat het zwaar en intensief is, is het vaak ook erg leuk!

Maar ja, wie ben ik Knipoog

*edit* 11.000 euro vind ik erg veel geld. Bod van 8000 is beter, maar dan nog steeds aan de redelijk hoge kant.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:44

tjee wat een lange post zeg, ik heb hem helemaal gelezen, en ik kan je gevoel goed begrijpen hoor.
zeker omdat je ook zegt dat het je echt om het paard gaat, je vind hem gewoon geweldig en daar gaat het uiteindelijk om.
8000 euro vind ik een prima prijs meer zou ik er ook niet voor over hebben maar goed dat is voor iedereen verschillend.

Ik zou persoonlijk wel zelf de verzorging endergelijke van deze hengst op me nemen puur omdat je zelf al zegt ooit zelf ook je stulpje te willen, en het zou dan handing zijn dat je met hengsten om kan gaan, maar goed 20minuten is goed te doen en als de stal betaalbaar is zou dat een goede optie zijn, maar ik zou hem zeker deels zelf gaan rijden enz.

ik zal voor je mee duimen.

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:04

Als ik puur naar de kosten kijk en hoeveel je van plan ben met hem te gaan doen, verklaar ik je eigenlijk voor gek. Maar ik moet zeggen dat ik het wel echt geweldig vind dat je zoveel er voor over hebt om hem niet kwijt te raken (heb zelf soortgelijk iets gehad, dus ken het gevoel), dus wat betreft zou ik zeggen, volg je hart en ga ervoor! Ik ben benieuwd of ze je bod accepteert.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:27

11.000 vindt ik ook echt geen reëel bod voor een -oudere- tinkerhengst als deze.
Zéker met wat jij met hem voor ogen hebt zou ik er niet over piekeren om daar 11 duizend euro voor te betalen...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:00

Je bent zot geworden....
Zoveel geld voor een hengst waar je enkel naar wil kijken Ziek

MAAR als dit je droompaard is,je weet zeker dat je hem kunt geven wat hij nodig heeft..wat let je!!!!
Al geef je 20.000 euro voor hem wie ben ik om jou ongelijk te geven..

Zouden mischien meer mensen moeten doen..doe eens gek en maak je droom waar Knipoog

Ik duim dus voor je...

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:16

Ik vind 8000 euro ook al erg veel voor een tinkerhengst. Maar als ik het had.....tja, dan had ik denk ik eerder Raven voor dat bedrag gekocht.
Als de huidige eigenaar nog om haar paard geeft, dan zal ze hem toch zeker voor dat bedrag (dat jij wil bieden) aan je verkopen?!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 08:09

hahaha! jullie zijn niet de enige die me gek verklaren hoor Nagelbijten / Gniffelen moeder en vriend ook Knipoog

't is niet de bedoeling dat hij er enkel maar voor het "ernaar kijken" zou staan. Tzou wel de bedoeling zijn dat hij nog voor de kar geleerd wordt en dat ik af en toe met hem rijd. Ik heb alleen niet de tijd om hem intensief te rijden en dus dat zou ik door iemand anders willen laten doen.
Ik heb ook voor mijn beide merries niet de tijd om intensief te rijden en dat vind ik geen probleem. Rijden is geen prioriteit voor mij.

jacqie70: raven heeft mij nooit aangesproken, hoewel hij een mooie hengst is Knipoog dus voor hem had ik dit bedrag niet over gehad. tis echt niet zo dat ik hem per se als dekhengst wil, maar ik vind wel dat hij dekhengst moet blijven...

Ik heb echt maar een pierekracht in mn armen, dus lijkt me geen goed idee om zelf mijn hengst te laten dekken... zéker niet als je verantwoordelijkheid voor vreemde merries draagt!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:51

frenia schreef:
hahaha! jullie zijn niet de enige die me gek verklaren hoor Nagelbijten / Gniffelen moeder en vriend ook Knipoog

Ik niet hoor Afbeelding, ben zelf zo'n gek Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 13:32

Nagelbijten / Gniffelen

leuke "fluit"smiley trouwens Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:23

En alhoewel ik zoiets dus nooit zou doen --> heb er ook t geld niet voor, dus is misschien makkelijk praten Bloos

Ben ik (en denk ik ook wel vele anderen) wel blij dat iemand anders dat er wel voor over heeft *LOL*(gehad) en de hengst(en) ter beschikking blijven OK dan!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:56

Citaat:
Als ik jóu was en ik wilde deze hengst zou graag als jij dat wilt, zou ik op zoek gaan naar een goede en betaalbare stalling in de omgeving, hem zelf deels rijden en doen en ook het dekwerk zelf aanpakken.
Ondanks dat het zwaar en intensief is, is het vaak ook erg leuk!

Ik heb hier nog even verder over nagedacht...
De betaalbaarste, leukste en tinkervriendelijkste stalling is de buurt is hier op 5 minuutjes vandaan.
Ze hebben zelf een aantal tinkermerries en we zijn er vriend aan huis, Tinkerbell heeft er gestaan om op te leren voor de kar, en ook toen ze compleet flipte, angel heeft er gestaan in eerste fase, orlando nu ook drie maand (is by the way eindelijk thuis Haha! ) en ik moet telkens alleen het pension betalen, werk doen ze elke keer (bijna) gratis Clown
Begin november gaan we met zn tweeen mencursus volgen daar ook.
Verder staan er ook andere hengsten (maar er wordt niet mee gedekt), dus iig zijn hengsten wel welkom.

Kosten voor pension zijn 250 euro/maand. Maar misschien zou er wel wat geregeld kunnen worden ivm bv gratis dekken van hun merries + deel van dekgeld ofzo. Daar zou ik hen dan eens moeten over spreken... weet niet of ze zoiets zien zitten.

Blijft het restprobleem van het dekken. Naar wat ik van Bryn ken, is die behoorlijk heet en hevig als hij mag gaan dekken en dat zie ik écht niet zitten...
plus er moet natuurlijk gedurende het hele dekseizoen stalling zijn voor merries...en over stalgeld daarvoor moet er dan ook gesproken worden...

Vraag me af: Koen van Hippolacta heeft zijn heren altijd netjes onder controle (nouja, de ene natuurlijk nog meer als de andere, maar goed), zou een hengst op latere leeftijd door een zeer correcte hand heel rustig kunnen leren dekken? Of blijft dat heel hengstgebonden en daar in gebakken zitten?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 04:48

Een hengst moet je ook opvoeden tijdens het dekken, Chuck was in het begin ook vrij heftig bij het dekken, nu dekt hij pas als ik het zeg en moet hij er ook rustig opspringen van mij,

maar daar moet je wel echt heel consequent mee omgaan en als het nodig is ook echt even hard optreden, ga niet zelf lopen klungelen maar vraag er iemand bij die er aardig wat kaas van heeft gegeten (heb ik de 1e paar dekkingen ook gedaan), je bent namelijk wel met iemand anders paardje bezig en daar moet je ten allen tijde met zorg mee omgaan.

Vergeet nooit dat het een hengst is, zo lief en knuffelig ook, op het moment dat zijn hormonen opspelen kun je ineens een heel ander paard hebben, wees dus altijd alert.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:24

En wat als je hem op KI zet?
Dan heb je niets met de merries te maken toch?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:35

ik ben tegen ki bij tinkers Clown dus nee das geen optie Tong uitsteken
plus het feit dat ki een pak duurder is voor de hengstenhouder als je te weinig dekkingen hebt

@tinkermuts: vandaar dat ik dus eigenlijk niet zelf wil laten dekken, als er iets misgaat....... Bloos!
maar misschien zou hij eerst in "de leer" kunnen en nadien toch ik zelf met hem dekken... ikz ou me zéker niet gaan avontureren!!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:32

Samen in de leer dus. Nog geen reactie van de eigenaresse, of heb je nog niet te kennen gegeven wat je voor hem over hebt?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:42

jawel hoor, heb haar daarnet een reminder gestuurd, met de vraag of ze mijn mailtje goed ontvangen heeft.
Ik heb gemaild en niet gebeld, omdat ik dan int frans beter over mn woorden kan nadenken én ik op die manier haar meer tijd gun om erover te denken dacht ik zo.
Ik vertrek straks op weekend...zonder internet Clown en kom maandag weer terug...
en ik vrees dat ik er dus de hele tijd mee in mn hoofd ga lopen... Clown

en ja samen in de leer, dat lijkt me wel wat Ja
kan het op zn minst proberen, blijkt het niet te gaan, dan alsnog niet zelf laten dekken Knipoog

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:52

Ik verklaar je helemaal voor gek Knipoog Haha! Nee hoor ik denk dat als dit je droom is, dan moet je er helemaal voor gaan. niet perse omdat je een dekhengst wilt, want ik vrees dat je dat er nooit uit zal halen (al is het altijd handig voor je eigen merries, al heb je er maar 2) maar gewoon omdat je hem supermooi vind en hij zo'n geweldige uitstraling heeft.

nou meid ik hoop dat ze snel reageert, nog voor je weekend Knipoog Anders toch nog een fijn weekend gewensd, dat je na het weekend maar goed bericht mag ontvangen, ik ga in ieder geval voor je duimen (deed ikal, maar ik had nog niet gereageerd)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 14:03

zo, ik heb antwoord mogen ontvangen Knipoog

sandra twijfelt nog erg. ga haar natuurlijk proberen ompraten Haha! Haha! Haha! ze heeft alvast nog wat bedenktijd gevraagd, waar ik geen probleem mee heb!

nog eigenlijk geen nieuw dus. tis niet nee en tis niet ja, dus écht verder ben ik niet Tong uitsteken Clown maar tis toch tenminste al niet meteen nee en daar ben ik dus al happy over Clown Haha!

ik houd jullie iig op de hoogte!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:32

Ik opende het topic en had verwacht te lezen: 'He is MINE!' nog even geduld dus zo te zien

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:03

haha Nagelbijten / Gniffelen erg he! Ach gut
ik opende mijn mail en verwachtte... naargelang mijn stemming een duidelijke JA of NEE. Of beter gezegd: ik verwachtte een JA en dwong mezelf NEE te denken om de eventuele teleurstelling beter te verkroppen...
nu moet ik dus nog afwachten... en das NIET leuk Tong uitsteken Clown Ach gut
heb er het hele weekend over lopen nadenken: wat en hoe ik dan allemaal zou doen etc...
en nu dus terug naar af... dromen weer even opzij zetten en afwachten... pfffff Cool