[TI] scheren van een tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noetanchamon

Re: scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:01

Dacht eigenlijk dat Tinkers niet geschoren werden Blond maar vind het resultaat mooi.

Ik wacht even af hoe frequent Djowy gaat lopen......Vorig jaar was ie inderdaad niet droog te krijgen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:24

Als ik mijn merrie op tijd een deken op gooi houdt ze de hele winter haar zomervelletje, scheren is bij mij dus overbodig!

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:50

Als ik wedstrijden of indoor marathons rij scheer ik ze wel, de tinkers die bij mij niks hoeven te doen staan lekker met hun eigen jasje buiten.
Mijn ervaring is dat als je in een binnenbak moet rijden dat ze met hun eigen vacht na ± 20 minuten de pijp leeg hebben, omdat ze de warmte niet kwijt kunnen. Ik vind dat vervelend voor het paard want die kan niks uitdoen, wat wij wel zouden kunnen na inspanning met een dikke jas aan.
Vindt het wel een rotklus hoor, dat scheren. Die haartjes gaan werkelijk overal in zitten Met de paarden heb ik nooit geen problemen die vinden het heerlijk. Ik scheer ook altijd een figuurtje op hun mooie breede achterwerk Haha!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WJ4RLGJX

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:14

Hij zit nu al flink in zijn vel hoor, en met een 150 grams deken over zweet hij weer zo, dus dat is nu nog te warm.
Misschien dan toch maar scheren. Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:21

Caira schreef:
Als ik mijn merrie op tijd een deken op gooi houdt ze de hele winter haar zomervelletje, scheren is bij mij dus overbodig!

dit heb ik dus ook al 6 jaar proberen vol te houden,maar zelfs met een dikke wollen onderdeken+ een dikke winterdeken erover heen blijft de mijne een teddybeer Nagelbijten / Gniffelen
5 november is Lowara trouwens de pineut, heb net gisteren de afspraak gemaakt Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:22

apart is dat he! Irish heeft echt een heel dun vachtje, terwijl ze anders een vacht van wel 2cm kweekt

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:58

Zo roos is ook weer kaal.
En wat een genot.
Heeerlijk.
Een werklustig paardje,zo op adem en niet een druppel zweet.
En ze is nog mooi ook Haha!
Voor.
Afbeelding

Na,en een mooi chocolade kleurtje Haha!
Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:04

ohw wat een prachtige kleur heeft ze nu Roosa! Heb je de knietjes mee geschoren of er in gelaten?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:15

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:48

Hier een foto van een geschoren Jordy. Bij hem zijn zijn benen dus wel tot onder de knie geschoren, voor is het niet te zien door de peesbeschermers, maar achter zie je het wel (wit/geel Haha! ) Bij Jordy hoef ik zijn benen niet langer te laten lijken, hij heeft al van die lange stelten voor een tinker Nagelbijten / Gniffelen
Hij staat er wel een beetje bescheten bij op de foto, hij schrok zich namelijk rot van mij, aangezien hij net wat uit de kast voor hem probeerde te pikken Clown
Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:05

Zijn jullie gewoon out of the blue gaan scheren voor het eerst of hebben jullie je paardje er aan laten wennen?

Ik zie het Roosa, die v-vorm. En jij Supertje heb je een closeup van de benen van Jordy?

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:10

sokken moet je gwoon bij knippen..
maar scheren hoeft toch niej??
en zweten doen toch alle paarden???

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:11

Nope, geen close-up helaas.
Maar ik ben wel out of the blue gaan scheren ja. Hij heeft het nooit echt eng gevonden (en Jordy is toch echt een schijtluis eerste klas), de eerste keer scheren vond hij in het begin wel even spannend, even snuiven en doen maar niks raars, na 5 minuten stond hij doodstil.
En die aanpak werkt bij best veel paarden, als je er zelf een hele heisa van maakt en het introduceert als iets nieuws/spannends vinden ze het vaak veel enger.
We hebben gewoon eerst het scheerapparaat aangezet voor het geluid, en ondertussen heb ik even snel voor het idee dat het normaal was even een borstel over het heen gehaald, toen doorgegaan met het scheerapparaat.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:15

sokken bijknippen?huh wat bedoel je nou?

oke bedankt voor de tip Supertje, die van mij kan echt flippen maar is dan ook erg gevoelig voor geluiden, meer dan andere paarden.

Je kon hem dus gelijk helemaal scheren?

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:20

Djowy heeft een heel groot litteken op zijn kont, opgelopen tijdens transport van Engeland naar Nederland. Met die wintervacht zie je dat niet, 's zomers wel, maar vind ze geschoren wel erg mooi ook hoor en scheelt een boel werk.
Maar hoeveel grams deken leggen jullie er dan op?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:52

Jordy kan ook goed flippen, maar met scheren heeft hij dat nog nooit gedaan. Vaak werkt het echt het beste om te doen alsof je neus bloedt en er niet teveel aandacht aan te besteden als ze eens wegspringen o.i.d.

Jordy heeft nu een 150 grams deken op, waterdicht omdat hij er ook nog mee in de wei staat. Als het nu overdag onder de 10 graden gaat komen dan krijgt hij een 200 grams op, en als het echt gaat vriezen krijgt hij een 300 grams. Hij staat in een buitenstal, niet zoveel dus, maar Jordy is dan ook beslist geen koukleum, die heeft het snel warm.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:58

Supertje schreef:
Jordy heeft nu een 150 grams deken op, waterdicht omdat hij er ook nog mee in de wei staat. Als het nu overdag onder de 10 graden gaat komen dan krijgt hij een 200 grams op, en als het echt gaat vriezen krijgt hij een 300 grams. Hij staat in een buitenstal, niet zoveel dus, maar Jordy is dan ook beslist geen koukleum, die heeft het snel warm.

Oke, thnx, ja Djowy heeft het ook warm van niks doen Dromen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:20

ik heb vandaag Aileen geschoren in dekenmodel: halve hals, buik, boeg, zijkant tot kniehoogte (dus bijna niet) en de benen op een klein streepje na ook niet. Het hoofd zag ik bij nader inzien niet zitten, vooral omdat het scheerapparaat ook al erg snel bot werd. Brrr, alles kriebelt bij mij!

't is het tweede jaar dat ze geschoren wordt. Geen verdoving of praam, ik heb het gewoon geprobeerd.
Apparaat aangezet, even wennen aan het geluid en toen even de achterkant tegen haar aangedrukt om even te wennen aan het trillen. En toen gewoon begonnen.

Ze krijgt geen deken op. Ze staat overdag buiten en gaat aan het eind van de middag naar binnen.
voor het scheren had ik haar vanmorgen gewassen en toen ik kwam om te kijken of ze al droog was, stond ze te zweten op stal. Het scheren lijkt me dus geen overbodige actie!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:28

Dit jaar moet mijn Sam er toch ook echt weer aan geloven, hij is een keer eerder geschoren geweest maar dat was zelfs met verdoving nog best tricky. Hij flipt dus wel gigantisch van een scheerapparaat.
Daarom en omdat ik eigenlijk het liefst zonder verdoving wil, ben ik al een tijdje terug begonnen met wennen aan het geluid en de trilling van een klein tondeusetje (kruidvatgevalletje van 8 euries) maar omdat hij nog 1 belangrijke wedstrijd had kon ik nog niets wegscheren. Van de week heb ik het oefenen weer opgepakt en dat ging lekker, zo lekker dat ik voor ik het wist een flink stuk had geschoren Clown Vandaag nog zo'n zelfde apparaatje erbij gehaald en nu is iig z'n hals en borst al bijna helemaal gedaan. ZONDER problemen ben erg trots op hem! en het scheelde al best een stuk met rijden
Morgen ga ik kijken hoever ik nog kom met die apparaatjes, verwacht niet hem helemaal te kunnen doen al glijden ze best heel makkelijk door z'n haar heen maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. En zo niet, dan ga ik net zo oefenen met een echt apparaat...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:33

Hey dat klinkt goed Sandra, beter dan mijn opgenomen tondeuzegeluidje op mijn telefoon. Hoe heet dat apparaatje?

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:37

En de oortjes aan de binnenkant zoals bij een KWPN-er zeg maar??

http://i83.photobucket.com/albums/j297/ ... 250010.jpg

Hier kun je het litteken op zijn bil zien, hier heeft ie al aardig wat vacht....... Verdrietig
Dat is wat me tegen houd. Ik krijg altijd zoveel reacties op dat litteken en dat ga je natuurlijk wel heel goed zien als zijn berevelletje eraf is.

Anderzijds zweet hij wel heel snel, en het duurt uren (en dan overdrijf ik niet) voordat hij droog is.

Wat zouden jullie doen??

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:39

Van dat litteken zou ik me werkelijk niks aan trekken!
Zou mij echt niet boeien wat een ander er van zou vinden..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:43

Als het nodig is gewoon scheren, van dat litteken zou ik me niets aantrekken. Reacties op een litteken is toch niet erg? Mensen vragen zich af hoe het komt, ik ben zo iemand die het ook zou vragen Knipoog Maar ik ben het gewend, ik heb zelf flinke littekens waar altijd naar gevraagd wordt als mensen het zien.

De oren scheer ik nooit uit, wel scheer ik ze zo dat er geen plukken meer uitsteken (oor dubbelvouwen en scheerapparaat er langs), de achterkant van de oren wordt ook geschoren.
Dan is er trouwens bij Jordy wel een potige kerel nodig, of bij gebrek daaraan een praam, dan wordt hij echt giftig Nagelbijten / Gniffelen

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 05:45

Cheveyo schreef:
Hey dat klinkt goed Sandra, beter dan mijn opgenomen tondeuzegeluidje op mijn telefoon. Hoe heet dat apparaatje?

Geen idee, zal vanmiddag ff de doos opvissen (nu geen tijd) maar ze liggen hier bij het kruidvat, witte doos er staat een foto van het ding op. Zaken als prijsmepper, action enzo hebben ook vaak van die dingen liggen.
Qua geluid en trilling nog niet te vergelijken met een groot apparaat natuurlijk maar toch...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:40

Connor heb ik ook zo geschoren. Geen probleem mee gehad alleen bij zijn halsslagader was het even een beetje eng maar na 2 minuten al niet meer. Vooral zijn buik en rond zijn voorhuid waar altijd het langste haar zit vind hij zichtbaar erg lekker om geschoren te worden.