fotosensibiliteit kan door diverse oorzaken voorkomen. Het betekent niets meer dan overgevoelig reageren op UV straling. Die van mij heeft vorig jaar voorjaar,precies hetzelfde gehad als het paard van TS. Ze was er echt ziek van. Kwijlen omdat ook de binnenkant van haar mond geirriteerd was, haar neus verbrand en 2 keer zo dik en inderdaad alle witte vlekken lagen er een centimeter bovenop. Als je het aanraakte dook ze ineen van de pijn.
Bloedonderzoeken wezen uit dat ze een leverbotinfectie had. Het is heel simpel als de lever niet goed functioneert, kan het lichaam de giftige stoffen niet goed afbreken, die hopen zich op onder de huid en omdat witte vlekken relatief weinig pigment bevatten, reageren deze extreem op UV licht. UV licht kan zelfs op bewolkte dagen erger zijn dan zonnige dagen
Mijn paard is het overkomen in het voorjaar van 2005. Hoogswaarschijnlijk door het verse gras, veel eiwitten in haar lijf gekregen enzo. En doordat haar lever niet juist functioneerde is zich dat gaan ophopen in haar lichaam.
Dit jaar heb ik haar een UV deken van Bucas opgegooid incl. neusflapje van paardendrogist en heel voorzichtig aan gras laten wennen. Dit jaar is het goed gegaan gelukkig. Ze wordt nog steeds behandeld voor Leverbot,om de 3 maanden.