[TI] Waarschuwing nav fotosensibiliteit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: Waarschuwing nav fotosensibiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:43

.. even een aanvulling... uv straling is er niet alleen als de zon schijnt. Ook als het bewolkt is is er (zei het in mindere mate) sprake van uv straling....dus dat de symptomen ook op minder zonnige dagen optreden, kan heel goed kloppen!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:48

Gelukkig hebben mijn tinkies dit niet, maar een lespaardje (ook tink) wel. Ze wordt gek van de jeuk en haar neus, oogranden (witte delen) zijn korstig. Zielig. O, ja er is geen sprake van Sint Janskruid in haar wei. Dat is het in dit geval dus niet alleen....de symptomen zijn verder exact gelijk...

Wij proberen hier momenteel een lotion uit. Wat doen jullie er tegen en wat helpt concreet?
Misschien handig voor andere bokkers met dit probleem!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 22:53

Het enige wat bij irish echt hielp was binnenzetten en zorgen dat ze niet meer blootgesteld werd!

jes29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:25

Jeetje, dat is echt toevallig. Tijdens het surfen vind ik ineens dit onderwerp. Een aantal jaar geleden heeft mijn tinker precies hetzelfde gehad, maar dan in veel mindere mate. Ik was veranderd van stal en in ene kreeg mijn merrie allerlei rare verdikkingen op haar witte vlekken (ze heeft er niet zo veel, dus het viel extra op). Mijn DA gaf aan zonneallergie. Maar ik zelf vermoedde nog iets anders. De wisseling van stal en weide was waarschijnlijk ook een rede. Na twee maanden ben ik weer terug gegaan naar mijn oude stal met schrale wei (zonder klaver) en was het van de een op de andere dag verdwenen. Ik ben blij dat het alleen bij verdikkingen is gebleven en ze er verder geen jeuk aan leek te hebben. Bedankt voor alle info. Ik weet nu eindelijk dat het meer was dan alleen de zon. Gelukkig komt de winter er weer bijna aan!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:08

Ha, dat is misschien ook de reden dat Sox en weidegenote (ook tinker) dit jaar geen last hebben van allergie. Ik pacht natuurland en hoewel we veel zon hebben gehad hebben ze beide geen verdikkingen op het wit en geen verbrande neuzen gehad. Op vroegere pensionstal heeft mijn tinker enorm haar neus verbrand, met dikke blaren. DA dacht toen aan een bepaald kruid.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:33

wauw texas, wat een nare foto om te zien!! Bloos!

lenneke, hoe zie je die sporen van brokjes terug in granenmix?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:00

Afbeelding

OMG dit toch niet he? =O

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:41

Er liepen er gisteren op de keuring in Bunschoten meerderen met zo'n neus.....

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:54

@ Pellie: ik zal je zeggen dit is het minst erge nog...haar ene been heeft neit zo goede stofwisseling meer enzo die is altijd wwat dikker, en als ze mok heef theeft ze t daar. Daar is het ook allemaal uitgekomen helemaal dik en mok en korsten en pus en dat ging o zo snel!!!
En meiden echt waar en jongens Lachen let op...als je verschijnselen ziet is binnen houden gewoon het beste en zowiezo ook insmeren en bij ons hielp dat ene deken erg goed!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 23:07

Whoopie, vergeleken bij mijn merrie is dit nog weinig!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:09

Whoopietjuh schreef:
OMG dit toch niet he? =O
Bij mijn merrie begon het zo:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6L3H6M7K

Rare was dat het ook op haar kin zat,en dat er die dagen nog helemaal geen zon geschenen had:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UQCAYQMZ

Uiteindelijk is het vel helemaal gaan korsten,en heeft losgelaten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6XPHYLBR

Zo zag ze er 2 weken na de eerste verbranding uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JAAT6VD6

Rare is,dat het maar 2 dagen duurde,en nu is het weg.
(de neus is nog beschadigt,maar de bulten zijn weg)
Die waren er opeens,en waren ook opeens weer weg...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:59

Hm maggy heeft dat ook, die neus zo. Wat ik weet van mijn maflinger vroegah, die kreeg het ook van schuren over de grond als het land te kaal werd. Dan raakte die neus geirriteerd en met bultjes, daar hielp zinkzalf erg voor.

Wat Mek ook heeft en dat vind ik dan wel weer vaag: op haar boeg (linker beenplooi ahw) een rozige vlek. Leek kaal maar is niet doorgezet, blijft wel hmm roze.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:02

volgens mij doet zinkzalf wel juist het proces van " verbranden" verergeren....dus meot je dat juist niet opdoen al staan ze in de wei. Ik doe dat jusit op al staan ze binnen voor het " herstelproces" van de huid

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:12

Nee dat is ook niet voor verbranding maar bij een allergische reactie. Het droogt namelijk in, en brandwonden daarentegen hebben vocht nodig. Maar sudocreme is ook zinkzalf.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:17

ja ik weet dat sudocreme zinkzalf is...maar jij zegt dat je zinkzalf dan beter niet kan smeren of wat? dat juist sudocreme alleen voor allergische reactie is??? ik smeer het erop als ze binnenstaan en moet zeggen dat dat de huid echt kalmer maakt en dat het er beter van wordt! wat wij gewoon doen...is op de wei zonnebrand op en dat helpt goed en krijg je t niet meer van!! en als eht erg zonnig is de hele dag gaan de vliegen dekens op met uv bescherming en dan krijgen ze het ook niet!
maar wist nooit dat zoveel paarden er last van hadden!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:25

Sudocreme/zinkzalf smeren als ze uit de zon zijn, dat helpt de genezing. In de zon maakt alleen maar erger. Ik doe het als het avond is.
Bij Baggio is het weer helemaal over gelukkig.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:32

ja precies ik doe ook sudocreme als ze savonds binnen staan Lachen maar hebben jullie weleens van sunlitan gehoord???

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:07

fotosensibiliteit kan door diverse oorzaken voorkomen. Het betekent niets meer dan overgevoelig reageren op UV straling. Die van mij heeft vorig jaar voorjaar,precies hetzelfde gehad als het paard van TS. Ze was er echt ziek van. Kwijlen omdat ook de binnenkant van haar mond geirriteerd was, haar neus verbrand en 2 keer zo dik en inderdaad alle witte vlekken lagen er een centimeter bovenop. Als je het aanraakte dook ze ineen van de pijn.

Bloedonderzoeken wezen uit dat ze een leverbotinfectie had. Het is heel simpel als de lever niet goed functioneert, kan het lichaam de giftige stoffen niet goed afbreken, die hopen zich op onder de huid en omdat witte vlekken relatief weinig pigment bevatten, reageren deze extreem op UV licht. UV licht kan zelfs op bewolkte dagen erger zijn dan zonnige dagen

Mijn paard is het overkomen in het voorjaar van 2005. Hoogswaarschijnlijk door het verse gras, veel eiwitten in haar lijf gekregen enzo. En doordat haar lever niet juist functioneerde is zich dat gaan ophopen in haar lichaam.

Dit jaar heb ik haar een UV deken van Bucas opgegooid incl. neusflapje van paardendrogist en heel voorzichtig aan gras laten wennen. Dit jaar is het goed gegaan gelukkig. Ze wordt nog steeds behandeld voor Leverbot,om de 3 maanden.