[TI] Welke tinkerhengsten zijn homozygoot bont?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Welke tinkerhengsten zijn homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:53

Cayusejuhh schreef:
En toch blijf ik er bij Haha! Offie is EN gezoomd en heeft spots *LOL* en niet homozygoot. Dus vind de theorie van dat niet kloppen Lachen

Offie is gewoon raar Cool

*duikt weg* Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:53

Teuntje111 schreef:
Ja, klopt, en dat er nooit een bonte uitkomt snap ik (effen is recessief), maar vond het wel frapant dat er zo'n licht voskleurig veulen uitgekomen is Lachen

Edit: vasthi heeft toch ook een effen veulen gegeven van Offspring?

nee die heeft nooit een veulen gekregen. Lachen die is gust gebleven.

ALs ik de foto zie. is papa een lichte vos * zweet vos?? *

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:54

Caira schreef:
Cayusejuhh schreef:
En toch blijf ik er bij Haha! Offie is EN gezoomd en heeft spots *LOL* en niet homozygoot. Dus vind de theorie van dat niet kloppen Lachen

Offie is gewoon raar Cool

*duikt weg* Haha!

* Zwiept een slipper door de lijn Whoosh! *

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:58

fjordkootje schreef:
TinkerRyan schreef:
Ik vraag me af waneer je van Homezygoot kan praten zonder dat er een test is gedaan.
je kan na mijn bescheiden mening toch niets zeggen aan de hand van enkele veulens.
Oke als het er meer als 30 zijn ligt het voor de hand maar dan nog.
wel of geen spot....wel of niet omzoomt?? tja ik heb paarden gezien met beide die effe doorgeven.
Nee voor mij zou alleen een test zekerheid geven.

En de test geeft zonder bekende voorouders geen 100% uitsluitsel.
Op de website van het van Haeringen Laboratorium staat dit
"De Tobiano-test is op dit moment een ‘indirecte’ test, wat inhoudt dat de test geen 100% antwoord geeft over de Tobiano-factor. In deze test worden twee bloedfactoren beoordeeld, die beiden nauw gekoppeld zijn aan Tobiano. Gecombineerd met stamboomgegevens kan beoordeeld worden of een dier heterozygoot of homozygoot vererver is van de Tobiano-factor."

Testen heeft voor Drumshambo dus op dit moment weinig nut, omdat eerst meer over de stamboom bekend moet zijn. Jammer, want ik ben best bereid te testen, hoewel 100% bonte nakomelingen (degenen die ik tot nu toe heb kunnen vinden) en zijn spots mij genoeg zeggen.

Klopt inderdaad, de test geeft geen 100% uitsluitsel. Ook niet als beide ouders bekend zijn trouwens Knipoog Er wordt namelijk naar gekeken of beide ouders bont zijn, maar heterozygoot bont x heterozygoot bont geeft ook 50% van de keren heterozygoot bont, en maar 25% homozygoot bont.
Dus ook al is de hele lijn bekend, dan nog heb je geen 100% uitsluitsel.
Maar zo'n test heeft maar een hele kleine foutmarge (dat gaat echt maar om een paar procent, geen 25% o.i.d.) zowel bij bekende als onbekende ouders.

W.b.t. de opmerking van TinkerRyan, 100% zeker homozygoot kun je dus nooit zeggen. Maar zeker bij Swieber en Woody durf ik het wel te beweren. Ze hebben ten eerste alle kenmerken, en daarbij geen effen nakomelingen. Woody heeft 22 nakomelingen vermeld op de site van het ICS, zou hij heterozygoot zijn dan zouden statistisch gezien 5,5 daarvan effen zijn. Swieber heeft er 19, ook daar hetzelfde verhaal.
Deze factoren gecombineerd is het hóógst waarschijnlijk dat ze homozygoot zijn.
Ryon O'Malley heeft er maar 10, wel allen bont, die is waarschijnlijk ook homozygoot, maar daarbij durf ik het het zoals ik al eerder zei niet zeker te beweren, gezien het kleinere aantal nakomelingen.
Shampoo Boy heeft maar liefst 32 nakomelingen, allen bont. Zou hij heterozygoot bont zijn dan zouden daarvan statistisch gezien 8 effen zijn. En dat is wel een érg grote afwijking. Van hem durf ik het dus ook echt wel zeker te beweren.
Robert O'Neill is ook opvallend, ondanks zijn kleine aantal nakomelingen (9) heeft hij in ieder geval 5 effen merrie's gedekt, die allen bonte veulens kregen. Bij een heterozygoot is die kans maar 50%. Ook zijn andere 4 nakomelingen zijn allen bont. Zou hij heterozygoot zijn, dan zou hij op dat aantal statistisch gezien 3,5 effen nakomelingen hebben van de gedekte merries. Dat is meer dan 1/3, en dus hoogst onwaarschijnlijk.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:00

Cayusejuhh schreef:
Teuntje111 schreef:
Ja, klopt, en dat er nooit een bonte uitkomt snap ik (effen is recessief), maar vond het wel frapant dat er zo'n licht voskleurig veulen uitgekomen is Lachen

Edit: vasthi heeft toch ook een effen veulen gegeven van Offspring?

nee die heeft nooit een veulen gekregen. Lachen die is gust gebleven.

ALs ik de foto zie. is papa een lichte vos * zweet vos?? *

Jammer Boos!
Ja, klopt, de zoon is precies zoals zijn pa..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:01

Laatst bijgewerkt door Caye op 16-08-06 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:03

Dat is ook een apart ding zeg Lachen Lijkt wel wat weg te hebben van dat Clydesdale-sabino, dat onregelmatige..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:05

je ziet het niet maar haar borst voorkant is ook wit

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:06

Dat zie je op de groto foto in je profiel wel goed, die van Mariel..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:13

dank je Super, maar wat is de kans van een kind van een homozygote hengst om homozygoot te zijn?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:19

bij een homozygote mama is dat 100% en bij een heterozygote mama 50% Lachen Dus dat ligt aan Irish Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:40

Kato draagt dus het vosgen, gezien haar eerdere zoon.
Ik zou voor Drumshambo gaan ivm de hoogte, meer zekerheid op homozygoot en de voskleur, dan heb je nog kans op vos en bruin. Bij Ryon heb je geen kans op vos denk ik.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:55

Offie heeft inderdaad spots (gezoomde vlekken zijn trouwens géén teken van homozygoot!), maar dat zijn er echt maar een paar, en niet het soort spots wat je zou verwachten bij een homozygoot. Zijn spots zitten alleen op de kant waar hij heel gevlamd getekend is, en het zijn geen 'groepjes' spots zoals je vaak ziet bij homozygoten, zoals bij Irish en Drum. De inkspots van homozygoten zijn vaak wat vager dan de rest van de tekening en lijken eigenlijk niet bij de rest van het patroon te passen. Dit is een heel duidelijk voorbeeld:
Afbeelding

@Teuntje:
Dat er een vos uit kwam is niet zo vreemd hoor. Dat wil in ieder geval zeggen dat Katootje heterozygoot is voor zwart (bruin is genetisch zwart + agouti).
Vos is recessief, en krijg je dus alleen als er 2 allelen voor vos bij elkaar komen. Zwart en vos wordt bepaald door hetzelfde gen, het zijn de 2 basiskleuren bij paarden waarop alle andere kleuren opgebouwd zijn. Dit gen heeft net als ieder ander gen 2 allelen die 'aan' of 'uit' kunnen staan. Staat het gen aan dan is het paard zwart, staat het uit dan is het een vos. Zwart is dominant, vos is recessief. Dat houdt dus in dat als 1 allel uit staat (vos) en 1 allel aan staat (zwart), het paard zwart zal zijn, omdat het zwart dominant is. Maar het paard heeft dan dus 2 verschillende allelen, en kan beiden doorgeven, zowel zwart als vos (50/50). Een vos heeft beide allelen voor vos, en kan dus alleen vos doorgeven.
Katootjes veulen kon dus van zijn vader alleen vos krijgen, van zijn moeder zowel zwart of vos. Het is vos geworden, en het veulen werd vos Lachen Had hij zwart gekregen dan was hij zwart (of bruin als hij ook agouti had gekregen) geworden.

W.b.t. de combi met Offspring, Offspring is heterozygoot voor bont, dus je kans op een bont veulen is 50%. W.b.t. de vosfactor, zie ik nou in Nadine haar profiel een vosbont hengstje staan (broertje van Daisy)?
In dat geval zou hij ook heterozygoot zijn voor zwart. Agouti draagt hij niet, dat is namelijk dominant over zwart, dus als hij het had was hij bruin i.p.v. zwart.
Dan krijg je dus:
18,75% zwart
18,75% bruin
12,5% vos
18,75% zwartbont
18,75% bruinbont
12,5% vosbont

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 13:02

Dat veulen is nu pikzwart geworden op de lichtbruine vlekken Lachen

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:07

jup *LOL* alle bruin getekende veulens zijn zwart geworden Lachen
wij hebben 1 bruinbonte gefokt. uit een moeder die net zo kleur was als Pitana van mij Lachen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:10

Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 16-08-06 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 13:18

Naar aanleiding van de genetica, gaat mijn lijstje nu toch iets aangepast worden.. Kato heeft trouwens een stokmaat van 1.57. Heb ook besloten te wachten tot april volgend jaar..

1: Drumshambo
2: Ryon O'Malley
gedeelde 3e plaats: Offspring en Bojangles

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 13:19

wat geeft agouti eigenlijk met het vos-gen, weet iemand dat?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 13:21

De vader van Bojangles is trouwens ook bruin en zijn moeder is vos.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:23

Teuntje111 schreef:
Dat veulen is nu pikzwart geworden op de lichtbruine vlekken Lachen

In dat geval is het onwaarschijnlijk dat hij vos draagt. Dan wordt het:
25% zwart
25% bruin
25% zwartbont
25% bruinbont

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:01

Angel heeft ook spots die lichter van kleur zijn, lijken goed op die van Mira Ja al zijn het er wat minder Clown
even offtopic: wat heeft Mira een BUIK Bloos! is dat een recente foto??? Gestoord
Ik plaats vanavond wat foto's van mijn merries in het dbtopic... Angel lijkt een sportpaardje tegenover Mira Nagelbijten / Gniffelen

Persoonlijk zou ik voor de kruising van tinker met Kato gaan, heb je een mix van je twee rassen Knipoog
Je zegt dat je het veulen zelf wilt houden...dat wordt al moeilijker als je er twee wilt gaan fokken Knipoog
Ik zou persoonlijk voor Drum gaan, hoewel Ryon me ook leuk lijkt!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 14:29

Ja, daarom leek het mij ook zo leuk om haar te laten dekken door een tinker.. Heb ik een mooie bonte belg Haha!

Mira is niet dik, ze heeft alleen alzovast wat ruimte gemaakt voor het grote drum hengstveulen Knipoog Ze is gewoon een mooi moedertje Lachen
Laatst bijgewerkt door DianneM op 16-08-06 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:01

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:13

Ik laat al mijn 4 merries testen op homozygoot zijn.. ik ben heel benieuwd. Weet eigenlijk zeker dat Katinka en Fagan het daadwerkelijk ook zijn, Dipsy heeft 50% kans dat ze het is en Ciara weet ik niet...

Als ik een hengst zou hebben waarvan ik het vermoed, zou ik het zeker laten testen...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:16

wat heeft het eigelijk voor zin om een merrie te laten testen?

Dus als je een hetero hengst er op zet. dat het ALTIJD bont wordt omdat jou merrie homo is?? Klopt dat?