Caira schreef:Buiten het feit dat ik me afvraag of het verstandig is om na zo'n korte rijervaring een paard te kopen, betwijfel ik helemaal of dit een groene tinker zal moeten worden.
Er is een belangrijke regel: onervaren ruiter + onervaren paard= brokken. Buiten het feit dat jij nog niet weet hoe alles gaat weet je paard dat ook zeker niet.
Bedenk dat tinkers niet de geweldig lieve bomproof paarden zijn die de handelaren ons willen doen geloven. Het blijven namelijk dieren, ik heb er de afgelopen jaren al erg veel onder mijn kont gehad en ik blijf erbij, het zijn net zo min beginnerspaarden als de wpner van de buurman. Mocht je echt een paard willen, neem dan alsjeblieft een iets oudere al goed ingereden en doorgereden paard.
Nou Lon, dan heb ik (gelukkig) mazzel gehad. Ik reed net een jaar paard en Kayleigh was ruim 3,5 jaar...... Gelukkig ging en gaat het goed. Dat uitproberen is idd wel a/d orde geweest het eerste jaar. Vooral in het met haar kont naar me toe draaien en hoeven niet goed kunnen uitkrabben etc, maar ook dat is goedgekomen.
Wel vind ik van de tinker (tenminste die van mij), dat ALS ze het op een lopen zetten je net een op hol geslagen tank onder je hebt die gewoon doordenderd totdat ze het genoeg vinden. Dat heb ik ook van anderen wel gehoord. Ze zijn tenslotte enorm sterk. Een arabier trek je toch wat sneller om.
Maar goed, daar staat tegenover dat die van mij behoorlijk bomproof is.
Succes met je zoektocht!