[TI] Dure tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viev1

Re: Dure tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 17:14

Jacky2, haha dat is beter ja, onder die partytent. Het was echt warm!

Leelo: dat is iets waar ik ook over heb nagedacht. Blijft het karakter wel zo? Want als het paard fel(ler) wordt, weet ik niet of ik het aankan. Gebeurt het vaker dat paarden qua karakter dan veranderen? (als je bijvoorbeeld vergelijkt van 3 en 5 jaar ofzo) Dat ze dan feller zijn?

Elsie1: je hebt wel gelijk over de klik enzo. Ik vind het wel een superpaardje

Edit: weten jullie toevallig geen tinkers te koop? Marktplaats en die andere sites heb ik al helemaal uitgespit

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:27

Een paard wat net is ingereden is vaak wat meer onder de indruk en kan zich daardoor rustig houden. Zodra het paard wat meer vertrouwen in zichzelf heeft en het voor het paard normaal is geworden kan het gedrag nog weleens veranderen, doordat het paard grenzen op gaat zoeken en wat brutaler durft te worden.
En dat is echt geen uitzondering dat ze dat gaan doen, ieder paard zal grenzen op gaan zoeken, maar het is afhankelijk van het paard hoever.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:30

Veel tinkers (en ook andere paarden) gaan je zowiezo na een tijdje uit proberen. Tinkers doen dat volgens mij wat vaker dan andere paarden, eigenwijs he
Er zijn wel wat tinkers die nog een beetje 'van karakter veranderen', soms omdat ze in ierland een achterstand hebben opgelopen, als ze dan hier in nederland eindelijk goed op krachten zijn krijgen ze wat meer praatjes.
Die van mij kwam rond 4 jaar in de pubertijd volgens mij. Heel vaak overal tegenin gaan, alles moest worden uitgeprobeerd, alles moest geproeft worden, springen, spelen en andere paarden irriteren was ook heel leuk, en vooral alles kapot maken en ertegen schoppen Nu weer een jaar later is dat weer bijna helemaal over.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 06:28

Buiten het feit dat ik me afvraag of het verstandig is om na zo'n korte rijervaring een paard te kopen, betwijfel ik helemaal of dit een groene tinker zal moeten worden.
Er is een belangrijke regel: onervaren ruiter + onervaren paard= brokken. Buiten het feit dat jij nog niet weet hoe alles gaat weet je paard dat ook zeker niet.
Bedenk dat tinkers niet de geweldig lieve bomproof paarden zijn die de handelaren ons willen doen geloven. Het blijven namelijk dieren, ik heb er de afgelopen jaren al erg veel onder mijn kont gehad en ik blijf erbij, het zijn net zo min beginnerspaarden als de wpner van de buurman. Mocht je echt een paard willen, neem dan alsjeblieft een iets oudere al goed ingereden en doorgereden paard.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 08:59

Hoi,

Van dat uitproberen heb ik idd gehoord. Maar dat toen alle
paarden toch geloof ik?

Caira, dank je wel voor je advies! Ik zal dat zeker in mijn achterhoofd houden. (off topic: ik heb even in je profiel gekeken en je hebt echt een hele mooie tinker zeg!)

Ik ga vanavond bij een tinkermerrie kijken die bijna 9 wordt. Zij is alleen wel western bereden. (kan ook engels) Het in een luxere tinker zonder sokken en met weinig behang.
Dat vind ik eigenlijk wel jammer, want ik vind de sokken wel leuk Maarja, het gaat natuurlijk om het karakter! En deze is wat ouder dus heeft natuurlijk wat meer ervaring.

Het is wel zo dat ik les ga nemen met mijn paard hoor. Niet dat ik zelf wat ga aanklooien. Op stal staan ook een aantal mensen die al 20 jaar paardrijden en die mij ook kunnen helpen als er wat is. Dat vind ik zelf heel fijn.

Ik heb trouwens gehoord dat je geen paarden moet kopen die western hebben gereden, omdat dan de achterbenen sneller versleten zijn.
(ik denk van de wendingen en nood stops etc.) Weten jullie hier iets van? Want dat zou dan wel een minpuntje zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:12

mijn eigen ervaring met gam is dat hij zeker van gemoedstoestand kan wisselen. het voer heeft hier invloed op maar ook welke paarden er om hem heen staan. het ene type paard maakt hem down en de ander weer opgewekt.
maar ik denk dat karakter vooral een basis is, wat weinig veranderd, al zullen de meeste paarden met de jaren wel gemoedelijker worden, net als mensen

gam en ik waren beide ook vrij groen, maar het is maar net hoe je er mee omgaat en hoe snel je iets wilt bereiken met je paard, en dan ga ik uit van omgangsvormen en de basis tussen jullie twee.
met ons is het ook goed gekomen, ook al zijn er brokken geweest, maar dat kwam omdat ik eigenlijk niet wist hoe ik met hem om moest gaan!

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:12

Caira schreef:
Buiten het feit dat ik me afvraag of het verstandig is om na zo'n korte rijervaring een paard te kopen, betwijfel ik helemaal of dit een groene tinker zal moeten worden.
Er is een belangrijke regel: onervaren ruiter + onervaren paard= brokken. Buiten het feit dat jij nog niet weet hoe alles gaat weet je paard dat ook zeker niet.
Bedenk dat tinkers niet de geweldig lieve bomproof paarden zijn die de handelaren ons willen doen geloven. Het blijven namelijk dieren, ik heb er de afgelopen jaren al erg veel onder mijn kont gehad en ik blijf erbij, het zijn net zo min beginnerspaarden als de wpner van de buurman. Mocht je echt een paard willen, neem dan alsjeblieft een iets oudere al goed ingereden en doorgereden paard.

Nou Lon, dan heb ik (gelukkig) mazzel gehad. Ik reed net een jaar paard en Kayleigh was ruim 3,5 jaar...... Gelukkig ging en gaat het goed. Dat uitproberen is idd wel a/d orde geweest het eerste jaar. Vooral in het met haar kont naar me toe draaien en hoeven niet goed kunnen uitkrabben etc, maar ook dat is goedgekomen.
Wel vind ik van de tinker (tenminste die van mij), dat ALS ze het op een lopen zetten je net een op hol geslagen tank onder je hebt die gewoon doordenderd totdat ze het genoeg vinden. Dat heb ik ook van anderen wel gehoord. Ze zijn tenslotte enorm sterk. Een arabier trek je toch wat sneller om.
Maar goed, daar staat tegenover dat die van mij behoorlijk bomproof is.
Succes met je zoektocht!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:22

Ik ben ook al zo'n mazzelaar, jacqie70

Ik onervaren en Snowdon was onervaren...

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:30

Leuk om te horen dat het ook goed kan gaan!
Ik ga er zeker nog goed over nadenken! Het is wel zo
dat ik goede begeleiding heb. Dat is ook wel weer een pluspunt

Snowdon, hoe lang reed jij ongeveer paard dan? En hoe oud was je tinker?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:28

Wat betreft die westernpaarden, dat is maar net hoe het paard gereden is, op wat voor manier het paard belast is en op welke leeftijd.
Een paard gaat echt niet kapot van slidings, rollbacks etc. als het op een goede manier gebeurt. Waar dat verhaal van snelle slijtage vooral vandaan komt is dat de 'echte' westernpaarden zoals de Quarters vaak op erg jonge leeftijd worden ingereden en ook direct intensief aan het werk worden gezet. Dit is echt een amerikaans iets, helaas nemen sommigen dat ook nog over hier. Bij een western gereden tinker denk ik dat je dat soort dingen een heel stuk minder tegen zult komen.

En het kan inderdaad goed gaan, een onervaren ruiter met een onervaren paard, maar je maakt het hezelf wel een stuk moeilijker. En de kans dat het wel mis gaat is een stuk groter dan met een paard wat al wel ervaren is.
Wat betreft Jordy, mijn eigen tinker, is het maar goed dat ik al wel wat meer ervaren was, anders was het echt finaal fout gegaan.

En Pellie, van Jordy durf ik toch echt wel te zeggen dat ook zijn karakter veranderd is, maar dat was wel de omgekeerde wereld, van onhandelbare neuroot naar braaf bomproof paard.
Zijn gedrag is ook enorm veranderd, niet alleen wat betreft het rijden, maar helemaal. Eerst was hij gewoon altijd redelijk neurotisch, op stal was hij vreselijk druk, en in het algemeen was hij zo'n beetje overal bang voor. Nu is hij rustig, en om hem aan het schrikken te krijgen moet je echt hele rare dingen doen. Ook in de omgang met andere paarden was het eerst een sulletje, liet zich wegjagen en stond eigenlijk altijd onderaan in de rangorde. Maar op een of andere manier kwam hij er ineens achter dat hij zichzelf best stoer vond, en is sindsdien is hij heer en meester op de wei.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:30

Horsy1 schreef:
Leuk om te horen dat het ook goed kan gaan!
Ik ga er zeker nog goed over nadenken! Het is wel zo
dat ik goede begeleiding heb. Dat is ook wel weer een pluspunt

Snowdon, hoe lang reed jij ongeveer paard dan? En hoe oud was je tinker?

Ik reed enkele jaren bij maneges enzo en had een half jaar een leasepaard. (Niet echt op een bepaald niveau zegmaar)
Ik ben me pas echt gaan ontplooien toen Snowdon kwam.
Snowdon was toen 2,5 jaar oud.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:31

ja maar ik vraag me toch af of je dat karakter verandering kunt noemen supertje. ik denk dat jordy altijd al je tweede beschrijving is geweest, in ieder geval bij geboorte zijnde, maar dat door invloeden van buitenaf, hij zich tot neuroot heeft ontpopt.

jij hebt hem gewoon zo'n goede behandeling/heropvoeding gegeven dat hij weer zichzelf kan zijn

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:34

Persoonlijk geloof ik niet in karakterveranderingen bij tinks....
Tuurlijk gaat een tinker (en elk ander paard) de baas effe uitproberen....
Maar als je goede begeleiding heb komt dat gewoon helemaal goed. Daar ben ik van overtuigd.
Persoonlijk zie ik bij mijn paarden verschillende karakters en die veranderen niet. Alleen als je er niet goed mee omgaat gaat een negatieve eigenschap van een paard zich tegen je werken. Maar volgens mij kan dat ook bij oudere paarden.
Ik geloof ook wel dat John weet wat hij heeft staan en hoe het karakter is. Hoe het paard zich verder gaat ontwikkelen bij de nieuwe baas, is van de baas zelf afhankelijk.
Heb al heel veel eigenwijze en onervaren mensen een goed paard zien verpesten! Ligt niet aan het paard, maar aan de mensen.....

En je kan beter meer geld uitgeven voor een goed paard, dan voor 1 waar je later giga kosten aan krijgt doordat het toch van alles blijkt te mankeren! Maar dat is mijn persoonlijke mening!

Het is veel geld, maar als er zoveel geld gevraagd wordt door John zegt het volgens mij wel wat van het paard. Bij een particulier zou ik het er niet zo gauw voor geven, of ik moet weten van wie ik het paard koopt!

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 08:56

Zo, even een up-date:

Koos is van mij hoor! Ik heb er goed over nagedacht
en nog een aantal keer met John over gebeld en het
was allemaal heel positief.
Gisteren ben ik er heen gegaan en heb ik ook buiten gereden
langs een drukke weg zo het dorp in. Hij was echt heel braaf!
Auto's, vrachtwagens en een bus deden hem niks.
Hij schrok wel van een plastic zak, haha. En toen sprong ie een
stapje opzij. Dat vind ik dus niet erg

Dinsdag wordt hij gekeurd en als hij goed wordt gekeurd, is hij
van mij
(weten jullie trouwens hoe het zit met foto's maken van de benen?
kan dat gewoon op stal of moet je daarvoor naar een kliniek?)

Koos wordt gratis thuisgebracht en ik mag hem binnen 4 weken terugbrengen (als hij niet bevalt) en dan krijg ik mijn geld terug.
Dus dat is wel goed geregeld

Hier een foto:
Afbeelding

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:31

Leuk Horsy1, van harte !!! . Ik hoop dat je heel veel plezier gaat hebben van je nieuwe knappe kerel !! Gauw foto's maken als je hem thuis hebt, hé !!!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:36

gefeliciteerd hoor, vind het best een behoorlijke prijs, maar als Koos de ware voor jou is, is dat het wel waard, en natuurlijk wel een betrouwbare stal waar hij vandaan komt, is ook heel wat waard.

succes met de keuring.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:33

SUPER!!!!!! ...gefeliciteerd. Mijn gevoel zei al dat je voor hem gevallen was...

Ik vind Koos echt heeeeel leuk....ontzettend veel plezier ermee!!

We willen natuurlijk wel meer foto's...dat begrijp je vast wel

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 12:05

Dank je wel!!

Zodra hij thuis is, zal ik zeker meer foto's maken en laten zien!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:40

Gefeliciteerd met je mooie tinker Koos!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:30

Gefeliciteerd met je clowntje! (Zo vind ik hem er een beetje uitzien )

tinkert_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:50

van harte gefeliciteerd met zo'n kanjer
je bent dus helemaal voor hem gevallen
al blijft de prijs hoog maar als het goed voelt en het klinkt waarom dan niet
dan zou ik er denk ik ook voor gaan
ik ben benieuwd naar meer foto's als je hem straks thuis hebt staan
heel veel geluk samen

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:13

Toch je gevoel gevolgd ??

je zal zien dat deze mensen gewoon kanjers zijn hoor !
ze zullen je altijd helpen !!
ik wens je heel veel geluk en plezier met je "Clowntje " hihihi

groetjes chasmaine

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 08:13

Dank je wel voor jullie leuke reacties!
Ik heb idd mijn gevoel gevolgd Chas

Snowdon, in de advertentie stond ook dat het een
clowntje was, haha.

En ik zal er zeker meer foto's opzetten zodra hij thuis is!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:32

Hee van harte met je nieuwe aanwinst!
Ik zie dat je hier niet eens zover vandaan woont, leuk zeg, steeds meer Tinkertjes hier in de buurt!!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:33

Hye ja, Rucphen.. dat heeft ze denk ik nog maar pas ingevuld? Ik had het nog niet gzien

Horsy, als je er eens klaar voor bent een ritje maken?