[TI] hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:04

Chubby schreef:
Hmmmm... Nadine heeft niet zo'n heel grote oren, misschien dat ze daarom dat NH niet zo ziet zitten

ja wel hoor.,. alleen niet naar net-om-de-hoek-komende-pubers

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:05

Leonoor schreef:
Zal heel eerlijk zijn, Baggio krijgt heus ook wel eens een schop of een tik.
Is gewoon nodig zo nu en dan!

Maar omdat hij weet dat die consequentie aan verkeerd gedrag zit, haalt hij het niet meer in zijn hoofd. En als ie iets uithaalt (wat over het algemeen meer lompigheid is dan gemeen gedrag) is een waarschuwing met de stem genoeg.

Dan moet ik er wel bijzeggen, Baggio heeft mij nog nooit gebeten of geslagen. Anderen over het algemeen ook niet, tenzij het gaat om een persoon die niet sterk in de schoenen staat of onzeker is.
Maar deze personen hebben ook helemaal niks met mijn paard te maken

Naja hier precies het zelfde

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:06

*proest* klimt weer op bureaustoel

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:15

El_vis schreef:
je hebt het over in het wild enz. owja hoor, de paardjes waar ik mee werk krijgen ook wel strenge consequenties te merken van alles wat ze doen, maar op een iets andere manier. als een pony te dichtbij komt of van plan is mij te happen, dan werk ik in fases, en DAT doen paarden in het wild ook. als je erop zou letten zou je waarschijnlijk zien dat paarden met elkaar ook in fases werken. als een pony te dichtbij staat dan krijgt ie niet zomaar een schop, de fases zijn bijv. oortjes naar achteren, draaien, been optillen en dan raken. en daar heb ik mee leren werken, fases.

Je probeert/bedoelt het goed, maar helaas blijven mensen en paarden twee verschillende wezens die elkaar alleen maar zo goed mogelijk kunnen gaan begrijpen. Paarden onderling communiceren sneller en gemakkelijker.

En in de natuur krijgen paarden wel eens behoorlijk fikse klappen en vechten hengsten ook nog wel eens behoorlijk. Dat willen wij, neem ik aan, allemaal voorkomen op de momenten dat we een hengst leiden. En dan is er bij lange na niet altijd tijd om in fases te werken. Dit verschilt per paard en per situatie, maar dat is niet altijd goed in te schatten vantevoren.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:50

Ik ben niet anti NHS, maar ben wel van mening dat een paard een paard is en een mens geen paard, wij zijn gewoon mens en moeten ons zo gedragen en al helemaal niet het paard menselijke eigenschappen toe dichten.

Ik heb zelf wat NHS gedaan met mijn hengst en dat ging wel, maar op het moment dat hij moet dekken heb ik dus echt wel een zweepje erbij dat als hij zich niet als een heer gedraagt hij echt wel een behoorlijke tik krijgt, bij een dekking ben je echt nergens met NHS, Chuck weet dat als hij klooit ik 1 keer hee zeg en als hij het dan nogmaals doet er echt een consequentie aan vast zit.

Net als Nadien draai ik ook al ff mee in het hengstenwereldje en heb al zeg ik het zelf een erg brave hengst, maar ik ben altijd alert, en niet met een carrot stick oid hihi.

Nou, ook ff picca van braaf hengstje

Afbeelding

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:21

ik heb niet alles gelezen (zal het wel een keer doen)

ik ben nu ook trotse eigenaar van een bijna 4 jarige hengst ik heb hem nu meer dan 3 jaar hij loopt nog steeds dag en nacht in het land ( naast een merrie ) komt maar weinig in de hand in vergelijking met andere paarden (maar daar gaat verandering inkomen).

en ik ben het er mee eens dat je alert en consequent moet zijn.
die van mij heeft tot nu toe nog maar 2 keer een schop gehad maar is super braaf ook bij merries.
hij is wel een stuk drukker en je moet hem wel goed in de gaten houden maar meestal is het zo dat als hij even is geaclimatiseerd is hij zo weer rustig.
bv : hij komt in een omgeving met andere paarden giert hij de oren van mijn hoofd komt mischien een keer omhoog (maait niet) draait 5 min rond en besluit dan dat het niet veel bijzonders is en staat dan vervolgens stil.
wat ik bij die van mij gemerkt heb is dat als ik bv: ga staan roppen aan het touw en schreeuwen en slaan en schoppen raakt hij alleen maar meer van de leg en word hij pas echt vervelend.

nu denken mensen wat moet ik met een hengst ik doe niet aan castereren alleen in uiterste noodzaak en zodra ik een geschikt paardje heb gevonden komt die er gewoon bij in te staan (mits ze elkaar niet slopen) dan staat hij ook niet zielig alleen.

wat mensen die een hengst willen nemen zich goed moetten realiseren is dat ze vaak wel braaf zijn maar ook een bom tostestoron kunnen worden binnen enkele seconden.
met dit in gedachte moet je dus wel lef hebben en staan waar jij bent en op alles voorbereid moetten zijn en dus veel overwicht hebben op je hengst anders kunnen er wel eens nare ongelukken gebeuren.
en als laatste niet ieder paard is het zelfde dus ook niet iedere hengst.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:39

snowdon schreef:
El_vis schreef:
je hebt het over in het wild enz. owja hoor, de paardjes waar ik mee werk krijgen ook wel strenge consequenties te merken van alles wat ze doen, maar op een iets andere manier. als een pony te dichtbij komt of van plan is mij te happen, dan werk ik in fases, en DAT doen paarden in het wild ook. als je erop zou letten zou je waarschijnlijk zien dat paarden met elkaar ook in fases werken. als een pony te dichtbij staat dan krijgt ie niet zomaar een schop, de fases zijn bijv. oortjes naar achteren, draaien, been optillen en dan raken. en daar heb ik mee leren werken, fases.

Je probeert/bedoelt het goed, maar helaas blijven mensen en paarden twee verschillende wezens die elkaar alleen maar
zo
goed mogelijk kunnen gaan begrijpen. Paarden onderling communiceren sneller en gemakkelijker.

En in de natuur krijgen paarden wel eens behoorlijk fikse klappen en vechten hengsten ook nog wel eens behoorlijk. Dat willen wij, neem ik aan, allemaal voorkomen op de momenten dat we een hengst leiden. En dan is er bij lange na niet altijd tijd om in fases te werken. Dit verschilt per paard en per situatie, maar dat is niet altijd goed in te schatten vantevoren.

tuurlijk is een paard een paard en een mens een mens, dat probeer ik ook helemaal niet te verandered, zou wat zijn maar we kunnen wel proberen zo goed mogelijk het paard te proberen. en een paard kan net zo goed jou als zijn kudde-leider/ster beschouwen als een ander paard. en dan wel op een iets andere manier, want we blijven mens. maar hij kan net zo veel respect en vertrouwen voor je hebben. ik bedoel kijk maar eens naar Parelli bijv. die man kan een kudde inlopen met hengsten en merrie's en al. en binnen een paar minuten kan hij alles van ze vragen wat hij maar wil, waarom? omdat ze respect voor hem hebben.

En ik heb alleen maar verteld wat ik heb geleerd, dus in feite Parelli en wat andere NH richtingen.

Ik wil wel even zeggen dat ik het erg flauw vind om zulke opmerkingen te krijgen als die van Cayusejuhh waarin ik niet als een persoon met eigen ervaringen en een eigen karakter word bekeken maar als een deel van een soort ras of iets dergelijks. ik ben niet ''een puber'' ik ben ''Elvira'' en ook al ben ik dan jonger dan de meeste van jullie, ookal heb ik minder ervaring met de meeste dingen dan jullie, ookal heb ik een andere kijk op de paardenwereld dan veel van jullie. zou ik het fijn vinden om toch met een klein beetje respect behandeld te worden. ik word al wel genoeg in groepen gerekend op school. als dit geaccepteerd zou kunnen worden. dank u

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:40

Wij gaan ook niet staan roppen, schreeuwen slaan en schoppen, maar een "he" ter waarschuwing en gaan ze echt de fout in dan toch even een flinke correctie.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:45

ja tuurlijk, dat ik toch ook wat IK zeg, een van de enige verschillen bij mij is dat ik het in fases doe, en hoe snel die fases gaan ligt helemaal aan de situatie natuurlijk, in noodsituaties gaan ze razend snel. anders kunnen er ongelukken gebeuren.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:49

het wat eingelijk ter illustratie maar het is goed te horen en lezen dat er mensen zijn die het wat dier vriendelijker oplossen .
sommige vinden dat normaal gedrag tegen een hengst, ik vind het belachelijk.
mischien een uit de rij als correctie maar niet alles daar kun je paarden vlink mee verklooien.
maar das mijn mening

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:50

Ik snap Nadiens felle reactie ook wel, het is in het verleden al zo vaak verschrikkelijk fout gegaan met wat jonge hengsteneigenaren/ressen,

Elvis, als je Nadien in het echie ziet dan is ze best lief haha, he Nadien

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:52

rommulus schreef:
het wat eingelijk ter illustratie maar het is goed te horen en lezen dat er mensen zijn die het wat dier vriendelijker oplossen .
sommige vinden dat normaal gedrag tegen een hengst, ik vind het belachelijk.
mischien een uit de rij als correctie maar niet alles daar kun je paarden vlink mee verklooien.
maar das mijn mening

idd mee eens

En @tinkermuts
ja dat geloof ik ook wel graag, maar ik ben niet van plan een hengst te verpesten, kben nog niet eens van plan er een te hebben de komende jaren. ik houd het nog wel even bij mijn eigen indy beesje en de ervaring opdoen met andere paardjes.
Dus ik ben er van overtuigt dat Nadien (ik heb begrepen dat je zo heet) een ontzettend leuk mens is. maar ik zou het ook wel fijn vinden als mensen mij ook niet meteen in het ''puber'' hokje zouden stoppen.
Vandaar ook mijn reactie. maargoed, klaar dus

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:23

waar ik niet tegen kan is het feit,
Wij krijgen zo veel respect van onze paarden. ik hoef ze zo wat nooit te bestraffen. Ik kan er mee lezen en schrijven. simpel weg omdat ik ze correct behandel en met de nodige respect.
Mocht het zo zijn dat ze wel fouten maken worden ze meteen afgestraft op bovenstaanden manier.
Ik heb heeeeel veel paarden gehad en ingereden in me leven.
Ik weet dat dit een goede manier is. en dat ik zo veel respect van me dieren krijg. ZE weten wat ze aan me hebben ( moet zeggen dat ik indagelijks leven ook zo ben. recht is recht = goed. krom = krom = niet goed in mijn ogen
verder ben ik idd heel lief hahahah
nee ff zonder gekheid

als iemand dan zegt van goh ben ik het niet mee eens want je moet respect krijgen van je dieren.. tjaaaaaaaaaaa klrijg ik al jaren.
Het is net als natuurlijk bekappen,.
Mensen duwen het door je strot heen dat het zo goed is.. en het andere niets is.
Dat vind ik dus met NHS ook .. bah
Bedoel als ik een geval krijg van contactstoring van een paard. ga je alles proberen. Maar nee.. min methode werkt super
Dat is toch wel meer waard.

En heel bokt stikt van de pubers die precies wel weten hoe het in elkaar steekt
En die je dat door je strot douwen. Aangezien ik zie in profiel dat je 14 bent. tja krijg ik weer die rare ideeen. als ik zon antwoorde tegen kom in dit topic

Weet niet wie je dan wel bent. maar je wekte bij mij die gedacht op en daar ben ik allergies voor

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:56

het paard moet gewoon weten wat wel en niet mag. En daar moet je niet van afwijken zo heb ik het geleerd. Dus niet de 1ne keer wel zegen het is goed en de andere keer bestraffen. Dus bij mij is het ook ja = ja & nee = nee en als het niet luisterd probeer ik het 1st met stemen dan krijgen ze gewoon een tik en hangt ook per paard af waar.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:11

Als een paard respect voor zijn begeleider heeft en niet uit angst dan is het toch goed...
Heb wel meer respect voor diegene die het zonder geweld kunnen en
die zijn er meerdere.
Vind het nog steeds geweldig hoe Klaus Ferdinand met een hengst bij een hengstige merrie staat en deze goed in de hand heeft met alleen een touwtje om de hals. Ik kan het niet maar voor zo iemand heb ik nu respect.

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:36

als je respect heb voor je paard heeft het ook respect voor jou.. ik heb ook een hengstje en ik heb hem nu een half jaar en hij bijt me al nie meer vertouwd me voorledig. aan het begin heb ik hem k welis een tik gegeven als tie me beet,.. maar ik als hij het probeerd ik ik zeg hard "NEE" dan weet ie al gelijk wat ik bedoel en dan doet tie het al gelijk nie meer.. dat is echt fijn zonder dat ik hem elke keer een tik moe geven je moet het gewoon op de juiste manier doen en als je echt een band krijg met het beestje begint hij vanzelf naar je te luisteren..

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:55

Ik ben van mening dat je met elk paard consequent moet zijn. Ook met hengsten, en ik ben van mening dat je op sommige momenten je paard gewoon best een schop onder zijn buik mag verkopen als hij/zij die nodig heeft..

Ik vind dat helemaal geen geweldadige manier, zo wordt in mijn ogen gewoon duidelijk voor het paard dat zijn gedrag niet getolereerd wordt..

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:54

stees schreef:
Ik ben van mening dat je met elk paard consequent moet zijn. Ook met hengsten, en ik ben van mening dat je op sommige momenten je paard gewoon best een schop onder zijn buik mag verkopen als hij/zij die nodig heeft..

Ik vind dat helemaal geen geweldadige manier, zo wordt in mijn ogen gewoon duidelijk voor het paard dat zijn gedrag niet getolereerd wordt..

Ben het er mee eens!

En denk dat sommige mensen die denken over respect 'verdienen' van hun hengst, nog flink tegen een dikke muur kunnen oplopen.

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:58

jah hehe je moet ook wel alert blijven.. tuurlijk. maar je hoef je hengst niet voor elk wisse wassie te meppen.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:00

Wat versta je onder een wissewasje? Wat versta je onder meppen?>

Mag ik een mep uitdelen als hij dreigt naar een ruin die in de wei staat waar ik langsloop en hij mij compleet door vergeet?
reken maar

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:02

jah tuurlijk dat zou ik ook doen..

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:07

Trouwens,om even te reageren op wat iemand hier zei:
'hij moet het uit respect doen en niet uit angst.'

Sorry,maar mijn hengst ként bijna geen angst.
Hij is hardleers,koppig en niks kan hem schelen.
Sorry maar met vriendelijke woordjes en dergelijke wens ik ej veel succes op Connor.

En reken maar dat hij respect voor me heeft,en als hij mijn respect even denkt te schromen,maak ik daar vrij duidelijk een eind aan.
Ik ransel hem niet af hoor,zo niet.
Ik sla ook nooit met voorwerpen,en ook liever niet naar het hoofd en de benen.
Maar als ik hem dan een keer niet meer onder controle heb,moet ik af en toe mijn kans pakken en hem meppen waar ik meppen kan.(is pas 1 keer voorgekomen gelukkig)
Als ik bewust mep,krijgt hij meestal een beuk met mijn schouder of elleboog.Daar kan ik meer kracht mee zetten dan met de platte hand.
Meestal beuk ik hem tegen zijn schouder of reet.
Maar als hij echt te hengst wordt (testosteron-bom )
maak ik een dikke vuist en mep een paar keer flink tegen zijn borstkas,net genoeg zodat hij afgeleid is (want pijn voelt hij dan niet).
Als hij eenmaal is afgeleid kan ik hem meestal wel weer corrigeren door een paar keer flink aan het halster te gaan hangen...

Connor weet hoe het werkt,en hij houdt zich er prima aan,meestal is hij een mak lammetje met een addertje onder het gras haha
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 18-05-06 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:08

Ik ben het geheel met nadine en leonoor eens, ook ik ga op die manier met mijn hengsten om, jong de kop in drukken is het beste. Biggels heeft zijn eerste schop onder de buik ook al gehad hoor. af en toe is hij echt lomp en ik pik dat niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:09

Feitelijk moet je jezelf zien als de leidende hengst in de kudde. Die dan wel toestemming geeft tot dekkingen

Ook die positie wordt door een andere hengst (je paard dus) regelmatig aangevallen.
Door middel van duidelijk en consequent gedrag geef je dan aan dat je nog steeds lichamelijk en geestelijk sterk genoeg bent om boven aan te staan.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:13

Leonoor schreef:
Feitelijk moet je jezelf zien als de leidende hengst in de kudde. Die dan wel toestemming geeft tot dekkingen

Ook die positie wordt door een andere hengst (je paard dus) regelmatig aangevallen.
Door middel van duidelijk en consequent gedrag geef je dan aan dat je nog steeds lichamelijk en geestelijk sterk genoeg bent om boven aan te staan.

En dat valt niet altijd mee he leonoor?
Connor is één keer regelrecht tegen me ingekomen.
Met longeren stuurde ik hem weg,dat vond meneer te bedreigent kennelijk.
Op achterbenen kwam hij naar me toe,gelukkig had ik een longeerzweep waar hij respect voor heeft....
Hij heeft nog nooit zo hard moeten rennen van mij }>
Maar hij heeft het nooit meer gedaan haha