Chubby schreef:Hmmmm... Nadine heeft niet zo'n heel grote oren, misschien dat ze daarom dat NH niet zo ziet zitten
ja wel hoor.,. alleen niet naar net-om-de-hoek-komende-pubers
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Chubby schreef:Hmmmm... Nadine heeft niet zo'n heel grote oren, misschien dat ze daarom dat NH niet zo ziet zitten
Leonoor schreef:Zal heel eerlijk zijn, Baggio krijgt heus ook wel eens een schop of een tik.
Is gewoon nodig zo nu en dan!
Maar omdat hij weet dat die consequentie aan verkeerd gedrag zit, haalt hij het niet meer in zijn hoofd. En als ie iets uithaalt (wat over het algemeen meer lompigheid is dan gemeen gedrag) is een waarschuwing met de stem genoeg.
Dan moet ik er wel bijzeggen, Baggio heeft mij nog nooit gebeten of geslagen. Anderen over het algemeen ook niet, tenzij het gaat om een persoon die niet sterk in de schoenen staat of onzeker is.
Maar deze personen hebben ook helemaal niks met mijn paard te maken
El_vis schreef:je hebt het over in het wild enz. owja hoor, de paardjes waar ik mee werk krijgen ook wel strenge consequenties te merken van alles wat ze doen, maar op een iets andere manier. als een pony te dichtbij komt of van plan is mij te happen, dan werk ik in fases, en DAT doen paarden in het wild ook. als je erop zou letten zou je waarschijnlijk zien dat paarden met elkaar ook in fases werken. als een pony te dichtbij staat dan krijgt ie niet zomaar een schop, de fases zijn bijv. oortjes naar achteren, draaien, been optillen en dan raken. en daar heb ik mee leren werken, fases.

snowdon schreef:El_vis schreef:je hebt het over in het wild enz. owja hoor, de paardjes waar ik mee werk krijgen ook wel strenge consequenties te merken van alles wat ze doen, maar op een iets andere manier. als een pony te dichtbij komt of van plan is mij te happen, dan werk ik in fases, en DAT doen paarden in het wild ook. als je erop zou letten zou je waarschijnlijk zien dat paarden met elkaar ook in fases werken. als een pony te dichtbij staat dan krijgt ie niet zomaar een schop, de fases zijn bijv. oortjes naar achteren, draaien, been optillen en dan raken. en daar heb ik mee leren werken, fases.
Je probeert/bedoelt het goed, maar helaas blijven mensen en paarden twee verschillende wezens die elkaar alleen maar
zo goed mogelijk kunnen gaan begrijpen. Paarden onderling communiceren sneller en gemakkelijker.
En in de natuur krijgen paarden wel eens behoorlijk fikse klappen en vechten hengsten ook nog wel eens behoorlijk. Dat willen wij, neem ik aan, allemaal voorkomen op de momenten dat we een hengst leiden. En dan is er bij lange na niet altijd tijd om in fases te werken. Dit verschilt per paard en per situatie, maar dat is niet altijd goed in te schatten vantevoren.
maar we kunnen wel proberen zo goed mogelijk het paard te proberen. en een paard kan net zo goed jou als zijn kudde-leider/ster beschouwen als een ander paard. en dan wel op een iets andere manier, want we blijven mens. maar hij kan net zo veel respect en vertrouwen voor je hebben. ik bedoel kijk maar eens naar Parelli bijv. die man kan een kudde inlopen met hengsten en merrie's en al. en binnen een paar minuten kan hij alles van ze vragen wat hij maar wil, waarom? omdat ze respect voor hem hebben.
.

rommulus schreef:het wat eingelijk ter illustratie maar het is goed te horen en lezen dat er mensen zijn die het wat dier vriendelijker oplossen.
sommige vinden dat normaal gedrag tegen een hengst, ik vind het belachelijk.
mischien een uit de rij als correctie maar niet alles daar kun je paarden vlink mee verklooien.
maar das mijn mening

hahahah
k welis een tik gegeven als tie me beet,.. maar ik als hij het probeerd ik ik zeg hard "NEE" dan weet ie al gelijk wat ik bedoel en dan doet tie het al gelijk nie meer.. dat is echt fijn zonder dat ik hem elke keer een tik moe geven
je moet het gewoon op de juiste manier doen en als je echt een band krijg met het beestje begint hij vanzelf naar je te luisteren.. stees schreef:Ik ben van mening dat je met elk paard consequent moet zijn. Ook met hengsten, en ik ben van mening dat je op sommige momenten je paard gewoon best een schop onder zijn buik mag verkopen als hij/zij die nodig heeft..
Ik vind dat helemaal geen geweldadige manier, zo wordt in mijn ogen gewoon duidelijk voor het paard dat zijn gedrag niet getolereerd wordt..
)

Leonoor schreef:Feitelijk moet je jezelf zien als de leidende hengst in de kudde. Die dan wel toestemming geeft tot dekkingen
Ook die positie wordt door een andere hengst (je paard dus) regelmatig aangevallen.
Door middel van duidelijk en consequent gedrag geef je dan aan dat je nog steeds lichamelijk en geestelijk sterk genoeg bent om boven aan te staan.