[TI] Tinkers en natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:25

Jellie moet hier zelf maar op antwoorden maar volgens mij werd/wordt Flan regelmatig bekapt. Het kan toch niet zo zijn dat na 1x natuurlijk bekappen er ineens artrose ontstaat? Dan zou dit toch een niet ontdekt probleem zijn dat ook al "speelde" toen ze nog t.b.werd.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:26

Flicka, 1x NB? Volgens mij weet je ook nog dat we daar veel langer mee bezig zijn geweest. Eerder 1 jaar..

dorientjuh

Re: Tinkers en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:25

Ik heb nergens gezegd dat een smid zich niet in de hoeven heeft verdiept. Maar als iemand zelf tegenstrijdige dingen gaat zeggen dan komt dat niet echt over als dat diegene zich echt goed heeft verdiept in de werking van de hoef. Wat ik hier tot nu toe in dit topic heb gezegd is alleen maar hoe de hoef werkt, meer niet.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:37

Nee Jel, ik weet niet van 1 jaar. Ik dacht echt dat je er net mee bezig was juist omdat Flan slecht ging lopen? Maar dit klinkt dan weer tegenstrijdig omdat je er ook mee bent gaan mennen. Dus, solly, ik weet het ook niet meer.... Het speelt ook al zo'n tijd inmiddels, helaas.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:46

eh ik ga hier toch maar even op reageren

ik heb mij best wel verdiept in het bekappen van paarden hoeven, en wat voor manier er het beste is voor mijn beesie.
en om heel eerlijk te zijn blijft mijn voorkeur toch bij het traditionele bekappen omdat ik nu een goede hoefsmid heb die hem mooi recht zet en rekening houd met eventuwele veranderingen in zijn dagelijkse dingetje ( veel training, geen training, op stal of niet enz enz ) persoonlijk vind ik dit wel fijn.

ik had mijn andere ponny op ijzers staan omdat hij 3 jaar was en hij aan 1 kant voor wat uit zwaaide (mischien dat het nog iets zou vergroeien en hij dus na een tijd weer redelijk recht zou kunnen lopen), we veel met hem naar buiten gingen en hij wel eens op gras liep en dan kreeg hij stoten onder.
ik heb hier verder nooit hinder van onder vonden het zou ook geen permanente oplossing zijn.

ik vind het natuurlijk bekappen door een gediplomeerd smid nog niet zo erg als het zelf bekappen.
je moet zo opletten wat je doet met paarden benen ik zou er nooit aan beginnen zelf te kappen ik vind het te gevaarlijk.
ik heb bv deze site gevonden waar het mis ging http://www.gevaren-natuurlijkbekappen.tk/

maar wat je ook doet welke smid je ook hebt niet iedereen is even bedreven in het bekappen.
veel mensen (ook ik ) zijn vaak wel even op zoek naar een smid die het naar jou zin doet.
ik vind als jij ziet dat het je paardje goed doet met welke manier van bekappen ook en niet gevoellig of krom of kreupel loopt wie ben ik om daar wat van te zeggen.

wat ik wel veel zie en daar stoor ik mij wel aan is dat mensen veels te veel terug kijken naar het oer/wilde paardje (ik zal het maar zo noemen).
wanneer zien dat soort mensen nou in dat het heden daagse paard wat wij in ons land hebben staan er niet meer mee te vergelijken valt.
onze dieren stammen er wel van af maar zijn in tussen zo door ge fokt op bruik baar heid, uiterlijk, ras enz enz en niet op kracht en overlevings instinct en dergelijke.
onze paardjes zouden het domweg niet overleven in de barre omstandig heden hun verre neven doen.
die krijgen niet op gezette tijden hun brokjes en geen dekje op als het koud is ook geen worm kuurtje en jaarlijkse entingen.
en door selectief te gaan fokken zijn er veel dingen verloren ge gaan waaronder de enorm sterke hoeven.

met dat in mijn achter hoofd heb ik deze keuze ge maakt, mischien veranderd deze wel maar nu eerst niet
ik hoop niet dat ik hier iemand mee tegen het hooft stoot

groetjes me

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:16

Flicka, Flan ging helemaal niet slecht lopen. Begin vorig jaar is ze kreupel geweest. Ze had toen een verreking in haar voorbeen, dat was na het springen gebeurd. Ook had ze een losse wand. Ook vonden wij de hoefsmid te ruw met haar en dat ze minder netjes op haar hoeven stond. Zo doende zijn we toen op zoek gegaan naar een andere bekapper. We wilden eerst hoefschoenen aanschaffen (mede vandaar ook overstap nb) omdat we haar toen in de zomer voor de kar wilden en hebben beleerd, dat wilden we ook graag ijzerloos doen.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:15

Zo aan je verhaal te lezen nu , heeft het gebeuren aan de benen van je tinker niets met bekappen te maken toch??

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:18

Juist wel.. dat hebben ze in de kliniek verteld. Haar tenen zijn door de nb veel te lang gelaten en daardoor is de slijtage ontstaan... ze kon zo niet goed afrollen.
Wat ik hierboven schreef ging er aan vooraf en is een reactie op flicka die dacht dat we pas net aan nb deden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:24

*zucht*

Problemen die ontstaan wanneer een paardje Natuurlijk Bekapt wordt liggen blijkbaar nooit aan de manier van bekappen?

Je hebt een verkeerde bekapper, of je paard loopt niet genoeg op het harde, of de voeding is verkeerd. Ik kreeg te horen van diverse NBers dat ik de paddock zo moest inrichten, dat mijn paard dagelijks diverse ondergronden onder haar hoeven zou krijgen. Dus een stuk verhard, een stuk zacht, een stuk grind. Op stal was eigenlijk helemaal uit den boze. Ja daaahaaag...

Ik heb het bij een stalgenootje gezien. Paard stond altijd op ijzers. Langzaam aan TB zonder ijzers en toen NB. Paard zakte netjes aan de achterkant. Maar dat leverde wel dikke vochtophopingen, galbulten op en een spierpijn dat dat paard had!

Als het voor jullie paarden werkt, prima, van harte. Maar er zijn nu eenmaal paarden en omstandigheden dat NB niet heilig is. Accepteer dat ook gerust.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:45

op stal staan is ook een op zich staande discussie waard... een paard is net als een koe of varken een buitendier dus kan het inderdaad niet goed zijn nee. het mechanisme is gebouwd op kilometers lopen per dag.

jell ik had ook niet van je begrepen dat hij de tenen al die tijd van bekappen te lang had gelaten, maar alleen de laatste keer. dan snap ik helemaal niet meer waar die man mee bezig is geweest.

rommulus,
ik denk dat de meeste tinkers het wel uithouden hoor in barre winters buiten. volgens mij staan die nog niet zo ver van de natuur af. als ik gam zijn eigen kostje bij elkaar zie scharrelen waar de kwpn-ers van mijn oude stal aan voorbij lopen, dan zie ik een grote zelfstandigheid. maar dit is ook weer ff een zijsprongetje.

n.b. zal inderdaad niet voor alle paarden werken, die lopen al te lang op hoge hielen en met lange tenen.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 07:59

Maar zoals wij paarden houden is níet natuurlijk. en waarom geven mensen wormspuiten? Omdat hier de wormcyclus niet doorbroken wordt zoals in het wild. Ooit in het wild een paard met een deken gezien? Of in een stal zien staan?
dat vind ik een beetje een zwak argument.

Net zoals bij T.B. hangt het succes van N.B. van verschilende dingen af. de bekapper, het paard, en ga zo maar door. Ik ga er maar van uit dat ieder het beste voor z'n paard wilt, en daar ook naar handelt. Ik zie paarden liever in de wei, op blote voetjes en zonder deken, maar ik ga niet propaganderen of mensen aanvallen die het anders doen. zo ook met N.B. een ieder moet doen waar hij, maar vooral waarbij het paard zich goed voelt!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:03

Citaat:
op stal staan is ook een op zich staande discussie waard

Eenieder doet gewoon het beste voor zijn of haar paard. Het is bij ons niet mogelijk om een paard 24/7/365 buiten te hebben. Daarbij is het voor mij niet praktisch met rijden.

Als een NBer genoegen neemt met het rijden tijdens de zomermaanden en zijn paard tijdens de wintermaanden graag als decoratie neerzet in een weiland, mij best. Maar ik laat me op die manier niet de wet voorschrijven.

Als ik de wijze waarop ik mijn paard houd en datgene wat ik met mijn paard wil doen, moet gaan aanpassen omdat een paard op z'n stralen moet lopen, dan zakt mijn broek daarvan af hoor..

It's a way of life misschien, dat Natuurlijke, maar ik kies daar niet voor. Velen met mij kiezen daar ook niet voor. En met reden lijkt mij zo.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:12

Ik heb me heus wel verdiept in de werking van de hoef hoor, maar kje geen zorgen. een keer een paard hebben met hoefkatrol-problemen en een verleden met hoefbevangenheid zorgt er heus wel voor dat je je verdiept in de werking van het hoefmechanisme.

Als de toon teveel en te snel slijt doordat het paard veel op het harde loopt, gaan ze echt op de straal lopen en kan het ook gebeuren dat ze op de verzenen gaan lopen. Dàt lijkt me nu weer net niet de bedoeling, toch? Om die redenen gaat Meagan rondom op ijzers en aangezien ik èn paard daar geen problemen mee hebben, blijft dat zo.
Ik ben ondertussen wel aardig tegen NB, maar ik heb het ook niet zo op NHS. Zou daar een verband tussen zitten?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:28

Citaat:
Eenieder doet gewoon het beste voor zijn of haar paard. Het is bij ons niet mogelijk om een paard 24/7/365 buiten te hebben. Daarbij is het voor mij niet praktisch met rijden.

Als een NBer genoegen neemt met het rijden tijdens de zomermaanden en zijn paard tijdens de wintermaanden graag als decoratie neerzet in een weiland, mij best. Maar ik laat me op die manier niet de wet voorschrijven.

Waarom is het niet praktisch met rijden? Je kan immers een deken omdoen als je je paard kort in de vacht wil houden.
Volgens mij heeft het in de winter buiten laten staan van je paard niets met NB te maken, maar meer met de algehele gezondheid van het paard. En die decoratie snap ik even niet

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:44

waarom moet een smid 4 jaar naar school gaan om zn vak GOED te leren onder de knie te krijgen .. met corrigeren etc.
En gaan NB na een cursus te werk..

Zit in mijn ogen toch wel wat verschil.
Iedere jan boeren fluit kan BV dierenarts worden.. maar wie vind je beter. iemand die echt jaren geleerd heeft. of iemand die het weet uit ervaring..

daarbij.. Over "anky" Een paard ZO te laten macheren en te laten lopen.. Dat kan die niet zo maar. Daar gaat jaren training voor af.
Denk wel.. als IJzers niet goed waren of slecht voor je paard. Hoe kan die paarden jaren lang ZO presteren??

Ik heb mijn paard VOOR op ijzers staan> Wij moeten in de zomer over een land pad lopen vol met kleine grindjes. En stenen>
Als je daar 2 keer perdag over heen loopt. Dan gaat het heel gauw in scheuren en de steentjes krijg je er vaak niet uit.
Dat is de enige reden voor mij dat ik ijzers er onder heb
Als Ik NB zou doen. dan zal ze dit probleem NOGhebben/

Die steentjes dringen echt de witte lijn binnen en voor je die er uit heb is de halve hoef weggekrabt

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:59

Waarom zou een paard die zomer en winter zonder ijzers en dekens niet gereden kunnen worden??
Dat heeft toch niets met NH of Tb NB te maken, mijn tinkers staan dag en nacht buiten en ik rij ze zomer en winter gewoon door en geloof niet dat ze daar problemen mee hebben.
Vaak is het in het mensen hoofd die heeft daar problemen mee,
Ieder moet doen wat hij wil uiteraard, maar het gaat allemaal op de menselijke manier en vaak word er niet gedacht wat het paard werkelijk zou willen toch.
Mijn dochter rijd wedstrijden met haar fries , dus ook een koudbloed die niet op ijzers staat en geen deken aanheeft dat doet ze juist ook in de winter, ze doet totaal niet aan NH daar is ze zelfs helemaal niet voor, en ik zelf eigenlijk ook niet echt in de zin van het woord.
Maar probeer wel te begrijpen wat een paard nou werkelijk is en 24/7 op stal is in mijn ogen geen paard waardig bestaan.
Ze zijn zoals Pellie ook zegt gemaakt om veel te lopen en dat zal altijd zo blijven, maar vind dat wij als mens ze daar ook de kans voor moeten geven.
Ik snap ook dat niet iedereen zijn paard heel de dag op het land kan laten en ook niet wil omdat hij anders onder het stof komt, ik zeg het cru zo maar heb dat al zo vaak gehoord , mijn paard houd niet van op het land staan want dan word hij vies, hij staat het liefst in de stal , dat klinkt toch niet.
Ik zal best tegenval krijgen nu , maar ik ben er gewoon van overtuigt dat een paard niet 24/7 op stal hoort en dat het beenwerk van sommige paarden veel beter zou zijn als ze maar een goeie doorbloeding zouden hebben.
De misschien is het zelfs zo dat de mensen die zich het hardst verzetten , zich best realiseren dat het zo is , maar door verzet dat proberen weg te duwen.
Maar waarom geven mensen de dingen niet gewoon toe en wees eerlijk naar jezelf, daar hoef jeje niet voor te schamen, ga voor je eigen ding en doe niet wat de massa doet, als je buurvrouw haar paard op ijzers staat , hoeft jou paard dat niet perse, maar mensen zijn zijn net als paarden kudde dieren en wat een ander doet waar je tegenop kijkt moet bij jou ook.
En als er dan een groepje is die zijn/haar paard zo natuurlijk mogelijk wil houden, krijg je groot verzet, want die past niet meer in de kudden en word verstoten , maar als die kudde steeds groter word en toch steeds meer mensen overstappen , krijgt de andere groep steeds meer verzet en gaan steeds meer enge dingen verzinnen om hun kudde bij elkaar te houden.
ppff ik ben wel op dreef, sorry als ik hier mensen tegen het hoofd mee stoot, ik probeer niemand te veranderen , maar probeer toch sommige mensen tot nadenken en discussie te krijgen, allicht gaan er mensen over nadenken met wat ik nou precies bedoel en juist de mensen die het boost worden om wat ik hier neerzet, want waarom worden mensen boos als iemand de waarheid durft ze zeggen, denk daar is over na.

Ik val hier neimand aan maar zeg gewoon mijn ding. mag toch??

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:12

Midgie, ik vind het een nogal arrogante aanname van je om te denken dat de meesten die hier fel reageren nog nooit een boekje gelezen hebben over de werking van de hoef. Ik heb me zeker verdiept in de werking van de hoef, maar niet eenzijdig. Zowel TB als NB sites worden bezocht!!!!

Pellie, dat van HKO en te lange tenen klopt, zo kan een paard makkelijk afrollen. Over hoge en lage hielen zijn de meningen dus verdeeld.........
Volgens NB moeten de hielen laag gezet worden, volgens TB juist hoog om het HKO gebied te ontlasten.
Als ik zelf logisch nadenk kom ik ook uit bij een paard hoger op de hielen zetten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:38

Midgie tussen 24/7 op stal en 24/7 op de wei is nogal een verschil!

Mijn paard kan allereerst al niet in de winter op de wei, omdat de bodemkwaliteit dat niet toelaat. Ten tweede trainen we het hele jaar behoorlijk fanatiek en aangezien ik full time werk (eh... naast het bokken ) heb ik 's avonds niet de tijd om naast een uur training ook nog anderhalf uur op te warmen en af te koelen. Dus wordt mijn paard geschoren en staat ze met een dikke staldeken in haar box.

Het is misschien in de ogen van NBers niet ideaal, maar toch doe ik mijn best.

Citaat:
Volgens mij heeft het in de winter buiten laten staan van je paard niets met NB te maken, maar meer met de algehele gezondheid van het paard.

Mijn paard is niet minder gezond dan het gemiddelde weidepaard. Ik quote even mijn eigen bericht:

Citaat:
Ik kreeg te horen van diverse NBers dat ik de paddock zo moest inrichten, dat mijn paard dagelijks diverse ondergronden onder haar hoeven zou krijgen. Dus een stuk verhard, een stuk zacht, een stuk grind. Op stal was eigenlijk helemaal uit den boze.

Heeft dus toch wel met NB te maken?

Citaat:
En die decoratie snap ik even niet

Als ik mijn Tinker 24/7/365 buiten zou hebben staan, zou ik er niet/ nauwelijks mee kunnen rijden in de winter en zou ze dus dienen als decoratie

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:46

Ik schaam mij nergens voor,ik vind op blote voetjes prima!
Wat mij tegen de borst stuit is dat mensen iemand afschilderen als onwetend,niet geintreseerde,meelopend met de meute,niet het beste voor hun paardje willen hebben,half dierenbeul genoemd worden als ze hun paard op ijzers hebben staan,of er geen boekje over hebben gelezen.

Roos die slijt scheef af met haar achter hoefjes,niet goed voor de gewrichten.(ga jij maar de hele dag scheef op je schoenen lopen)
Heb echt blote voeten geprobeerd,maar het ging gewoon niet!
Ging het maar, dat zou ook een heleboel centjes schelen.
Loop absoluut niet met de meute mee die kan me gestolen worden.
Al de tinkies die ik ken in mijn omgeving staan op blote kakken!
Nou roos niet!

En al staat de rest van de wereld op naald hakken ik doe wat het beste bij mijn diertje past!
Dat een paard niet 24 uur per dag op stal hoort Helemaal mee eens!

Ik verzet mij nergens tegen.
Laat iedereen in zijn waarde.
Ik zal nooit ontkennen dat het op blote voeten beter is,echt niet!
En als ik de mogenlijkheid had stond ze in de winter ook 24 uur buiten.
Maar omdat het bij ons niet kan wil niet zeggen dat ik niet het beste met mijn dier op heb.
Vind dat je iedereen over 1 kam scheert echt waar!
Verzetten!!! ja verzetten tegen het onvriendelijke gereutel en afschilderen als geen paarden liefhebber,die alleen maar aan zich zelf denkt,omdat ze ijzers heeft.(zo proef ik dat uit al de eerder geplaatste post,s)
Ik denk dat daar het meeste verzet vandaan komt!(bij mij althans)

Ik weet wel wat mijn paard werkelijk zou willen.
Terug naar Engeland,op de groene weelde vertoefen,geen stomme mensen meer op je rug.

Maar dat doe ik niet want dan moet ik mijn liefste gaan missen,dan ben ik maar heeeel egoistisch.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:12

Nou het spijt me maar ik scheer niemand over 1 kam en ik heb ook niemand een dierenbeul genoemd,
Is vaak zo jammer dat mensen zich aangesproken voelen en niet ECHT lezen wat er staat.
Dat is nou het foute van discussie voeren op een PC , ieder leest wat hij wil en de rest zien ze niet.
Maar denk dat dit iets van dit forum, een goeie disussie kun je hier niet voeren , en je eerlijke mening moet je voor je houden , anders ben je arrogant en snap je er niets van.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:33

Chubby schreef:
Citaat:
op stal staan is ook een op zich staande discussie waard

Als ik de wijze waarop ik mijn paard houd en datgene wat ik met mijn paard wil doen, moet gaan aanpassen omdat een paard op z'n stralen moet lopen, dan zakt mijn broek daarvan af hoor..

It's a way of life misschien, dat Natuurlijke, maar ik kies daar niet voor. Velen met mij kiezen daar ook niet voor. En met reden lijkt mij zo.

nu moet ik weer even met mijn ogen knipperen hoor, ik mis geloof ik weer wat. heb jij iets persoonlijks met een n.b.-er? eentje die zijn paard ter decoratie gebruikt? want ik neem aan dat dit geen algemeen beeld is wat jij hebt van n.b.-ers. ooooh jeetje wel dus... wat een belachelijke statement gebruik je hier... gam kan prima met wintervachtje trainen. dan snap je het systeem van vacht en huid ook nog niet als je zoiets zegt.
een geschoren vacht dient alleen ter gemak voor de mens, minder lang uitstappen en we plempen er een deken op, die in verhouding slechter het zweet afvoert dan de eigen vacht.

dat een stal niet in die voorziening kan voldoen om de paarden elk seizoen buiten te laten staan snap ik, maar iedereen snapt ook dat een paard buiten beter af is. de enkeling daargelaten natuurlijk.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:36

Midgie, het is de toon die de muziek maakt. Als jij zegt dat mensen die hier fel reageren nog nooit een boekje hebben gelezen over de werking van de hoef dan voel ik me aangesproken ja!

Je kunt hier prima een goede discussie voeren, maar als je mensen tot nadenken en discussie wilt aanzetten dan moet je niet tekeer gaan als een olifant in een porseleinkast.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:44

Ik heb tegen niemand gezegd dat die zijn boekje niet heeft gelezen,
Maar jij voelt je aangesproken, dat zegt al genoeg dan toch??
Ik zeg mijn mening en schrijf ik er steeds bij voor de duidelijkheid , dat ik niemand persoonlijk bedoel maar in het algemeen spreek.

Maar als sommige zich aangesproken voelen ja dat is niet mijn probleem.
Ik zeg wat ik denk en nogmaals lees even wat ik echt schrijf en denk er overna voor je je zelf gaat verdedigen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:47

nog ff op het hko stukje, die ontlasting blijkt vaak maar tijdelijk te zijn en komt vanwege de onnatuurlijke stand net zo hard weer terug, zégt de andere kant.

Vasthi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:53

Pellie, het is ook een tijdelijke ontlasting. Dit beslag is tijdelijk, daarna kan er weer gewoon bekapt worden, of kunnen er weer gewone ijzers onder.

Midgie, je hebt geen namen genoemd, maar je hebt het over mensen die in dit topic fel reageren. Ik reageer fel dus dan bedoel je mij toch?