[TI] gezocht: informatie over de hengst zidane NST

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Re: gezocht: informatie over de hengst zidane NST

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:00

HannekeS schreef:
Ik wil toch nog ff reageren op de reactie van de Irish Tinkerstable. Onder eigen naam wel te verstaan.

Het klopt dat het eerste jaar (dus 2000) de dekhengsten door de eigen dierenarts zijn gekeurd. Dit omdat de tijd té kort was voor het organiseren van een 'echte' hengstenkeuring, springen in Utrecht en het dekseizoen. Vandaar veterinaire keuring door eigen dierenarts.
Ook was er in 2000 nog geen norm vastgesteld waar het sperma aan moest voldoen van tinkerdekhengsten. Dat kon ook niet omdat er nog helemaal niets bekend was hoe het sperma van Tinkers was. N.a.v. de uitslagen van het spermaonderzoek van de hengsten van 2000 is er in overleg met de Faculteit in Utrecht (prof. Colenbrander en drs. Parlevliet) een spermanorm vastgelegd die op 1 januari 2001 van kracht is geworden.

.

Hier wil ik evenop in haken
En op een stuk van Henk Jansen.
waarom was het zo met Offspring dat hij voor de herkeuring moest in september 2000? in maart was het op paar procenten zijn zaad te min.
In september was hij helemaal goed gekeurd qua zaad.
Maar als hij in september niet goed was.. dan was hij er ook uitgegooid. dus er was denk ik wel een norm toch??

Wij hebben NOOIT een advies gekregen om hem uit de dekdienst te halen.!! ik weet helaas zijn waardes van TOEN niet meer. alleen de waardes waar mee hij in september goed is gekeurd
Met Offspring en Lee en stanley waren er nog 1 of 2 hengsten die niet helemaal goed waren toen.
Ik weet dat offspring zn zaad in de jaren er alleen maar beter op geworden is.

de hengsten werden klinisch gekeurd door eigen veearts. met die bewijs ging je naar utrecht toe.

Ik heb me eigen hengst wel op de rontgen foto laten zetten uit eigen belang.

het verhaal van ZIdane.. gaat al heel lang door tinkerend nederland.
Ik heb het ook uit betrouwbare bron. en als ik NU dit lees. zo wat uit het vuur van horen zeggen

Gali

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:52

Hi chubby..

no you are right.. i dont have x-ray eyes... and yes, as soon i have the money i will x-ray my Zidane..
And thank you for writing in english...

Kind regards
Lola
Tinkergaarden

irishtinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:52

Pubelia:
Citaat:
In 2002 heeft er nog een fokker mee gefokt in nederland. (drente)
De NST heeft nog bij die fokker verder navraag proberen te doen, maar de fokker liet verder niks meer los.

Omdat in dit bericht/ topic van Pubelia direct twee dingen staan die niet waar zijn, heb ik daar spontaan op gereageerd. Punt één hebben wij met Zidane niet gefokt, en punt twee over de navraag bij ons van de NsT.
Inmiddels ben ik oa per mail en in het bericht Van Hanneke S. erop geattendeerd dat O'Malley ten tijde van de keuring nog niet in ons bezit was. Zij hebben gelijk. Daarin heb ik mij vergist.
Daarom ben ik nog eens even in ons archief gedoken. Wij hebben in 2000 drie hengsten laten keuren en pas later hebben wij nog een vierde hengst laten keuren en dat was Bradley.

Verder wil ik alleen nog even vertellen dat wij met de uitslag van onze dierenarts over Zidane gebeld hebben met Jan Linker. Toen hij voorstelde hem in Utrecht te laten keuren, stelden wij voor dat dat goed was en dat als hij in Utrecht zou worden goed bevonden dat wij de kosten van deze keuring ( Utrecht) zouden betalen, maar als hij zou worden afgekeurd op zijn knieën dat de stichting dan voor deze keuring zou betalen. Hier ging de stichting helaas niet mee akkoord.

Onze veearts is een echte paardenarts, hij is super goed in zijn vak. Wij vertrouwen 200 % op zijn oordeel. Wij hebben dit paard uitgebreid door hem laten onderzoeken en hij zit er zeker niet op te wachten iemand zo'n mededeling te doen over zijn of haar paard ! Dat doet hij alleen als hij er 100 % zeker van is. Hij is zich er natuurlijk van bewust dat zo een uitslag/ mededeling vreselijke gevolgen heeft voor zowel paard als eigenaar, met de nodige verdriet en financiele gevolgen !
Daarom heeft hij dit paard ontzettend goed en serieus gekeurd, zowel op verharde grond als in de bak. Dit was een strenge, maar eerlijke keuring. Onze hengst Bradley is ook op een stamboek keuring klinisch gekeurd en dat duurde hooguit 10 minuten.

Verder mag, wat ons betreft, een ieder zelf denken en dekken wat en waar hij wil. Wij willen het alleen niet op ons geweten hebben met een ongezonde hengst mensen bewust geld uit hun zak te troggelen met als resultaat misschien een ongezond veulen.

Chubby:
Citaat:
Overigens begrijp ik niet helemaal dat een hengstenhouder een hengst met zo'n probleem als hengst verkoopt aan een handelaar! Waarom niet castreren om te voorkomen dat hij toch zou worden ingezet?

ja dat had misschien wel beter geweest. Wij hebben dit ook overwogen, alleen misschien kun je je indenken hoeveel een "goedgekeurde" dekhengst (aankoop) kost. Dan de veearts kosten, met het resultaat dat dit paard bij ons niet voor de dekdienst kan dienen. Dan zouden de castratiekosten erbij komen ( castreren van een volwassen paard is ook niet risicoloos) , maar dan zou hij als ruin dus, NOG STEEDS niet slagen voor een klinische keuring. Dat betekent dat hij alsnog naar een handelaar zou moeten. ALS een handelaar een ruin al wil hebben met zo een achterhand.....misschien zou hij dan zelfs bij een slager terecht zijn gekomen.

Verder wil ik melden dat er in onze Tinkerjaren twee hengsten aan een handelaar zijn verkocht wegens gezondheids problemen. Eén met losse knieën en de ander wegens spat. (Door dezelfde dierenarts geconstateerd) De ene is Zidane de andere is een goedgekeurde dekhengst bij beide stamboeken.( Bij ons heette hij Blizzard.)
Dus van de klinische keuringen van stamboeken heb ik niet meer zo’n hoge pet op.
De huidige eigenaar beweerd dat deze hengst op röntgenfoto’s is goedgekeurd, maar wij durven het wel aan om alle kosten voor een röntgenologisch onderzoek in Utrecht voor dit paard te betalen om de waarheid boven water te krijgen !
Het is ons zeker niet te doen om die eigenaar onderuit te halen, maar om bijvoorbeeld het meisje die de dekking van haar merrie bij elkaar heeft moeten sparen met het lopen van een krantenwijk, en straks toch een kans loopt op een erfelijke afwijking bij haar veulen, te beschermen.
En om de leugens uit de wereld te helpen! Want eerlijkheid is momenteel ver te zoeken vinden wij, ik zag gister op MP een advertentie van de penningmeester van de stichting NsT. Waarin zij haar hengst ter dekking aanbied :

Citaat:
“Deze prachtige, lieve en gemoedelijke Tinkerhengst staat bij ons; Tinker Cottage O'Britain ter dekking.
Genaamd: Allart v/d Asheuvel, geboren 2001 en met een stokmaat van 1.56mtr
Allart is klinisch/rontgenologisch goedgekeurd en op sperma getest.
Hij wordt bij ons o.h.z. gereden, in enkel-/dubbelspan en Klavertje 3 aanspanning.
Als U een lieve robuuste Tinker wilt fokken dan is onze Allart voor Uw merrie een goede keuze.
Tevens staat bij ons ter dekking: Gulliver O'Britain, U weet wel die super onverschrokken zwart-bonte show-Tinkerhengst. Dit jaar worden er 10 nakomelingen verwacht van Gulliver. Voor beiden hengsten bedraagt het dekgeld € 275,00
Wij zijn sinds 2006 verhuisd naar net over de grens in Duitsland gelegen Geeste-Varloh en zijn in kort tijdsbestek te bereizen vanaf Drenthe en Twente.
Ook kunt U bij ons terecht voor bosritten (onder begeleiding) op onze Tinkers.
Wij hopen U te mogen begroeten op onze nieuwe super-stek.

Tinker Cottage O'Britain
Geeste-Varloh, Duitsland

NL Mobiel 06-53442339 of 0049-5907949930
E-mail: obritain@t-online.de

“Allart is klinisch/rontgenologisch goedgekeurd en op sperma getest”
staat er in de advertentie. Er staat niet in de advertentie dat hij in de voorronde van de hengstenkeuring van de stichting waarvan zij zelf penningmeester is, al is afgekeurd……..

Wij weten ons nog een mooie advertentie te herinneren, dat was jaren geleden, van vóór de tijd dat er sprake was van het meten van de paarden op de ICS keuring. Toen was er de hengst Cochise van Henk Lamein, alias Ariebren, die 1.68m groot was in de advertentie. Maar toen er sprake was van schofthoogtemeting op de aanstaande keuring werd hij opeens 1.63m in de advertentie, en voor de keuring werd hij hoogstwaarschijnlijk te heet gewassen, want op de keuring bleek hij maar 1.56m groot te zijn.( Nog gematst door Wim, de “officiële” meter….. 105 cm per meter…..)

Iedereen, die daar behoefte aan heeft, is welkom om hier onder het genot van een kop koffie, thee of fris, alle mails/brieven/correspomdentie/documetatie etc. te komen bekijken en zelf te oordelen.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 01:57

Een foutje in de hoogte meting weegt toch niet op tegen een dierenarts die hengsten op het blote oog allerlei kwalen toekent.
Terwijl een van die hengsten later toch een röntchen onderzoek heeft gehad.
En dat deze hengst afgelopen jaren als een jonge God shows en premie keuringen heeft laten zien waar nog nooit een probleem met het beenwerk gezien is.

En als de ITS nu echt een probleem paard heeft dan gooi je dat paard niet in de handel, maar dan breng je dat paard naar de slager.
Dan ben je pas eerlijk.
Tegenover het paard en tegen over de potentiële koper.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 07:44

ben het met ariebren eens.. over de laatste post.

Verder idd. ik heb ook mijn eigen mening over de vetrinair keuring van stamboek.. mede door eigen ervaring met Cayuse vorig jaar op de hengstenkeuring.
En de gang van zaken hoe wij bij werden gestaan
naja goed

ben het wel met ITS eens in dit geval

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:42

irishtinker: De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet....

Is het niet zo dat de Irish Tinker Stable zelf ook fokt met twee AFGEKEURDE hengsten vwb sperma en meerdere afgekeurde hengsten verkocht heeft, die nu via het ICS wel fokken. En met een, niet te vergeten, niet eens bij een stamboek gekeurde hengst fokt?

Het gaat er nu niet om, in hoeverre dit wel of niet kan/mag etc, maar als je de een ergens van 'beschuldigt', terwijl je zelf exact hetzelfde doet.. hoe geloofwaardig kom je dan over?

En je beschuldigt nu direct hengstenhouders, dat kan je toch niet maken... zeker niet als hengstenhouder zelf zijnde!

Er zullen vast en zeker ook genoeg roddels over jullie rondgaan, waar of niet waar. Maar zullen jullie het op prijs stellen als mede-hengstenhouders hiermee rondgaan?

Vwb Zidane is de discussie geloof ik wat weggespoeld, wat niet de bedoeling is op dit forum. Laten we niet met roddels, of zwartmakende feiten desnoods, gaan moddergooien.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:05

Ho Leon, ik wil even 2 dingen uit elkaar houden. Afkeuring door de sperma eisen vind ik iets heel anders dan afkeuring door medische oorzaak, en vooral iets zwaars als waar het hier om gaat.

Spermakwaliteit kan met de week veranderen, het maakt ook uit of de hengst geregeld springt of misschien zijn dag niet heeft.

Verder vind ik dat hier zich 3 volwassen mannen ( of is het ellen)zich in een discussie mengen die ik dagelijks op de basisschool zie. Hou alsjeblieft de eer aan jezelf en hou het een beetje netjes. Ik denk dat het verstandig is om af te wachten tot er verdere onderzoeken bij de hengst gedaan zijn en de speculaties verder achter wege te laten!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:07

irish_lady schreef:
Ho Leon, ik wil even 2 dingen uit elkaar houden. Afkeuring door de sperma eisen vind ik iets heel anders dan afkeuring door medische oorzaak, en vooral iets zwaars als waar het hier om gaat.

Dat is zo, maar ik doelde daarmee ook niet op de beschuldiging richting Zidane, maar richting Noelle met haar hengst Allart.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:13

snowdon schreef:
irish_lady schreef:

Dat is zo, maar ik doelde daarmee ook niet op de beschuldiging richting Zidane, maar richting Noelle met haar hengst Allart.

Nou ik vind dat je behoorlijk inhakt op Henk en Ellen. Vooral omdat je daarvoor zegt: de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Ik kan me vinden in wat ze zeggen, Noelle haar advertentie suggereert dat de sperma idd bij het nst is gecontroleerd, terwijl ze dat ws zelf heeft laten doen.

Ik vind dat je niet in 1 bericht zo op iemand in kunt hakken en een paar regels eronder kunt zeggen:

Quote:

Vwb Zidane is de discussie geloof ik wat weggespoeld, wat niet de bedoeling is op dit forum. Laten we niet met roddels, of zwartmakende feiten desnoods, gaan moddergooien.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:16

Ik vind dat wel meevallen en daarin verschillen we gewoon van mening, dat kan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:16

irishtinker schreef:
En om de leugens uit de wereld te helpen! Want eerlijkheid is momenteel ver te zoeken vinden wij, ik zag gister op MP een advertentie van de penningmeester van de stichting NsT. Waarin zij haar hengst ter dekking aanbied :

Citaat:
“Deze prachtige, lieve en gemoedelijke Tinkerhengst staat bij ons; Tinker Cottage O'Britain ter dekking.
Genaamd: Allart v/d Asheuvel, geboren 2001 en met een stokmaat van 1.56mtr
Allart is klinisch/rontgenologisch goedgekeurd en op sperma getest.
Hij wordt bij ons o.h.z. gereden, in enkel-/dubbelspan en Klavertje 3 aanspanning.
Als U een lieve robuuste Tinker wilt fokken dan is onze Allart voor Uw merrie een goede keuze.
Tevens staat bij ons ter dekking: Gulliver O'Britain, U weet wel die super onverschrokken zwart-bonte show-Tinkerhengst. Dit jaar worden er 10 nakomelingen verwacht van Gulliver. Voor beiden hengsten bedraagt het dekgeld € 275,00
Wij zijn sinds 2006 verhuisd naar net over de grens in Duitsland gelegen Geeste-Varloh en zijn in kort tijdsbestek te bereizen vanaf Drenthe en Twente.
Ook kunt U bij ons terecht voor bosritten (onder begeleiding) op onze Tinkers.
Wij hopen U te mogen begroeten op onze nieuwe super-stek.

Tinker Cottage O'Britain
Geeste-Varloh, Duitsland

NL Mobiel 06-53442339 of 0049-5907949930
E-mail: obritain@t-online.de

“Allart is klinisch/rontgenologisch goedgekeurd en op sperma getest”
staat er in de advertentie. Er staat niet in de advertentie dat hij in de voorronde van de hengstenkeuring van de stichting waarvan zij zelf penningmeester is, al is afgekeurd……..

Eigenlijk moet ik me hier niet mee bemoeien maar aangezien ik Noelle nogal goed ken en zij niet op bokt komen wil ik hier toch even op reageren:

Beste irishtinker:
Het zou fijn zijn als je je eerst eens zou verdiepen in het hoe en waarom Allart van de Asheuvel er niet bij het NSvT is doorgekomen. Deze hengst is nog geen jaar geleden bij aankoop geheel klinisch en rontgenologisch bij Paardenkliniek de Veluwe goed gekeurd. Naar de eisen zoals de NSvT die tegenwoordig hanteert voor de dekhengstenkeuring. In januari en bij de herkeuring in maart is hij klinisch goedgekeurd. Bij beide keuringen viel voor hem pas het doek na de 2e ronde. Reden bij de 1e keuring: in de 2e ronde liep hij wat stram als gevolg van een val/glijpartij in de 1e ronde (waar veel mensen van Bokt.nl getuige waren van geweest). Bij de 2e keuring mocht hij niet door omdat hij volgens het juryrapport in bouw en type tekort kwam.
Allart is dus niet afgekeurd vanwege klinische of rontgenologische reden maar om het feit dat de jury hem qua bouw en type niet goed genoeg vond voor het NSvT om heel eerlijk te zijn en mijn eigen mening: totaal onbegrijpelijk.. maar goed
Verder is Allart ook op sperma gecontroleerd. Weliswaar niet in Utrecht maar ook met zijn zwemmertjes is niks aan de hand en bij de laatste controle was de kwaliteit van zijn sperma net zo goed als een bekende en gewilde goed gekeurde Shire-dekhengst.

Of je moet adverteren met een niet goed gekeurde hengst? Waarom niet als je 100% zeker weet dat hij geen gebreken heeft?
Als mijn merrie qua type bij Allart had gepast had ik haar zonder twijfelen door hem laten dekken.
Er zijn zoveel mensen die met hun niet goed gekeurde hengst adverteren en zonder dat deze helemaal binnenstebuiten is gekeerd door erkende (paarden)artsen.

We wachten af en ik hoop dat ik na 1/2 april jullie heel wat heugelijker nieuws over Allart kan vertellen

@ Irishlady: Noelle adverteert onder eigen titel en in de advertentie wordt nergens vermeldt dat of zij of Allart bij de keuring van het NSvT is geweest. Dat er hier mensen zijn die weten dat zij toevallig de penningmeester is van het NSvT is tot daar aan toe maar er zijn zat mensen die alleen op marktplaats kijken en deze link dus niet leggen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:19

Dat bedoel ik ook Flettie: als jij niet beter weet zou je denken dat ze de keuring bij het NST bedoelt. Jij en ik weten dat, maar veel anderen niet, een begrijpelijke vergissing dus. Misschien had ik ervan moeten maken: suggereert voor buitenstaanders....

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:23

Waarom zouden ze meteen aan het NST denken, toen ik voor het eerst rond ging kijken had ik ook geen idee van stamboeken.
Zelfs nu denk ik nog wel eens als er een advertentie staat waar een tinker met papieren aangeboden wordt, van welk stamboek dan???
Niet iedereen kent ieder paard binnen de stamboeken hoor.
Dat wij nou toevallig hier wat meer mee bezig zijn hoeft dat nog niet voor iedere merriehouder te gelden.
Er zijn ook mensen die een leuk een veulen willen fokken en verder niks, niet iedereen wil een "beter" stamboek, maar misschien wel gewoon een leuk paard.

Verder vind ik het onverantwoord om met een paard dat aangetoond gebreken heeft verder te fokken.
Als ik er achter zou komen dat een hengstenhouder bewust informatie achterhoudt over een hengst waar ik een veulen van wil en het veulen blijkt een aangeboren/erfelijke afwijking te hebben die van vader afkomt kunnen ze toch rekenen op een flinke schadeclaim.
Laatst bijgewerkt door coydog op 23-03-06 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:26

irish_lady schreef:
Dat bedoel ik ook Flettie: als jij niet beter weet zou je denken dat ze de keuring bij het NST bedoelt. Jij en ik weten dat, maar veel anderen niet, een begrijpelijke vergissing dus. Misschien had ik ervan moeten maken: suggereert voor buitenstaanders....

Juist niet Niet iedereen in Tinkerend Nederland weet wanneer er dekhengstenkeuringen zijn. Danwel van het NSvT of het ICS. Zo'n iemand leest de advertentie en leest niks over een stamboek alleen dat de hengst door de eigenaar klinisch, rontgenolisch en op sperma is gekeurd.
Ik lees nergens een woord of opmerking over het NSvT. Zelfs bij Gulliver wordt er niks over het NSvT gezegd.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:27

volgens mij gaan we alleen ernstig off-topic nu

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:57

flettie schreef:
volgens mij gaan we alleen ernstig off-topic nu

Ben ik helemaal mee eens.

Maar die opmerkingen van de ITS laat ik niet zomaar over mij heen komen.

Dus een verzoek om dit Topic af te sluiten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:20

nou liever niet...

ik zie in de advertentie van Tinker Cottage O'Britain nérgens een stamboek of verenigingsnaam zien. Dus ik snap ook niet dat dit erbij wordt gehaald door Henk.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:04

Leon.. dit topic GAAT over zidane dus dan zit je hier wel goed met deze opmerking

Over allart.. tja ik vind WEL dat het er duidelijk bij had kunnen vermelden. deze hengst is bij de stamboekEN niet goedgekeurd voor de dekdienst. want leken weten dat niet

dat vind ik wel een kritisch punt
en Flettie.. hoe je het went of keert.. WIJ weten hoe en wat
maar heel tinkerend nederland duistland what ever..
weten dat allemaal niet .. wat de reden is.. zo weet ik het ook niet van andere hengsten..
als hij niet door de 1 of 2 ronden komt. is hij afgekeurd.. simpel
wat de reden ook is.. * dat iemand er emotioneel bij betroikken is snap ik jou reactie heel goed meis
*

En dan is het niet goed genoeg voor stamboek.. en dan vind IK dat je het er bij moet vermelden..

Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 24-03-06 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off-topic deel verwijderd

irishtinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:26

Omdat wij ons zegje hebben gedaan, waren wij eigenlijk niet meer van plan om te reageren.
Wij zijn van mening dat een ieder die SERIEUS geïnteresseerd is naar wat wel of niet waar is, zich zelf kan verdiepen in beenproblematiek bij paarden. (en sommige afwijkingen zijn in het echt niet moeilijk te herkennen)

Maar na aanleiding van een aantal postings wil ik toch nog een keer reageren.

Ariebren:
Citaat:
Een foutje in de hoogte meting weegt toch niet op tegen een dierenarts die hengsten op het blote oog allerlei kwalen toekent.

Foutje van 12 cm. ? een foutje die notabene in etappes wordt verbeterd/ aangepast ?
Verder heb ik in mijn vorige posting al uitgelegd over wat jij “op het blote oog“ noemt.

Ariebren:
Citaat:
Terwijl een van die hengsten later toch een röntchen onderzoek heeft gehad.
En dat deze hengst afgelopen jaren als een jonge God shows en premie keuringen heeft laten zien waar nog nooit een probleem met het beenwerk gezien is.

Ik neem aan dat je nu voor jezelf praat, met dat "niet gezien", want er zijn meerdere mensen die het wél kunnen ( willen) zien.

Ariebren:
Citaat:
En als de ITS nu echt een probleem paard heeft dan gooi je dat paard niet in de handel, maar dan breng je dat paard naar de slager.
Dan ben je pas eerlijk.
Tegenover het paard en tegen over de potentiële koper

O, dit vind ik een interessant onderwerp.
Had jij niet destijds een merrie, met een scheve mond, die niet voor niets, Krommie TT heet? Is zij zelfs niet met een tweede premie bij het ICS gekeurd? Terwijl later in Nwe. Pekela een jonge merrie met een overbeet uit de ICS ring wordt gestuurd, dit paard werd niet opgenomen vanwege haar afwijkend gebit, wat erfelijk is!
Jij hebt zelfs met deze merrie gefokt ! dus ga mij niet vertellen welk paard ik wel of niet naar de slager moet doen!

Flettie :
Citaat:
Allart is dus niet afgekeurd vanwege klinische of rontgenologische reden maar om het feit dat de jury hem qua bouw en type niet goed genoeg vond voor het NSvT om heel eerlijk te zijn en mijn eigen mening: totaal onbegrijpelijk.. maar goed

Ik heb ook nooit gezegd dat dit paard op welk gebied niet gezond zou zijn !
Ik vind het alleen raar en misleidend, dat je als bestuurlid van een stamboek, aan hengsten van andere mensen eisen stelt om te mogen dekken. En als je eigen hengst zelf niet aan deze ( door jezelf en / of medebestuursleden gestelde ) eisen voldoet, dat je er dan zelf wel mee gaat dekken.

Snowdon:
Citaat:
Is het niet zo dat de Irish Tinker Stable zelf ook fokt met twee AFGEKEURDE hengsten vwb sperma

Bijna goed, Rocky Mountain is inderdaad niet goed gekeurd door het NST. Thunder is wel op de keuring geweest, maar niet in Utrecht wegens het vervoersverbod door de mond en klauwzeer.
Citaat:
en meerdere afgekeurde hengsten verkocht heeft, die nu via het ICS wel fokken.

sorry, ik zou niet weten welke hengsten dat geweest moeten zijn !?
Citaat:
En met een, niet te vergeten, niet eens bij een stamboek gekeurde hengst fokt?

Dat klopt helemaal ! Na alles wat wij, in de afgelopen jaren met de twee stamboeken hebben meegemaakt, hebben wij daar geen hoge pet meer van op. Ik heb thuis een aantal dikke ordners met correspondentie die voor iedereen openbaar zijn.

Zoals sommigen weten heeft Henk Janssen een tijdje in het bestuur van de ICS gezeten. Eén van de dingen die hij graag binnen het ICS zag veranderen was dat de hengsten zouden worden geröntgend en dat er op sperma gekeurd zou gaan worden. Daarbij zou de lat voor de toelatingseis (sperma) niet perse zo hoog hoeven te liggen als bij het NST, omdat zelfs warmbloed-hengsten vaak niet aan die hoge eisen kunnen voldoen.
In een bestuursvergadering van Nov. 2004, waarin Henk Lamein als enige bestuurslid afwezig was, werd door de rest van het bestuur daartoe besloten. Later kregen de bestuursleden per e-mail dit bericht van het dagelijks bestuur:

Citaat:
Bert staat niet negatief tegenover het röntgenen. Inmiddels zijn door Henk Lamein een aantal goede tegenargumenten gevonden zodat we hoop ik op een goede manier inhoudelijk de voors en tegens tegenover elkaar zullen kunnen zetten en met een goed doorwrocht stuk naar de leden zullen kunnen gaan
(Dit zijn de tegenargumenten : )
Ad. 2, röntgenen:
Aanvullend commentaar van Henk Lamein: veel gebreken die bij het röntgenen ontdekt worden, zijn een gevolg van verkeerd rijden (in de krultrekken) of te jong te zwaar belasten
Ad. 3, sperma:
De Bond van Hengstenhouders is verdeeld over het resultaat van het uitsluiten van paarden op basis van te lage sperma waarden. Het aantal actieve hengsten is gehalveerd, het aantal herdekkingen (leeg gebleven) niet gedaald

Het is ons ter oren gekomen (van mensen die er direct mee te maken hebben) dat bij de Friezen door inteelt 20 – 25% van de veulens dood of mismaakt worden geboren. Daar mogen wij niet op aan sturen!

Jammer dat sommige mensen zo fel tegen spermacontrole en rontgenologische keuringen zijn, en vervolgens op het forum beweren dat een veearts “zomaar hengsten op het blote oog allerlei kwalen toekent” !

Verder vind ik het erg jammer dat ik dit topic ooit gelezen heb. En dat ik mij heb laten uitdagen om te reageren, dit omdat er oa. werd verteld dat wij én gedekt hebben met een hengst waar wij niet mee gedekt hebben. Maar vooral omdat wij zogenaamd geen informatie wilden verstrekken aan een stamboek, terwijl wij juist meerdere malen contact hebben gezocht met dit stamboek over deze situatie.
Normaal laat ik iedereen in zijn waarde en laat iedereen praten over ons zoveel hij/zij wil, alleen heel soms vraag ik mij dan af waarom WIJ altijd degene zouden moeten zijn die “roomser is als de paus….” Dan wordt er om de waarheid gevraagd, en dan vertel je die waarheid, terwijl sommigen daar dan toch weer niet van gediend zijn…
Dus bij deze laat ik het hier nu maar bij en wens iedereen heel veel plezier en gezondheid met zijn of haar paarden !!

Groeten van Ellen,
Irish Tinker Stable.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 23:47

Mensen zet dit aub voort via pm. Ik heb dit topic niet opgezet om wijzende vingers naar elkaar te krijgen. Het enige wat ik wil is dat hun, lola en dr familie, meer info krijgen over hun hengst. En niet iedereen aan te wijzen want jij. Dus zet dit aub voort via pm. En hou dit forum voor informatie over zidane.

dank je wel

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:18

@ shadow01..

als je nu post verwijdert he... wees dan zo vriendelijk en zet het er even onder.. want je heb ookpost verwijdert van iemand die je niet heb aangesproken dus die gene weet van niks! Ideetje om voortaan bij na te denken ..

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:49

Cayusejuhh, je hebt helemaal gelijk.

Ik heb inderdaad het topic even een beetje opgeschoond, en ben dat vergeten te melden hier. Sorry daarvoor.

Wat mij betreft kan het nu weer ontopic verder.

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:51

Nou mensen, nu weet Pubelia nog steeds niet waar deze hengst is gebleven tussen 2002 en 2004. Daar ging dit topic over. Elkaar dingen verwijten daar schiet je niets mee op. Waar is deze hengst geweest in deze 2 jaar, dat moet toch iemand weten. En wel of geen kapotte knieen daar gaat nu even niet over. Wie heeft deze hengst in 2002 tm 2004 gezien of in zijn bezit gahad dat was de vraag.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:11

Die is in 2002 de handel in gegaan en in 2005 opgedoken hier.....
Dat is zoeken naar een speld in de bekende hooiberg.
Tinkers krijgen meestal een andere naam..niemand let (blijkbaar) op de ozooo verplichte chip.
Dus je moet maar net toeval hebben dat er tussen hier en Denemarken iemand op Bokt kijkt en hem herkent aan zijn vlekkenpatroon.

Ik persoonlijk wil het nu echt weleens weten van die knieen

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:51

CarS hebje dat stuk niet gelezen ?? page terug