[TI] Welke hengsten dekken op K.I. dit jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:26

Ariebren:

Citaat:
HENGSTEN

Voor het winnen van spema mogen slechts hengsten worden gebruikt waarvan de dierenarts van het winstation- of centrum heeft geconstateerd dat zij aan de volgende voorwaarden voldoen:

*knip*

2. Zij zijn afkomstig van het grondgebied, of in geval van regionalisering, een deel van het grondgebied van een Lidstaat of een derde land, en van een bedrijf onder veterinair toezicht, waarbij het grondgebied, het deel van het grondgebied en het bedrijf aan de eisen van de Richtlijn 90/426/ EEG van de raad moeten voldoen;

*knip*

5. In de laatste 30 dagen vóór de eerste spermawinning en gedurende de winningsperiode worden zij niet voor natuurlijke dekking gebruikt;

*knip*

Geldt dus niet alleen voor de hengsten van het winstation

Direct inbrengen mag wel, het is niet verplicht om sperma eerst te behandelen

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:29

wordt dat direct in brengen gezien als zijnde KI of natuurlijk dekken.?

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:44

in principe natuurlijk, want er komen geen verdunners aan te pas.
handeltje word gevangen en in gebracht.
gebeurt wel vaker bij merrie's die geen verdunner kunnen verdragen.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:51

Dus een hengst mag wel natuurlijk dekken en daarna ff op de bok.

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:59

zeg Arie je weet wel hoe het zit, want je bent zelf hengstenhouder.
hou je niet zo van de domme.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:12

Ja maar!!! Er worden .........

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:16

Gebeurt bij meerdere stamboek, en nee dat sperma wordt niet bewerkt of verzonden.Gewoon opvangen en in spuiten.Wat ja maar...

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:27

Dus Teuntje 111 heeft geen probleem.
Bij mij in de buurt staan twee bokken klaar.

GCofOz

Re: Welke hengsten dekken op K.I. dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:32

Heb net 3 kwartier met de telefoon aan m'n oren gezeten in de hoop de juiste persoon bij het Min. LNV aan de telefoon te krijgen..... pffffff.
Niemand weet wie zich met deze materie bezighoudt.
Maar ze gaan het uitzoeken en bellen mij dan terug.

Dus ik hoop vandaag duidelijkheid te kunnen geven. Nog ff geduld

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:48

Chubby schreef:
Citaat:
Bloc is inderdaad ontzettend gaaf, maar komt wel uit België vandaan..

Is dat dan een nadeel als je toch middels KI dekt?!

Wel als je geen transport-sperma wil, ik wil het liefst veel en onverdunde sperma

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:55

HannekeS schreef:
Heb net 3 kwartier met de telefoon aan m'n oren gezeten in de hoop de juiste persoon bij het Min. LNV aan de telefoon te krijgen..... pffffff.
Niemand weet wie zich met deze materie bezighoudt.
Maar ze gaan het uitzoeken en bellen mij dan terug.

Dus ik hoop vandaag duidelijkheid te kunnen geven. Nog ff geduld

Alvast super bedankt voor het uitzoeken! ben zelf ook aardig aan het speuren geweest, maar ik kom ook steeds onduidelijkheden en tegensprekingen tegen..

Hetgene wat ik het liefst wil, is dat mjin merrie en de hengst samen naar de kliniek gaan, de hengst op de bok gaat en het sperma direct onverdund en supervers ingespoten wordt..

De ene dierenarts zegt dat het geen probleem is en ook gewoon mag volgens de regelgeving, de ander zegt dat het KI is en dus tegen de regels is... Hoop dat jij mij duidelijkheid kan geven

Als dit gewoon volgens de regels zou mogen, heb ik inderdaad heel wat meer leuke hengsten die aan mijn eisen voldoen Liefst vos of bruinbont, zwaar, cob en veeeel behang

Mijn merrie is inderdaad ook dichtgezet wegens een vaginale verlamming en was klinisch ook noodzakelijk!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:22

Coco_Dipsy schreef:
in principe natuurlijk, want er komen geen verdunners aan te pas.
handeltje word gevangen en in gebracht.
gebeurt wel vaker bij merrie's die geen verdunner kunnen verdragen.

Ariebren schreef:
Dus een hengst mag wel natuurlijk dekken en daarna ff op de bok.

Dit wordt niet gezien als een natuurlijke dekking maar dit is ook gewoon KI. KI= kunstmatige inseminatie, en het wordt nog steeds kunstmatig ingebracht, een natuurlijke dekking is dus alleen als de hengst de merrie ook echt dekt.
Met of zonder verdunner maakt niets uit.

Een hengst mag dus ook niet natuurlijk dekken en daarna even tussendoor op de bok. Dat mag het winningscentrum of dekstation ook niet eens doen, aangezien ze een natuurlijk dekkende hengst niet toe mogen laten.
[/quote]

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:16

Supertje schreef:

Dit wordt niet gezien als een natuurlijke dekking maar dit is ook gewoon KI. KI= kunstmatige inseminatie, en het wordt nog steeds kunstmatig ingebracht, een natuurlijke dekking is dus alleen als de hengst de merrie ook echt dekt.
Met of zonder verdunner maakt niets uit.

Een hengst mag dus ook niet natuurlijk dekken en daarna even tussendoor op de bok. Dat mag het winningscentrum of dekstation ook niet eens doen, aangezien ze een natuurlijk dekkende hengst niet toe mogen laten.

Volgens mij klopt het wat je schrijft Suppertje. KI is en blijft KI, met verdunners of zonder verdunners, vers sperma of bevroren sperma.

En of je nu hengstenhouder met een of een paar hengsten bent die natuurlijk dekken en slechts af en toe KI dekt, of een hengstenhouder met hengsten die uitsluitend KI dekken, maakt volgens mij niet uit. KI is KI en daar zijn regels aan verbonden. En die zijn heel duidelijk.

Maar goed, helaas is de directie waar ik zijn moet vandaag vanaf 3 uur niet meer bereikbaar (!!!??????) dus bel ik morgen weer. Weet nu in ieder geval waar ik zijn moet.

Wordt vervolgd dus.....

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:31

heel interessant onderwerp.
Hanneke: is het niet ook zo dat wanneer er een medische indicatie is (wat hier het geval is) dat elke hengst dan voor die merrie op een bok mag springen en dan het sperma onbewerkt maar WEL METEEN in mag laten brengen ?
begrijp je wat ik bedoel te zeggen?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:32

DUSSSSSSSSSSSS ik denk dat je dus echt op zoek moet naar hengstn op KI.. en dus geen natuurlijke dekking doen

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:33

silas schreef:
heel interessant onderwerp.
Hanneke: is het niet ook zo dat wanneer er een medische indicatie is (wat hier het geval is) dat elke hengst dan voor die merrie op een bok mag springen en dan het sperma onbewerkt maar WEL METEEN in mag laten brengen ?
begrijp je wat ik bedoel te zeggen?

ik denk het niet. want de merrie heeft een "handicap" en daar moet je dan je keuze op aanpassen vind ik.

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:51

oh oke, het is de moeite waard om te vragen toch

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:00

Een vaginale verlamming, Teuntje111, ik neem aan dat ze wel normaal een veulen ter wereld kan brengen? Is die verlamming ontstaan door een bevalling?

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:53

Ik heb net uitgebreid iemand van het Ministerie van LNV gesproken. Zijn antwoord is heel duidelijk.

Elke hengst die KI dekt (ook een hengst van een particulier) moet voldoen aan de eisen gesteld in Regeling Paarden KI die is ingegaan op 1 juli 2005. Deze Regeling is dus niet alleen voor KI stations e.d. Maar geldt echt voor alle hengsten waarmee KI gedekt wordt.

Dit houdt o.a. in dat het sperma van de hengst gecontroleerd MOET zijn op diverse ziektes En dat de hengst NIET mag wisselen tussen natuurlijk dekken en KI

Ik heb met degene die ik net heb gesproken afgesproken hem een email te sturen met mijn vraag en hij zal mij daar per email op antwoorden. Ik heb zijn toestemming het op Bokt te plaatsen.

Ik hoop zo in ieder geval duidelijkheid te hebben gegeven.
Overigens gelden voor het verzenden van sperma naar het buitenland nog meer regels en onderzoeken.

Hieronder volgt een deel van de tekst van Bijlage D, Hoofdstuk 1 horende bij de Regeling Paarden KI

A. HENGSTEN

Voor het winnen van sperma mogen slechts hengsten worden gebruikt waarvan de dierenarts van het winstation of -centrum heeft geconstateerd dat zij aan de volgende voorwaarden voldoen :

1. bij de toelating en op de dag van de spermawinning vertonen zij geen tekenen van besmettelijke ziekten ;

2. zij zijn afkomstig van het grondgebied of, in geval van regionalisering, een deel van het grondgebied van een Lidstaat of een derde land, en van een bedrijf onder veterinair toezicht, waarbij het grondgebied, het deel van het grondgebied en het bedrijf aan de eisen van Richtlijn 90/426/EEG van de Raad moeten voldoen ;

3. de laatste 30 dagen vóór de spermawinning hebben zij verbleven in bedrijven waar zich in die periode geen enkele paardachtige klinische symptomen van equiene virusarteritis hebben vertoond ;

4. de laatste 60 dagen vóór de spermawinning hebben zij verbleven in bedrijven waar zich in die periode geen enkele paardachtige klinische symptomen van besmettelijke baarmoederontsteking bij paarden (CEM) hebben vertoond ;

5. in de laatste 30 dagen vóór de eerste spermawinning en gedurende de winningsperiode worden zij niet voor natuurlijke dekking gebruikt ;

6. bij de dieren worden de volgende tests verricht welke worden uitgevoerd en gecertificeerd in een door de bevoegde autoriteit erkend laboratorium volgens het programma in punt 7 :
i) een agargel-immunodiffusietest (Coggins-test) voor het opsporen van infectieuze anemie bij paardachtigen, met negatief resultaat ;
ii) een serumneutralisatietest voor het opsporen van equiene vitusarteritis, die ofwel een negatief resultaat oplevert bij een serumverdunning van 1 op 4, ofwel een positief resultaat oplevert en dan wordt gevolgd door een virusisolatietest voor het opsporen van equiene virusarteritis, met gebruikmaking van een deel van het volledige sperma van de donorhengst, die een negatief resultaat oplevert ;
iii) twee met een tussenpoos van zeven dagen uitgevoerde tests voor het opsporen van besmettelijke baarmoederontsteking bij paarden door isolatie van Taylorella equigenitalis uit de pre-ejaculatoire vloeistof of een spermamonster en uit genitale swabs die ten minste worden genomen van de fossa urethralis, inclusief de sinus urethralis, en de penis, inclusief de fossa glandis, waarbij in beide gevallen een negatief resultaat moet worden verkregen ;

7. zij hebben een van de volgende testprogramma's ondergaan
i) wanneer het sperma wordt gewonnen voor de handel in vers of gekoeld sperma - worden, indien de donorhengst continu in het winstation of -centrum aanwezig is gedurende ten minste de laatste 30 dagen vóór de eerste spermawinning en gedurende de inningsperiode en indien geen van de paardachtigen in het winstation of -centrum rechtstreeks in contact komt met paardachtigen met een lagere gezondheidsstatus dan de donorhengst, de in punt 6 onder i), ii) en iii) genoemde tests ten minste 14 dagen na het begin van
bovengenoemde periode van verblijf en ten minste eenmaal per jaar aan het begin van het fokseizoen uitgevoerd ;
- worden, indien de donorhengst niet continu in het winstation of -centrum aanwezig is en/of indien andere paardachtigen in het winstation of -centrum rechtstreeks in contact komen met
paardachtigen met een lagere gezondheidsstatus, de in punt 6 onder i), ii) en iii) genoemde tests in de laatste 14 dagen vóór de eerste spermawinning en ten minste eenmaal per jaar aan het begin van het fokseizoen uitgevoerd. Verder wordt gedurende de winningsperiode de in punt 6 onder i) genoemde test ten minste om de 120 dagen herhaald. De in punt 6 onder ii) genoemde test wordt in de laatste 30 dagen vóór iedere spermawinning uitgevoerd tenzij, wanneer het gaat om een voor equiene virus-arteritis seropositieve hengst, uit een jaarlijks te verrichten virusisolatietest is gebleken dat het dier geen virus afscheidt.
ii) wanneer het sperma wordt gewonnen voor de handel in bevroren sperma worden, ongeacht of de hengst continu in het winstation of -centrum aanwezig is, de in punt 7 onder i), eerste en tweede streepje, genoemde testprogramma's of de in punt 6 onder i), ii) en iii) genoemde tests ten vroegste 14 dagen na de spermawinning, maar in eik geval binnen de verplichte opslagperiode van 30 dagen verricht.'
c. Indien een van de onder A en B bedoelde tests positief uitvalt, moet het betrokken dier worden afgezonderd en mag het sinds de laatste negatieve test gewonnen sperma niet in de handel worden gebracht. Dit geldt ook voor sinds de datum waarop de positieve test werd
uitgevoerd gewonnen sperma van de andere voor deze ziekte vatbare dieren die in het bedrijf of het winstation of -centrum verblijven. Het sperma mag pas weer in het handelsverkeer worden gebracht wanneer de gezondheidsstatus van het centrum of station is hersteld.'

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:49

MAAR is het ook KI als het niet verdund wordt en direct de merrie wordt in gespoten?

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:15

Cayusejuhh schreef:
MAAR is het ook KI als het niet verdund wordt en direct de merrie wordt in gespoten?

KI = KI

Verdund, onverdund, diepvries, gekoeld. Maakt niet uit. Het gaat erom dat er geen ziektes overgebracht kunnen worden. Daarom moet het sperma getest worden op diverse ziektes en mag de henst tenminste 30 dagen voor het KI springen absoluut niet natuurlijk dekken.

nationaal: CEM

Internationaal: o.a. CEM, Coggins, EVA, en nog wat.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:24

ok dan is het duidelijk.

geld dit alleen voor NSVT
of voor alle stamboeken?? bedoel ik ICS oid

GCofOz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:33

Cayusejuhh schreef:
ok dan is het duidelijk.

geld dit alleen voor NSVT
of voor alle stamboeken?? bedoel ik ICS oid

Dit geldt voor ALLE stamboeken. Het is de officiele Regeling Paarden KI van het Ministerie van LNV waar alle stamboeken, hengstenhouders (particulier of bedrijfsmatig) zich aan moeten houden.

Deze regeling is ingegaan op 1 juli 2005.
De oude Regeling was van 24 juli 2001 en had als naam Regeling Paardensperma.

alles is te lezen op de site van het Produktschap.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:34

ok dan weet ik genoeg. TS staat bij mij op stal.. lang verhaal kort te maken.. dan weet IK en zij wat we moeten doen..

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:38

Dublin staat ook op KI...