[TI] ik heb het zó gehad met die knol..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 09:46

snowdon schreef:
Ik wilde eerst niet reageren, maar ik doe het toch....

Ik ben toendertijd bij Shakyra en Kyra ook meerdere keren wezen kijken en helpen (voornl Shak dan). Ik heb Elke geholpen met het inrijden van Shakyra, we zijn ook veel wezen doen met Shak.. gewoon wandelen etc. Maar Shakyra had ze vanaf bijna-jaarling.

Darlah is als ingereden volwassen merrie gekocht en hierheen gekomen. Eerst op rust gezet en nu moet ze weer aan het werk. Darlah is niet alleen heel anders als Shakyra. Maar Elke is ook heel anders bij Darlah. Nu blijkt Darlah dus ook nog heel anders te zijn dan als verwacht bij aankoop en dat kan best even goed wennen zijn.

Ik heb een klein poosje terug Darlah gelongeerd voor Elke en toen ook uit handen gegeven aan Elke, toen het goed ging. Naar wat ik verwachte, gebeurde ook.... Het ging compleet mis, toen Elke het overnam. Tips komen wel aan, maar worden met veel twijfel uitgevoerd...

In de wei is vwb Darlah naar mijn inziens geen goed idee. Ze is ten eerste erg snel afgeleid en ten tweede heel erg eigenwijs en sterk. Ik kon haar wel aan het werk krijgen, maar toen het bij Elke misging en ik haar snel over wilde pakken, heb ik ook gevoeld hoe sterk Darlah kan zijn en litteken (snijdende longe) staat nog in mijn vinger. Verder kijkt ze domweg niet uit voor het prikkeldraad kreeg ik steeds het idee, dat risico is te hoog.

Ik wilde Elke ook deze keer met alle plezier helpen en heb dus ook aangeboden de bak op onze stal (1 straat verder dan haar wei) te huren. Dit werd echter afgeslagen, wegens de kosten. En omdat de ouders het onnodig vinden

Elke: Je bent al die jaren een hele lieve meid geweest, we zaten over het algemeen op 1 lijn. Enkel wat ideeen van je ouders die ik vaak niet snap dan. Ik wil je absoluut niet beledigen, afkraken of afvallen. Maar je bent verd*mme 18, je hebt meer verstand van de paarden dan je denkt en je kent ze beter dan dat je ouders ze kennen. Sta eens wat sterker in je schoenen richting je eigen paarden, maar ook richting andere mensen. Iedereen heeft zo op zn tijd hulp nodig, dat is geen schande!

Verder is alles al gezegd, de meesten hebben wel een goed beeld van hoe onzeker Elke is.

Ik wilde eigelijk niet eens meer reageren. Maar, net zoals jij het niet kon laten, doe ik het ook.
Welliswaar zonder anderen te kwetsen, maar toch moet het me van het hart.
Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat ik in eerste instantie een topic plaats om mijn ietwat gefrustreerde gal te spuwen over een puberend jong paard wat nog niet is wat het moet zijn kwa band tussen mij en haar. Door de achter mijn ogen prikkende tranen heen heb ik op de verzendknop geklikt. Hopend op reacties van mensen met een soortgelijk geval, die me een hart onder de riem zouden steken. Gelukkig heb ik deze reacties ook mogen ontvangen.
Ik heb je op msn gesproken en toen weigerde je uit te leggen wat ik volgens jou fout deed. Ik heb er zelfs netjes om gevraagd maar dat werd afgekapt. Helaas moet ik hier een aantal uren later zien dat je wereldwijd verteld wat het probleem zou zijn. Het is een klap om deze reactie te lezen..

Daarnaast zeg je dat ik de bak te duur vond, en naar mijn mening is dit ook niet zo heel vreemd. €12,50 is een enorme prijs voor een uurtje gebruik maken van de bak. Zelf laat je ook dingen voor het geld, maar wanneer ik dat doe is het blijkbaar een schande.
Ik heb altijd met veel plezier op bokt gezeten, inmiddels alweer meer dan 4 jaar. We hebben heel wat buitenritten gemaakt, en een hoop plezier gehad.Aan mijn manier van omgang met zowel mensen als dieren is heel veel vooraf gegaan.. Dingen die niet iedereen weet, en ook niet iedereen hoeft te weten. Ik had gehoopt dat ik hier in m’n waarde gelaten werd..

wat mij betreft mag hier een slotje op

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:54

Ik wens je heel veel sterkte, en ja E12,50 is duur, ik huur een bak voor E2,- ongeacht hoe lang ik bezig ben.

Lucy_1

Re: ik heb het zó gehad met die knol..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:58

Elke en Leon.... jullie hadden dit beter idd op msn kunnen uitpraten.
Aan de andere kant Elke heb je naar mij (en ik denk anderen) een beeld geschapen je merrie die dus niet helemaal terecht is.
Als het ook aan jouw lig en niet alleen aan de merrie moet je gewoon hulp zoeken.... Dat is het enige wat ik wil zeggen...

Sterkte.... en ik kies geen partij.... voor niemand!!

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:04

Zullen we een tijdje ruilen, mijn paard lekker revalideren bij jou op het land en jouwe op een manege, met alle faciliteiten... Tis hier onmogelijk een stukje land te vinden voor Joey en nu staat hij dus op de manege met onwijs veel faciliteiten maar waarvan ik dus niets kan gebruiken.........

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:11

Volgens sommigen ligt het altijd aan de mens, en nooit aan het paard, maar verstaat de mens de taal van het paard vaak nog niet helemaal. Zowel paard als mens moeten grenzen aangeven, en daarin een compromis vinden *ik zie mezelf nog een paar jaar achter elkaar 2 weken lang op Kootje die achteruit liep, richting sloot, voorjaarskuren noemden we dat, na 2 weken was hij weer zijn coole lekkere zelf*.
Ik was eerlijk gezegd wel bang dat Elke zich gekwetst zou voelen, vind ik ook logisch, maar ook Leon die haar de spiegel voorhoudt is best goed, had alleen achteraf misschien privé beter geweest.
Ieder heeft zijn/haar eigen manier van omgaan met paarden, en een ieder groeit daarin in zijn/haar eigen tempo.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:23

die paarden ook, ze maken zoveel los in ons maar zonder kunnen we ook weer niet......

Kom op Elke, niet bij de pakken neer gaan zitten maar pak je kwetsing op en pluis hem uit om tot een oplossing te komen!

Paarden zijn voor je plezier en als jullie het beide naar de zin kunnen hebben is dat wel zo fijn. Soms moet je daarvoor wat pasjes opzij doen om bij elkaar te passen, so what, ik zou het er zeker voor over hebben. Wees juist blij dat ze zich nu zo lekker zichzelf kan voelen, aan jou de taak om daar mee om te kunnen gaan, zij kan niet praten maar jij kan je wel verplaatsen in het paard. Lukt het niet alleen, pak dan alle hulp aan die in je bereik ligt, hulp kan je ook krijgen op een open plekje in het bos bijvoorbeeld.

Kop op, Darlah verdient het! en je plezier met haar zal alleen maar groeien.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:28

Ik heb nooit gezegt dat het alleen maar allemaal aan darlah zou liggen. Misschien dat dat verkeerd over gekomen is, maar het probleem wat we hebben is absoluut niet allemaal darlah's fout. Darlah is totaal anders dan Shakyra en dit is voor mij erg wennen. Ik moet op een hele andere (lees; consequentere) manier met haar omgaan dan bij Shak. En met Shak is dat ook allemaal niet vanzelf gegaan, en dat is ook niet altijd koek en ei (wij maken ook nog welleens ruzie hoor ), maar met shak heeft dat ook zeker 2 jaar geduurd. Ik hoop op den duur met Darlah ook beter overweg te kunnen. Misschien wijst het zich allemaal vanzelf, zo niet dan zoek ik hulp. Dit topic was een topic wat ik boos en gefrustreerd geplaatst heb, zonder erbij na te denken dat een band krijgen heel veel geduld, maar zeker zoveel tijd gaat kosten.
Voortaan eerst tot 20 tellen, Elke

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:44

Mazzel-meid schreef:
Ik heb nooit gezegt dat het alleen maar allemaal aan darlah zou liggen. Misschien dat dat verkeerd over gekomen is, maar het probleem wat we hebben is absoluut niet allemaal darlah's fout. Darlah is totaal anders dan Shakyra en dit is voor mij erg wennen. Ik moet op een hele andere (lees; consequentere) manier met haar omgaan dan bij Shak. En met Shak is dat ook allemaal niet vanzelf gegaan, en dat is ook niet altijd koek en ei (wij maken ook nog welleens ruzie hoor ), maar met shak heeft dat ook zeker 2 jaar geduurd. Ik hoop op den duur met Darlah ook beter overweg te kunnen. Misschien wijst het zich allemaal vanzelf, zo niet dan zoek ik hulp. Dit topic was een topic wat ik boos en gefrustreerd geplaatst heb, zonder erbij na te denken dat een band krijgen heel veel geduld, maar zeker zoveel tijd gaat kosten.
Voortaan eerst tot 20 tellen, Elke

Moet nooit iets impulsiefs neer zetten en dan zeker niet erbij zetten dat je je "knol" e.d. maar te koop zet omdat je het dus niet kunt....
Daar kweek je niet zo gauw begrip voor, maar onbegrip bij enthousiaste tinkereigenaren die allemaal hun problemen met hun viervoeters hebben of hebben gehad. Niet opgeven hoor.... het is zo'n mooie merrie bij jouw geworden....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:51

wat betreft 'knol' dat zeg ik wel vaker hoor ook als ik niet zwaar gefrustreerd ben, sorry als dat op anderen verkeerd over komt.
En uhm, op dat moment had ik het zo gehad dat ik er serieus over dacht om de hele veestapel maar op Marktplaats te zetten en te gaan dammen
Ik ben gisteren met Darlah aan de wandel geweest, en daarbij had ik mezelf als doel gesteld in elk geval het erf van m'n oom af te komen. En dat ging enorm goed. Ik ben helemaal alleen met haar naar ons thuis gewandeld (kwartiertje) + waarbij ik onze straat overgestoken ben, die redelijk druk is. Ook de lijnbus is ons gepasseerd zonder dat ze op of om keek, en vele auto's + paardentrailers. Ze bleef netjes bij me. Alleen zag ze soms zichzelf ergens in een raam en ja, zo'n knapperd kun je niet voorbij laten gaan
Bij mij thuis heeft ze nog uitgebreid die vreemde knapperd in het raam gekust en een afscheidscadeautje op het erf laten liggen.
Maar ik heb het toch maar gedaan, en het ging enorm goed. Wat dat betreft is het best een leuke knol

edit; ik hoop dat jullie begrijpen dat je in je frustraties soms dingen kunt zeggen waarvan je later weet dat je dat helemaal niet bedoelt. Zo is ook dit topic geplaatst. En ik heb echt m'n lesje wel geleerd. Nooit vol van frustraties een topic plaaten

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:55

De laatste reacties spreken voor zich

kop op ...

€12,50 is echt mega hier overal in de omgeving €5 per uur en €2,50 voor half uur (wat vaak in het begin meer dan voldoende is)

Bij ons op stal dus ook en daar kun je dan vrij kiezen uit de binnenbak, de dressuurbuitenbak of de grote buitenbak (40x 80 of zo?!) met zeer goede bodems.
Maar pension is hier ook al goedkoper, dus misschien is het gewoon in west brabant allemaal duurder:?

Succes met het zoeken naar oplossingen/ hulp e.d.

[edit] kijk dat klinkt beter ... alles gaat met "ups and downs"maar probeer de "ups" zo veel mogelijk te waarderen en te onthouden om je door de "downs" heen te slepen

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:57

Is goed hoor.... ben blij dat je weer blij bent met je veestapel.... En knol zeg ik ook hoor tegen mijn paarden. Dat vat ik echt niet negatief op.....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:58

Mazzel-meid volgens mij is alles al gezecht ik zie hier een boel goede tips tussen staan dus probeer dat uit,

Maar met wat voor doel is darlah gekocht als ik vragen mag, als fok merrie of wou je er echt fanatiek mee rijden.

Is het het eerste ja dan toch proberen een kleine oplossing te zoeken wat niet te veel kost en haar dan verder ook echt als fok merrie gebruiken en tevreden zijn.

Is het voor het 2de dan denk ik ja 12,50 is wel duur maar als je daar een paar keer flink oeffent en je berijkt wat zodat je verder kunt lijkt mij het meer dan waardt ik persoonlijk zou die 12.50 er dan wel voor over hebben ook al vind ik het wel duur.
Je zou het ook in de wei kunnen doen maar ik denk niet echt dat je er daar door zult prikken.

Zou je haar ook niet bv 1 maandje ergens uit handen willen geven en dan daarna onder bergelijding de boel oppakken, maar ja ook dat kost geld.
Maar ja naar mijn mening kosten sommige dingen soms geld.

voorbeeld is bij Viane bij het rijden op die manege was ze super braaf goed aan het been verder niets bijzonders of zo, nu is het een dominante merrie wat je flink in de maling neemt, Ik weet zeker dat het met ons goed gaat komen maar zou ze bij een onzeker persoon terecht zijn gekomen dan was het ook nooit goed gegaan zijn. Paarden voelen je onzekerheid.

Verder vind ik persoonlijk wel dat Leon dit beter via msn had kunnen doen, en niet hier al geloof ik wel dat hij het goed bedoelde en ook zeker de spijker op zijn kop slaat maar op internet komen dingen nu een maal gauw verkeerd over of wordt verkeeerd uitgelegd.

Sterkte ermee,

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:05

Haha! Ik ben ook vaak nogal kwaad op mn paarden...vooraal op Tinkerbell dan...dus gefrustreerde topics begrijp ik best

en of het nu aan jezelf, aan je paard of aan allebei ligt: professionele hulp helpt in alle gevallen!
Met Tinkerbell kon ik zelf geen weg meer, dat lag aan ons beiden, door hulp te vragen van buitenstaanders kunnen we nu toch zelf verder.
Een deel van die hulp heeft me 180€ gekost = paard aanpakken voor 1 dag
Een tweede deel van die hulp heeft me nog eens 140€ gekost = mij een weekend aanpakken
en ja, das veel geld, maar dat vind ik dan toch beter dan een bak afhuren voor 12,50€: dat zou ook NOOIT in mijn gedachten opkomen

maar zelfs met hulp zal je het toch zélf moeten doen...en ik denk ook dat je dat wel inziet

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:06

Mazzel-Meid, Fijn dat het wandelen deze keer wel super goed ging! Probeer dat zo te houden, het komt allemaal wel goed tussen jullie! Succes

Ook ik ben het eens met de gedachte van een aantal bokkers hier dat de wei niet als werkplaats maar als rustplaats gehouden moet worden..
12.50 voor de bak is erg duur, maar ik zou het gewoon eens proberen. Misschien pakt het goed uit en heb je het er daarna wel voor over..

Enne kwaad zijn op je paarden.. Ach dat ben ik zo vaak.. Gister nog.. Toen Amy me na 7 wekenw eer eens vliegles heeft gegeven wil je niet weten voor wat ik haar allemaal heb uitgemaakt.. En dat bleef niet alleen bij 'knol'

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:11

die rustplaats in de wei kan perfect worden gehandhaaft als je een stuk afzet waar alleen in gewerkt wordt. Als je moet roeien met de riemen die je hebt zou dat een oplossing kunnen zijn, helemaal als bakhuur een belachelijke 12.50 kost.....

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:33

Ik heb zelf een cirkel (round pen) met een diameter van 11 - 15 meter
afgezet, hier kun je welliswaar niet in rijden, maar je kunt er wel in grondwerken/longeren, je kunt er allerlei oefeningen doen.
Het rijden zelf zou je ook buiten in het bos op open plek kunnen doen.
Op http://www.paardnatuurlijk.nl staan ook goede oefening beschreven, zoals bijv. wijken voor druk.

Hazna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:39

Je hoeft een bak toch ook niet perse helemaal voor jezelf te huren? Voor 5 euro kun je ook in Etten-Leur een bak huren, alleen dan heb je kans dat er meerdere mensen aan het rijden zijn. Bij 't Sander en Lia Braat kun je zo terecht.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:33

volgens mij is die 12.50 bij 't Sander toch? of ben ik abuis?

Echt belachelijk hoor zoveel geld om te huren.

Maar heb je eigenlijk wat aan de tips hier MM??
Weet je al welke je gaat proberen?

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 12:45

Hazna schreef:
Je hoeft een bak toch ook niet perse helemaal voor jezelf te huren? Voor 5 euro kun je ook in Etten-Leur een bak huren, alleen dan heb je kans dat er meerdere mensen aan het rijden zijn. Bij 't Sander en Lia Braat kun je zo terecht.

Ik heb vernomen dat het bij 't Sander 12,50 is.. (ik sta met Darlah in dezelfde straat)
Waar zit Lia Braat precies?

Cheveyo; ben er druk over aan het nadenken. De tip van Chubby is ook helemaal niet zo gek, om haar een maandje of wat op de Belle te zetten. Alleen vinden m'n ouders dat wat minder. Dat kost een hoop geld, persoonlijk heb ik dat er wel voor over (ik betaal het dan gewoon zelf), maar het is in principe het paard van mijn ouders. Leon zei in zijn post dat ik teveel afhankelijk ben van mijn ouders, maar het is hún paard, en uiteindelijk hún beslissing. Natuurlijk breng ik mijn eigen ideeën in, en uiteraard ook mijn eigen zakcentjes in een situatie zoals deze.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:48

Als je ouders het goed zouden vinden dat je met hun paard lekker kan gaan leren omgaan en je betaalt het zelf, dan zou ik dat zeker doen en haar op de Belle neerzetten. Kan je ook leuk samen met Chubby dingen gaan doen en zo zekerder gaan worden van je relatie met Darlah.

Maar als ze echt van je ouders zijn hoe kan jij dan bedenken dat je het hele spul te koop wilt gaan zetten??Dat vat ik niet helemaal eigenlijk.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 12:53

nouja, uiteraard in overleg met m'n ouders
Als hun echt zien dat het écht niet meer gaat, dan stemmen ze er uiteraard wel mee in. Alleen mijn vader is lichtelijk besmet met het Tinkervirus, maar die komt er misschien 1x per week. Ik kom er dagelijks. Ik ken ze beter kwa karakter etc. Hun zijn gewoon van de financiën. Vandaar dat ik in mijn eerste post ook heb staan 'ik ga het maar aankaarten bij mijn ouders'

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:55

Ik hoop dat je ouders ermee instemmen een maand of zo op de manege te gaan staan,want dat lijkt mij wel de beste optie.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:03

Wat zou voor hun een reden zijn om nee te zeggen tegen die maand op de Belle op jouw kosten?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:10

nou, omdat ouders nu eenmaal niet graag zien dat hun kind haar geld langs "ramen en deuren buitengooit" waarmee ik niet wil zeggen dat dat ook zo is, maar ouders zijn er niet per definitie mee akoord gewoon omdat ze het zelf niet hoeven betalen

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:12

dat zou je kunnen denken maar misschien hebben de ouders van Elke een andere reden daarvoor, vandaar dat ik het aan haar zelf vroeg, misschien kunnen we oplossing vinden om haar daar mee te helpen.