[TI] << Van luxe Tinkers naar meer barok gefokte Tinkers...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:17

Haifa is toch arabier x appaloosa?

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:18

Ja klopt Snow

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:20

Ik benin Appelby geweest en heb daar echte scudders gezien.
* ik wil niet eigewijs doen* maar ik weet hoe hij loopt en hoe ze daar lopen. en zijn.
het zijn idd net bonte rijpaarden en bonte dravers.
Deze die ik gelinkt heb .. is idd

Ik heb hem toendestijd aan gemeld bij NSVT. alleen niet op de keuring kunnen verschijnen.
Bij de FTC heb ik fotos laten zien . en hun zeiden dat het mogelijk een scudder was. zo op de foto te zien wel.
Maar tis moelijk te zeggen van een foto

scudders ZIJN ook gekruist. ze hebben op een zware tinker een draver gezet voor de gang er in te houden en daar mee door gefokt.
Kijk nadeel. Als ze dat DAAR doen.. dan mag het allemaal
maar als je het HIER doet.. dan lopen ze de zeiken

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:21

Cayusejuhh schreef:
Kijk nadeel. Als ze dat DAAR doen.. dan mag het allemaal
maar als je het HIER doet.. dan lopen ze de zeiken

Hoho, niet iedereen

Poosje81

Re: << Van luxe Tinkers naar meer barok gefokte Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:23

Ook al is Baggio een echte tinker , zou ik de nieuwe eigenaren van Jip en Jessamy nooit adviseren om naar een keuring te gaan....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:34

snowdon schreef:
flettie schreef:
Jody die van henla_tent hier op bokt was had wat mij betreft goed als een Scudder door het leven kunnen gaan. Dat was een kruising Tinker x Arabier.

Tinker x Draver

Dat maakt ook de Scudders in Engeland, dus imo is dat idd een Scudder.

Ow solly, ik dacht dat pa een Arabiertje was

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:36

Leonoor schreef:
Ook al is Baggio een echte tinker , zou ik de nieuwe eigenaren van Jip en Jessamy nooit adviseren om naar een keuring te gaan....

nee dat doe ik ook niet.

Ik noem even geen namen. maar ik ken iemand die een veulen had gezien een kruising bels X tinker SCHIJNT het te zijn. en die had NSVT papieren./ Dan krijg ik kriebels om dat boven water te krijgen..
tja verneuking van het stamboek

Maar ik doel.. als die kruising DAAR wordt gemaakt. en ingevoerd wordt. dan wordt er hier NIET over die kruising gesproken maar gewoon opgenomen
En als je HIER bewust kruist *( net als ik )* dan krijgt je gezeik meestal als je dat op wil laten nemen

Nu ben ik daar fel op tegen hoor

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:45

Op zich vind ik alle 4 de types wel wat hebben.....
Ik vermoed zelf dat de zigeuners het liefst Vanners en Cobs fokken om de wagens te trekken e.d. Grai is denk ik onbewust ontstaan door een Scudder te willen fokken voor de roadraces.....
Het streven van het stamboek moet zijn om alle types te behouden, maar er zeker voor moet waken dat de zwaardere types niet weg vallen.....
Tenslotte zijn zij de basis van een tinker!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:04

reageer ik ook nog maar even

Ik heb niks tegen scudders of grai's ik vind er alleen niks tinkers aan, maar das dus mijn mening. Als ik dus die foto zie van Cayusejuhh, dan vind ik het een prachtig paard/pony. Echt onwijssss mooi, maar geen "tinker".

Als ik aan een tinker denk, dan zie ik een paard voor me, die groot, lomp, breed, veel sokken en lange manen heeft. De 1 een heeft breder hoofd, de ander weer een bredere kont, tjee dat verschilt inderdaad. Maar als ik dus die foto zie, geen sok niks, dan vind ik het dus geen tinker, sorry Cayusejuhh. Maar dus wel een mooi paard, daar is niks mee.

Dat heeft niks met acceptatie te maken, het boeit mij niet of dat wel of niet in het stamboom zit, ik geef alleen mijn mening. Ik vind ze er heel mooi uitzien, ben altijd al gek geweest op bonte paarden. Maar dat wil niet zeggen, dat ik alles dan dus als Tinker zie.

Dat zigeuners ze ook gefokt hebben, dat weet ik ook. Inderdaad voor de races, maar dat wil alsnog niet zeggen, dat ik het mooi vind en dat ik dus blijf bij, dat ik vind, dat een tinker een barok type moet zijn.

Maar ja that's me... ben gevallen op de brede paardjes met veel sok en veel manen (lekker veel onderhoud ook ) Dat vond (en vind) ik dus een tinker. Toen ik ben gaan kijken op de site van NSvT (toen ik ging rondkijken welk paardje bij me paste), zag ik ook de grai's en de scudders staan en ik had gelijk zoiets van, dat is niet mijn paardje (dus niet het soort waar ik op val, bedoel ik dus). dus ik weet dat ze er zijn, maar das voor mij dan ook alles ook

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:05

hihi geef niet ik had hem gekocht als veulen voor richard toen ik NEt met hem ging.
maar toen hij 2 was en nog geen haar hoger was.. heb ik hem verkocht omdat hij toch te klein bleef.. TOEN kwam offie in ons leven

maar vond hem gewoon lief niet omdat het een tinker was.. want hij leek zeker niet op een tinker toen hij klein was. ( hij was 3 maand toen hij vanzn moeder kwam )

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:08

ik vond de veulen foto's ook erggggg lief, lekker snoetje heeft hij daar. Dat bedoelde ik dus. Het bonte is gewoon onwijs geinig en het staat echt heel mooi (ik vind hem erg mooi getekend) Gewoon een mooi bont pony'tje Heerlijk mooi en lief ding, daar kijk je toch ook naar

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:09

ik had hem WEL gekocht als zijnde tinker ( maar nog nooit een tinker veulen eerder gezien ) dus dacht OOOOOOW
maar dat is al 8 jaar geleden dus toen waren ze nog niet commercieel

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:11

hahahaha ja zo zou ik er ook ingetuind zijn. Zo heb ik ooit eens een engelse bulldog gekocht. Ze zeiden dat het een old english was, maar die zien er precies zo uit hoor. Ik met mijn stomme kop erin getuind

Nu ziet ze er als nog niet uit (hihihi welke engelse bull wel ) maar ze is wel al 4 jaar bij me en de liefste hond van de wereld. Maar echt engels is ze niet, die ander van mij wel, want 1 keer die fout gemaakt... dan trap je er niet meer in he

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:17

Bianca, jouw nadeel is dat je niet weet hoe je veulens uit gaan groeien wellicht heb je wel 2 grais gekocht (bij wijze van dan he)

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:51

ja dat weet ik.... Ik heb zoiets van, dat zie ik dan wel weer. Zelfde als met mijn engelse bulldog

Ik kon helaas niet anders, of ik moest wachten totdat ik weer mag rijden (en dat duurt nog wel even, want ik heb vorige week alweer 3 dagen in het ziekenhuis gezeten) en dat red ik niet zonder paardjes hoor
Andere keus was dus een veulen, daar heb ik dus uiteindelijk maar voor gekozen.

Wat ik al schreef aan Cayusejuhh. Iets liefs is belangrijker dan hoe het eruit ziet. Alleen als je mijn mening vraagt, dan zeg ik wel hoe ik het liefste zie. Ik kan alleen maar hopen, dat die van mij dus ook zo mooi worden (en dat doe ik ook hihihi)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:02

Roosa en Leonoor, zou super zijn als jullie paarden in de M gaan lopen! Als het zover is graag melden op dit subforum

Iemand post hier "we hebben 4 types" maar dit is niet helemaal juist. Het NSvT heeft 4 types. Bij het moederstamboek in Iederland is/was dit niet zo en hier bij de ICS is het ook niet zo. Daar heb je dus de cob en de vanner wordt daar geloof ik "van het zware type" genoemd. Maar ik ben geen insider dus precies weet ik het niet.

Nu is er in Australië onrust ontstaan onder de gipsy-cob fokkers omdat een groep Engelse paardenlui daar rondbazuint dat je net zo makkelijk een gipsy cob kunt kruisen met een clydesdale en dan een vanner krijgt. Ik snap die paniek ergens wel want sommige fokkers hebben heel veel geld betaald voor een import tinker terwijl ze nu te horen krijgen dat het "Designer mongrels" zijn. Ik lees dit op een amerikaans forum waar ik meelees en iemand uit Zweden zegt dan weer dat zij voorstander is van het NSvT vanwege de 4 variëteiten waarvan ze de scudder dus ook maar een kruising van niks vindt.

Maar, die paniek daar is toch wel ongegrond gegeven het feit dat de zigeuners altijd hebben gekruist met andere rassen.

Enfin, zo is er overal wel wat. We hebben in ieder geval een ras dat in beweging blijft

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:55

Daar heb je wel gelijk in Sox : het NST heeft 4 types.....

Maar aan de andere kant moet je ook wel nuchter en reeel zijn....
De zigeuners hebben ook de scudders gefokt en fokken ze nog steeds. Er gaan nog steeds veel Nederlandse dravers naar Engeland om daar gekruisd te worden (gehoord van een Engelse vrachtwagenchaffeur).

En als een tinker ontstaan is door kruisingen, wie zijn wij dan om te zeggen dat een scudder geen tinker is??????

Alleen smaken verschillen en dat is maar goed ook!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:32

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens Indezz.
Tinkers zijn inderdaad ontstaan uit kruisingen, net als bijna ieder ander ras. Alleen is de tinker in vergelijking met veel andere rassen nog niet zo lang geleden ontstaan.
Door verschillende rassen te 'mengen' krijg je op een gegeven moment een vrij homogene populatie door inkruisen om de raseigenschappen te verankeren. In zo'n populatie zul je paarden hebben die van elkaar verschillen, grote zware types, kleine geblokte types en wat lichtere paarden. Door deze verschillende paarden weer in te kruisen (groot/zwaar x groot/zwaar, licht x licht, etc.) kun je verschillende types binnen zo'n populatie creëren die verschillend van elkaar zijn, maar die toch ook de raseigenschappen hebben.
Zo kan dus ook de grai ontstaan, en die ontstaat dus ook uit een al bestaande populatie. Al dan niet met het af en toe inkruisen van vreemd bloed, om dan vervolgens weer terug te fokken op een 'volle' tinker. Zo krijg je dus een apart type. En dat type is dus geen directe kruising.

Een scudder is wél een directe kruising, tinker x draver. En niet een type waar om de eigenschappen te verankeren / verbeteren ergens in de lijn vreemd bloed is ingekruist. Een scudder is een een 'eindproduct'.
Net zoals je nu bijvoorbeeld ook de arabo-fries hebt, fries x arabier. Deze worden gefokt als paarden voor in het tuig om bepaalde eigenschappen van de fries te behouden in het tuig, maar daarbij meer uithoudingsvermogen te geven en meer wendbaarheid.
Friezen zelf zijn ook ooit onstaan uit andere rassen, er was echt niet ineens *poef* een fries Maar een fries noem je toch ook geen kruising? Terwijl je een arabo-fries wel zo noemt.
En zo zie ik de scudder ook.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:37

Mmmm, daar zit wel wat in.....

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:02

Een meisje uit noord holland (Shari Herrewijnen) rijdt marathons
klasse 2 met een echte scudder. Ik weet niet of ze het paard wel eens op een keuring aangeboden heeft maar als dat geen scudder is dan ben ik het........ Ze overigens ned. kampioen 2005 geworden.
Ik kon helaas nergens een foto vinden.

Wedstrijd rijden doe je overigens voor jezelf en NIET voor de jury. Je weet nl van tevoren al dat je kansen anders KUNNEN liggen dan de kansen van de "kwpn" concurenten maar ik heb het ook wel eens anders meegemaakt en ik moet zeggen ik rij de kwpn concurentie er 80% uit !! EN DAT IS PAS KICKEN !!!! die verwaande,nuffige mutsen die zo lekker op je neerkijken tot we ze naderen en die knollen alle kanten opvliegen omdat ze niks gewend zijn en alleen maar in een (safe) binnenbakje komen.

En ik heb echt een lekkere bolle Cob (met wel een vanner look) die het super voor me doet. Zowel voor de wagen als onder de man.
Ik denk dat juist typerend voor het ras is dat ze eigenlijk in alle takken van de sport lekker me kunnen komen. En het type is dan helemaal niet interressant, lijkt me. Voor elke tak van sport is er eigenlijk wel een type.

En smaken verschillen (gelukkig) nu eenmaal dus ben ik juist blij dat er meerdere types zijn. Want er is dus voor de nieuwe tinkerfans keuze genoeg !!!!

Wat ik ook zo leuk vindt dat de dames jury bijna altijd zeer gecharmeerd zijn van dat bont en vele haartje en mooie blauwe oogjes en dat leverd soms een extra puntje op voor al het extra werk dat je hebt als je met een tinker wedstrijd rijdt. Ik krijg soms wel eens een 9 en dat heb ik bij mijn witte arabier in de dressuur sport nog NOOIT gehad en die liep Z1

Ik hoop niet dat de tinker 1 look krijgt, en dat dat het nieuwe uitgangspunt wordt want ik denk dat er dan een hoop tinkereigenaren zullen afhaken. Ik ben zelf nooit zo met types bezig, het klik of het klik niet en het type zal me een zorg zijn.
Mits er een veulen moet komen, dan hou ik er wel rekening mee.
Maar dan nog fokken is en blijft gokken.

Dit is mijn ervaring/mening.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:09

ben het wel met supertje eens. maar tinkers ZIJN een kruising. dus waar niet met de draver. De origne Roma's hebben ONS paard gefokt. en ook de scudders! dus het zijn wel tinkers
En in engeland en ierland erg gewilde paarden !
naja.. dat vind ik

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:39

Omdat tinkers zijn ontstaan uit kruisingen met verschillende rassen. De resultaten van die kruisingen zijn weer met elkaar gekruisd en zo is een ras met vaste eigenschappen onstaan, daar gaan een hoop generaties overheen voordat je een bepaald ras hebt.
Een scudder is het resultaat van een tinker gekruisd met een ander ras. Dus geen bepaald type binnen een ras.
De scudder zou naar mijn mening pas een apart type binnen het ras zijn als het uitgangspunt een tinker x draver was geweest, en met die nakomelingen verder gefokt zou zijn. Dus draver-tinker x tinker etc. En dan af en toe weer wat draversbloed inkruisen in de lijn om eigenschappen te verankeren. Maar dus geen directe kruising, wat de scudders wel zijn. Een scudder wordt gefokt om te racen, niet om mee verder te fokken.
Weer even een ander ras erbij halen als voorbeeld, de welsh. Daar heb je de Welsh Mountain, Welsh B, Welsh cob. Allemaal types ontstaan uit 1 ras. Maar kruis je een welsh met een arabier dan is de nakomeling geen welsh.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:42

dit zal je eens in een mail naar het FTC moeten sturen mischien kunnen ze er wat mee.
Bedoel.. mee denken is nooit verkeerd

ik bedoel dit serieus

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:21

Mazzel-meid schreef:
De scudder heb ik hier in Nederland nog nooit gezien eigelijk. Weet iemand of er op de keuring ooit eentje als Scudder ingedeeld is?

Ik heb er ook nooit een in Nederland gezien. Wel in Ierland en daar horen ze ook zo ontzettend in het straatbeeld, met een sulky erachter met zo'n schoffie erop.

Nu ik dit topic doorlees ga ik me steeds meer afvragen hoe mijn tank het op de keuring zou doen. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat ie het goed zou doen vanwege zijn imposante verschijning, maar begin er steeds meer aan te twijfelen nu ik lees dat het NsT voor de slankere types valt.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:29

Paraat schreef:
stevige booty. Lekker rond en stevig

Zoiets?

Afbeelding