[TI] Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Verschil ICS en Ned stamboek voor Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:36

1 keer 1e premie vanaf het 3e levensjaar is ster bij het NSvT dacht ik, bij het ICS moet je vanaf het 3e levensjaar 2 keer 1e premie halen.

Bij het NSvT kan je wel 2 keer een eerste premie krijgen, als het paard als veulen ook een eerste premie heeft en na het 3e levensjaar nog een keer.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:15

Bij het NSvT kan een paard ook na het 3e levensjaar nog 2x een 1e premie halen hoor. Mijn paard heeft ook 2x een 1e premie gehaald, beide na zijn 3e.

Inderdaad is 1e premie ook gelijk ster bij het NSvT. Een paard krijgt een 1e premie als het 140 punten of hoger haalt. 1e premies worden niet vaak uitgedeeld.

Meligemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:34

Brennas is Henk Lamein van het ICS

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:36

Ariebren bedoel je waarschijnlijk
Had ook al zo'n vermoeden eigenlijk.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:42

Teuntje111 schreef:
Ikzelf ben helemaal weg van de zware cobtypes, deze worden vaker opgenomen in het ICS als in het NSvT.

Het NSvT neemt de 4 verschillende types aan, scudder, grai, vanner en cobs, het ICS, streeft naar 1 type, namelijk het cobtype.

Ikzelf ben lid van beide stamboeken, mijn merrie staat ingeschreven bij het ICS. Mijn merrie is een uitgesproken cobtype en ze was al ingeschreven bij het ICS. Op het moment dat ik haar zou laten dekken door een NSvT hengst, zou ze pas overgaan naar het andere stamboek, omdat je anders geen stamboekveulen krijgt, maar een registerveulen.

Ikzelf heb geen uitgesproken voorkeur voor een van beide stamboeken, maar mijn paardje past veel beter bij het ICS, bovendien ben ik dus echt helemaal gek op de zware cobtypes en die worden meer vertegenwoordigd door het ICS. Dat maakt mij dat ik meer neig naar ICS als naar NSvT, maar dat is persoonlijk.

Echter is het ICS op dit moment in een dieptepunt beland, met veel interne ruzies. Dit zorgt voor heel veel onvrede van de leden en ook stevige discussies..

Kijk dit vind ik ook iet s wat gewoon NIEt waar is.
Het zware cob type wordt bij NSVT zker vaak opgenomen. * bij ICS zie je ook alle type tinkers terug komen ,maar dit was een algemen opmerking eigelIJK *

Want de COB in NSVT wordt gelijk behouden dan met het ICS. want COB = COB! met de zelfde rastoelichtingen.
alleen wordt bij ICS vaak een ander type paard bestempeld met een cob. terwijl ze dan niet zijn

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:44

Teuntje111 schreef:
1 keer 1e premie vanaf het 3e levensjaar is ster bij het NSvT dacht ik, bij het ICS moet je vanaf het 3e levensjaar 2 keer 1e premie halen.

Bij het NSvT kan je wel 2 keer een eerste premie krijgen, als het paard als veulen ook een eerste premie heeft en na het 3e levensjaar nog een keer.

Nope je mag zo vaak een 1e prmei halen als je wilt, dus veulenkeuring. jaarling , 2 jarige etc. als merrie of ruin zijnde. zo lang het paard geen dagkampioen worden is er nisk aan de hand,
Als je ooit dagkampioen ben geweest , dan mag je niet meer mee doen met de normale keuring.
Dan hebben ze 1 keer in de zoveel tijd een kapioens keuring.
CORRECT MY IF A WRONG

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:38

Volgens mij mag je alleen niet meer meedoen als je een keer Nederlands Kampioen bent geweest!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:40

Meligemaaike schreef:

Hoe weet je dat ?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:47

Cayusejuhh schreef:
Als je ooit dagkampioen ben geweest , dan mag je niet meer mee doen met de normale keuring.
Dan hebben ze 1 keer in de zoveel tijd een kapioens keuring.
CORRECT MY IF A WRONG

Vasthi heeft je al gecorrigeerd en zij heeft gelijk

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:31

Persoonlijk...(en sla mij maar dood ) vind ik niet dat de cobtypes gelijk zijn.
Ten eerste zijn vanners bij ICS ook gewoon Cobs (omdat de stokmaat tot 1m70 gaat).
Ten tweede vind ik de cobs bij NST toch vaak (waarmee ik NIET altijd zeg) lichter en minder besokt dan bij de ICS. Dat is me ook weer opgevallen nu naar aanleiding van de hengstenkeuring van het NST...

Dat kan me nu op zich niet schelen, begrijp me niet verkeerd. Elk stamboek volgt nu eenmaal zijn richtlijnen. Maar je mag het voor mij nog zo vaak zeggen als je wilt: ik vind en blijf vinden dat de cobs bij beide stamboeken niet gelijk zijn.

Je heb natuurlijk wel een punt als je zegt dat er ook "mindere" cobs bij de ICS zijn. (Neem nu als voorbeeld mijn twee merries: beide cob, maar beide ook heel erg verschillend)

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:34

Waarom werd er dan door mensen bij het ics geroepen dat mijn merrie bij het ics gegarandeerd een eerste premie merrie zou zijn, en is ze dat nu ook bij het nst?
Dan zien ze toch hetzelfde in het paard?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:38

frenia, ik snap jouw standpunt... ware het niet zo dat 2 lichtere Cobs afgelopen NST-hengstenkeuring, nakomelingen zijn van een ICS goedgekeurde hengst en ICS-merries.

Deze twee NST-Cobs, waarvan er 1 door is, zijn idd lichter dan de gemiddelde Cob, maar nog niet volgroeid en hoogstwaarschijnlijk groeien ze uit tot vergelijkbaar met de ouders, toch echt geregistreerde Cobs (zowel merrie als hengst). Vwb een andere lichtere Cob van afgelopen zaterdag, zou ik je idd direct gelijk moeten geven....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:49

Ik heb ook niet gezegd dat het ALTIJD zo is
En idd kan het ook met uitgroeien te maken hebben, want deze hengsten zijn idd nog jong.
Maar ondanks dat heb ik het ook al eerder op andere keuringen gemerkt (op foto's dan ) en ook hier weer he mensen: NIET ALTIJD!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:52

Aangezien het niet altijd is, vind ik niet dat je kan zeggen dat dat een verschil is tusen de stamboeken.

Het is jouw mening dat die 'zwaardere', echte Cobs zijn.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:01

De tinkers met weinig sokken scoren echt minder hoog bij het ICS hoor, want ze krijgen lagere punten voor beenbehang! Slanke types (zoals Grai/scudder) krijgen ook minder punten voor "cobtype". Paarden met heel weinig beenbehang krijgen zelfs geen eerste premie!

Kennis van mij heeft een heel zwaar type cob, maar met weinig beenbehang, wel dikke manen en staart, maar ze heeft toch maar een 7 gescoord op beenbehang, terwijl paarden met veel beenbehang een 9 of 10 hiervoor krijgen. Eerste premie paarden moeten ook minimaal een 9 of 10 halen op beenbehang en cobtype.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:06

We... nuja ik in elk geval, hebben het hier absoluut niet over behang, maar over de bouw van het paard...

Over het behang aan de benen ben ik van mening dat dat niet type-relaterend is, maar daarin zie je idd wel een verschil tussen de stamboeken.

De Irish Cobs met hoge waarderingen hebben naar mijns inziens idd allemaal meer sok dan enkele hoge ogen gooiende Tinkers. Maar ook hier weer... diezelfde Irish Cobs, hadden net zo goed Cobs bij de Tinkers kunnen zijn.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:13

Dat wel ja, maar andersom dus absoluut niet, Scudders en Grais zijn niet cobtypisch volgens het ICS en worden soms zelfs bestempeld als Crossbreads. Dat moet je echt niet willen als je met je paard verder wil in de fokkerij bijvoorbeeld.

Iemand met een lichte tinker met weinig sok zal dus niet snel naar het ICS gaan om daar een hoge premie te willen behalen, maar die kan dus beter naar het NSvt gaan met zijn paard. Dit heeft als gevolg dat er in verhouding meer cobs in het ICS zitten, als in het NSvT en dat is ook logisch.

Dit is het enige wat ik bedoelde met mijn opmerking

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:47

Ik blijf het toch een onderscheid vinden en geen eigen mening, omdat het wel mééstal zo is. Mij een raadsel waarom het niet altijd zo is

verder sluit ik me idd bij Teuntje aan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:56

Vickelientje schreef:
ohw sorry dat wist ik niet!
Het was ook niet mijn bedoeling om ruzies te creëren. Ik was gewoon zelf benieuwd, omdat ik in de toekomst een tinker aan wil schaffen, maar het zo vreemd vond dat er 2 stamboeken zijn.
Was gewoon goedbedoeld benieuwd naar ervaringen en echt niet om heftige discussies op te wekken

als ik dit soort vragen zie benader ik het meteen al vanuit wantrouwen haha, gezien de ariebren klopt dat helaas ook weer maar misschien moet ik dat maar eens niet doen en denken dat mensen ook serieuze onwetende interesse hebben

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:08

Teuntje111 schreef:
De tinkers met weinig sokken scoren echt minder hoog bij het ICS hoor, want ze krijgen lagere punten voor beenbehang! Slanke types (zoals Grai/scudder) krijgen ook minder punten voor "cobtype". Paarden met heel weinig beenbehang krijgen zelfs geen eerste premie!

Kennis van mij heeft een heel zwaar type cob, maar met weinig beenbehang, wel dikke manen en staart, maar ze heeft toch maar een 7 gescoord op beenbehang, terwijl paarden met veel beenbehang een 9 of 10 hiervoor krijgen. Eerste premie paarden moeten ook minimaal een 9 of 10 halen op beenbehang en cobtype.

DUS ik begrijp.. dat bij ICS protocol .. op staat een cijfer voor het behang?? dat heeft toch niks met het hele paard te maken? met een corecte been stand of recht of schuine schouder dat ECHT de - of + punten zijn van een paard?

bedoel.. een paard kan in de winter veel meer sok hebben dan in de zomer. vind dit eigelijk wel een punt die ik eigelijk beetje lachwekkend vind dat ze daar op gekeurd worden
Bij "ons" staat * HELP IK KOM NIET OP HET WOORD * uitstraling.. of zo iets.. je krijgt een cijfer voor het geheel.
Dus bouw etc.

Naja.. ben blij dat ik mijn juiste keuze heb gemaakt toen des tijds

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:16

Teuntje111 schreef:
Dat wel ja, maar andersom dus absoluut niet, Scudders en Grais zijn niet cobtypisch volgens het ICS en worden soms zelfs bestempeld als Crossbreads. Dat moet je echt niet willen als je met je paard verder wil in de fokkerij bijvoorbeeld.

Maar daarom heeft het NSVT ook 4 verschillende types waar ONDER de Cob. Neem BV een haflinger. of fries. de een is barokker dan de ander. de ander is luxe. maar daar door zijn ze toch geen NEP fries? of nep haflinger? bedoel als je voor het oog ziet dat het een tinker is. met de bouw en beharing etc. maar de CORRECTE bouw niet helemaal heeft.
BV Offspring. dat is een echte vanner. Maar je ziet duidelijk dat het een tinker is. Omdat het GEEN cob is.. is het dan geen ras paard meer?
dan blijft het toch een tinker? daarom heeft het NST die 4 types. EN daar onder ook de COb.
Maar dat Crossbred is terplekke verzonnen iets. want nu bestaan ze niet meer. MAar hoeveel VANNERS zie je niet in het ICS. onder de naam Cob. DUS ze nemen wel alles aan. en plakken er een COB stempel op. maar met een lage premie. wat maakt het dan uit. of het nu keesje jantje of klaasje heet. Of een cob of dan een vanner.
Daarom die types WANT ik vind.. als het ICS echt de cob wilt opnemen.. dan moeten ze de andere NIET toelaten

Teuntje111 schreef:
Iemand met een lichte tinker met weinig sok zal dus niet snel naar het ICS gaan om daar een hoge premie te willen behalen, maar die kan dus beter naar het NSvt gaan met zijn paard. Dit heeft als gevolg dat
er in verhouding meer cobs in het ICS zitten, als in het NSvT en dat is ook logisch.

Dit is het enige wat ik bedoelde met mijn opmerking

Ja omdat bij het NSVT gewoon meerdere TYPE mogen komen.
Maar HET MEERDENDEEL van de tinkers die in het NSVT zit. is Cob
Maar.. je weet de voor ouders niet. dus er kan best een cob tussen zitten met een lang gerekte rug. Maar dan houd je ALTIJD. ook bij ICS.
Omdat ze bij ICS niet zo zeer naar been werk en gangen kijken ,., maar meer hoe het geheel er uit ziet voor het oog. Krijgen de cobs met alle toeters en bellen hogere premies
Maar de als ze BV maanexceem hebben en dus geen manen. dan dalen die premies erg ver naar benee
En dat is iets wat ze bij NSVT door heen kijken ,. maar precies naar de bouw en de correcte gangen van een paard.
en dat is toch het belangrijkste van een paard om mee te fokken IPV uitstraling qua beharing. want niemand heeft bewezen dat het door fokt

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:29

Dat beenbehang bij cobs, dat ga ik zelf onderzoeken met mijn eigen merries en hengsten of dat doorfokt ja of nee.

Verder haalt Nikita (zie foto) bij het NSvT een 3e premie en bij het ICS een 1e premie, is een echt cobtype. Wel wat verschil niet? Daarom zit ik met Nikita bij het ICS, omdat ze daar beter tot haar recht komt. Met haar dochter Sissi (zie foto)haal ik bij het NSvT een 1e premie en bij het ICS een 2e premie, dus kan ik beter met Sissi overstappen naar het NSvT.

Conclusie:

Cobs met veel beenbehang en een korte rug bij het ICS

Cobs met weinig beenbehang en lange rug bij de Tinkers.

Er is daardoor een natuurlijke selectie, heerlijk toch ??
Laatst bijgewerkt door Knollehollen op 17-01-06 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Meligemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:34

jacky2 schreef:
Meligemaaike schreef:

Hoe weet je dat ?

tjaa.. ik heb zo mijn connecties....

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:05

En dit of dit zou bij het ICS geen Cob zijn dan?

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:17

coydog schreef:
En dit of dit zou bij het ICS geen Cob zijn dan?

Jawel hoor.... 2e premie altijd volgens mij !!