Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Teuntje111 schreef:Ikzelf ben helemaal weg van de zware cobtypes, deze worden vaker opgenomen in het ICS als in het NSvT.
Het NSvT neemt de 4 verschillende types aan, scudder, grai, vanner en cobs, het ICS, streeft naar 1 type, namelijk het cobtype.
Ikzelf ben lid van beide stamboeken, mijn merrie staat ingeschreven bij het ICS. Mijn merrie is een uitgesproken cobtype en ze was al ingeschreven bij het ICS. Op het moment dat ik haar zou laten dekken door een NSvT hengst, zou ze pas overgaan naar het andere stamboek, omdat je anders geen stamboekveulen krijgt, maar een registerveulen.
Ikzelf heb geen uitgesproken voorkeur voor een van beide stamboeken, maar mijn paardje past veel beter bij het ICS, bovendien ben ik dus echt helemaal gek op de zware cobtypes en die worden meer vertegenwoordigd door het ICS. Dat maakt mij dat ik meer neig naar ICS als naar NSvT, maar dat is persoonlijk.
Echter is het ICS op dit moment in een dieptepunt beland, met veel interne ruzies. Dit zorgt voor heel veel onvrede van de leden en ook stevige discussies..
Teuntje111 schreef:1 keer 1e premie vanaf het 3e levensjaar is ster bij het NSvT dacht ik, bij het ICS moet je vanaf het 3e levensjaar 2 keer 1e premie halen.
Bij het NSvT kan je wel 2 keer een eerste premie krijgen, als het paard als veulen ook een eerste premie heeft en na het 3e levensjaar nog een keer.
Meligemaaike schreef:Brennas is Henk Lamein van het ICS
Cayusejuhh schreef:Als je ooit dagkampioen ben geweest , dan mag je niet meer mee doen met de normale keuring.
Dan hebben ze 1 keer in de zoveel tijd een kapioens keuring.
CORRECT MY IF A WRONG
Vickelientje schreef:ohw sorrydat wist ik niet!
Het was ook niet mijn bedoeling om ruzies te creëren. Ik was gewoon zelf benieuwd, omdat ik in de toekomst een tinker aan wil schaffen, maar het zo vreemd vond dat er 2 stamboeken zijn.
Was gewoon goedbedoeld benieuwd naar ervaringen en echt niet om heftige discussies op te wekken
Teuntje111 schreef:De tinkers met weinig sokken scoren echt minder hoog bij het ICS hoor, want ze krijgen lagere punten voor beenbehang! Slanke types (zoals Grai/scudder) krijgen ook minder punten voor "cobtype". Paarden met heel weinig beenbehang krijgen zelfs geen eerste premie!
Kennis van mij heeft een heel zwaar type cob, maar met weinig beenbehang, wel dikke manen en staart, maar ze heeft toch maar een 7 gescoord op beenbehang, terwijl paarden met veel beenbehang een 9 of 10 hiervoor krijgen. Eerste premie paarden moeten ook minimaal een 9 of 10 halen op beenbehang en cobtype.
Teuntje111 schreef:Dat wel ja, maar andersom dus absoluut niet, Scudders en Grais zijn niet cobtypisch volgens het ICS en worden soms zelfs bestempeld als Crossbreads. Dat moet je echt niet willen als je met je paard verder wil in de fokkerij bijvoorbeeld.
Teuntje111 schreef:Iemand met een lichte tinker met weinig sok zal dus niet snel naar het ICS gaan om daar een hoge premie te willen behalen, maar die kan dus beter naar het NSvt gaan met zijn paard. Dit heeft als gevolg dat
er in verhouding meer cobs in het ICS zitten, als in het NSvT en dat is ook logisch.
Dit is het enige wat ik bedoelde met mijn opmerking
jacky2 schreef:Meligemaaike schreef:Brennas is Henk Lamein van het ICS
Hoe weet je dat ?