[TI] wat vragen over een tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re: wat vragen over een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:06

Ik ook ff reageren hoor....

@kimmie, hihihi nou je had al besloten dat je niet gaat scheren toppie, ik ben juist op mijn veulens gevallen omdat ze van die heerlijke vachten hebben (wel lekker moeilijk borstelen maar ach ) Heerlijk vind ik die baarden, snorren, pluimen in de oren en ga zo maar verder dus ff inhouden hoor Dat hoort juist bij een Tinker (maar das mijn mening) en ik vind het juist gezellig staan, net grote knuffelberen

Als je hem eenmaal hebt en je bent ermee omgegaan, denk ik dat je wel inziet, dat het bij hem hoort en bij hem past. Meestal moet je dat eerst zelf ervaren

Prijsklasse, ik denk met papieren, dat je zeker wel 3500 euro kan vragen. Ik heb natuurlijk zelf ook rondgekeken naar tinkers en de meesten zitten wel rond die prijsklasse. Uiteraard al naar gelang hoe hij eruit ziet (en dus niet de lange haren hihihi ) Ik bedoel dus bouw en uitstraling. Driekleur is ook erg mooi, volgens mij kan je daar ook meer voor vragen, maar dat weet ik niet zeker.

Hoop dat je er wat aan hebt en ik hoop ook dat er snellllll foto's komen

@Broadway. Ik denk dat je een beetje overdreven (kleinnnnnn beetje maar hoor....) reageert...Kimmie vraagt een normale vraag. Ze is niet thuis in de tinkers en als je dan warmbloeden gewend bent, kan ik me voorstellen dat je zoiets hebt, van hup eraf die handel, zit alleen maar in de weg. Ze schrijft toch juist met smaak en met lol dat ze zich in zal houden. Dat was maar een geintje hoor....

Over wat je over Dobbel schrijft, jij plaatst iets 2 keer, kan je het enter/return knopje niet vinden? Moeilijk he zo'n computer...

Verder vraag ik me af, als jij paarden masseert en fysio doet, tjee hoe gefrustreerd moeten die paarden dan wel niet zijn als jij al zo heetgebakerd bent. Ik heb geleerd dat masseren en fysio rustig moet gebeuren, heerlijk ontspannen, volgens mij is dat niet iets wat jij kunt... tijd voor ander beroep misschien?

Sjo ik heb ook even mijn mening gegeven oja als je er fouten inziet broadway... ja ik ben dyslectisch (goh laat ik dat woord nou goed opschrijven...)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:25

Ik begrijp het, ben zelf jarenlang stalmeester en groom geweest op veel verschillende sportp.stallen! De spieren en de bloedsomloop is bij deze paarden trager, daarom kom ik veel problemen tegen bij de trekpaardachtigen, die als sportpaard worden gebruikt ......zolang ze lengte houden in hun spieren en géén kou vatten (dus in training blijven) kunnen ze het wel hebben maar als er dan niks meer mee wordt gedaan als hij verkocht wordt, dan komen er problemen, daarom vroeg ik je om het zo te laten, de kans is veel groter dat de tinker uitgezocht wordt omdat het een wollebal is dan omdat het er als een sportpaard uitziet! Is het wel een type-sportpaard (slank, elastisch, goeie achterbeen gebruik, draagkracht?)

Ik ben heetgebakerd op mensen die alléén om het uiterlijk het paard benadelen...om het plaatje, terwijl er zoveel ellende uit voortkomt!!!!

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:31

Hai Broadway, kijk dat is nou een normale reactie, je kan het wel

Als je dit nu gewoon gelijk neerzet ipv gelijk zo uit te vallen naar iemand die alleen warmbloeden gewend is

Hier heeft ze meer aan, als die heetgebakerde reacties van je Zo leren wij ook nog iets (ik in ieder geval wel over de bloedsomloop, ik ga ze gelukkig alleen voor de recreatie gebruiken )

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:32

broadway schreef:

Is het wel een type-sportpaard (slank, elastisch, goeie achterbeen gebruik, draagkracht?)

Dit vraag ik me ook af eigenlijk. Had al een beetje door laten schemeren dat ik vind dat het lichaam en zijn capaciteiten ook wel een beetje bij de sport moeten passen. Maar heeft deze tinker dat ook?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:33

Biancaa, je kunt ze best voor sport gebruiken maar zorg dan dat ze het lichamelijk wel aan blijven kunnen.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:33

Ik gebruik de mijne wel dressuur matig en is dan in een dekenmodel geschoren, maar dit is al in oktober gedaan, verder draagt hij een lekkere warme deken en na het rijden altijd even een zweetdekentje.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:41

Op marktplaats staan veel tinkers te koop en regelmatig ook op speurders.nl daar kun je wellicht wel een richtprijs vinden

en zoals meerdere al zeggen de meesten die op zoek zijn naar een tinker zijn recreatieruiters + bovendien mensen die vaak de dieren 24/7 met schuilstal of in ieder geval erg veel buiten hebben staan en dan is een geschoren paardje niet zo handig...
er zijn natuurlijk uitzonderingen die wel scheren en met dekens aan de gang gaan, maar voor verkoop denk ik toch een harig beesie eerder verkocht

Ken trouwens ook meerdere leuk gereden vlotte tinkers, die dus na verkoop al na een paar dagen 23/7 op stal MEGA ontploften en dus uiteindelijk ook terug kwamen (proeftijd) ...
Ze werden dus tegen advies in veel binnengehouden en kregen daarbij ook nog te veel/ te eiwitrijk voer --> zijn er veel die daar niet tegen kunnen

Terug op wei/paddock waren het weer de leuke vlotte paarden van ervoor --> dus de problemen die daar te zien waren, zijn "thuis" nooit voorgekomen ... denk dus echt dat aan 23/7 op stal en ook t voer heeft gelegen ...

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:00

Cheveyo schreef:
Biancaa, je kunt ze best voor sport gebruiken maar zorg dan dat ze het lichamelijk wel aan blijven kunnen.

Ik reed met mijn haffie ook wel dressuur hoor, maar niet op hoog niveau (al kon hij M lopen, onder de juiste persoon) en ook gewoon recreatief (al had ik wel een pittige instructeur hihihi). dat ben ik ook van plan met mijn tinkies hoor. dus niet persé wedstrijden, maar gewoon voor de "lol"

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:05

ah oke, je hebt natuurlijk ook nog verschil tussen de recreanten.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:13

Ik ben erg benieuwd naar een foto van deze tinker, is toch wat makkelijker om dan iets over de prijs te zeggen Maar gezien de info die je al geeft denk ik inderdaad wel 3000 - 3500.

Wat betreft het scheren, is al genoeg gezegd, maar ik zou het ook niet doen, om de redenen die anderen al noemen.
Zelf zou ik er ook wel errug veel moeite mee hebben om er geen scheerapparaat overheen te halen Ik heb ook een tinker, maar die is altijd zo glad mogelijk Alleen de sokken mogen blijven zitten, de manen zijn nu weer aan het aangroeien, die had ik er ook afgehaald en heb ik een tijd netjes op 1,5 handbreedte gehouden.
Nou heb ik ook wel een 'sportmodel' tinker. Hij is dus geschoren, maar is in tegenstelling tot wat broadway zegt, absoluut niet kouwelijk. Ook staat hij, geschoren en wel, behalve het rijden ook dagelijks los buiten. Hij heeft zelfs jaren in een uitloopstal gestaan (wel met deken uiteraard) terwijl hij geschoren was, in de sneeuw en al.

Als je nog wilt zien hoe dat er uit ziet, een netjes geknipte en geschoren tinker, het kán dus ook zo:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8QNSIYJU
http://img204.imageshack.us/img204/598/dscf00290dp.jpg

Naar mijn mening heeft een paard wat dressuurmatig netjes gereden is zeker een meerwaarde, ongeacht wat voor ras het is. Een paard wat dressurmatig netjes voor elkaar is en dus goed aan de hulpen staat heeft ook voor een recreatieruiter zeker een voordeel.
Mijn ervaring is ook dat veel mensen uiteindelijk toch eens een wedstrijdje willen rijden, ook met een tinker (natuurlijk niet iedereen, maar veel wel).

Ik rijd trouwens ook dressuur met mijn tinker, en er wordt ook vrij intensief met hem gesprongen (tussen de paarden zelfs ), en dat kan hij echt makkelijk aan.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:50

supertje,ik heb al regelmatig jou tink gezien...

ik moet zeggen dat ik dat echt zo super mooi vind zo geschoren...zo zou ik dat dus ook doen,manen en sokken laten voor wat het is,en de rest scheren,maar uit de reacties blijkt wel dat veel mensen dus eerder een langharige kopen als een geschoren,maar goed...

zover ik weet rijden ze er nu dressuur mee,loopt hij netjes nageeflijk,maar dat ga ik eerst eens uitproberen...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:37

als je weet wat het doel is van de toekomstige koper, zou het wat gemakkelijker worden hè, maar 9 van de 10x zal het recreatief gebruik zijn inderdaad.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 01:07

Ook bij de lompste Tinker is het soms nog best de moeite waard om te kijken wat voor knopjes er verstopt zitten of erop gebracht kunnen worden Dus ik wens je alvast veel succes met je geduld op de proef stellen en je jeukende vingers met al dat haar hihi.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 09:24

shamks snowdon....

maar vinden jullie die van supertje niet geweldig netjes zo??deze zijn hoofd he,die is gewoon 2x zo dik door al dat haar....

enne ik ga zeker kijken welke knopjes erop te krijgen zijn....

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:36

Ja..... maar Jordy is dan ook niet echt een Tinker waar veel haar bij hoort om het zo maar te zeggen

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:21

Yep Jordy is leuk maar die is al vaker geschoren en in het bezit van een 'blijvende' eigenaar. Als jij gaat scheren bepaal jij dat het dier zijn verharing naar zijn grootjes is, snappie? Daarnaast is het het verkeerde moment om nu voor het 1st te scheren....

Een tinker is een tinker is mijn laatste regel voor nu.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 11:46

ik ga hem vanavond halen...

dus morgen hebben jullie foto's...

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:07

mooi we zijn benieuwd,

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:07

broadway schreef:
Ik begrijp het, ben zelf jarenlang stalmeester en groom geweest op veel verschillende sportp.stallen! De spieren en de bloedsomloop is bij deze paarden trager, daarom kom ik veel problemen tegen bij de trekpaardachtigen, die als sportpaard worden gebruikt ......zolang ze lengte houden in hun spieren en géén kou vatten (dus in training blijven) kunnen ze het wel hebben maar als er dan niks meer mee wordt gedaan als hij verkocht wordt, dan komen er problemen, daarom vroeg ik je om het zo te laten, de kans is veel groter dat de tinker uitgezocht wordt omdat het een wollebal is dan omdat het er als een sportpaard uitziet! Is het wel een type-sportpaard (slank, elastisch, goeie achterbeen gebruik, draagkracht?)

Ik ben heetgebakerd op mensen die alléén om het uiterlijk het paard benadelen...om het plaatje, terwijl er zoveel ellende uit voortkomt!!!!

Hier ben ik het helemaal mee eens.....
Nu nog de foto's.... ben heel benieuwd..... Trouwens over de prijs terug te komen.... Als je hem snel door kunt verkopen voor een redelijke prijs zonder dat je wat met hem heb gedaan is soms beter als hem gaan trainen en er meer voor vragen. Verkoop van ruinen valt niet altijd mee als er voor dezelfde prijs ook mooie merries te koop zijn....

Ennuh, heetgebakerd geeft niks hoor.... ben ik ook wel, maar ik probeer dan maar gewoon niet te reageren en wacht eerst een dag af voordat ik iets neer zet...

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:23

Zelf heb ik mijn tinker laten scheren in februari 1999, omdat ze zadelmak gemaakt werd. Je hebt dan wel extra onderdeken nodig, omdat ze het dan echt koud hebben. Ze zijn dan wel een stuk frisser om te rijden. Nadat ze geschoren was, zijn ze er gelijk op gaan zitten. Nou met een sprong omhoog vloog ze weg in de galop. Daarna niet meer, maar ze had wel even zoiets als van Jihaaaaa.

Een foto van toen ze geschoren was heb ik hier (1999):
http://www.irishcobs.org/albums/StatieN ... iefoto.jpg

Een foto van december 1998 toen ze nog ongeschoren was en ik ze net had en er toen superverwaarloosd uitzag:
http://www.irishcobs.org/albums/StatieN ... .sized.jpg

Persoonlijk zou ik Jordy ook scheren, omdat er veel mee gewerkt wordt. Hier heb ik nog een foto van een ongeschoren Jordy als 1,5 jarige, toen hij nog van mij was:
http://www.irishcobs.org/albums/album64 ... .sized.jpg

Maar persoonlijk zou ik een tinker voor de verkoop niet scheren. Maar ben wel benieuwd naar de foto's, voor ik er verder iets over zeg.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:36

Ik vind 3500,- voor een Tinkerruin veel geld hoor... M.i. is 2750,- een mooi bedrag.

Mijn merrie is ook geschoren. Ze kan in de winter helaas niet dagelijks naar buiten en ik train vrij fanatiek met haar. Dan is al dat haar gewoon niet zo handig.

Deze ruin zou ik inderdaad zijn vachtje laten houden voor de verkoop, behalve als deze vacht ontzettend slecht verzorgd is. Ben benieuwd naar de foto's!

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:07

2750 voor een 3 kleur grote tinker,die enkelspan,dubbelspan,onder het zadel is en verkeersmak????????????

hij is trouwens 6 of 7 jaar....

nou ja morgen weet ik meer,en heb ik foto's volgens zeggen zag ie er erg smerig uit,omdat hij als een varken in de poep had gelegen(en dat met 15 cm lang haar.... )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:13

Je weet niet hoe hij er uit ziet, je weet niet hoe groot hij is, je weet niet hoe oud hij is... Ik vraag me dan af hoe goed hij is onder het zadel en aangespannen. Da's nog maar de vraag... En totdat bewezen is dat hij dit daadwerkelijk allemaal kan, ben ik liever wat voorzichtiger met een prijsschatting.

En inderdaad, men vraagt op verkoopsites nogal mooie prijzen. Maar krijgt men dat ook?!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:35

ik ging bijna wat posten, maar heb het maar gelaten...(was niks aanvallends hoor ) Nog even *fingers crossed*

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:44

ik kan wel tegen een stootje hoor,het probleem is,dat ik hem 2 weken geleden heb gezien,toen was er geen sprake van dat hij weg moest,wat ik me nog herriner,is dat ie meer bruin als wit was en dat ik het een mooie bouw vond,lekker stoer paardje(alleen dat haar.....)

dacht dat ze toen 5 jaar hadden gezegd,maar ja,wordt ook al een jaartje ouder zullen we maar zeggen,dus dan vergeet ik wel eens wat (plus dat ik daar ging kijken voor 3 paarden die ik mee moest nemen,dus van 3 paarden info heb gekregen)

maar net aan de telefoon zeiden ze dus 6 a 7,moet even op paspoort kijken,en dat hij in enkelspan,en tweespan kon en nu gebruikt werd voor buitenritten en dressuur(ze hebben zelf een klein stalletje,waar ze 10 boxen hebben,maar wegens de nieuwe wetgeving mogen er maar max 6 blijven,vandaar dat hij ook weg moet)

verder is hij dus overwegend bruin,weinig wit met zwarte manen en staart...de rest weet ik niet,en foto's komen er morgen(als het droog blijft)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 10-01-06 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt