[TI] Is dit een redelijke vraagprijs (Tinkerhengstveulen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:22

Als ik nog eens een Tinker koop vind ik papieren wél belangrijk en ben ik ook bereid daarvoor te betalen. De bedragen die genoemd worden (1500 euro) vind ik beter passen bij een geprimeerd stamboekveulen.
't Is voor iedereen een persoonlijke keuze dus.

Tinkermuts

Re: Is dit een redelijke vraagprijs (Tinkerhengstveulen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:41

Als ik sommige reacties lees vraag ik me toch af waarom ik al dat geld uitgegeven heb om mijn hengst te laten keuren bij de stamboeken

Nou ja, ik ben toch blij dat ik het gedaan heb zodat ik voor een groot deel weet dat ik met goed materiaal aan het fokken ben, ik zeg niet dat de ongekeurde of de afgekeurde hengsten slecht zijn, maar zolang er volop gedekt word met deze hengsten is het wel moeilijker ook om een duidelijk stamboek te krijgen met de afstammingen in de toekomst.

Misschien dat dit voor een aantal mensen niet belangrijk is, maar voor mij en gelukkig veel andere (hobby)fokkers wel.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:44

Tinkermuts.. jij zegt het en ik denk het..

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:52

haha, meestal is dat andersom Nadien,
gewoonlijk zeg ik meestal niet te veel over dit soort dingen, maar het begint me in dit topic toch aardig te storen dat we met zijn allen wel een goed en eerlijk stamboek willen, welke dan ook,maar een aantal het niet belangrijk vinden om met goedgekeurde hengsten te dekken en papieren onbelangrijk vinden.
Zo krijgen we toch niet erg vlot en goed en gezond stamboek waarin we over een aantal jaar paarden hebben waarvan we al behoorlijk wat voorouders kennen.
En nu zullen er wel een aantal vinden dat ik een promotiepraatje doe voor de goedgekeurde hengsten (waaronder die van mij), maar ik hoef echt niet van de dekkingen te leven (als dat zo zou zijn had ik erg veel trek ), maar ik ben gewoon vanaf het begin gewoon serieus met het stamboek bezig (ik doe mijn best in ieder geval)

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:59

wahaha ja idd.. als ik er van moet leven mag ik nog wel 18 hengstetn er bij nemen

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:10

Zelf heb ik een hengstveulen staan (jaarling),maar ben nog niet naar keuringen geweest simpelweg omdat ik nog niet weet of ik met hem wil fokken.Zijn moeder en hij zijn ingeschreven bij t ICS en zijn vader Maestro ook.
Stel dat het er van komt en we willen met hem gaan fokken ,wat is dan de juiste leeftijd om met hem naar keuringen te gaan?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:11

Tinkermuts schreef:
Als ik sommige reacties lees vraag ik me toch af waarom ik al dat geld uitgegeven heb om mijn hengst te laten keuren bij de stamboeken

Nou ja, ik ben toch blij dat ik het gedaan heb zodat ik voor een groot deel weet dat ik met goed materiaal aan het fokken ben, ik zeg niet dat de ongekeurde of de afgekeurde hengsten slecht zijn, maar zolang er volop gedekt word met deze hengsten is het wel moeilijker ook om een duidelijk stamboek te krijgen met de afstammingen in de toekomst.

Misschien dat dit voor een aantal mensen niet belangrijk is, maar voor mij en gelukkig veel andere (hobby)fokkers wel.

Als ik een hengst heb laat ik hem ook keuren hoor voor een stamboek. Het is harstikke goed dat er met goed fokmateriaal gefokt wordt.
Maar wees eens eerlijk : 2 stamboeken, geven soms verschillende premie aan hetzelfde paard, hoe moet iemand daar wijs uit worden
Als er gewoon 1 stamboek was, was het veel eenvoudiger om die keus te maken. En ik heb niet gezegd dat ik de voorgeschiedenis onbelangrijk vind van een veulen. Juist wel, ik wil graag weten welke ouders het heeft.

Maar een mooie merrie uit Engeland/Ierland hoeft niet altijd een mooi veulen te geven en een lelijk merrie uit Engeland/Ierland kan wel een mooi veulen geven..... In dit opzicht is het goed als het goede materiaal gekeurd wordt, zodat de mooie en sterke paarden overblijven. Maar door al die kruisingen zijn we in mijn ogen nog lang niet zo ver om te zeggen dat bepaalde paarden niets zijn voor de fokkerij doordat ze geen papieren hebben. Sommigen hebben echt hele mooie voorouders, zonder dat dit zelf aan het paard te zien is.....

He, verdikkie, ik kom af en toe zo moeilijk uit mijn woorden en dan kan ik niet schrijven wat ik bedoel..... Sorry! Jij hebt een prachtige hengst en als ik mijn merrie moest laten dekken zoek ik wel een hengst die gekeurd is. Dat geeft meer vertrouwen dat er zorgvuldig mee om gegaan is en een grotere kans op een mooi veulen.
Maar bij tinkers is het niet altijd een garantie dat er een prachtig veulen uitkomt. Meestal wel, maar hoeft niet!

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:14

Nou wil ik niet rottig doen maar voor mijn gevoel is er ook maar 1 stamboek....

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:15

Indezz schreef:
He, verdikkie, ik kom af en toe zo moeilijk uit mijn woorden en dan kan ik niet schrijven wat ik bedoel..... Sorry!

Laat die fles wijn dan ook DICHT!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:32

Gesina, voor de dekhengstenkeuring is 3 jaar een mooie leeftijd.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:36

Indezz, we moeten toch ergens beginnen, we kunnen moeilijk blijven roepen, veel van de tinkers zijn er nog niet klaar voor.....
Zo vlot het toch nooit met een goed stamboek te krijgen, en wat ik vaak lees op de tinkerfora is dat toch iets wat de meesten graag willen....

En over dat primeren, dat doet maar 1 van de twee stamboeken, dus zo verwarrend kan dat niet zijn.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:00

Ja bij hengsten, maar k denk dat ze het in het algemeen bedoeld.
Verder is het ook normaal dat de primeringen kunnen verschillen, vind ik: hangt er allemaal vanaf waar de nadruk op ligt bij het stamboek en de ras of typebeschrijving en uiteindelijk zijn keurmeesters ook maar mensen...

Ik vind idd dat je toch ooit eens ergens moet beginnen, anders wordt het nooit wat met die stamboeken en ik zou dan ook zelf altijd een goedgekeurde dekhengst kiezen. Ik zou op dit moment wel nog een niet geregistreerde merrie durven kopen en haar laten opnemen, maar dat bepaalt wel mee de prijs die ik betalen wil.

Gesina: vanaf 3 jaar kan je hem laten keuren, maar je kan ook nog wat wachten als je vind dat hij dan nog niet voldoende is uitgegroeid.

Baileys: mooi voor jou, hoef je niet te kiezen.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:57

Baileys schreef:
Nou wil ik niet rottig doen maar voor mijn gevoel is er ook maar 1 stamboek....

Jij zegt het ik denk het, beetje banketstaaf messchien maar voor mij heeft de premies van het ics geen waarde en al zeker die van het laatste jaar niet meer.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:54

Tinkermuts schreef:

Als merriehoudster ben ik het hier beslist mee eens. Sox is nog niet gekeurd maar ik zou wel graag een gekeurde hengst voor haar hebben. Ook Sox laten opnemen als registermerrie. Ik wilde eigenlijk altijd bij het ICS vanwege het echte cob-type maar door het gekonkel daar heb ik het op zijn beloop gelaten. Tja, en nu.... Enfin, ik heb rashonden gefokt en die moesten ook aan een bepaalde standaard voldoen om gedekt te mogen worden door een "goedgekeurde" reu. Ze moesten op internationale tentoonstellingen 2x uitmuntend behalen dus voordat je een nestje kon kweken. Dat verschilt van ras tot ras. Tegenwoordig zijn de regels volgens mij nog scherper.

Al wil ik een veulen als opvolger van Sox dan nog zou ik graag een goedgekeurde hengst willen. Ik vind Maxolo ook een mooie hengst maar laat hem dan dit jaar keuren om zijn waarde voor het stamboek te tonen!

Leon, waarom is Thunder afgekeurd voor het NsvT (sperma???).

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:08

Ik begreep het eerder als: nog niet voor keuring voorgebracht, maar zeker weet ik dat niet...
als hij dan toch echt AFgekeurd is en dan met name voor sperma, vind ik dat erg gek...want ik geloof dat Thunder toch al zo'n 35 precies weet ik niet...) dekkingen had vorig jaar...wat niet wil zeggen dat daar allemaal levende veulens zijn uitgeboren, maar dan zou het toch wel al moeten opvallen op zo'n aantal...

edit: Thunder heeft op de icssite 47 nakomelingen staan...dus zijn sperma zal wel goed genoeg zijn, denk ik

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:50

Naar mijn weten is Thunder nooit voor de hengstenkeuring van het NST geweest. Dan kan hij dus ook niet goed- of afgekeurd zijn.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:58

Ik ben heel erg voooor dekking met goedgekeurde hengsten. Moge de sterkste en de beste winnen. Voor een veulen met een niet goedgekeurde vader kan je in mijn ogen ook minder vragen, 1000 zou ik netjes vinden, misschien in het voorjaar 1100 euro. Hoe mooi en geweldig het veulen ook is.

Maxolo was dan wel 2e bij het NSvT maar dat is in zijn eigen registerhengsten 1-2 jarige categorie geweest, sorry moest het even duidelijk zetten want de mijne was 2e die dag en daar ben ik nou eenmaal retetrots op

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 05:38

Thunder is nooit aangeboden bij het NST, dus zeker niet afgekeurd, hij is alleen ICS gekeurd, er zijn niet zo heel veel hengsten bij beide stamboeken gekeurd.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:13

Even om iets uit de wereld te helpen.
Een paard KAN afgekeurd zijn op sperma.. maar wel vruchtbaar zijn!
het gaat puur om de waardesl. je moet zo veel % levende en goedbewegende EN goedgebouwde zaad cellen hebben
Mannen die vermindert vruchtbaar zijn kunnen ook wel kinderen maken.
Maar het gaat er om. dat ze GOED zaad illen hebben. Dat als je een probleem merrie heb die ook makkelijk drachtig te krijgen is.
Door VEEl je merrie te latne dekken bevuil je haar alleen maar. En de kans op afwijkingen als het sperma niet goed is zit ook in de lucht

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:19

fjordkootje schreef:
Indezz schreef:
He, verdikkie, ik kom af en toe zo moeilijk uit mijn woorden en dan kan ik niet schrijven wat ik bedoel..... Sorry!

Laat die fles wijn dan ook DICHT!

Om het nog effe duidelijk te stellen : ik ben niet tegen een stamboek, wel tegen stamboeken. En hoewel mijn merrie bij het NST is gekeurd, zit het ICS qua type meer in de richting van wat de zigeuners probeerden te fokken : het cobtype! En eigenlijk moet het moederstamboek in Engeland/Ierland zitten en niet hier in Nederland. Tenslotte is een tinker/Irisch Cob een zigeunerpaard uit Engeland/Ierland. Ik vind het zelf heel verwarrend allemaal hier in Nederland, hoewel ik het bij het NST goed naar mijn zin heb.

De zigeneurs hebben wel eens een paard gefokt met geweldige sokken : the Roadsweeper. Als het goed is is de Lion King (staat in America) een zoon van hem. Mijn hengstjes komen uit de bloedlijn van de Roadsweeper. Hoewel zigeuners zelden hun hele goede hengst uitbesteden aan "gewone" fokkers, is het bij de fokker van mijn hengstjes wel een keer gebeurd. Later hebben ze die hengst weer opgehaald en aangezien ze er niks meer aan hadden qua fokkerij dood laten gaan aan een ketting (gewoon dus niet verzorgen en het paard niet willen verkopen aan mensen buiten de zigeunerkring).

Om zulk goed bloed te behouden, vind ik het gewoon wel goed dat er een stamboek is. En zeker met hengsten dat iedereen gebruik kan maken van goed fokmateriaal, wat ook goed gekeurd is.
Maar ik twijfel gewoon of het momenteel altijd eerlijk gebeurd.
Het wordt een beetje een Nederlandse visie op een buitelands paard.... Ik bedoel : van een haflinger wil je toch ook geen hafmerens o.i.d. fokken..... (dom voorbeeld, maar kon effe niks anders verzinnen)

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:48

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:29

*mischien een idee om hihih ontopic te blijven*

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:34

Cayusejuhh schreef:
Even om iets uit de wereld te helpen.
Een paard KAN afgekeurd zijn op sperma.. maar wel vruchtbaar zijn!
het gaat puur om de waardesl. je moet zo veel % levende en goedbewegende EN goedgebouwde zaad cellen hebben
Mannen die vermindert vruchtbaar zijn kunnen ook wel kinderen maken.
Maar het gaat er om. dat ze GOED zaad illen hebben. Dat als je een probleem merrie heb die ook makkelijk drachtig te krijgen is.
Door VEEl je merrie te latne dekken bevuil je haar alleen maar. En de kans op afwijkingen als het sperma niet goed is zit ook in de lucht

Dat weet ik wel hoor ik bedoelde alleen maar dat het nogal straf zou zijn ALS (wat dus niet zo is) hij verminderde spermakwaliteit zou hebben dat hij dan zoveel veulens op een jaar had rondlopen
(dan kan je nooit zoveel treffers landen )

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:43

We dwalen misschien weleens af, maar een beetje vergelijkingsmateriaal kan geen kwaad denk ik wat een mooi cobtype is. Ik hou van veel sokken en een lekkere ronde kont, Kaylen heeft dat ook, dus heeft dat zeker een meerwaarde als cobytype vind ik.

Maxolo breng ik volgend jaar weer voor de keuring, heb hem nu totaal niet getraind dus heeft het weinig zin om naar een hengstenkeuring te gaan bij het NSvT. De ICS wacht ik dan hiermee ook gelijk een jaartje af, omdat ik eerst wil zien hoe het allemaal gaat lopen in de toekomst.

Ik weet dat Thunder nooit aangeboden is aan het NSvT, dus al die verhalen over spermakwaliteit is overbodig.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:39

Tinkermuts schreef:
Gesina, voor de dekhengstenkeuring is 3 jaar een mooie leeftijd.

ligt erg aan het paard,Tommie word 5 in Maart en ik vind hem nog steeds niet klaar voor het echte werk.....
van veulen af aan heeft Tom in de weide gestaan en kreeg enkel wat hooi bijgevoerd,op zich prima maar hiedoor heeft ie wel een behoorlijke achterstand op de andere hengsten van zijn leeftijd.....