Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
), maar ik ben gewoon vanaf het begin gewoon serieus met het stamboek bezig (ik doe mijn best in ieder geval)
Tinkermuts schreef:Als ik sommige reacties lees vraag ik me toch af waarom ik al dat geld uitgegeven heb om mijn hengst te laten keuren bij de stamboeken![]()
Nou ja, ik ben toch blij dat ik het gedaan heb zodat ik voor een groot deel weet dat ik met goed materiaal aan het fokken ben, ik zeg niet dat de ongekeurde of de afgekeurde hengsten slecht zijn, maar zolang er volop gedekt word met deze hengsten is het wel moeilijker ook om een duidelijk stamboek te krijgen met de afstammingen in de toekomst.
Misschien dat dit voor een aantal mensen niet belangrijk is, maar voor mij en gelukkig veel andere (hobby)fokkers wel.
Sorry! Jij hebt een prachtige hengst en als ik mijn merrie moest laten dekken zoek ik wel een hengst die gekeurd is. Dat geeft meer vertrouwen dat er zorgvuldig mee om gegaan is en een grotere kans op een mooi veulen.Indezz schreef:He, verdikkie, ik kom af en toe zo moeilijk uit mijn woorden en dan kan ik niet schrijven wat ik bedoel..... Sorry!
Baileys schreef:Nou wil ik niet rottig doen maar voor mijn gevoel is er ook maar 1 stamboek....
Tinkermuts schreef:Als ik sommige reacties lees vraag ik me toch af waarom ik al dat geld uitgegeven heb om mijn hengst te laten keuren bij de stamboeken![]()
Nou ja, ik ben toch blij dat ik het gedaan heb zodat ik voor een groot deel weet dat ik met goed materiaal aan het fokken ben, ik zeg niet dat de ongekeurde of de afgekeurde hengsten slecht zijn, maar zolang er volop gedekt word met deze hengsten is het wel moeilijker ook om een duidelijk stamboek te krijgen met de afstammingen in de toekomst.
Misschien dat dit voor een aantal mensen niet belangrijk is, maar voor mij en gelukkig veel andere (hobby)fokkers wel.
fjordkootje schreef:Indezz schreef:He, verdikkie, ik kom af en toe zo moeilijk uit mijn woorden en dan kan ik niet schrijven wat ik bedoel..... Sorry!
Laat die fles wijn dan ook DICHT!![]()
Cayusejuhh schreef:Even om iets uit de wereld te helpen.
Een paard KAN afgekeurd zijn op sperma.. maar wel vruchtbaar zijn!
het gaat puur om de waardesl. je moet zo veel % levende en goedbewegende EN goedgebouwde zaad cellen hebben
Mannen die vermindert vruchtbaar zijn kunnen ook wel kinderen maken.
Maar het gaat er om. dat ze GOED zaad illen hebben. Dat als je een probleem merrie heb die ook makkelijk drachtig te krijgen is.
Door VEEl je merrie te latne dekken bevuil je haar alleen maar. En de kans op afwijkingen als het sperma niet goed is zit ook in de lucht
ik bedoelde alleen maar dat het nogal straf zou zijn ALS (wat dus niet zo is) hij verminderde spermakwaliteit zou hebben dat hij dan zoveel veulens op een jaar had rondlopen 
) Tinkermuts schreef:Gesina, voor de dekhengstenkeuring is 3 jaar een mooie leeftijd.