nielsd schreef:2500-3500
Lijkt me een beetje veel voor een paard dat geen wedstrijden heeft gereden...(lijkt me...)
Sportpony's die B, L mischien nog net M hebben gelopen kosten zoiets!!
Mijn pony heeft ZZ gelopen en kost het 3-dubbele
Indezz schreef:Wat een dikke onzin is deze reactie!!! Het gaat er gewoon om wat een paard gekost heeft aan kosten en niet hoe die presteerd in wedstrijden. Dat is iets voor een eigenaar om voor te zorgen! Misschien als een paard goed presteerd in wedstrijden dat ze wat meer geld waard zijn, maar 2.500 tot 3.000 is helemaal niet teveel voor een goed gefokt paard!
Laat er zelf eens 1 opgroeien en kijk wat voor kosten je eraan kwijt bent. Waarom zou iemand een paard verkopen en erzelf geld bij moeten leggen als het een goed paard is, alleen om het goedkoop te houden en iemand anders het zogenaamd dat bedrag niet waard vind??? Onzin!
Zulke dikke onzin vind ik die reactie van nielsd ook niet hoor. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die niet 'in' de tinkers zit af en toe steil achterover kan slaan van de prijzen in vergelijking tot de mogelijkheden van een tinker.
Er zijn erg weinig koudbloedrassen waar zulke bedragen voor betaald worden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de haflinger, ook veelzijdige pony's, maar voor een absolute tophaflinger zul je minder dan €3000,- kwijt zijn, ik denk dat het gemiddelde zo rond de 1200-1500 zal liggen. En daar zitten er over het algemeen genomen meer tussen met sportcapaciteiten.
Sportprestaties verhogen de waarde zeker een eind. Zeker bij 'gewone' pony's en paarden. Een KWPN'er of sportpony met wedstrijdervaring en goede prestaties is een heel stuk meer waard dan eentje die dat niet heeft. En dat gaat voor bijna ieder ras op.
De prijs van een tinker komt echt niet alleen voort uit de kosten die erin zitten om een dier te fokken en op te laten groeien. Een fjord of KWPN'er kost net zoveel aan opfok, maar toch zit er een aanzienlijk verschil in prijs. Bovendien ben je voor het dekgeld van een ggk KWPN'er al snel zo'n €850 - €1250 kwijt, nogal wat meer dan voor een tinkerhengst. Maar toch zijn er genoeg KWPN'ers te koop voor hetzelfde bedrag als een tinker. Dit zijn dan zeker niet de toppers, maar deze paarden hebben voor het overgrote deel toch meer sportcapaciteiten dan een tinker.
De mogelijkheden en capaciteiten van een tinker liggen over het algemeen op een heel ander vlak, dat het vaak de meest fanatastische recreatiepaarden zijn met bovendien een (in onze ogen) prachtig uiterlijk. Nu zullen waarschijnlijk veel tinkermensen zeggen dat ze daarom voor hen zoveel waard zijn, maar dat gaat niet voor iedereen op. Voor mij ook is een tinker zeker zijn geld waard, maar dat is niet voor iedereen zo, iemand die kijkt naar wat een paard kan en wat de mogelijkheden zijn zal een tinker waarschijnlijk erg duur vinden.
Alleen nielsd, nog even 1 klein dingetje..... Ik vind het vreselijk knap dat jouw pony ZZ heeft gelopen, vooral omdat je bij de pony's helemaal geen ZZ hebt, maar hooguit Z2, en dat bovendien je PAARD min. 1.60 moet zijn om ZZ te mogen starten

[/quote]