[TI] Tinker, dik in haar wintervacht, wordt erg intensief gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: Tinker, dik in haar wintervacht, wordt erg intensief ger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:11

Die van mij krijgen ook een heftig dikke vacht `s winters. Dit is bijvoorbeeld Ciara afgelopen winter:
Afbeelding
Afbeelding

Ik scheer ze niet, maar pas mijn rijden op de wintervacht aan. Vaak gaan we dan ook zonder zadel lekker door het bos heen rijden, heerlijk zo`n dik "zadelvachtje" en lekker warm. Als ze te warm of nat zijn dan doe ik mijn rambo ademende regendeken op, waar ze zonder af te koelen rustig droog onder worden.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:29

Wow, da's nog eens een vacht!!!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:43

Ik zou scheren, en mijn rijgedrag niet aanpassen aan het jaargetijde. Als jij hard wilt trainen, ook in de winter, dan is dat gewoon mogelijk. Maar ik vind het dan ronduit zielig om dat op een niet geschoren paard te doen.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:04

En zo doen we allemaal iets anders!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:28

Ja gelukkig maar

Whiiiiii!!! Wat een pluisje!!!! Ben ergens wel blij dat de mijne zo geen harige types zijn maar tis wel moooi hoor

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:05

Snowdon had ook ongeveer zo'n lekkere berenvachtje als Ciara (alleen iets minder dikke buik), mijn shetlander won t echter wel hoor

En onze Tinkers/Cobs kunnen er best tegen als ze iets minder gereden worden in de winter hoor. Lijdt de eventuele training niet drastisch onder.

Overigens reed ik vorige winter vrij intensief, maar nam gewoon de tijd naderhand. Dat hij wat op adem was, lekker kon rollen en dan weer terug de wei in. Ze hoeven niet droog te zijn, als ze maar niet pompend op stal/in de wei worden gezet.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:18

Cassidy schreef:
Ik zou scheren, en mijn rijgedrag niet aanpassen aan het jaargetijde. Als jij hard wilt trainen, ook in de winter, dan is dat gewoon mogelijk. Maar ik vind het dan ronduit zielig om dat op een niet geschoren paard te doen.

Welnee....is niets zieligs aan.

Ik rijd lekker heel de winter door met een harige bol....
Trainen is een groot woord...wij rijden actief recreatief dwz in het bos bezig zijn, de ene keer wat fluitend rondrijden maar van tijd tot tijd stevige ritten met alle versnellingen en knoppen testen.
Dat is in de wintertijd niet iedere dag maar toch een keer of 4 per week en dan ritten varierend van 2 tot 4 uur.
Op weg naar huis op adem stappen en dan zo de schuilstal in en als hij zijn hooi op heeft kan hij weer naar buiten.

Maar zo gaat iedereen op zijn/haar manier met zijn paard om.

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:14

ik scheer mijn tink ook ieder jaar anders is het echt bijna niet te doen.
als je je tink aan huis hebt staan gaat het nog dan kun je na een half uurtje weer een nieuwe zweetdeken op doen, maar die van mij staat op een pensionstal dan kan ik niet uren gaan wachten tot meneer eens opgedroogd is. en trouwens ik vind het geschoren er ook een stuk verzorgder uitzien en je houd ze wat makkelijker schoon ook belangrijk bij ene die veel wit heeft.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:18

Heb je ook wel gelijk in hoor, tinkchester.

Ikzelf vind het alleen geen probleem als meneer eens niet zo wit is En geloof me.. ook Snowdon weet goed hoe zij zichzelf lekkr smerig kan maken op de meest onmogelijke manieren

En ik leg soms als hij echt doorweekt is nog wel een half uurtje een zweetdeken erop, maar verder niet. Ze kunnen er wel tegen als ze nog wat vochtig/klammig zijn en je ze op stal zet. Al dat gedoe met dekens vind ik zelf wat te overdreven... Maar snap het wel, is een soort bezorgdheid tenslotte.

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:32

mijn tinker waarmee ik ook gewoon wedstrijden mee rijdt
scheer ik elk jaar ongeveer 3 of 4 keer
ook in de winter dus. Gipsy wordt snel verkouden en ik kan hem niet
naar buiten sturen als hij ook nog maar klam is want de volgense dag begint hij dan al te hoesten en te doen.

Maar met het scheren betreft scheer ik hem helemaal behalve sn sokken natuurlijk
en bij zijn staart maak ik er een 3hoekje van maar dit jaar wil ik iets
op zn bil laten staan bijvoorbeeld zo'n playboy bunny
wie heeft er nog meer wat laten staan op zijn tinker?
en dan bedoel ik niet het zadelvorm zeg maar want dat houd ik zelf ook altijd

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:07

Mijn tinkers zitten ook ontzettend dik in hun vacht in de winter. Maar een deken zit er maar heel kort op. Ze schuren echt net zolang totdat ze dat ding kwijt zijn en in de stront kunnen dumpen. Dus scheren is bij mij geen optie, dan vatten ze pas echt kou ben ik bang!

Afbeelding

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:30

snowdon schreef:
En ik leg soms als hij echt doorweekt is nog wel een half uurtje een zweetdeken erop, maar verder niet. Ze kunnen er wel tegen als ze nog wat vochtig/klammig zijn en je ze op stal zet. Al dat gedoe met dekens vind ik zelf wat te overdreven... Maar snap het wel, is een soort bezorgdheid tenslotte.

Daar kunnen ze inderdaad best tegen, op de huid zijn ze al heel snel droog, het is dan alleen de buitenkant die nat is.
Dat is dan ook niet de reden dat ik Jordy scheer, maar ik scheer hem omdat ik in de winter ook flink fanatiek met hem rijd, en ik merk dat het hem veel meer moeite kost (en dat hij er dus minder lol in heeft) als hij een berenvelletje heeft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:20

Vochtig/ klammig oke... Maar Chub is na een half uurtje rijden met teddyberen vacht echt door- en doornat. De druppels zweet druipen van haar lichaam. Daar kan geen zweetdeken tegenop en scheren is dus voor ons echt nodig.

Zoals iemand al zei: als ze aan huis zou staan, kun je eventueel zelfs een aantal keren de dekens wisselen. Maar Chub staat op pension en ik kan geen uren blijven wachten tot ze eens droog is.

Dan kun je idd nog zeggen dat je je training aanpast in de winter. Tsja. In de winter moet ik juist veel fanatieker rijden omdat de paarden niet meer naar buiten kunnen. Ik vind dat ik haar dan minimaal een uur beweging moet geven.

octavodia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:45

Het is maar net wat ze gewend zijn, maar ja, stel je voor dat ze in het wild door een roofdier achterna zijn gezeten, zich helemaal in het zweet hebben gerent, en dan overlijden aan een koudje, dat gebeurt natuurlijk niet. Als je je paard veel buiten houd en zorgt dat je na ht rijden een goede cooling ouwn hebt gedaan, ook al is hij dan nog niet droog, kan jeje paard rustig weer buiten zetten hoor. Hun vacht is ervoor gemaakt om zo te werken als een zweetdeken ook werkt. Dat heeft moeder natuur keurig geregeld. Ik zelf doe het al jaren zo mijn onze tinkers. Onze Andalusier is een ander verhaal, hij komt uit Spanje en trekt zo'n soort behandeling niet om de doodeenvoudige reden dat hij veel droogte en hitte gewend is. De winters kunnen daar ook best koud zijn, maar het klimaat is totaal anders. Hij krijgt dus wel een ademende deken op in de winter, ook zijn vacht wordt niet zo dik...hij gaat echt rillen. Dat rillen is wel nodig om extra vacht aan te maken, maar hij gaat dan ook kuchen, en dat gaat me te ver, maar ook hij staat dag en nacht buiten.. Tinkers zijn erg robuust en leven in Engeland in principe in grote kuddes, en staan nooit binnen wat voor een weer het ook is. En ook zij galloperen wel eens flink in de winter en worden dan goed nat...Maar begin je zelf met scheren en dekens, dan kan je op een gegeven moment ook niet zomaar meer zonder, daar wennen ze aan. Mijn tinker wordt in de winter gewoon fanatiek gereden, hij heeft niet een enorm berevel, maar staat wel dag en nacht buiten, hij wordt altijd goed uitgestapt, en kan binnen even wat hooi eten, en dan hup weer naar buiten weer of geen weer. het eerste wat hij dan altijd doet is rollen, en dan lekker vies naar het hooi buiten lopen en tevreden zuchtend gaat hij eten.

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:23

Ik heb juist een tegenovergesteld "probleem",want onze Tinker krijgt helemaal geen wintervacht.De vacht word iets dikker dan de zomervacht maar dat stelt niet zoveel voor.Wij hoeven dus ook niet bijtijds te beginnen met dekens om de groei van de vacht tegen te gaan,maar doen pas een deken op waarneer het ehct kouder word.Ze vind het heerlijk als de deken er op gaat,ze blijft er ook echt voor staan.We hebben een stuk of 11 dekens,van superdik tot superdun,en wisselen die steeds af.Zoals nu ligt er een dunne deken op,en bij regen een dunne regendeken,en als het kouder word dan weer een dikkere enz.enz.En omdat ze het aankleden zo lekker vind en er zo voor gaat staan noemen we haar ook al Barbie-paard

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:33

Macho heeft dit jaar ook een lekker bontvachtje,voor zijn doen !

We hadden maandag met hem gereden en na een goed half uur was hij flink nat,renske is toen maar gestopt anders werd hij wel heel erg nat(ze merkte ook op dat hij wat langzaam was,waarop ik antwoorde dat als wij met onze winterjas in de bak zouden rennen we het ook moeilijk zouden hebben ,waar ze het mee eens was ).

Hij heeft 1 1/2 met een zweetdeken op gestaan,eerst nog met hem gelopen aan de hand en daarna op stal.
Na twee uur heb ik hem terug op de wei gezet,maar daar zit het probleem,hij loopt nog constant buiten en als je dan 's avonds iets met hem doet dan kom je niet uit met je tijd.

Wat doen jullie ?
Tenminste als jullie tinker 24 buiten staat !
Moet ik hem eventueel dan maar met een deken op buiten zetten,na de eerste afkoeling met zweetdeken ?
Want ik wil natuurlijk niet dat hij ziek word van de winter en ik denk dat hij voorlopig met tommy blijft buitenstaan.
Ik wil hem ook niet verplicht binnen gaan zetten,hij is nu juist zo vrolijk en op stal word hij echt sjargrijnig !

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:31

mijn tink heeft ook een groot verschil tussen winter en zomer:

ZOMER:
Afbeelding

WINTER:
Afbeelding

Jah je ziet het niet zo goed op mn foto's maar in de winter heeft ze echt zown Pino vacht (die vogel van sesamstraat) dr haren zijn wel 10 cm lang denk ik,, ik heb er ook over gedacht om haar te scheren maar ik denk niet dat ik haar daar een groot plezier mee doe aangezien we alleen een inloopstal hebben, dus dat betekend dat ze altijd een deken op moet,, maar ik stap meestal toch 20 minuten uit (als je heel sloom stapt de rijtijd van de paddock naar de ponyclub)

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:35

hhhmmm mn dekje zit wel raar op die foto

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:44

Ooh.. Amy heeft helemaal geen wintervacht.. Of ze is laat op pas..Ze is zo glad als wat en verliest ook geen haartje of niks.. Verder is ze na het rijden wel bezweet maar dan de zweetdeken erop een half uurtje later is ze droog..

Heb ik dan toxh de ideale tinker.. Haha nee gekkigheid.. Ik zou ook wel zon beertje willen hebben..

Zo ziet ze er nu uit..
Afbeelding

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:57

Ik rijd mijn tinker ook wel vaak in het zweet, maar als ik uitgestapt ben met haar, dan laat ik haar zoiezo nog even lekker rollen, daarna zacht borsteltje erover en ong 10 min een zweetdeken op. Ze gaat s'avonds zoiezo naar stal als ik gereden heb, dus ze staat wel droog en warm.

Afbeelding
Ik vind vooral haar hoofdje leuk zo met die lange haren

Afbeelding
En zo zag ze er op 28 oktober uit, nu is de vacht wel ietsje dikker geworden

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:38

Ik begin altijd vrij vroeg met dekens, en ze staat nu al met 300 gram. Ze heeft een heerlijk dun vachtje, ik heb nu nergens last van!

Fiorile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:02

Nou bij Kayleigh gaat het vrijdag ook voor het eerst gebeuren: het scheerapparaat erin. Alleen haar hoofd en benen niet. Kvika hier van bokt komt het doen. Ik heb er lang over getwijveld en hou persoonlijk wel van dat teddy-achtige, maar ik vind het gewoon niet fair tegenover mijn paard als we (ik+2 bijrijders) haar gewoon op dezelfde manier blijven rijden als we normaal doen met deze dikke vacht. We rijden vaak ongeveer 2 uur rekreatief, maar dan wel met flinke stukken galop ed. Ik merk de laatste tijd echt dat ze loopt te hijgen na een stuk galop, dus we gaan het maar eens proberen en kijken of het bevald dat scheren.
Heb een bucas smartex rain en nu gaat daar na het scheren dan een HH winterdeken van 220 grams onder.....
En nu maar hopen dat ze niet helemaal uit haar dak gaat.......

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:16

Ik zou niet gaan scheren... Je moet gewoon beginnen met dekens, temminste doe ik, hij zit nu ook al aardig in zn vacht, maar als je een deken omdoet krijgen ze het warm en wordt hun vacht vanzelf dunner. je moe het wel langzaamaan doen, anders is het veel ste warm in een keer... En van scheren verharen ze moeilijker.... En meegaan met de wintervacht,, Doe ik niet aan mee, ik heb zon sport tinker, ookal is hij nu tijdelijk uitgeschakeld....:S Het is je eigen keus, denk er alleen goed over na, als het gebeurt is kun je niet meer terug.... doeii doei lieve teddyhaartjes...!!

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:31

krijgen die van jullie ook krullen/ golven in hun vacht als ze een dikkere vacht krijgen?

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:35

Die van mij niet.. Maar die van mijn vriendin wel.. Dat is nu al zo'n grote teddybeer.. En die van mij heeft nog geen een teddyhaartje..
Ik vind die 'krulletjes' echt schattig staan.. Saartje van mijn vriendine heeft dat op haar hoofd