[TI] been/sok/mok??? probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Re: been/sok/mok??? probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:00

Ik ken de verhalen. Ik was er voor gebruik ook bang voor. Maar de chip is vorige maand nog gecontroleerd en hij zat nog op precies dezelfde plek! Maar je moet vooral doen wat je zelf wil. Ik zeg gewoon wat voor mijn paard goed heeft gewerkt.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:29

irish_lady schreef:
Soxje: wat voor kruiden en hoe kom ik eraan?

hoefverzorging.fred@tiscali.nl

Ik weet niet meer wat de samenstelling van de kruiden was. Fred Kammer, mijn natuurlijk bekapper, heeft ze. Hij haalt ze natuurlijk ook weer ergens vandaan. Het waren ook zakjes met een opdruk. Misschien staat het ook wel vermeld op www.paardnatuurlijk.nl
Zijn 06 nummer staat ook onder hoefverzorging daar. En anders kan ik het voor je opsnorren. Hij heeft zelf onder andere Shires dus is bekend met mok.
Die zalf die ik nu gebruik ik Sudocreme, daar zit zink in wat ook kan helpen. Maar je bestrijdt dan uitwendig, zoals de meesten onder ons doen. Het zou super zijn als we door middel van de juiste voeding of supplementen de mok van binnenuit kunnen bestrijden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:01

tinkermeisje schreef:
De rasp was ik op aanraden van de hoefsmid met Badedas.

Een goene leemkuur kan ik je erg aanraden. De mok is ook wat minder maar dat kan ook door de Sebacil komen.

Groene leemkuur helpt wel of niet tegen mok/rasp??

Wat voor Badedas dan?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:06

De groene badedas heb ik meermalen gelezen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 00:01

snowdon schreef:
wortels en teveel gras die mok kunnen veroorzaken? Dit klinkt even erg vreemd.. heb je of iemand anders hier meer info over?

net als dat het vaak vreemd klinkt dat brok voor troubles kan zorgen of in gam's geval slootwater?
het is paardgebonden, de één krijgt ergens wel last van en de ander niet.

het vervelende is dat ik voor mijn gevoel hét middel heb genoemd voor lonneke om er achter te kunnen komen of het bij irish aan het voer/gras/water kan liggen maar er alleen maar verder gespeculeerd wordt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 07:10

Als je met de oplossing, het doormeten van voeding en paard door de biosensor bedoelt: dit is al gebeurd, dat heb ik ook in de eerste post al vermeld. Behalve een voedingsadvies ( dat ik opgevolgd heb) en 3 verschillende homeopatische geneesmiddelen en een hele berg met geld! Is de situatie daar practisch niet door veranderd. Toch heb ik bij de paardendrogist weer 1 van de 3 compositums besteld die ik van die mevrouw gekregen heb.

Over de pb heb ik een aantal tips gekregen waar ik mee aan de slag ga, mijn dank hiervoor!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:33

ja ik las iets over een doormeting maar niet hoe enzo.

nou ja, ik heb alleen maar goede ervaringen met de Krater en ze kosten je ook geen geld. er is iedere keer uitgekomen waar het probleem aan ligt, en ik heb één keer een steen voor hem gehaald tegen allergische reacties. dat was nog voor ik de kuil en brok had laten testen.
ze kosten je dus geen extra geld, hooguit een paar postzegels om de spulletjes op te sturen en eentje voor het antwoord terug.

zoals je zegt zit er een soort patroon in dus het zal ongetwijfeld door een produkt komen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:20

Hou ons op de hoogte, Irish_Lady. Je doet je best, en ik kan me de wanhoop heel goed voorstellen.
Ik denk dat ik maar een afspraak maak met Eveline Hekkenberg, de homeopathe die Kootje vroeger erg goed heeft geholpen. Dan kan ze Mira eens helemaal doormeten, kan nooit kwaad. Na de Sebacil had ik haar al 2 dagen niet zien stampen en gisteren gaf ze toch weer met rechtsachter een paar stampen die vast ergens in Nederland een mini aardbeving hebben veroorzaakt.

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:30

Ik ken dit probleem...
het is echt verschrikkelijk om te zien dat je paard er zoveel last van heeft. mijn tinker heeft het precies zo....ik behandel hem nu weer met sebacil....het word er een stuk minder van en het is zelfs wel helemaal weggeweest....maar het komt steeds terug:S
ik ga zeker een aantal zaken proberen en hoop echt dat het helpt!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:38

irish_lady schreef:
Soxje: wat voor kruiden en hoe kom ik eraan?

Kiara: ze krijgt speciaal hooi!

En die groene leem ben ik al achter aan geweest, maar dat mag absoluut niet als je paard gechipt is!

dat ligt ook aan het tijdstip van chippen ik heb begrepen dat het bij paarden die na 1999 gechipt zijn geen probleem opleverd.
Tommie heeft 3 weken leem gehad en zijn chip zit er ook nog....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:40

Heeft de 3 weken leem iets zichtbaars goed gedaan, desillies?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:46

Ik ga even overleggen over dit soort topics. Ze zitten een beetje tussen MD en TI in.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:00

fjordkootje schreef:

eerlijk gezegd weet ik het niet
hij was voor die tijd futloos en had jeuk.
tijdens de kuur had ie ineens wratjes en poepte hij veel.
na de kuur was hij weer wel wakkerder en had ie minder jeuk naar mijn idee en de wratjes waren weg ,maar op dit moment krabbelt ie er weer op los......

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:59

wat altijd heel goed helpt is verlopen diesel olie maar aangezien ze het open haalt kan je dat beter niet doen.. verder zou ik het ook niet wete..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 14:55

Jackieboy schreef:
wat altijd heel goed helpt is verlopen diesel olie maar aangezien ze het open haalt kan je dat beter niet doen.. verder zou ik het ook niet wete..

Alsjeblieft doe dat echt NOOOOOOOOOOOIT!

Een stalgenoot heeft dat geprobeerd, met gevolg dat het paardje 3e graads brandwonden opliep! Je kon de huid er zo afhalen!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:06

Snowdon, ik weet niet zeker of groene leem echt helpt tegen mok/rasp. Het heeft Tosca over het algemeen goed gedaan en de krabt zich minder aan haar sokken. De rasp was wel bijna helemaal weg. Maar de mok houd ik wel bij met Sebacil.
De badedas is idd de groene fles. Dat is de medicinale. Tenminste dat zei het meisje bij de drogist. De groene is bedoeld om een badje mee te maken als je moet weken. Die andere rook wel lekkerder!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:43

Ik las in dit topic over Betadinezalf dus die heb ik net maar gehaald. Helpt tegen bacteriën, virussen e.d. en is NIET vet. Wat goed is bij rasp want dat is overmatige talg en dat moet je niet met een vette creme bestrijden.

Lielle, laat het hier aub staan want tinkers hebben een "eigen" soort mok en rasp-probleem!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:10

desillies schreef:
fjordkootje schreef:

eerlijk gezegd weet ik het niet
hij was voor die tijd futloos en had jeuk.
tijdens de kuur had ie ineens wratjes en poepte hij veel.
na de kuur was hij weer wel wakkerder en had ie minder jeuk naar mijn idee en de wratjes waren weg ,maar op dit moment krabbelt ie er weer op los......

ja ook hè... kom er idd maar eens achter waar het aan ligt, het is van buitenaf vechten tegen de bierkaai!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:59

Ik las vandaag een artikel in een oud blaadje van de Belgische Trekpaarden op stal over wat de oude garde 'vuile benen' noemen...

Dat ging over verdikkingen, schruft, schilfers, kortsjes, rode huid, etc op de harige benen van oa Trekpaarden. Ze hadden het over de dikkere lederhuid en de daardoor juist extra gevoelige huid van dit soort paarden.... Er stond wel meer in, ging over een officieel onderzoek hiernaar en ook dat er in de fokkerij op gelet werdt en een hoop onzin eromheen

Dus toch wel 'ras'-typisch?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:22

dikkere lederhuid... toch een soort psoriasis?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:26

snowdon schreef:
schruft.. kortsjes

schurft en korstjes bedoel ik, uiteraard....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:33

*proest* dat had ik niet eens gezien zeg!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:16

beste

mijn irish cob heeft veel sok en hij heeft er heel weinig last van. Zijn sokken zijn altijd schoon en wanneer ze dan toch vuil zijn dan gaan we naar de zee en zijn ze zo terug kraaknet, je kan ze zelf zo schoon niet wassen. Bovendien is zeewater ontsmettend voor mok omdat het de plekken uitdroogd maar zeewater is dan terug niet zo goed voor de hoeven zelf daarom olien wij de hoeven de dag nadien extra goed in om uitdroging te voorkomen.

mvg elsie

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:46

Ik heb vandaag Sudocreme gevonden. Visite die morgen zou komen komen een week later, dus we gaan lekker sokken wassen, drogen en Sudocreme smeren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:21

Chubby heeft geen mok. Wel heeft ze bovenin haar sokken witte 'korstjes' zitten. Dit lijkt verdacht veel op het zgn. 'berg' wat ook bij baby's voorkomt. Ze heeft er absoluut geen kriebel aan of last van.

Is dat nu rasp? En als een paard er geen last van heeft, is het dan toch belangrijk om te behandelen?