[TI] Tinkers voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Re: Tinkers voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:26

Winnie is ook (heel) erg voorwaarts hoor maar toch blijft ie op ons wachten dat heeft ie zo geleerd --> hij blijft dus ook met deur van stal open netjes in stal wachten tot je zegt dat ie eruit mag

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:47

Chakotay kun je niet echt als heet bestempelen , maar hij gaat ook niet als een idioot weg, maar hij begint gewoon al te stappen als hij de teugels voelt, ik kan daar wel mee leven en laat het zo, onder het zadel blijft hij wel redelijk stilstaan bij het opstijgen, en heet...nee

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 14:51

Snowdon is ook niet heet gebakerd... Onder het zadel is ie ook braaf met stilstaan (anders ga ik er echt niet met een vlag en al opstaan ) Voorwaarts is ie wel, maar dat is een kwestie van training vwb Snowdon dan.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door snowdon op 17-10-05 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:52

ik heb juist dat ze met opstijgen onder de man al wil gaan lopen! ik kan haar wel houden, maar ze wil zo graag, vaak krijgt ze het toch voor elkaar om 1 stapje te zetten.

met het mennen duurt het optuigen denk ik allemaal zo lang en dan heeft ze zoiets van nou dan ga ik toch lekker slapen. Pas als ik commanco geef gaat ze stappen. Ze loopt lekker door met de wagen

groetjes Marjolein

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:55

misschien is heet niet het juiste woord, what's in a name. Ze willen graag laat ik het dan zo omschrijven....

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:32

Onze bolle wil ook wel altijd erg graag rijden. Met opstappen blijft hij dan nog wel rustig staan maar als ik eenmaal goed zit heeft hij wel meestal haast. En is met werken ook vaak liever moe dan lui.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:21

Hehe...nou met gewoon rijden is Tinkerbell eerder sloom te noemen (al is dat ook niet het juiste woord, want echt sloom is ze ook weer niet).
Voor de kar rent ze ook niet meteen in galop weg ofzo, maar begint te stappen, maar dat mag ze natuurlijk niet, en daartegen gaat ze dan "vechten" door met geweld te willen aanzetten, te steigeren,... Ze is professioneel beleerd en heeft het dus ook niet aangeleerd gekregen, ze had het gewoon al in zich...verder is ze wel braaf dus voor de kar (eigenlijk minder streken dan onder het zadel ) maar in het algemeen ook meer voorwaarts dan onder het zadel. ik denk dat ze, net als mijn haffie, gewoon liever voor de kar loopt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:37

zou het er dan eigenlijk niet door die professionele trainer uitgetraind moeten worden, bij het beleren al? Het is zwart-wit gezien eigenlijk het voortouw laten nemen door je paard. Heb er zelf ook zo eentje hoor dus val totaal niemand aan, vraag het me alleen af namelijk. Aan de andere kant is het waarschijnlijk ook een stuk enthousiastme.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 20:56

Vaak staat de veiligheid voorop bij die professionele beleerders....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:00

dat kan 2 kanten op Snowdon.

1) Veiligheid: ze mogen pas weg wanneer de koetsier goed op de bok zit anders heb je straks ongelukken

2) Veiligheid: niet aan peuteren, anders komen ze omhoog en heb je straks nog ongelukken

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:37

Er wordt idd aan gewerkt maar uit ervaring weet ik wel dat Tinkerbell een nogal moeilijk karaktertje heeft ze leert heel erg snel, maar afleren is wat anders *zucht*
Ze is ook ervoor bij diezelfde persoon in heropvoeding geweest en dat heeft echt heel wat gebracht!!! Hijzelf was er trouwens erg van gedaan dat hij, ondanks lange ervaring met verschillende paarden waaronder een heleboel tinkers, niet alles heeft kunnen "gladstrijken" bij Tinkerbell.
Ze mocht bij hem pas weg als hij zei dat ze mocht, dus dat was zeker het probleem niet (ik was regelmatig mee van de partij om ook wat op te steken), maar Tinky is echt een geval apart Het enige wat bij haar kan helpen, is voortdurend weer naar haar grenzen verwezen worden...
We bouwen dan ook af: als we vaker met de kar op pad gaan, staat eerst de groom voortdurend bij haar en op de duur helemaal niet meer. Helaas kunnen we nu eenmaal meestal niet zo vaak weg, waardoor het eigenlijk telkens weer een nieuwe start voor haar is, snap je?

Ik zie het trouwens niet als kritiek hoor want ik ken idd voldoende zogenaamde "profs" die zich er makkelijk vanaf maken...
Alleen zou dat bij Tinkerbell een helemaal averechts effect hebben: geef je haar een hand, dan neemt ze meteen je hele bovenlijf...Als hij haar dus een keer had toegelaten om zomaar te vertrekken, dan had hij daar wel de miserie van ondervonden

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:47

Jordy wordt aankomend voorjaar/zomer beleerd.
Expres niet in de winter, omdat hij dan een heel stuk frisser is. Ik ken Jordy nu wel, en weet dat de kans groot is dat het dan fout gaat....
Eerder heb ik het nog niet aangedurfd met hem, was hij te angstig voor van alles.
Jordy kan al wel voor de sleep, tuig e.d. interesseert hem niet, ook een band die achter hem aansleept boeit hem niet. Maar probleem is dat hij helemaal over de zeik gaat als er iemand achter hem aan rent, als hij moet draven dus voor de sleep. De band is niet eng, maar die persoon wel.
Jordy ga ik absoluut niet in mijn eentje beleren, maar gaat door een prof beleerd worden. En dat is mijn oude stalhouder, hij kent Jordy ook goed, en heeft me toen wat onder het zadel betreft ook heel erg goed geholpen. Hij doet al zijn hele leven niets anders, en heeft bovendien (heel belangrijk) engelengeduld.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:23

Cheveyo schreef:
dat kan 2 kanten op Snowdon.

1) Veiligheid: ze mogen pas weg wanneer de koetsier goed op de bok zit anders heb je straks ongelukken

2) Veiligheid: niet aan peuteren, anders komen ze omhoog en heb je straks nog ongelukken

Dat verschilt dus per paard

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:25

Bartje word nu beleerd voor de kar ,door ons zelf.
Het gaat hardstikke goed en we hebben het vermoeden dat ze al vaker voor de kar heeft gestaan.
Zaterdag mag voor de eerste keer de kar erachter(Een vierwielig wagentje).........we zijn allemaal reuze benieuwd.

malle_pietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:27

Ik rij met Jim ook aan gespannen dit is niet mijn tinker maar ik verzorg hem wel en men 2x per week met hem. Ik heb ongeveer 1 3/4 jaar geleden mijn koetsiers bewijs gehaald en hij is toen 2x mee geweest met onze lessen en verder heb ik het hem zelf beleerd.
Afbeelding

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:25

Dit is trouwens mijn matathonwagentje. ik dacht dat ik de foto's kwijt was na dat ik mijn pc opnieuw moest instaleren maar ik heb ze nog.
Afbeelding
en in dit topic staat nog een foto van het wagentje. Hoe vinden jullie het?
viewtopic.php?f=21&t=481732&p=10687786#10687786

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 20:57

Erg mooi wagentje!

Is mijn simpele recreatiewagen niets bij... haha

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:45

De mijne lijkt er (van ver gezien) wel wat op

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:11

Thanx ik ben er ook echt fier op. Fijn dat jullie em mooi vinden. Want ik was bang dat ik spijt zou krijgen van de aankoop was best een smak geld (voor mij toch) maar tot nu toe heb ik nog geen spijt gehad en sweety heeft er nog niet eens voor gestaan hahahaha !

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:25

Murphy loopt nu bijna twee jaar voor de kar. We hebben hem samen met iemand die er verstand van heeft beleerd voor de kar. We rijden 3 keer in de week waarvan een keer dresuur een keer pionnetjes o.i.d en op zondag maken we vaak een buitenrit van ongeveer 2 uur. Hij doet het super voor de kar, ik heb zelfs een keer meegedaan aan een onderlinge marathonwedstrijd (daar waren we 14e van de 33.) In de winter gaan we ook meedoen aan de indoormarathon van de club. Heb er nu al weer zin aan. Ik heb zelf nooit last gehad dat murphy wondjes kreeg van het tuig of de kar. Wel kon hij in het begin moeilijk draaien omdat hij dan de pinnen van de boom in zijn hals kreeg. Nu hebben we een andere boom (met van die beugels) waardoor hij er geen last meer van heeft. Zelf rijd ik altijd met een marathonwagentje voor een pony/klein paard. murphy is namelijk maar 1.42m. Anders is dat geen verhouding als je er zo'n super grote kar achter hebt hangen.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:45

Jack loopt ook voor de kar alleen doen we het zelf niet zo vaak.

Afbeelding

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:50

foto's
http://users.skynet.be/elsie/main%20menteam.htm

Mijn tinker loopt beter voor de kar dan onder het zadel. Kzal even uitleggen.

Voor de kar voelen ze zich vrijer en bewegen beter. Althans zo ervaar ik het. Hij loopt enkel en dubbelspan en is proffesioneel geleerd. Hij kan netjes stilstaan maar soms ook weer niet dit vooral als er meerdere aanspanningen zijn op de curses en iedereen vertrekt en hij moet nog even blijven staan, tuurlijk wilt hij mee en ja soms steigerd hij dan en doet dit ook graag. Ik vind niet dat ze daardoor slecht gemanierd zijn of niet geleerd zijn. Als hij als enige aanspanning is of in een koetstocht dan trekt hij zich niet veel van al de rest en loopt op eigen tempo die wel hoog ligt want hij doet het zeer graag. Wij moeten steeds zeggen van "howw Hutch rustig" dan "voorwaarts". Hij is bovendien heel erg ruim waar zijn spangenote al galoperend op de weg is, blijft Hutch nog steeds en heel goed zelf gestrekt draven.
Ik denk dus ook dat hij liever in de koets gaat dan dat er iemand op zijn rug zit. Hij is wel altijd braaf en heeft geen gemene streken in zich.

mvg elsie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:40

Elsie, leuk dat je ook een Haflinger en Tinker hebt Maar terug ontopic. Mijn haf loopt even goed onder het zadel als aangespannen. Toch merk ik aan haar dat zij een voorkeur heeft voor aangespannen, vindt ze gewoon leuker, ze loopt daar netter, vrolijker etc.

Mijn tinker is nog niet aangespannen, zit nog in het bleerwerk

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:57

Ginger staat ook sinds een tijdje voor de kar.
Ze heeft er nu zo'n 10 keer voor gestaan. Ik ben voordat ze haar veulentje kreeg begonnen met gewoon erachter lopen en een paar weken na de bevalling is ze voor het eerst voor de kar gegaan. Ze liep weg alsof ze het al jaren deed en we hebben nog geen 1 keer problemen met het rijden gehad.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:55

Ryon staat ook voor de kar. We rijden voornamelijk ringstekerijen en gelegenheidsritten. De kar mag ik van iemand lenen, maar ik ben er zelf eentje aan het restaureren, die is hopelijk volgend jaar af.
Deze foto's zijn gemaakt bij het ringsteken in Hoorn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding