[TI] ICS-leden; brief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: ICS-leden; brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:12

Supertje schreef:
Maar wat ik niet snap is waarom dat niet binnen het NSvT kan? Daar binnen heb je ook dat type, en waarmee je fokt is altijd nog je eigen keuze toch? Het is totaal niet mijn bedoeling om weer een voor- tegen ICc / NSvT iets te beginnen, maar ik ben wel echt benieuwd naar de meningen daarover

Zonder een verdere anti-NST bedoeling.. Ik zet mij in voor een open, transparant stamboek waarbij de leden invloed en inzage krijgen in het reilen en zeilen van het stamboek. Meteen de reden waarom voor mij het NST, als deze de rasstandaard van de ICS al zou gaan volgen op een keuring, voor mij geen alternatief is.

Ik wacht wel op het stamboek uit Ierland, de ICBS, een licentie krijgen in Ierland. Ik vind namelijk nog steeds dat het een Iers ras is. En als er daar een stamboek is, dam is dat het stamboek voor mij..

edit; Beetje kromme zin recht proberen te breien..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:17

Oja, en die brief heb ik, als geschorst lid, natuurlijk niet gehad...

En over de inhoud.. tja de arrogantie druipt er vanaf.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:33

Mariska_28 schreef:

wil je hem hebben?? of ben je toch niet van plan om er heen te gaan??

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:39

pubelia schreef:
Mariska_28 schreef:

Hahahahaha denk je echt dat ze mij binnenlaten? Al zou ik 100 van die brieven hebben

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:54

Mariska_28 schreef:

Hahahahaha denk je echt dat ze mij binnenlaten? Al zou ik 100 van die brieven hebben

nou hihi mijn werd altijd gezegt:"nee heb je en ja kan je krijgen'

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:57

Supertje schreef:
Ga naar deze link:
http://www.irishcobsociety.net/
En zoek op de namen
-Isildur
-Carolien
-Wies

Ze geven allemaal maar 1 resultaat, kan niet missen.

Ammehoela... dan zou Fayette bij het ICS zelfs nog een Cob zijn als ik naar deze paardjes kijk (met name de laatste) En als Fayette iets niet is dan is het wel een Cob

Supertje schreef:
Let wel, ik snap heel goed dat voor een hoop mensen de rasstandaard van het ICS beter aansluit bij wat zij willen zien. Ik ben ook zeker niet anti-ICS, en ik kan me ook goed voorstellen dat je maar met 1 bepaald type wilt fokken.
Maar wat ik niet snap is waarom dat niet binnen het NSvT kan? Daar binnen heb je ook dat type, en waarmee je fokt is altijd nog je eigen keuze toch? Het is totaal niet mijn bedoeling om weer een voor- tegen ICc / NSvT iets te beginnen, maar ik ben wel echt benieuwd naar de meningen daarover

Wat mij betreft moet dat heel goed kunnen. Toen ik nog bezig was met een hengst uit te zoeken voor Fayette heb ik me vooral gericht op de licht gebouwde Cobs en de Grais. Uiteindelijk is daar Gulliver uitgekomen, een in mijn ogen toch lichtgebouwde Cob met ruime gangen, korte(re) rug en meer behang dan Fayette. Mijn fokdoel door Fayette en Gulliver te kruizen: een wat zwaarder gebouwde Grai met meer behang dan Fayette heeft maar wel met de ruime gangen en souplesse van Fayette en Gulliver.
Waarom ik niet een Vanner of zware Cob op Fayette heb gezet? Simpel weg omdat de Grai mij veel meer aanspreekt om mee te werken (dressuurmatig) dan de Cob en Vanner.

Ik ken ook een fokker binnen het NST die zich puur op het fokken van Cobs van rond de 1.45 m. richt. Dat is zijn goed recht en hij scoort er ook goed mee.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:47

Mariska_28 schreef:
Supertje schreef:

Zonder een verdere anti-NST bedoeling.. Ik zet mij in voor een open, transparant stamboek waarbij de leden invloed en inzage krijgen in het reilen en zeilen van het stamboek. Meteen de reden waarom voor mij het NST, als deze de rasstandaard van de ICS al zou gaan volgen op een keuring, voor mij geen alternatief is.

Ik wacht wel op het stamboek uit Ierland, de ICBS, een licentie krijgen in Ierland. Ik vind namelijk nog steeds dat het een Iers ras is. En als er daar een stamboek is, dam is dat het stamboek voor mij..

edit; Beetje kromme zin recht proberen te breien..

Dat het een iers ras is, en dat daar eigenlijk het moederstamboek hoort te zijn, daarin ben ik het echt helemaal met je eens. Het is natuurlijk vreemd om een moederstamboek buiten het land van origine te hebben.

Wat ik begrijp uit je eerste stukje is dat het je er ook om gaat dat het NST een stichting is, dus geen inspraak van de leden, en dat de ICS (en de ICBS ook) een vereniging is, waar dus wel inspraak is en inzicht in alle gegevens. Kan ik ook goed inkomen.
Wat ik niet snap is:
Mariska_28 schreef:
Meteen de reden waarom voor mij het NST, als deze de rasstandaard van de ICS al zou gaan volgen op een keuring, voor mij geen alternatief is

Volgens mij is de rasstandaard wat betreft de cobs en vanners vrijwel gelijk.

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat het nooit tot een samenwerking / fusie is gekomen van het NST en ICS. En ik denk ook niet dat dat zal gebeuren, vanwege punten die jij al noemt, zoals het verschil tussen een stichting en vereniging. Daarbij zal het IC(B)S de Grai's waarschijnlijk niet willen erkennen (hoewel ik denk dat een groot deel er zeker doorkomt).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:34

Ik heb de brief nog steeds niet gehad, maar nu over het bovenstaande:

Ik merk wel een verschil in rasstandaard. Het mag "vrijwel" gelijk zijn op papier, toch vind ik dat er in praktijk wel verschil is. Het NSvT let veel meer op gangen en andere, ook bij Cobs, waarbij er, naar mijn mening, te weinig naar het type paard wordt gekeken (een cob is nu eenmaal geen grai).
Dat is voor mij de hoofdreden waarom ik nog nooit overwogen heb naar het NSvT over te stappen...Als ik geen andere keuze meer heb, ja... maar het liefst zou ik ook meer de keuringsstandaard voor Cobs van de ICS blijven zien...

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:52

Citaat:

ik vind dat je volkomen gleijk hebt,je kunt binnen het NSvT op het type fokken welke je het meeste aanspreekt dus ook op Cobs...

Citaat:
NSvT let veel meer op gangen en andere, ook bij Cobs, waarbij er, naar mijn mening, te weinig naar het type paard wordt gekeken (een cob is nu eenmaal geen grai).

en andere.... wat??
bij het NSvT worden de paarden in de ring opgesplitst in de verschillende types,grai's worden dus niet met Vanners vergeleken maar ieder paard word in zijn eigen type gekeurd,dit is sedert twee jaar zo meen ik.
er worden dus geen appelen met peren vergeleken om het maar zo uit te drukken.
of bedoel je het anders?

ik vind het trouwens ook wel jammer dat de leden geen inspraak hebben in het reilen en zeilen van het NSvT maar weet wel uit ervaring dat alles bespreekbaar is met het bestuur,dat er dan soms een ander antwoord gegeven word dan de vrager wilde horen is niet altijd te voorkomen natuurlijk
maar zeg eens eerlijk werkte de inspraak die jullie bij het bestuur van het ICS hadden dan wel?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:04

Verder vraag ik me dan toch af wat de rasstandaard bij het ICS is.
Het paard heeft een prachtige bouw maar loopt voor geen meter?
Kan ik me toch ook niet voorstellen.
Is er iemand die het me uit wil leggen want met het ICS heb ik geen ervaring.
Nogmaals, ik ben nooit voor het een of het andere geweest, ik had al een papiertje bij het paard en geen zin om te veranderen.
Achteraf er nog geen spijt van gehad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:22

pubelia schreef:
@ dobbel mijn ogen zijn inmiddels (sinds de algemene vergadering) ook open gegaan en hoe. wanneer verdraaien ze nou niet hun woorden?? kan jij mij dat nou zeggen?? ikke niet.

Of omdat een klein vogeltje je dat ingefluisterd heeft

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:28

Bij het ICS wordt wel beoordeeld op gangen, maar volgens mij veel minder dan bij het NSvT.
Verder wordt bij het ICS ook gekeken wie de eigenaar is, dat kan je vaak ook een eerste premie opleveren

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:30

irish_lady schreef:
pubelia schreef:
@ dobbel mijn ogen zijn inmiddels (sinds de algemene vergadering) ook open gegaan en hoe. wanneer verdraaien ze nou niet hun woorden?? kan jij mij dat nou zeggen?? ikke niet.

Of omdat een klein vogeltje je dat ingefluisterd heeft

onder andere stttt niet zo hard zeggen, maar ik zit ook onder de mensen die wel bij de harde kern van het ics horen, dus kan niet al te hard mn mening geven, en niet al te hard zeggen hoe ik er over denk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:32

Mazzel-meid schreef:
Bij het ICS wordt wel beoordeeld op gangen, maar volgens mij veel minder dan bij het NSvT.
Verder wordt bij het ICS ook gekeken wie de eigenaar is, dat kan je vaak ook een eerste premie opleveren

Of niet *proest*

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:33

Citaat:
Je krijgt daar bijna altijd een eerste premie,en ander wel een tweede...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:37

Dit staat bij beweging en actie in de rasstandaard:
In draf is een tamelijk overdreven hoge frontaktie vanuit zowel de schouders als het voorbeen wenselijk om de voor de Irish Cob typische beweging laten zien. Deze aktie wordt ook wel “step” genoemd en geeft een wat opgerichte houding waardoor ook de zwaardere paarden een indruk van lichtheid in de beweging geven.
Sommige Irish Cobs hebben in draf de neiging iets naar buiten te “tikken” met hun voorbenen. Dit “tikken” moet niet worden verward met “maaien”, wat een minpunt is. Zolang het “tikken” bij beide benen gelijk is en niet te veel wordt overdreven, wordt dit beschouwd als tamelijk typisch en acceptabel. De algemene beweging en aktie van een Irish Cob moet vlak zijn met een rechte en aktieve ruime stap.

Moeten ze nou knieactie hebben of vlak lopen? Ik vind deze omschrijving heel erg onduidelijk, net zo onduidelijk als wat 'typische bewegingen' zijn. Dat maaien met de voorbenen wat hier 'tikken' wordt genoemd, is bij alle andere rassen een fout.
Ik zie ook nergens iets over gebruik van het achterbeen.

frenia schreef:
Ik merk wel een verschil in rasstandaard. Het mag "vrijwel" gelijk zijn op papier, toch vind ik dat er in praktijk wel verschil is. Het NSvT let veel meer op gangen en andere, ook bij Cobs, waarbij er, naar mijn mening, te weinig naar het type paard wordt gekeken (een cob is nu eenmaal geen grai).
Dat is voor mij de hoofdreden waarom ik nog nooit overwogen heb naar het NSvT over te stappen...Als ik geen andere keuze meer heb, ja... maar het liefst zou ik ook meer de keuringsstandaard voor Cobs van de ICS blijven zien...

Er wordt bij het NST zeker wel op type gelet, maar de gangen spelen ook zeker een belangrijke rol (zeker niet belangrijker dan type, beide wegen even zwaar).
Natuurlijk beweegt een cob anders dan een grai, en ieder paard wordt dan ook naar type gekeurd. Voor een cob gelden andere maatstaven qua beweging dan voor een grai.
Dit jaar was de kampioen een vanner, de reservekampioen was een grai. Beide bewogen ze zeker heel goed, en qua exterieur waren ze ook beide erg correct. De vanner had niet de strekkende bewegingen die de grai had, maar scoorde wel beter, omdat hij binnen de mogelijkheden van zijn type gewoon beter was.
Dat bij het NST de grai altijd vooraan lopen (wat ik in mijn omgeving vaak hoor van ICS'ers, en waar ik graag de discussie over aanga ) is echt een fabeltje.

Ik denk trouwens dat de gangen absoluut geen ondergeschikte rol moeten spelen, beweging is toch belangrijk? Je hebt niets aan een mooi paard was beweegt als een dweil. Andersom kom je met een paard wat heel spectaculair loopt en eruit ziet als een geit ook niet ver.
Maar een paard met een exterieur wat niet correct is zal ook niet snel goed kunnen bewegen.

De verhouding eerste premie's als je NST en ICS keuringen vergelijkt vallen mij trouwens ook inderdaad op.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:16

Het NSvT moet een vereniging worden. Hier zijn het PVE en het NSvT reeds druk mee bezig om het om te bouwen naar een vereniging.

Dus dat betekent meer democratie en openheid in de toekomst.

Dit heb ik reeds geschreven op 29-09-2005 op het forum van Mariska: http://pub1.bravenet.com/forum/26561346/show/481996

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:52

irish_lady schreef:
Mazzel-meid schreef:

Of niet *proest*

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:56

Ik wacht met veel genoegen de komst van een IC(B)S af. Ben nooit lid geworden van de ICS omdat ik het gedoe daar behoorlijk wantrouwde maar de standaard van het ras spreekt mij nog steeds aan. En anders maar geen papieren. Als Sox gedekt wordt is het door een cob, met of zonder papieren. Hij moet me aanspreken en een goed karakter hebben. Goeie gangen zijn ook belangrijk maar het karakter is voor mij het àllerbelangrijkste omdat het mijn volgend rij/menpaardje wordt.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:22

Ik vrees met grote vreze dat er helemaal geen IC(B)S meer van de grond komt. Er is al een stamboek voor Tinkers en ik moet eerlijk zeggen waarom 2 stamboeken als er al 1 is nu, want dat geeft nu een geheel ander licht op de zaak.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:36

Ik vind ook niet dat ze helemaal niet naar de gangen moeten letten: een paard mag er schitterend uitzien maar als het niet correct loopt is er niks aan...

Je mag beweren wat je wilt, en eigenlijk heb je het zelf al gezegd...
Bij NSvT worden gangen en exterieur evenwaardig beoordeeld. (staat ergens hierboven)
Bij ICS staan er twee puntjes (stap en draf) op papier die beoordeeld worden (+temperament en presentatie) wat betreft gangen, dus hier wordt duidelijk minder de nadruk op gelegd. Toch kan je in principe met een paard dat niet correct ofzo loopt, geen premie behalen, want wanneer zo'n paard slechter scoort dan...(weet het effe niet van buiten) voor stap en/of draf kan hij ook geen premie krijgen.

Het gaat er hier trouwens niet om hoe de juryleden keuren, maar om hoe het de bedoeling is van te keuren. Ik bedoel met de keuringsmethode die mij meer aanstaat, die methode die bij ICS wordt gebruikt, die rasstandaard,...
en niet de eventuele, vriendjespolitieke, manier waarop volgens jullie wordt gekeurd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:35

Dat van die vereniging/ stichting: is nieuw voor mij. Maar wat mij betreft blijft het NST gewoon lekker zoals het nu is. Hoeveel kapiteins wil je op een schip?! Ik kan me voorstellen dat je als lid een bepaalde inspraak wilt hebben, maar het is toch niet zo dat het bestuur van het NST op een eilandje zit waar niet mee gecommuniceerd kan worden?

En om even cru te zijn: buiten het bovenstaande zouden de Irish Cobs prima in de rasstandaard van het NST passen, als zijnde Cob. Dat er daarnaast bij het NST ook andere types Tinker rondlopen kan ik alleen maar toejuichen, om verscheidene redenen? Dus ik ben blij dat het met het ICS misloopt en niet met het NST. Een heleboel goedgeprimeerde NST- paardjes kunnen niet binnen de rasstandaard van het ICS terecht. En wie gaat mij vertellen dat mijn Chubby geen Tinker/ Irish Cob is?

Wie durft?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:52

Voor mij hoeft het helemaal niet mis te lopen: met geen enkel stamboek. Het is niet omdat ik pro-ICS ben dat ik noodzakelijkerwijze anti-NST moet zijn!

Chubby, ik geef je wel gelijk dat het ontzettend jammer zou zijn als er iets met het NST mis zou lopen, want dan zijn er idd veel mensen die "op straat staan" met hun mooie tinkers. Dat het geen Cobs zijn, betekent voor mij idd niet dat het geen tinkers zouden zijn. Het blijft hetzelfde ras maar andere types waar andere nadrukken op worden gelegd (wat ook logisch is).

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:48

Overigens zit je ook met het probleem van de afgekeurde hengsten bij het NST, die wel goedgekeurd zijn bij het ICS, dat is ook een dilemma waarom ICS niet samen kan met het NST.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:06

snowdon schreef:
Overigens zit je ook met het probleem van de afgekeurde hengsten bij het NST, die wel goedgekeurd zijn bij het ICS, dat is ook een dilemma waarom ICS niet samen kan met het NST.

Alleen nieuwsgierig hoor, is het ook andersom?
Ik bedoel hengsten die afgekeurd zijn bij het ICS en wel goedgekeurd zijn bij het NSvT?