Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Supah_Sky schreef:Je kunt zien of je merrie meer dan 1 agoutie gen heeft (dus dominant is) als je een bont paard hebt dat altijd meer vlekken erbij blijft krijgen heeft zij meer als 1 agoutie gen,, dit betekend dat je een bond veulen krijgt,, ik weet niet hoe het zit als de hengst ook een dominante kleur heeft
xxx
Ik snap hier eerlijk gezegd even helemaal niets van?

Maar dat verschil kan iemand anders vast beter uitleggen. snowdon schreef:roan en stekelharig is NIET hetzelfdeMaar dat verschil kan iemand anders vast beter uitleggen.
we wachten gewoon op supertjes uitleg
dacht dat t t zelfde was
maar wist t al niet zeker ... Supah_Sky schreef:Je kunt zien of je merrie meer dan 1 agoutie gen heeft (dus dominant is) als je een bont paard hebt dat altijd meer vlekken erbij blijft krijgen heeft zij meer als 1 agoutie gen,, dit betekend dat je een bond veulen krijgt,, ik weet niet hoe het zit als de hengst ook een dominante kleur heeft
xxx
)
Ooit leer ik het wel

grid schreef:Oh dus dat stekelharige komt ook van Sabino, maar als ik zo op de site kijk kan dus ook 1 die er erg roanachtig uit ziet zijn oorsprong hebben in Sabino of?!
Ik bedoel: Tinkers zijn over het algemeen sabino en als daar dan een roankleurige uitkomt, komt dat door het sabino-gen of ?!
Ooit leer ik het wel
![]()

grid schreef:Sayla is vos dus ee en bont dus Aa (neem aan dat ze heterozygoot is ivm geen inkspots) en is een beetje stekelharig op haar flanken (alleen in zomer), veroorzaakt door Sabino
--> en kan dus met Falcon best leuke kleurtjes veroorzaken
oeps dacht ik weer dat A bont was
maar dat is dus T.
en 1 ding had ik dus goed roankleurige tinker = eigenlijk stekelharig

Meavey schreef:Nou er zullen ook tinkers zijn die wel "echt" roan zijn.
Sabino veroorzaakt in principe geen blauwe ogen, splash en frame wel.
Zijn er eigenlijk weleens tinkermensen met een LWO veulen?
Ik heb het eigenlijk nooit gehoord dus heb het idee dat frame niet voorkomt bij tinks.

tinkermeisje schreef:Als ik het goed begrijp, is Tosca zwart met het agouti gen. Ze is namelijk helemaal bruin met 2 witte benen. Ze heeft wel in de zomer over haar hele lichaam verspreid witte haartjes. Als ik dan een effen hengst neem, krijg ik dan zeker een effen veulen?