[TI] Kleurvererving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:42

Whaha, ik geloof inderdaad dat ik mijn roeping gemist heb

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:30

Lees dit nu pas, volgens mij zijn jullie er al uit?
Ik zal vanavond als ik er aan denk nog even een hele handige link plaatsen.

Ik wil trouwens binnenkort eens kijken naar een presentatie kleurvererving. Volgens mij zijn er genoeg geïnteresseerden binnen de tinkerwereld dus dan kunnen we een spreker inhuren (iemand op bokt is hier heel goed in) en een leuk avondje afspreken!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:18

Je kunt zien of je merrie meer dan 1 agoutie gen heeft (dus dominant is) als je een bont paard hebt dat altijd meer vlekken erbij blijft krijgen heeft zij meer als 1 agoutie gen,, dit betekend dat je een bond veulen krijgt,, ik weet niet hoe het zit als de hengst ook een dominante kleur heeft
xxx

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:18

Supah_Sky schreef:
Je kunt zien of je merrie meer dan 1 agoutie gen heeft (dus dominant is) als je een bont paard hebt dat altijd meer vlekken erbij blijft krijgen heeft zij meer als 1 agoutie gen,, dit betekend dat je een bond veulen krijgt,, ik weet niet hoe het zit als de hengst ook een dominante kleur heeft
xxx

Ik snap hier eerlijk gezegd even helemaal niets van?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:03

Supertje weer een heerlijk verhaal van jou echt interessant

Veel kleurmogelijkheden voor falcon

Ja en omdat men van de tinkers nog niet zoveel voorgeschiedenis/ bloedlijnen e.d. heeft, blijft t gokken

schimmel 50% kans dat doorgeeft en 50% kans van niet, dus als geen schimmel dan is het gen niet doorgegeven toch?!

en roan/stekelharig is weer anders of ?! stekelharig en roan is toch wel hetzelfde hè.

Echt leuk

bij ijslanders trouwens smokey zwart wel goed zichtbaar tenminste daar zie je regelmatig zwarte met een grijze gloed over lijf (billen en hoofd vaak het donkerst) en een aalstreep, of is dat weer een andere kleur
Laatst bijgewerkt door grid op 17-10-05 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:05

roan en stekelharig is NIET hetzelfde Maar dat verschil kan iemand anders vast beter uitleggen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:15

snowdon schreef:
roan en stekelharig is NIET hetzelfde Maar dat verschil kan iemand anders vast beter uitleggen.

we wachten gewoon op supertjes uitleg dacht dat t t zelfde was maar wist t al niet zeker ...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:51

Supah_Sky schreef:
xxx

Agouti is het gen wat een zwart paard bruin maakt, heeft dus niks met bont te maken.

Bont is altijd dominant, een paard is homozygoot als hij 2 tobiano genen heeft, hij hoeft dan niet meer vlekken te hebben, hij kan zelf alleen een kleine vlek op de flank of bil hebben bijvoorbeeld.
Een paard dat homozygoot-bont is wil wel vaak "paw-prints" dragen, kleine vlekjes in de bonte vlekken, maar dat is ook niet altijd zo.

Roan is het gen wat een paard het hele jaar door laat verkleuren, alleen hoofd en benen blijven altijd donker, het dier word echter nooit helemaal wit zoals bij schimmel.
Roan word ook vaak moorkopschimmel genoemd.

Stekelharigheid word bijna altijd veroorzaakt door sabino, of in mindere mate: rabicano.
http://www.equinecolor.com/sabino.html
http://www.equinecolor.com/rabicano.html

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:10

Interessant topic hoor, en een superuitleg van Supertje! Dikke pluim!!

Wat ik hieruit begrijp is dat ik een sabino tinker heb. Sox is eenkleurig (zwart) met 4 witte sokken (achter tot ruim boven de sprongen oplopend), een witte vlek onder de buik en een witte vlek onder d'r kin. En een brede bles.

Op de eerste link van Meavy hier vlakboven hebben ze het echter helemaal niet over zwarte paarden maar meer over "pale red" en "roan". De foto's laten ook geen zwarte of bay-paarden zien. Mis ik nu iets? Ze hebben het wel over shires en clydesdales die, als ik het het goed begrijp, homozygoot sabino zijn.

(Edit: was d'r bles vergeten )

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:19

Ik reageerde op degene die ik quote Soxje.
en die hierboven het verschil om roan en stekelharigheid vroeg.

Witte benen kunnen ook minimaal bont betekenen of zelfs splash, maar als ze geen blauwe ogen heeft zou ik idd sabino zeggen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:32

Ik bedoel ook geen opmerking van jou Meavey maar wat er gezegd wordt op de sabino-site. Sox heeft geen blauwe ogen. Ik was net bezig met een vraag op die site toen jouw post binnenkwam... Ga nu verder met proberen mijn avatar erop te krijgen, zucht.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:55

Oh dus dat stekelharige komt ook van Sabino, maar als ik zo op de site kijk kan dus ook 1 die er erg roanachtig uit ziet zijn oorsprong hebben in Sabino of?!
Ik bedoel: Tinkers zijn over het algemeen sabino en als daar dan een roankleurige uitkomt, komt dat door het sabino-gen of ?!

Ooit leer ik het wel

Sayla is vos dus ee en bont dus Aa (neem aan dat ze heterozygoot is ivm geen inkspots) en is een beetje stekelharig op haar flanken (alleen in zomer), veroorzaakt door Sabino
--> en kan dus met Falcon best leuke kleurtjes veroorzaken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:26

grid schreef:
Oh dus dat stekelharige komt ook van Sabino, maar als ik zo op de site kijk kan dus ook 1 die er erg roanachtig uit ziet zijn oorsprong hebben in Sabino of?!
Ik bedoel: Tinkers zijn over het algemeen sabino en als daar dan een roankleurige uitkomt, komt dat door het sabino-gen of ?!

Ooit leer ik het wel

Het verschil tussen stekelharig en roan heeft Meavey al uitgelegd, het wordt dus inderdaad door 2 verschillende factoren veroorzaakt.

Tinkers dragen inderdaad naar mijn mening voor het overgrote deel Sabino. Het 'roan' wat je vaak bij tinkers ziet, is inderdaad meestal Sabino. O.a. bij Clydesdales zie je die uiting van Sabino veel.
Ze zijn dus eigenlijk geen roan, hoewel het vaak wel zo genoemd wordt.
Dit is zo'n voorbeeld, dit zul je meestal als roan omschreven zien, terwijl het dat niet is:
Afbeelding
grid schreef:
Sayla is vos dus ee en bont dus Aa (neem aan dat ze heterozygoot is ivm geen inkspots) en is een beetje stekelharig op haar flanken (alleen in zomer), veroorzaakt door Sabino
--> en kan dus met Falcon best leuke kleurtjes veroorzaken

A (oftewel agouti) heeft niets te maken met bont hoor, augouti maakt een zwart paard bruin.
Om homozygoot bont te zijn moet ze 2x T hebben, dus Tobiano (bontgen).

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:28

oeps dacht ik weer dat A bont was maar dat is dus T.
en ze heeft dan ook nog sabino erbij ...
en 1 ding had ik dus goed roankleurige tinker = eigenlijk stekelharig

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:44

Nou er zullen ook tinkers zijn die wel "echt" roan zijn.

Sabino veroorzaakt in principe geen blauwe ogen, splash en frame wel.
Zijn er eigenlijk weleens tinkermensen met een LWO veulen?
Ik heb het eigenlijk nooit gehoord dus heb het idee dat frame niet voorkomt bij tinks.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:55

Is Offspring geen Frame overo?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:18

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:48

Meavey schreef:
Nou er zullen ook tinkers zijn die wel "echt" roan zijn.

Sabino veroorzaakt in principe geen blauwe ogen, splash en frame wel.
Zijn er eigenlijk weleens tinkermensen met een LWO veulen?
Ik heb het eigenlijk nooit gehoord dus heb het idee dat frame niet voorkomt bij tinks.

Die zullen er inderdaad ook zeker zijn, maar de tinkers die als roan omschreven worden zijn over het algemeen echt sabino's. Wat je namelijk erg vaak ziet bij tinkers die als roan vermeld staan is die typische overdreven sabino-stekelharigheid zoals bij Clydesdales e.d.
Ik heb nog nooit gehoord van een LWO tinkerveulen, en naar mijn mening komt frame overo ook niet voor bij tinkers, of er moet echt 'vreemd' bloed ingekruisd zijn.
Er zijn heel veel tinkers met blauwe ogen, en vrijwel allemaal Tobiano's. Naar mijn mening dragen de meeste tinkers tobiano + sabino. Sabino omdat je bij vrijwel iedere tinker, effen of bont, Sabino aftekeningen tegenkomt. Witte onderlip, keelblesje, sabino aftekeningen aan de benen, ze hebben vrijwel allemaal 1 of meer kenmerken.
Echt duidelijk splash (witkopbont) heb ik ook nog niet gezien.
Waar die vele blauwe ogen dus vandaan komen?

Er worden trouwens veel tinkers naar mijn mening ten onrechte tovero's genoemd. Onder andere heb ik gehoord dat mensen beweren dat tinkers die 1 of meer vlekken aan de zijkant (hals of buik) hebben die volledig omgeven zijn door kleur tovero's zouden zijn, of in ieder geval 'overo-drager'.
Ook over mijn tinker werd dit me door iemand verteld, maar ik weet toch eigenlijk zeker dat hij gewoon tobiano is, ook omdat het vlekkenpatroon totaal niet klopt met tovero. Het gaat om de vlek net achter zijn elleboog:
Afbeelding
Nog een tinker (ICS-hengst) waarover ik heb gehoord dat beweerd werd dat hij frame overo zou zijn, maar waarvan ik denk dat het sabino is of splash (ik denk het eerste, aangezien ik verder nooit splash heb gezien bij tinkers):
Linker kant:
Afbeelding
Rechterkant een link, hier: http://www.irishcobsociety.net/ (kan plaatje niet linken) comanche intikken, dan zie je een foto van de rechterkant.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:20

Als ik het goed begrijp, is Tosca zwart met het agouti gen. Ze is namelijk helemaal bruin met 2 witte benen. Ze heeft wel in de zomer over haar hele lichaam verspreid witte haartjes. Als ik dan een effen hengst neem, krijg ik dan zeker een effen veulen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:58

tinkermeisje schreef:
Als ik het goed begrijp, is Tosca zwart met het agouti gen. Ze is namelijk helemaal bruin met 2 witte benen. Ze heeft wel in de zomer over haar hele lichaam verspreid witte haartjes. Als ik dan een effen hengst neem, krijg ik dan zeker een effen veulen?

Jij begrijpt het

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:18

Over de blauwe ogen --> misschien van de Welsh, daar komen veel blauwe ogen (en witte hoofden trouwens ook) voor en deze zijn vroeger ook ingekruisd ...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:32

blauwe ogen/brede blessen/withoofden hoeven toch niet persé iets te maken te hebben met de bontvarianten?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:46

Jawel alle witte aftekeningen worden ergens door veroorzaakt.
Ze zijn er inmiddels achter dat (zo goed als zeker), gewoon tobinao geen aftekeningen op het hoofd veroorzaakt,
Dus als je paard een bles, sneb of kol hebt heeft hij al splash, sabino of frame.
Frame en splash zijn zo goed als ze kunnen inschatten de enige vormen die blauwe ogen veroorzaken.
Welshjes dragen zowel sabino als splash.
Maar let wel sabino kan bv al alleen stekelharigheid zijn, een sneb kan al splash zijn, deze kleine dingen komen veel vaker voor dan de enorm opvallende vormen van deze genen.

Sabino komt trouwens bijvoorbeeld niet voor bij ijslanders, alle aftekeningen op het hoofd worden daar veroorzaakt door splash.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:11

Daarvan was het grootste deel me al bekend, ik wist alleen niet bij de welsh ook splash voor komt. En aangezien er bij de tinker grote kans is dat er ook welsh (cob) bloed inzit, zou het daar vandaan kunnen komen.
Maar wat ik me dan nog steeds afvraag, als die blauwe ogen veroorzaakt zouden worden door splash, zou er dus een aanzienelijk deel van de tinkers splash dragen. Dan zou daarvan toch ook zeker een deel uitgebreid splash moeten zijn. En die ben ik nog niet tegengekomen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:08

Nee maar sommige hebben ook zoveel vlekken, het is bijna altijd gecombineerd met tobiano.
en splash staat erom bekend dat hij alleen in homozygote vorm zo exreem is, en zelfs dat extreme is vaak alleen een wiite buik.
Volgends mij zijn er best veel tinkers die ook erg wit zijn toch?