[TI] Stampen met achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyToy

Re: Stampen met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:47

Nee, ze schuurt helemaal niet.. Alleen maar dat malle stampen. Soms hoor ik haar tijden niet en zo opeens weer wel.
Maar ook ik ben er niet de hele dag dus weet ook niet precies hoeveel ze het doet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 16:41

Toch een typische gewoonte hoor. Ik zal (als ik het niet vergeet) volgende week aan mijn bekapper vragen of zijn shires dat ook doen. Van warmbloeden heb ik het nooit gehoord, van andere rassen trouwens ook niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 17:30

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:56

Babse doet het ook en de da is inmiddels geweest en nu blijkt ze mijt te hebben dat weer mok veroorzaakt. Maar wat doe je daaraan met een drachtige merrie? Ik durf er niks op te smeren ivm haar dracht, wel zet ik haar benen 1x per week in een emmer met betadineshampoo en haal de korstjes voorzichtig weg. Iemand nog tips?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 21:09

't is gelukt Djana

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:09

Volgens mij heeft er in de vorige Battie een heel artiekel gestaan over 'stampende tinkers' hierin werd verteld dat het waarschjnlijk met te energierijke voeding zou te maken hebben. Dit slaan ze dan op in hun benen met het stampen tot gevolg. Ik zal strakjes nog eens bladeren tussen de battie's om te kijken of ik het stuk terug vind.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 15:22

Oké, de bekapper is gisteren geweest en ik vroeg of zijn Shires ook stampen. Jawel dus. Vooral in de wei. Volgens hem ligt het niet aan de voeding maar is het een gewoonte. Dat maakt het gestamp bij DinkyToy ook aannemelijker, haar paard schuurt immers de sprongen niet tegen elkaar.
Het kàn door vliegen komen. Ik heb het Sox nog niet zien doen sinds ze uit het natuurland weg is, de pensionbazin heeft het ook nooit gezien.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:19

Mijn merrie stampt sinds kort met haar linkerachterbeen, ik dacht dat ze mok had? Ze heeft wel iets of wat korstjes, maar niet heel erg..
Maar als ik het goed begrijp kan het dus ook aan haar voeding liggen?
Ze krijg per dag ongeveer een kilo sportbrok en staat op de volle wei (ca. 1 hectare).. ze is inmiddels wel wat bijgekomen, maar was erg mager. Is het verstandig om andere brok te gaan voeren?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 19:54

Ik denk niet aan de voeding MM. Dat wordt wel gedacht maar Sox stond de hele zomer op natuurland met weinig eiwitten en heel weinig bijvoer. Wel veel vliegen/mugjes e.d. Mok kan ook een oorzaak zijn wat weer door allerlei verzoorzaakt wordt, mijt, schurft etc etc.
Uit een enquete door een studente is gekomen dat voeding wel de reden zou zijn, te veel energierijke voeding voor onze paardjes. Je kan allicht eens een tijdje overgaan op basisbrok of muesli.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:42

Snowdon heeft altijd wel heel erg veel gestampt en geschuurd en in z'n sokken gebeten, maar de laatste tijd valt het mee. Terwijl hij wel nog steeds mok heeft, zelfs in z'n spronggewrichten (pas sinds hij op stal staat )

Maar een gewoonte zou dan ook weg kunnen blijven...

En toch denk ik dat het grotendeels een voedingskwestie is.. De voeding kan ook de mok veroorzaken, verder is er nog de mijt wat een mogelijkheid is en een gewoonte is altijd nog mogelijk uiteraard. Er zijn en blijven dus meerdere mogelijkheden en het zal per paard verschillen.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:08

die van mij deedt dat ook altijd vooral als die eten kreeg of als ik kwam en hem niet uit de stal haalde.

volgens mij was het bij hem een gewoonte om aandacht te trekken

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 16:59

Er is ooit geopperd (in het Tinkerboek?) dat het stampen een soort "rooksignalen" zou zijn naar andere tinkers. Dat geloof ik dan niet maar het zou wel een gewoonte kunnen zijn voor aandacht vragen inderdaad. Of gewoon een gewoonte die ook weer voorbij kan gaan. Mensen hebben ook wel gewoontes of tics die nergens op slaan

Ik geloof niet in het voedingsverhaal want juist gaan stampen op een karige wei is dan heel tegenstrijdig.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:10

Dat van die signalen / communiceren geloof ik ook niet idd... das pas echt een fabeltje!

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:28

Nee, dat het een soort telegramstijl-comunicatie-middel voor tinkers is geloof ik ook niet. Een gewoonte zou wel goed kunnen..
Mijn tink krijgt dan wel biks (basisbrok zonder veel eiwit) en kuil (ze voeren niet anders op stal) maar heeft voor de rest geen eiwitbulten of andere rare dingen en zit mooi in haar vacht, (krijg ik tenminste te horen van mensen bij ons op de manege ) wanneer ze een eiwitvergiftiging zou hebben zou dit zich uiteindelijk ook op andere manieren uiten geloof ik.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:52

Mira deed het zondag met linksachter ook een keer, krijgt veel voordroogkuilspul van haar huidige baas. Ik ga over op hooi, en laat de veearts wel even goed kijken of er geen beessies zitten. Zo wel dan gaan we daar direct iets aan doen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:59

Dat kan ook een vlieg geweest zijn fjordkootje. Ik heb Sox niet meer zien stampen met haar achterbenen. Nu staat ze weer af en toe te wisselen met haar voorbenen, krijg er de pip van