[TI] Tinkersokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Tinkersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:33

Die van mijn tink zitten ook zeer vaak in de knoop.
Het worden soms echte dreads.
Ik kan het eigenlijk alleen na het wassen goed doorkammen.
Als het droog is blijft het oppervlakkig borstelen, anders kom ik er niet door.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:38

Komt me bekend voor..hihihi
Mijn tink d'r sokken worden ook dreads,en soms haar manen ook.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:07

Hebben jullie nooit dat de hoefsmid met dat brandende ijzer de helfd van de sok wegfikt? Ik knip mijn tinkers sokken als het nat is weleens bij zijn kootholte een beetje bij, zo voor mijn eigen gemoedsrust tegen mok, 't zal wel niet helpen haha. Weggeknipte sokken zou echt geen pan zijn, verder knip ik er ook niet aan hoor.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:13

Mijn tinker heeftgeenijzers Bombarie, maar ik maak het de hoefsmid wel makkelijk.
Ik die afgeknipte pantys (minimaal 60 denier) om haar bene waar ik haar sokken inprop.
Tis even fröbelen, maar dan is de hele hoef vrij, er hangt geen haar meer overheen, de smid kan zijn gang gaan én spaart de sokjes!

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:25

anti klit spray voor de sokken? als je sokken zoveel klitten zou ik er anti klit spray in doen denk ik.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:02

ik doe altijd bandages om dr sokken als de hoefsmid komt. Hij is sowieso voorzichtig, maar het is voor hem ook makkelijker als die rustbandages eromheen zitten. (en ik kan hem met een gerust hart zn gang laten gaan!)

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:32

Boyke_Candy schreef:
Wij knippen ze nooit bij ons op de manege, maar je kan het wel doen. Al vind ik het niet zo mooi, ik houd het liever natuurlijk.

heey suuz..doen we heus wel hoor tijdje terug hebben we sul nog geknipt omdat die van hem niet afslijten omdat hij ook niet gereden is enz. volgende keer ff btr informeren

groetjes

jes29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:24

Ik wil nog even reageren op een aantal reacties op de vorige pagina. Mijn tinker heeft ook last van mok/rasp in de knieholte aan het voorbeen. Wat ik ook doe, afknippen, wassen, insmeren etc.. niets helpt. Laatst is er ook een onderzoek gedaan naar dit probleem en het schijnt voor een groot deel van binnenuit te komen. Dus door het voer wat onze beestjes voorgeschoteld krijgen. Dus het afknippen van de sokken heeft hiervoor geen zin. Wel kun je dan beter bij de plekjes.
Ook het verhaal dat tinkers gehard zijn vind ik vrij kort door de bocht. Dat ze gewend zijn aan wondjes (door barre leefomstandigheden) wil nog niet zeggen dat ze daar geen last van kunnen hebben. Helaas kan de mens nog steeds niet in de paardenkopjes kijken. Als ik namelijk aan de plekjes met mok kom, dan trekt mijn paardje toch steeds haar been weg. Ze loopt er niet kreupel op en krijgt geen dikke benen, maar dit wil nog niet zeggen dat ze er geen last van kunnen hebben.
Al met al probeer ik dus nog steeds naar een oplossing (met het voeren) te zoeken en blijf ik proberen om mijn tinker zo min mogelijk last te laten hebben van allerlei wondjes of mok/rasp.
Ik ga wel erg off topic, maar ik moest het even kwijt. Groetjes!

jes29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:26

Sokken kunnen trouwens ook een voordeel zijn voor de vochtopname van de hoeven. Doordat de sokken langer nat blijven, kunnen de hoeven het vocht langer opnemen. Ik knip ze dan ook nooit af. Behalve als ze er over struikelt of in de kootholte bij mok.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 00:36

voor wat betreft de ra(s)p in gams' knieholtes, ook daarvan zeg ik dat het voer een grote invloed heeft.
op 1 koot heeft hij wel een open mokplek als hij lang in de blubber staat.
ik heb gam nu bijna 3 jaar en ontdek steeds nieuwe dingetjes bij hem, waarvan ik eerst dacht dat het anders was

die sokophouders moet ik toch echt eens gaan onthouden voor bij het bekappen... zo grappig!

jes wat een bijzonder kleur tink heb je, dat vraagt om snel meer foto's!!

jes29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:04

Dank je, ik ben alleen niet zo goed in het computergebeuren. Mijn vriendin heeft de foto's er voor mij opgezet. Ik zal haar nog eens lief aankijken.

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:07

Mijn tinker heeft onwijs dikke sokken, en nooit last van mok, terwijl hij vaak in een natte wei of paddock staat.
Zelf knip ik de sokken wel eens bij als ze echt op de grond hangen... Na een paar dagen ziet het er dan weer wat beter uit, en ik vind het gewoon een stukje verzorging...

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:50

nou een tink zonder sokken is volgens mij geen tink al zou ik er een hebben zal ik alles lekker laten groeien!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:35

er word hier ook niet gezegd dat de sokken er geheel vanaf geknipt worden, even goed lezen, er word gesproken over wat te doen als ze over de straat slepen.
rijd je op verhard slijten ze vanzelf, is dat niet het geval en krijgt je tink er last van, zit er niets anders op dan een stukje eraf te knippen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:02

Ik knip er bij Connor altijd een stukje af al ben ik er geen ster in. hij heeft de neiging om er steeds op te gaan staan.

Wat ik ook steeds doe is een stukj ebij zijn kootholte weghalen zodat ik goed kan zien of er mok zit.De rest van zijn sokken valt daar overheen en je ziet er dan niks aan.

Voor een gevoelig plekje bij zijn linkervoorknie waar af en toe rasp ontstaan zet ik botweg de schaar. Al gaat dat gepaard met veel gespartel. De haren daar geen dan klitten door de kostjes die r op zitten. Dat is pijn;lijk en lastig met goed verzorgen. Dan maar een rotgezicht.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:06

ok we gaan off topic...zoals gezegd knip ik hooguit een beetje op 'straatlengte' zodat mijn aileen er niet op kan gaan staan.
Ze heeft zelden mok, en als je een ietsiepietsie heeft, (ze heeft ook de droge vorm) dan spuit ik er Acederm op. Dat kruipt mooi tussen het haar en het is vaak na een dag of 3 verdwenen.
1 x heeft ze het erg gehad, een open wond, toen heeft de veearts haar een injectie gegeven. Hielp super! Gelukkig maar, want mokzalf is met zoveel haar een kansloze missie...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:00

-> TI

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:03

misschien ook even off-topic, maar die korstjes die in de sokken zitten veroorzaakt door mok/rasp/beenschurft of geef het een naam, die klonten en klitten. Ook al is de bron bestreden, die korstjes zitten nog lang in de sokken. Wat doen jullie hieraan? En hoe kijken ze hiernaar op een keuring?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:07

eruit kammen
en kijken ze niet naar op de keuring.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:28

gewoon uitkammen of borstelen. gaat heel vlot als de sokken geassen zijn, of met wat ontklitter

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:29

Ik knip bij mijn tinker wel de sokken, maar dan zo dat ze net de grond niet raken.
Bij de achterbenen aan de binnenkant maakt ze zelf altijd kort door er op te gaan staan

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:37

Ik knip alleen wat van de onerkant af zeg maar,.. omdat het bij hem nog niet echt slijt{hij is 2,5} en hij nog wel een last van mok heeft,..