[TI] Meningen over tinkers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:58

Knert schreef:
Vroeger reed ik stugger.. 2 jaar geleden reed ik echt veel vriendelijker! Toen viel mij juist op dat die Tinkers zo stug waren. Vond ik echt een tegenvaller. Kwam toen niet van mijn kant.

Maar ik was bijrijder hè? Niet de eigenaar. De eigenaar wou niet voor niets hulp.

Maar ik liep er niet warm voor en in combi met een verhuizing ook niet doorgezet er 3 kwartier voor te willen reizen.

Als die altijd slecht word gereden door de eigenaar, ja dan kun je als bijrijder helaas ook niet veel doen.
Maar dat is met elk paard wel.
Elk paard krijg je stug van voor. Tenminste heb er van andere ook wel gereden dat ik dacht, pffffff is dat nog een leuke hobby zo. Dan schrijf ik me wel in bij de sportschool als ik krachttraining wil.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:01

Knert schreef:
alsof de verkoper net zo eigenwijs was als het ras.

:') :')

Ik vind tinkers met veel behang en uitstraling echt prachtig om te zien <3 Maar verder is het niet zo mijn ras, ze zijn toch vrij lomp en zwaar en ik heb liever een rank pony'tje. Kan ook best wel beledigd zijn als iemand mijn bonte pony die totaal niks van een tinker wegheeft hem voor tinker aanziet. Zijn dan niet-paardenmensen die heel trots zijn dat ze dat weten.

Maar ieder zijn ding, gelukkig dat we niet allemaal hetzelfde mooi en leuk vinden!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:02

Geweldig! Veelzijdig, nuchter, braaf realaxt alles kunners

kiki1976

Re: Meningen over tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:10

Ik heb een tinker x haflinger.
Tja wat zullen we zeggen, ze heeft humor _O-
Nee ze is echt veelzijdig, dressuur, springen, heerlijke lange buiten ritten. Redelijk nuchter en makkelijk.
Maar wel een dier waar je niet te makkelijk mee moet wezen (ook niet bang) want dan maakt ze er misbruik van.
Lomp? Soms, net hoe het haar uitkomt. Maar lomp dan in de zin van. Ohhhh jij wast mij, dan ga ik op de slang staan en heb jij geen water _O- dus tja slim is ze wel.
Net als dat ze alles ziet...... Waar de rest van de kudde met verweiden van de ene weide naar de andere loopt, doet zij dat niet als ze ergens een opening ziet.

Voor ons echt een gouden knol <3

Maar moet eerlijk zeggen ik vind ook niet alle tinkers mooi. Maar dat zit hem vaak in de bont variant. Eigenlijk met alle bonten, veel wit vind ik niet mooi persoonlijk.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:13

Altijd leuk, de discussie over een ras :)
Wat de een geweldig vindt, vindt de ander namelijk helemaal niets. Is met honden natuurlijk niet anders ;)
Ik heb jaren tinkers gereden, alle maten, types. Allemaal fijne paarden. Niet stug, gematigd lomp en bijna allemaal redelijk bomproof te noemen. Gingen allemaal mee op buitenrit, maakten een aardig sprongetje, dressuurmatig liepen ze uiteindelijk wel een m proefje, en de meesten liepen ook voor de kar. Topsport? De meesten niet. Uitzonderingen houd je altijd.
Ik heb ook jaren kwpn-ers gereden. Die sla ik toch even over voortaan - nu mijn lijf stuk is kan ik dat wiebelige en beweeglijke echt niet handlen. Maar ook daar weinig echte naarlingen gehad - het past me gewoon niet (meer). Zelfde geldt voor de quarters, ook jaren gereden: past nu even niet in wat ik zoek.

Nu zelf een haflinger. De keuze was 'haflinger of tinker'. De tinkers die ik gezien heb, was het merendeel import. En daar zit vaak wel een probleem: die zijn niet netjes opgevoed vaak, kost veel geduld en zijn vaak best wel lomp. De enige die ik het overwegen waard vond, was een in NL gefokte. Maar omdat ik best flink train, en dit echt een tank was, leek me dat geen goed idee.

Waar je bij tinkers wel tegenaan loopt: cpl, mijt, mok en ook best veel straalkanker.
En pssm. Zeker bij import.
Is dat meer dan bij andere rassen? Geen idee. Maar cpl, straalkanker en pssm zijn wel aandoeningen met veel impact. Moet je ze daarvoor als ras laten staan? Nee hoor. Maar wel handig om pssm uit te sluiten en de benen goed te checken en dieet ook echt wel in de gaten te houden om problemen te voorkomen.

Als je je hart op een tinker gezet hebt: gewoon doen!

Ellebel123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:16

Tja er zijn veel verschillende meningen over tinkers. Ik lees veel dat ze stug zijn, sloom en lomp. Ik ben van mening dat dit niet perse iets in het ras is, maar meer een gedeelte van de opvoeding. Natuurlijk heb je altijd de tinkers er tussen zitten die dit wel van nature hebben mee gekregen maar ik zie het niets als een bijbehorende ras eigenschap.

Mijn tinker is namelijk helemaal niet sloom of stug. Die is op 2 vingers te rijden en als ze goed los is gereden vind ze het heerlijk om te showen en is ze met haast enkel je zit te rijden. In het duin kan ze ook behoorlijk heet worden, vooral op het strand, dan is het gewoon gaan met die banaan.

Wat lomp betreft; Ik heb nooit dat ik aan de kant word geduwd of dat ik een hoef om mijn voet geplaatst krijgt. Dit is wat mij betreft ook weer een stukje opvoeding. Elk paard is aan te leren dat jij je eigen persoonlijke ruimte hebt waar het paard niet ongevraagd in mag komen. Ik heb dit aan het begin af aan aangeleerd en heb er nu een heel fijne pony aan. Geen gezeik van dat ze niet aan de kant gaat of dat ik opeens een paard in mijn nek heb. Zij houd mij in de gaten en zodra ze door heeft dat ik wil dat ze een stap opzij doet, doet ze dit ook meteen.

Oftewel, ik heb echt een zwak voor tinkers, of naja, in ieder geval voor de mijne. Maar eerlijk is eerlijk, met hun mooie sokken, manen en staart is elke tinker een plaatje. :D

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:31

Ik had een tinkermerrie zonder volle sokken, ze was een heel fijne merrie goed vooruit maar niet snel en niet drammerig. Ze was wel niet zo wendbaar, mijn haflinger had echt servostuur, draaide op een stoeptegel als het moest.

Ze was erg lief voor mensen, maar niet zo lief tegen paarden was best dominant zeker over het hooi, haar leven draaide om eten (dus het gras was steeds groener buiten haar weide). Ze liet zich moeilijk bekappen, ondanks dit werd ze uit de hand bekapt. Ze had zalige gangen en was echt een paardje om buiten te rijden in de bak was het moeilijk voor haar, maar ze deed haar uiterste best. Een merrie om nooit meer te vergeten veel plezier aan gehad. Behang, veel te veel, vervelend die lange manen bij het rijden. Ze had wel megagoede hoeven, liep door alles, water, grind… bij gebrek aan sokken hadden we geen last van mijt. Ze leek wel een tinker x zware warmbloed of zo, maar ik kocht haar in '98 toen waren ze redelijk onbekend.

Volgens mij zou ze een goede moeder geweest zijn, wanneer een paard zich niet zo goed voelde, deed ze wel lief tegen het paard en ging ze het verzorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:37

Net als Berdien herken ik me niet in het hier geschetste beeld van 'de Tinker'. Ik lees veel lomp, stug, eigenwijs. Dat ervaar ik zelf echt niet zo. Mijn Tinker is heel lief, enorm gevoelig, werkwillig, slim en vooral een knuffelkont. Echt een gouden hart, ze doet alles voor me, maar dat heb ik wel moeten verdienen. De eerste jaren hadden we het echt niet zo leuk samen, maar nu heb ik haar al bijna zes jaar en gaat het alleen maar beter. Ze is een heerlijke vrolijke dame, ze heeft echt humor en is altijd blij, vocaal soms wat té aanwezig (ze weet heel goed wat ze wil en wanneer ze het wil :D ) Overigens heeft die van mij ook een super zacht mondje, kreeg daar van mijn instructrice nog de complimenten over. Ze is echt op de pinken te rijden, heel fijn. Maar daar moet je zelf wel enige moeite in steken om het zo te krijgen.

Qua gezondheidsproblemen is er natuurlijk een verschil tussen de Nederlands gefokte Tinker en allerlei import dat uit het buitenland komt. Onderhoud vind ik ook niet meer dan mijn KWPNer, maar ik ben niet zo'n poetser en mijn Tinker gaat dan ook sokloos en met sportcoupe door het leven (sorry liefhebbers Y;( :') ) Overigens was ik zelf ook nooit echt fan van de Tinker en had ik dezelfde vooroordelen als ik hier lees. Maar als je ze echt leert kennen, merk je dat het hele andere dieren zijn dan je op het eerste gezicht verwacht.

Folani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:54

Ik vind eerlijk gezegd niet dat je alle tinkers zo over een kam kan scheren, bij ons opstal stonden op een gegeven moment 3 tinkers die alle drie totaal geen typisch ´tinker gedrag´ vertoonden. De een was nog schrikachtiger dan menig sensibele warmbloed die ik ben tegen gekomen, de ander was enorm betrouwbaar maar die kon met rijden ontzettend heet worden. Sprong met gemak 1m en zou ook nog wel hoger kunnen dit was wel een wat meer sport model tinker. En de laatste zat er een beetje tussen in, ook enorm schrikkig en ook heet te krijgen. Deze heb ik na een tijd verzorgen overgekocht en dat is echt een fantastische keus geweest. Na de koop kwam haar echte karakter pas naar boven en nu hebben we er een fantastische pony aan. Kijkt nergens van op of om, vertrouwd mij heel erg dus als er een keer iets spannends is gaat ze daar met aanmoediging vrij makkelijk langs. Ze wordt met dressuur steeds fijner te rijden maar zal hier nooit een echte ster in worden en springt ook met gemak een meter. Maar ik kan er ook een klein kind op zetten en dan is ze heel voorzichtig.
Ik kan zonder zadel en met neckrope rijden of springen en dit vind ze ook enorm leuk om te doen. Eigenlijk kan ze alles wel, ze is enorm veelzijdig en vind alles leuk om te doen. Maar ze is ook een enorme kroelkip gebleken en wil altijd de aandacht.

Wat ik soms lastig maar ook heel mooi vind is dat ze enorm gevoelig is een voor mij ook een echte spiegel. Iemand gaf voor dat gevoelige van tinkers de verklaring dat ze veel dichter bij het oer paard staan dan bijvoorbeeld kwpners waardoor ze veel gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld de emotie van mensen.
Al met al ben ik enorm blij met mijn (achter gebleken) goudmijntje van een tinker maar zou ik ook nooit kiezen voor een onverzorgde bonte haarbaal.
Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:01

Moet zeggen dat ik die foto er best wel oké uit vind zien. En zegt een tinker hater.

Maar je ziet ook tinker advertenties van hengsten met enorm veel behang.. nou nee niet mijn ding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:04

haha, ik vind dat prachtig!
En mijn duo penotti's hebben dat dus niet |(
Wel prachtige staarten, maar weinig sok.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:09

Folani schreef:
Ik vind eerlijk gezegd niet dat je alle tinkers zo over een kam kan scheren, bij ons opstal stonden op een gegeven moment 3 tinkers die alle drie totaal geen typisch ´tinker gedrag´ vertoonden. De een was nog schrikachtiger dan menig sensibele warmbloed die ik ben tegen gekomen, de ander was enorm betrouwbaar maar die kon met rijden ontzettend heet worden. Sprong met gemak 1m en zou ook nog wel hoger kunnen dit was wel een wat meer sport model tinker. En de laatste zat er een beetje tussen in, ook enorm schrikkig en ook heet te krijgen. Deze heb ik na een tijd verzorgen overgekocht en dat is echt een fantastische keus geweest. Na de koop kwam haar echte karakter pas naar boven en nu hebben we er een fantastische pony aan. Kijkt nergens van op of om, vertrouwd mij heel erg dus als er een keer iets spannends is gaat ze daar met aanmoediging vrij makkelijk langs. Ze wordt met dressuur steeds fijner te rijden maar zal hier nooit een echte ster in worden en springt ook met gemak een meter. Maar ik kan er ook een klein kind op zetten en dan is ze heel voorzichtig.
Ik kan zonder zadel en met neckrope rijden of springen en dit vind ze ook enorm leuk om te doen. Eigenlijk kan ze alles wel, ze is enorm veelzijdig en vind alles leuk om te doen. Maar ze is ook een enorme kroelkip gebleken en wil altijd de aandacht.

Wat ik soms lastig maar ook heel mooi vind is dat ze enorm gevoelig is een voor mij ook een echte spiegel. Iemand gaf voor dat gevoelige van tinkers de verklaring dat ze veel dichter bij het oer paard staan dan bijvoorbeeld kwpners waardoor ze veel gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld de emotie van mensen.
Al met al ben ik enorm blij met mijn (achter gebleken) goudmijntje van een tinker maar zou ik ook nooit kiezen voor een onverzorgde bonte haarbaal.
[ [url=m/Wc6v4W.png]Afbeelding[/url] ]

Maar deze ziet er absoluut niet uit als een (volle) Tinker.Zeker dat hoofd niet.

Folani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:11

Volgensmij is ze het wel echt, engelse import met een oud pasport van de Gypsy cob society.
Met een beter foto voor het beeld
Afbeelding

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:18

Ik heb bij tinkers altijd het idee dat veel fokkers alleen fokken op behang en manen, want dan zie ik een paard met een bouw dat ik denk daar moet je geen veulens van willen, en heeft iedereen het over de manen en oh die sokken.

En ik denk ook dat het tijd is bij de tinkers om eens serieus naar karakter van goed gekeurde dekhengsten te kijken, en dan voornamelijk de nakomelingen die later geboren worden. Heb nu een stuk of 7 nakomelingen gezien van dezelfde hengst op verschillende merries en die veulens zijn allemaal apart te noemen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:33

alice0cullen schreef:
Ik heb bij tinkers altijd het idee dat veel fokkers alleen fokken op behang en manen, want dan zie ik een paard met een bouw dat ik denk daar moet je geen veulens van willen, en heeft iedereen het over de manen en oh die sokken.

En ik denk ook dat het tijd is bij de tinkers om eens serieus naar karakter van goed gekeurde dekhengsten te kijken, en dan voornamelijk de nakomelingen die later geboren worden. Heb nu een stuk of 7 nakomelingen gezien van dezelfde hengst op verschillende merries en die veulens zijn allemaal apart te noemen.

Dat lijkt me bij elk ras een goed idee ;-) Er wordt veel te veel gefokt met dezelfde hengsten binnen het KWPN. Beenwerk is belangrijker dan gezondheid en karakter.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:36

Had al vanmorgen gereageerd ,en zit net bij te lezen. Had mbt het uiterlijk gereageerd

Ik herken veel dingen echt niet doe worden genoemd . Ik heb ook het afgelopen jaar diverse tinkers aan de lange teugel gehad.
En ook ( bitloos) onder het zadel.

Wat mij juist opvalt is het spiegelen dat ze kunnen . Hun gevoeligheid. Sterke wil versus werkwilligheid.
Dat wat ze eenmaal leren er ook in zit.
En dat ze echt zich hechten aan specifiek persoon.

De negatieve dingen die hier genoemd worden zie ik wel eens als resultaat van ontbreken van balans van de begeleider.

Of niet consequent zijn of juist doorschieten in de baas te willen spelen door het dier te beheersen.

Als je rustig in kalmte uitnodigt tot samenwerken waarbij je wel de regels handhaaft mbt grenzen zijn ze zo eerlijk en puur.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:39

Ik hou er niet van, mij te veel haar :')
Maar er zitten zeker mooie exemplaren tussen!

Doe mij toch maar een ‘gewoon’ breed gebouwd paard :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:39

Folani schreef:
Volgensmij is ze het wel echt, engelse import met een oud pasport van de Gypsy cob society.
Met een beter foto voor het beeld
[ [url=m/RgM2ce.png]Afbeelding[/url] ]

Is dit hetzelfde dier? Hier vind ik hem wel meer op een tinker lijken en vind ik hem dus niet mooi. Andere foto vind ik mooier

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:41

Ik herken het beeld wat hier wordt geschetst absoluut niet.

Zal wel aan mij liggen dat ze niet eigenwijs, maar juist meegaand zijn. Maar je moet wel energie steken in juiste communicatie. Ze geven je het niet cadeau.

Qua gezondheid idem. Veel mensen die erover klagen, maar vervolgens zich er niet van bewust zijn dat ze een zigeuner paard houden. Op de gemiddelde nederlandse pensionstal passen ze gewoon niet.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:45

Zoals hier in het topic al genoemd wordt vind ik het vooral heel lelijk als ze bont zijn en heel veel wit hebben. En dan vooral als ze zo'n witte kop hebben, zoals dit zegmaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder vanwege het CPL gebeuren zou ik er ook niet aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 11-05-20 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:49

@Cally,inderdaad oorspronkelijk hadden deze paardjes bij zigeunereigenaren een heel ander leven dan ze hier in Nederland kunnen krijgen. Men zou een paard moeten kiezen wat past bij het leven wat hij\zij hier kan krijgen.Net zoals men bij de keuze van een hondenras ook moet kijken of het zou passen.Voor elk wat wils,op elk potje past een dekseltje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:50

AnnoNiemand schreef:
Zoals hier in het topic al genoemd wordt vind ik het vooral heel lelijk als ze bont zijn en heel veel wit hebben. En dan vooral als ze zo'n witte kop hebben, zoals dit zegmaar:

[ [url=m/qCseaa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat witte hoofd zie je ook veel bij westernpaarden.Smaken verschillen...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:53

CPL, is dat niet vooral bij de grovere Tinkers?
Meer de typjes richting shire?

Veel wit en weinig kleur vind ik zelf ook niet mooi.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:53

anjali schreef:
AnnoNiemand schreef:

[ [url=m/qCseaa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat witte hoofd zie je ook veel bij westernpaarden.Smaken verschillen...

Klopt. Daar vind ik het ook lelijk bij. Maar dat type paard vind ik in zij geheel dan weer vele malen mooier dan een Tinker. Ik houd gewoon niet van al dat behang en die lompe uitstraling. In tegenstelling tot een normale grote bles trouwens, dat spreekt me dan wel weer aan. Maar zo'n witte kop, vooral dan nog met zo'n donkere streep om het oog... Nee dat vind ik echt lelijk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:55

Annoniemand. Wat bedoel je met lompe uitstraling? Puur het massieve van het lijf en behang?
De meeste Tinkers hebben namelijk een hele zachte vriendelijke blik qua uitstraling