Folani schreef:Ik vind eerlijk gezegd niet dat je alle tinkers zo over een kam kan scheren, bij ons opstal stonden op een gegeven moment 3 tinkers die alle drie totaal geen typisch ´tinker gedrag´ vertoonden. De een was nog schrikachtiger dan menig sensibele warmbloed die ik ben tegen gekomen, de ander was enorm betrouwbaar maar die kon met rijden ontzettend heet worden. Sprong met gemak 1m en zou ook nog wel hoger kunnen dit was wel een wat meer sport model tinker. En de laatste zat er een beetje tussen in, ook enorm schrikkig en ook heet te krijgen. Deze heb ik na een tijd verzorgen overgekocht en dat is echt een fantastische keus geweest. Na de koop kwam haar echte karakter pas naar boven en nu hebben we er een fantastische pony aan. Kijkt nergens van op of om, vertrouwd mij heel erg dus als er een keer iets spannends is gaat ze daar met aanmoediging vrij makkelijk langs. Ze wordt met dressuur steeds fijner te rijden maar zal hier nooit een echte ster in worden en springt ook met gemak een meter. Maar ik kan er ook een klein kind op zetten en dan is ze heel voorzichtig.
Ik kan zonder zadel en met neckrope rijden of springen en dit vind ze ook enorm leuk om te doen. Eigenlijk kan ze alles wel, ze is enorm veelzijdig en vind alles leuk om te doen. Maar ze is ook een enorme kroelkip gebleken en wil altijd de aandacht.
Wat ik soms lastig maar ook heel mooi vind is dat ze enorm gevoelig is een voor mij ook een echte spiegel. Iemand gaf voor dat gevoelige van tinkers de verklaring dat ze veel dichter bij het oer paard staan dan bijvoorbeeld kwpners waardoor ze veel gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld de emotie van mensen.
Al met al ben ik enorm blij met mijn (achter gebleken) goudmijntje van een tinker maar zou ik ook nooit kiezen voor een onverzorgde bonte haarbaal.
[ [url=m/Wc6v4W.png]Afbeelding[/url] ]
Maar deze ziet er absoluut niet uit als een (volle) Tinker.Zeker dat hoofd niet.