[TI] Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Re: Tinker steigert omdat ze naar huis wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:09

Mijn tinker heeft ook van die fratsen gehad. Bij haar hielp kordaat en duidelijk te zijn.ik heb ook eens een half uur bij een schelpenpad gestaan omdat ze daar niet in wou. En als ik been gaf zwiepte ze met de staart. Om te laten blijken dat ze het er niet mee eens was. Op laatst stevig en kordaat been gegeven en toegesproken en rondjes gedraaid en toen wou ze verder.

Cynthia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:03

Amado7 schreef:
Buiten heb ik dit ook. Wat ik gedaan heb: omdraaien en achterwaarts zetten. En als hij dan stopt met achterwaarts nog verder achterwaarts zetten. Dan weer omdraaien en voorwaarts. Wil hij niet voorwaarts? Dan draaien en achterwaarts de goeie kant op. Weer draaien. En opnieuw. Na 9 keer viel het kwartje en ging hij weer vooruit.

Dat hebben we geprobeerd maar op gegeven moment zet ze haar gewicht erin en dat krijg ik nooit naar achteren

Cynthia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:05

brokjes schreef:
Je paard wilt naar huis, je zou daar natuurlijk ook naar kunnen luisteren ipv het gedrag om te buigen naar je eigen zin.
Wat vind je paard wel leuk? Misschien gaat wandelen in het bos wel goed en kan je het steeds weer verder uitbouwen.

Sorry maar als ik daaraan ga beginnen dan word het een weidemaatje en daar heb ik haar natuurlijk niet voor gekocht...... het is pur dwars want als we een eindje onderweg zijn en Mn zoontje pakt de moutainbike route in her bos dan galoppeert ze erachteraan, oren naar voren......en briezen dan zie je haar genieten.

Cynthia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:07

OleJon schreef:
Mijn tinker heeft ook van die fratsen gehad. Bij haar hielp kordaat en duidelijk te zijn.ik heb ook eens een half uur bij een schelpenpad gestaan omdat ze daar niet in wou. En als ik been gaf zwiepte ze met de staart. Om te laten blijken dat ze het er niet mee eens was. Op laatst stevig en kordaat been gegeven en toegesproken en rondjes gedraaid en toen wou ze verder.

Dir gaan we zeker proberen korte voltes en been.... ik hou jullie op de hoogte

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:15

Cynthia1987 schreef:
Met de fiets hebben we al meerdere buitenritten gemaakt ook met andere. Ging heel Goed. Tot vorige week! Sindsdien steigert ze in eens. Er is niks veranderd.... ook met de fiets ernaast enzo. Doet ze het nu! Enige is dat we een nieuwe route zijn gegaan. Aan De hand wandelen doen we regelmatig en dan is er niks aan het handje niet met groot verkeer niks’ !

Hoe kan je zeggen dat er niks veranderd is als je een andere route bent gaan rijden? Dan is er toch een hele grote factor veranderd???

Mijn paard vindt het heel spannend om van huis weg te gaan, dat hebben we voorzichtig uitgebouwd zodat ze meer vertrouwen kreeg in ons. Aan de hand vond ze het ook spannend, maar voelde ze zich vertrouwder, omdat wij ernaast liepen. Onder het zadel was dat vertrouwen in spannende omgevingen nog minder, dus hebben we heel veel geoefend en gezorgd dat we niet zo over haar grenzen heen gingen zoals jij doet. Als ik namelijk op het moment dat zij echt bang is en de spanning te hoog wordt door duw, dan is er ook maar één optie en dat is verzet. Hoe harder je doorduwt op zo'n moment, hoe erger het verzet wordt en hoe sneller ze het de keer daarna weer gaan herhalen.

Cynthia1987 schreef:
Sorry maar als ik daaraan ga beginnen dan word het een weidemaatje en daar heb ik haar natuurlijk niet voor gekocht...... het is pur dwars want als we een eindje onderweg zijn en Mn zoontje pakt de moutainbike route in her bos dan galoppeert ze erachteraan, oren naar voren......en briezen dan zie je haar genieten.

Het klinkt echt niet als puur dwars, maar echt onzeker en nog niet het vertrouwen dat het veilig is om alleen van huis weg te gaan met jou. Op zich is het helemaal niet zo vreemd dat het 1e stuk spannender is en zodra ze verder van huis zijn het al minder is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:25

Cynthia1987 schreef:
.... het is pur dwars want als we een eindje onderweg zijn en Mn zoontje pakt de moutainbike route in her bos dan galoppeert ze erachteraan, oren naar voren......en briezen dan zie je haar genieten.

Ik begrijp dit maar half.

Het feit dat je dier 'op een bepaald moment' geniet, wil in de verste verte niet zeggen dat ze op een eerder moment geen heftige emoties zoals verlatingsangst ervaart.

Wel is het moment van genieten iets wat je zou kunnen "uitbuiten".

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:13

Voor het leesgemak is het handig om de ‘plaats een reactie’ knop te gebruiken. Zo kun je op een handige manier verschillende quotes binnen één antwoord plaatsen ;).

Cynthia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 17:35

Ik heb inmiddels al aardig wat mensen mee laten kijken. En iedereen zegt je zier het aan haar hoofd het is geen angst..... als ze bang is reageer ze echt heel anders.... gaat ze op eieren lopen en kijkerig, nu gaat ze echt dwars staan oren naar achteren zo van, doe je been er maar aan da. Ga ik steigeren. Je ziet echt aan haar hele houding dat her geen angst is.

Iemand bij ons op stal doet paarden coaching en die zegt ook het is geen angst. Ze is aan het uittesten

Cynthia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 17:49

Janneke2 schreef:
Cynthia1987 schreef:
.... het is pur dwars want als we een eindje onderweg zijn en Mn zoontje pakt de moutainbike route in her bos dan galoppeert ze erachteraan, oren naar voren......en briezen dan zie je haar genieten.

Het feit dat je dier 'op een bepaald moment' geniet, wil in de verste verte niet zeggen dat ze op een eerder moment geen heftige emoties zoals verlatingsangst ervaart.

Misschien moet je de context even lezen waarin ik dir gezegd heb. Want je trekt nu dingen uit zn verband en sugureert dat ik vind dat mijn paard niet het ene moment angstig kan zijn en dan genieten.....
dat heb ik nier gezegd.
De des betreffende persoon zei tegen mij: wat vind ze wel leuk?
Maar het is niet zo datzelfde buiten niet leuk vind. Ze vind het bij tijden dus wel echt leuk in her bos!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:00

Een paard is geen mens, hè. Ze testen je niet uit. Zo kan een paard helemaal niet denken. Dat is vermenselijken.

Dat gezegd hebbende, waarschijnlijk moet je paardje nog even acclimatiseren. Geef haar de tijd. En doe het vooral rustig, stap voor stap. Belonen als het goed gaat. Ontwikkel een band. Wil niet meteen te veel :) Ze geeft het blijkbaar duidelijk aan wanneer je de grens overgaat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:23

Klopt, maar het is heel lastig om je in te leven in het denkvermogen van het paard. Ze zijn inderdaad niet intelligent genoeg om te kunnen beredeneren dat ze te ver van huis zijn, en even lekker dwars gaan doen. Wat ze wel doen is zich verder van de vertrouwde omgeving zonder begeleidend mens of paard op de grond zich onveilig en alleen voelen, en de veiligheid willen opzoeken. Dus terug. Want die ene op de rug vinden ze (nog) onvoldoende om zich veilig te voelen op vreemd terrein.

Citaat:
het is pur dwars want als we een eindje onderweg zijn en Mn zoontje pakt de moutainbike route in her bos dan galoppeert ze erachteraan, oren naar voren

Analyseer dit gedrag maar eens objectief, door de ogen van het paard...

Is het dan nog steeds dwarsigheid als de begeleider op de fiets ineens een ander pad neemt? Of zou het toch onzekerheid zijn, en gebrek aan vertrouwen, en wil ze bij de 'kudde' blijven?

Pas als je echt een 'team' bent met je paard, compagnons, dan zal het paard rustig verder gaan over een ander pad, want hij is niet alleen, en zijn vertrouwen zit erboven op. Zolang dat niet het geval is, is er nog werk aan de winkel om een team met je paard te worden.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:41

Ja ik zou hm echt op z’n mieter geven. Niet te voorzichtig. Ik vind dat soort dingen altijd dominant en daar houd ik niet van. Ooit een Fries gehad die deed dit ook. Alles nagekeken en niks aan de hand. 2x goede klap gegeven met de zweep ( terrecht want ze werd echt gevaarlijk) en het was in 1x klaar

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:25

Wellicht dat je iets hebt aan de video's van Warwick Schiller. Die gaat in op wat ik hier ook al een paar keer voorbij zag komen: de stal is veilig/betekent rust en buiten niet. Hij heeft hier een zinvolle methode voor om dit op te lossen, in de volgende twee video's wordt dat het duidelijkst:

Hopelijk heb je hier iets aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:54

Cynthia1987 schreef:

Citaat:

Citaat:
Misschien moet je de context even lezen waarin ik dir gezegd heb. Want je trekt nu dingen uit zn verband en sugureert dat ik vind dat mijn paard niet het ene moment angstig kan zijn en dan genieten.....
dat heb ik nier gezegd.
De des betreffende persoon zei tegen mij: wat vind ze wel leuk?
Maar het is niet zo datzelfde buiten niet leuk vind. Ze vind het bij tijden dus wel echt leuk in her bos!

Het wordt wat cryptisch.

Wat ik las / begreep: is dat je dier het 'soms' buiten wel leuk vindt (..."goed om uit te bouwen"...)
en dat ze het soms niets aan vindt.
En ik denk dat die twee 'dingen' prima naast elkaar kunnen bestaan.
En dat 'soms vindt ze het leuk' niet per definitie betekent dat het staken en steigeren pure (zoals 'Horseloverl' het uitdrukt: ) dominantie zou zijn.

Cynthia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 18:43

Celine_Famke schreef:
Een paard is geen mens, hè. Ze testen je niet uit. Zo kan een paard helemaal niet denken. Dat is vermenselijken.

Dat gezegd hebbende, waarschijnlijk moet je paardje nog even acclimatiseren. Geef haar de tijd. En doe het vooral rustig, stap voor stap. Belonen als het goed gaat. Ontwikkel een band. Wil niet meteen te veel :) Ze geeft het blijkbaar duidelijk aan wanneer je de grens overgaat.

Nou vandaag ene sessie gehad met een dierentolk, en daarin gaf ze aan dat ze idd angst heeft. En me nog niet helemaal vertrouwd. ( ik heb deze persoon niks verteld dus kon niks weten!!!)
Het was heel
Bijzonder! We hebben vandaag gelongeerd met balkjes dat vond ze leuk en het ging heel
Goed

Cynthia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 18:45

Lindsey_99 schreef:
Klopt, maar het is heel lastig om je in te leven in het denkvermogen van het paard. Ze zijn inderdaad niet intelligent genoeg om te kunnen beredeneren dat ze te ver van huis zijn, en even lekker dwars gaan doen. Wat ze wel doen is zich verder van de vertrouwde omgeving zonder begeleidend mens of paard op de grond zich onveilig en alleen voelen, en de veiligheid willen opzoeken. Dus terug. Want die ene op de rug vinden ze (nog) onvoldoende om zich veilig te voelen op vreemd terrein.

Citaat:
het is pur dwars want als we een eindje onderweg zijn en Mn zoontje pakt de moutainbike route in her bos dan galoppeert ze erachteraan, oren naar voren

Analyseer dit gedrag maar eens objectief, door de ogen van het paard...

Is het dan nog steeds dwarsigheid als de begeleider op de fiets ineens een ander pad neemt? Of zou het toch onzekerheid zijn, en gebrek aan vertrouwen, en wil ze bij de 'kudde' blijven?

Pas als je echt een 'team' bent met je paard, compagnons, dan zal het paard rustig verder gaan over een ander pad, want hij is niet alleen, en zijn vertrouwen zit erboven op. Zolang dat niet het geval is, is er nog werk aan de winkel om een team met je paard te worden.

Dat kwam idd vandaag naar voren met de dierentolk. En we gaan daarom
Eerst weer vanaf de grond bezig!

Cynthia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 18:46

AnnickT schreef:
Wellicht dat je iets hebt aan de video's van Warwick Schiller. Die gaat in op wat ik hier ook al een paar keer voorbij zag komen: de stal is veilig/betekent rust en buiten niet. Hij heeft hier een zinvolle methode voor om dit op te lossen, in de volgende twee video's wordt dat het duidelijkst:

[ Video ]

[ Video ]

Hopelijk heb je hier iets aan.

Dank je wel!!!

Cynthia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 18:47

Horseloverl schreef:
Ja ik zou hm echt op z’n mieter geven. Niet te voorzichtig. Ik vind dat soort dingen altijd dominant en daar houd ik niet van. Ooit een Fries gehad die deed dit ook. Alles nagekeken en niks aan de hand. 2x goede klap gegeven met de zweep ( terrecht want ze werd echt gevaarlijk) en het was in 1x klaar

Voor het ene paard kan dir een oplossing zijn, voor mijn paardje echt niet! Die raakt totaal in paniek! Dus ik ga haar niet meer slaan. Dat heeft tot ni toe alleen maar negatief effect gehad

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:58

Citaat:
Nou vandaag ene sessie gehad met een dierentolk, en daarin gaf ze aan dat ze idd angst heeft. En me nog niet helemaal vertrouwd. ( ik heb deze persoon niks verteld dus kon niks weten!!!)
Het was heel
Bijzonder! We hebben vandaag gelongeerd met balkjes dat vond ze leuk en het ging heel
Goed

Fijn om te horen!

Bouw lekker aan het vertrouwen - en jullie gaan dan een fijne tijd samen hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:00

Fijn dat je met een tolk in zee bent gegaan, veel succes met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:38

Wauw wat ern fijne omslag. Top dat je eerst aan het vertrouwen gaat werken _/-\o_

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:32

Cynthia1987 schreef:
Horseloverl schreef:

Voor het ene paard kan dir een oplossing zijn, voor mijn paardje echt niet! Die raakt totaal in paniek! Dus ik ga haar niet meer slaan. Dat heeft tot ni toe alleen maar negatief effect gehad

Dit is voor geen enkel levend wezen een oplossing hoor. Dat zulke adviezen anno 2020 nog gegeven worden.....

Ben blij voor de verheldering voor je TS! Rustig aan en genieten van elkaar :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:59

Anno 2020 moeten we eens onderhand ophouden met paarden in te pakken in bubbeltjes plastic of aan te raken met zijde handschoenen. Het is niet alleen meer bloed wat er gefokt word maar ook de opvoeding laat de wensen over. En nee dat wil niet zeggen dat je meteen moet slaan maar absoluut wel consequent zijn en duidelijk

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:34

StalNollie schreef:
Anno 2020 moeten we eens onderhand ophouden met paarden in te pakken in bubbeltjes plastic of aan te raken met zijde handschoenen. Het is niet alleen meer bloed wat er gefokt word maar ook de opvoeding laat de wensen over. En nee dat wil niet zeggen dat je meteen moet slaan maar absoluut wel consequent zijn en duidelijk

Met beide visies hier wel ergens eens.

Ja, je moet de voorwaarden scheppen waarbij je paard graag en met vertrouwen met je op pad gaat
Nee, je hoeft niet over je heen te laten lopen in dat proces.

Dat onzekerheid en vertrouwen in jou een grote rol kan spelen lijkt me best aannemelijk en het kan nooit kwaad om hier eens naar te kijken en aan te werken.
Maar een paard krijgt ook geen vertrouwen in iemand die afhaakt/ terug keert naar huis/ bij iedere keer dat je een grens tegen komt.

Dus schep de voorwaarden om vol vertrouwen samen te werken maar als je pulkt aan de grenzen van je paard moet je ook bereid zijn daar standvastig in te zijn. Anders pulken ze keihard terug aan jou grenzen en aan je veiligheid.

Kun je bijvoorbeeld eens aan de hand op pad gaan. Net voorbij de grens gaan waar je paard denkt 'dikke doei'. Er op een rustige duidelijke standvastige manier doorheen werken. Desnoods met de steun van een fietser/ ander paard voorop en dan kort daarna terug keren (eventueel de terugweg onder de man) met volop lof voor het paard. Het terug keren bij voorkeur in een ronde vormgeven en niet in een heen-terug route.

Ik zocht hier in het begin mijn routes echt op uit. Dat ik echt een (klein) rondje kon rijden om dat hele 'terug' naar stal gevoel niet te stimuleren.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:02

Er zit nogal een grijs gebied tussen bubbeltjesplastic en een knal geven met een zweep :D
Daarnaast heeft een tinker niet zo snel ‘heet bloed’. Is niet altijd te vergelijken met de gefokte sportpaarden, al vind ik ook niet dat die een knal verdienen.