[TI] Verkopen of doorvechten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 21:09

Monique je topic volg ik van begin af aan al mee. Heb nog niets gepost erin, maar lees braaf mee :)
Veel van je problemen herken ik. Of de gevoelens die je af en toe hebt.
Vind het van jou super dat je toch zo door blijft gaan ook omdat je gekocht hebt wat je niet zocht.

Mutsje is er nog steeds, en we werken veel op de grond. Longeren, wandelen en fietsen. Of gewoon helemaal niets doen en lekker tutten.
Soms een rondje met de kar tussen door.
Van de week iets gedaan wat ik in al die jaren nooit gedaan heb. Vriendin fietste mee en hield de leadrope vast.
Afbeelding

Heb ook iemand gevonden voor hulp bij het mennen, maar door het weer en natte bak staat dat momenteel op laag pitje. Man is 1x geweest en heb veel tips gehad.
Volgend jaar wil ik het buiten mennen met hem erbij op gaan pakken, om daar goede tips voor te krijgen.
Met dit weer is het allemaal moeilijker te regelen en over paar weken kan ik alleen in de weekenden weer wat doen met Mutsje. Hebben geen verlichting op stal.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 00:43

hi, Tinker Sally, o wat fijn dat je mijn topic al volgt want ik begrijp heel goed dat je veel herkent. Dat doe ik (helaas) ook in jouw verhaal.

Ik denk dat jij net als ik inderdaad er goed aan hebt gedaan overnieuw met africhten te beginnen. En als ik verhalen lees van andere tinker-eigenaren dan hebben we nog een lange weg te gaan tot er een hecht team vormt.

Ik snap dat je haar nog niet hebt kunnen verkopen. Ik heb voor hetzelfde gestaan.

Wat fijn overigens dat je zulke goede momenten hebt met je "muts". Dat je zonder zadel op haar durft vind ik getuigen van veel vertrouwen. Ook mooi dat jullie contactmomenten hebben en ik hoop dat je nog meer zult hebben aan de kennis van de menmeneer, (grappig woord trouwens). Hoop dat jullie nog veel verder gaan komen en je het plezier weer terugvindt in paardrijden!

janouk

Re: Verkopen of doorvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 07:56

Als ik jouw verhaal lees, is dit geen geschikte mencombinatie. Het paard is te onzeker als menpaard voor een onervaren menner in het verkeer.

Zo'n dier kan het beste in een tweespan naast een ervaren menpaard leren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:13

Veel mensen onderschatten mennen. Het is niet zo makkelijk als het eruit ziet. Zeker in enkelspan moet je een moedig en koelbloedig paard hebben.
Als het nu onder het zadel wel goed gaat zou ik daarmee beginnen en zo wederzijds vertrouwen opbouwen. Dan kan je daarna onder begeleiding van een goede meninstructeur het mennen weer oppakken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:21

Mijn ervaring is dat een dier dat al een paar keer aan de kletter is gegaan met de koets, nooit meer een betrouwbaar enkelspan menpaard wordt.
Misschien in de handen van een hele talentvolle ervaren menner, maar jullue gezamenlijke negatieve avonturen zal op angstige momenten altijd in de weg blijven staan. Helaas.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:01

janouk schreef:
Mijn ervaring is dat een dier dat al een paar keer aan de kletter is gegaan met de koets, nooit meer een betrouwbaar enkelspan menpaard wordt.
Misschien in de handen van een hele talentvolle ervaren menner, maar jullue gezamenlijke negatieve avonturen zal op angstige momenten altijd in de weg blijven staan. Helaas.

Zo denk ik er ook over.
Mijn haf is ook aan de kletter gegaan met kar/sleep. Toen hield het voor mij wel op maar het is altijd wel een top rijpaard geweest. Hij is nu 26 en met pensioen.
En niet alleen mijn paard ik heb er meerdere gezien..eens aan de ren is bijna altijd aan de ren.

Ik zou de tinker ook niet meer voor de wagen zetten en veder gaan onder het zadel.
Wil je toch super graag mennen dan zou ik een ander huisje gaan zoeken, hoe lastig ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:15

janouk schreef:

Is dit altijd zo? Ook als het aan de kletter aan achteraf gezien een medische oorzaak had? Gewoon uit interesse, die van mij is 2x met de koets er vandoor gegaan en na de 2e keer niet meer voor de koets gegaan, heb daarna ook de problemen ontdekt. Maar soms kriebelt het wel weer en vraag ik me dus af of het misschien toch weer zou kunnen... (heb gelukkig geen koets meer dus dat houdt mij wel tegen :P )

Je bent goed bezig tinker_sally ! Volg het avontuur op een andere plaats maar je doet het wel super, ik durf niet zonder zadel op die van mij naar buiten hoor, om maar te zeggen ;) Verkopen is iets wat ik mij persoonlijk ook niet kan voorstellen, ookal gaat het heel erg met ups en downs hier en denk ik soms wel "zou het niet makkelijker zijn om ..". Maar een nieuw paard brengt ook weer het onbekende met zich mee, nu weet ik wat ik heb en kan er steeds beter mee om, puzzelstukjes vallen op hun plaats etc., met een nieuw paard kan je weer helemaal opnieuw beginnen ontdekken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:02

[***] schreef:
janouk schreef:

Is dit altijd zo? Ook als het aan de kletter aan achteraf gezien een medische oorzaak had? Gewoon uit interesse, die van mij is 2x met de koets er vandoor gegaan en na de 2e keer niet meer voor de koets gegaan, heb daarna ook de problemen ontdekt. Maar soms kriebelt het wel weer en vraag ik me dus af of het misschien toch weer zou kunnen... (heb gelukkig geen koets meer dus dat houdt mij wel tegen :P )

Jn.

Het hangt van zoveel dingen af. Maar een paard, zoals het paard van ts, wat zonder koetsier aan de kletter is gegaan met de koets dwarrelend achter hem aan, heeft meestal zo'n trauma opgelopen, die kan je niet meer vertrouwen in enkelspan voor de koets. Moet je ook niet willen voor dat paard.

Als het een ervaren menpaaard was, die vaak voor de kar staat en veel vertrouwen heeft in de koetsier, dan is een keer er vandoor gaan een ding waar je samen aan moet werken en met training komt dit meestal dan wel goed.
Maar ook hier geldt, dat sommige paarden zo geschrokken zijn dat je het er niet meer uittraint en op de heftige momenten het paard doordraait. Zeker in het drukke verkeer van tegenwoordig is zo'n paard in mijn ogen dan niet meer bruikbaar als enkelspan menpaard. Ik zal hem in ieder geval niet meer inspannen in kader van de veiligheid van het paard, de koetsiers, de passagiers en het overige verkeer.

Voor menpaarden geldt nog meer dan voor rijpaarden dat vertrouwen en coolheid belangrijk zijn, omdat je met mennen vaak midden in het verkeer rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:26

Hmmja, die van mij is de eerste keer zonder koetsier gegaan maar gelukkig wel op het terrein, al was dat ook onzeker waar die zou eindigen. Daarna heeft hij nog een maand ervoor gelopen toen het voor de 2e keer mis ging, daarna is hij er niet meer voor geweest. Soms kriebelt het wel nog, maar gevoel en verstand zeggen ook wel dat het goed is zo ;) Er is gelukkig buiten mennen zoveel wat je kan doen :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:59

TS is je Tinker getest op PSSM? Anders misschien een tip om een PSSM test te laten doen, dat blijkt namelijk erg veel voor te komen onder de Tinkers en is met een eenvoudige test aan te tonen. De symptomen zijn bij de Tinker iets anders dan bv de Quarters en Paints waar het ook veel bij voorkomt. Misschien de moeite om te testen om het uit te sluiten.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 21:11

AstridJ schreef:
TS is je Tinker getest op PSSM? Anders misschien een tip om een PSSM test te laten doen, dat blijkt namelijk erg veel voor te komen onder de Tinkers en is met een eenvoudige test aan te tonen. De symptomen zijn bij de Tinker iets anders dan bv de Quarters en Paints waar het ook veel bij voorkomt. Misschien de moeite om te testen om het uit te sluiten.

Is ze negatief op getest. Toevallig vorige maand laten testen.
En ze is getest op cushing, bloedonderzoek op de uitgebreidste manier. Magnesium krijgt ze binnen via gedroogde kamille. Vitamines waren allemaal goed.
Ze is op de foto gegaan, en met een echo apparaat. Zo kwamen achter de gescheurde knieband.

Volgend jaar ergens komt er weer een zadel voor haar. Lessen daarmee staat dan ook weer op de planning. Nu geen geld ervoor en weet zelf niet welke richting ik op wil (dresuur of western).

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 14:21

En toen was de laatste druppel die de beslissende beslissing gaf gevallen.
Dit is niet waar ik voor ging jaren geleden, en het doet flink zeer.
Maar uiteindelijk is het op deze manier wachten tot er een ongeluk gebeurt.
Ergens loopt wel de consequente eerlijke baas die zij nodig heeft. Helaas is vandaag weer gebleken dat ik dat niet ben.
Dat het in een jaar tijd zo kon omslaan had ik nooit verwacht, maar ik weet niet meer wat te doen.
Dus ze staat op meerdere plekken te koop |(

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:34

Wat een mooie eerlijke advertentie, dapper besluit van je en ergens loopt de nieuwe eigenaar rond die heel tevreden gaat zijn met je paardje ! Sterkte.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:40

Heb je al eens aan een ander tuig gedacht? Als er zoveel weerstand van voren is dan zou ik eens gaan kijken naar het tuig.

Edit: ik zie net je beslissing.
Dapper besluit.
Laatst bijgewerkt door Ianrowan2009 op 27-09-17 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:43

Ondanks dat dit echt niet de gedachte is waarmee je een paard koopt, kan het inderdaad voorkomen dat de combinatie toch niet zo goed is. En ik vind het alleen heel eerlijk dat je dat aan jezelf (en haar) durft toe te geven en haar met zo'n eerlijke advertentie te koop zet.

Sterkte in deze periode, en neem het jezelf niet kwalijk :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:44

Echt waardeloos als het steeds niet lekker gaat.
Maar toch, ook in jou zit die zelfverzekerde, consequente baas. Hoe mooi om die, samen met je paard en de juiste instructeur, te gaan zoeken EN vinden.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:08

Ik denk dat het een wijs besluit is, hoe jammer dan ook. Je kan beter een baas voor hem zoeken die wel die leiding kan geven, voor dat jullie verongelukken. Je kan daarna toch zoeken naar een paard wat verder doorgereden is? Ik denk wel dat dit leiderschap je met een volgend paard ook op kan breken, dus ik zou daar wel echt goede begeleiding bij zoeken. Succes en sterkte!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:18

Och wat verdrietig. Heb je een erge blessure? Wat voor ongeluk is er gebeurd? Is je paard ok? En heb je een link naar de advertentie?

Ik weet hoe ontzettend rot en moeilijk dit voor je moet zijn, dus ik vind het een heel dapper besluit. Ik hoop dat je in de toekomst toch weer gaat paardrijden en je paard bij een nieuwe baas gelukkig wordt en jij met je nieuwe paard gelukkig wordt.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:21

Monique1963 schreef:
Och wat verdrietig. Heb je een erge blessure? Wat voor ongeluk is er gebeurd? Is je paard ok? En heb je een link naar de advertentie?

Ik weet hoe ontzettend rot en moeilijk dit voor je moet zijn, dus ik vind het een heel dapper besluit. Ik hoop dat je in de toekomst toch weer gaat paardrijden en je paard bij een nieuwe baas gelukkig wordt en jij met je nieuwe paard gelukkig wordt.

Advertenties v/e persoon kun je vinden door op diens profiel te klikken :). Hier de advertentie van Tinker_sally

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:49

Wat jammer dat de combinatie niet meer goed voelt. Weet je het honderd procent zeker? Waar problemen zijn zijn mogelijkheden tot groei. Maar dat kan ik van hier mooi zeggen. Ik heb ook in een diep dal gezeten met mijn lieve paardje maar uiteindelijk waren we een top team. Wel goede begeleiding gekregen en helemaal opnieuw begonnen. Heel veel aan grondwerk en paardentaal gewerkt om mijn paard en mezelf en onze interactie te kunnen leren begrijpen. Ik hoop heel erg dat je de juiste keuze maakt. Lijkt me erg moeilijk. Sterkte!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:19

Vroeger werd gezegd dat Tinkers zo gemakkelijk zouden zijn.Ik kocht er ook ooit een maar dat werd een fiasco.Jouw merrie is wel mooi. Jouw advertentie is duidelijk en eerlijk.Ik vind de vraagprijs erg hoog,maar dat kan aan mij liggen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 18:27

Als ze als ze net staat ingespannen in draf vertrekt terwijl ik nog aan het opstappen ben.
Ik haar dan stil zet en ze gelijk op haar achterbenen staat. Verder alleen maar wil draven en bij iedere poging om te willen stoppen door mij weer de neiging heeft omhoog te komen of met sprongen toch door te trekken is het voor mij genoeg.
Ik heb altijd al gezegd dat ik niet wil rijden maar mennen en als dat niet meer gaat zou ze weg gaan.
En mede door dat van vanmorgen is de beslissing genomen.
Het is een schat van een dier maar tussen ons werkt het niet meer.
Als we zo doorgaan verongelukken we echt een keer.
En als ik iemand laat komen die wel streng en bovenop haar zit zeg maar doet ze niets.
Maar het doet echt zeer. Hier heb ik destijds haar niet voor genomen. En zeker zal ze het bij een ander ook goed krijgen maar toch had ik die persoon liever geweest.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:47

Dappere beslissing TS, je kiest voor jezelf én voor een ‘betere’ toekomst voor zowel jezelf als je paard.
Even je advertentie bekeken, staat netjes erop. Zou alleen je vp veranderen, vind ik persoonlijk aan de hoge kant.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 21:27

Mensen die oprecht interesse hebben in haar reageren wel met vragen en dan komt prijs vanzelf goed.
En er wordt altijd nog afgedingt. En is ook ruimte voor. Of hoe zeg je dat. Het is bespreekbaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:39

Ik zou ook een link naar dit topic in je advertentie zetten. Wel zo eerlijk en het verduidelijkt de dingen waar je over struikelt.
De vraagprijs vind ik idd ook erg hoog. Daar zou ik eerder 1000 euro afhalen.