[TI] Sokloze Tinkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: Sokloze Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:30

tss wat apart zonder sokken.
Ik heb zitten twijfelen of ik bij mijn merrie alles af zou scheren om mijt en luizen te kunnen bestrijden, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen, maar als ik jullie foto's zie, moet ik zeggen dat tinkers wel een chique uitstraling krijgen, zeg, zonder sokken!
Dat vind ik gek van mezelf want ik ben 100% sokken- en manenliefhebber. Heb shetten ook met veel sok.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:39

xyzutu2 schreef:
Gek plaatje; heb je het dan over alle sokken of alleen over de sokken van een gezond paard?

Alleen gezonde benen :j
Soms ontkom je er niet aan helaas, als er eenmaal open wonden zitten dan is het natuurlijk een ander verhaal, maar bij gezonde paarden houden de sokken de huid juist schoon en droog en voorkomen daarmee juist vaak mok en ontstekingen. Al komt de meeste mok van binnenuit.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:54

Vind het eigenlijk best wel gaaf staan zonder sokken. Ik begin echt van mijn geloof af te vallen geloof ik...
Voorheen een Fjord gehad en die had ik altijd in boog, nu een PRE waarvan ik de manen sinds twee weken in sportcoupe heb, veeeeel beter!

Denk dat het een beetje afhankelijk is van de sokken, als ze echt enorme sokken hebben vind ik het sonde.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:02

Monique1963 schreef:
tss wat apart zonder sokken.
Ik heb zitten twijfelen of ik bij mijn merrie alles af zou scheren om mijt en luizen te kunnen bestrijden, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen, maar als ik jullie foto's zie, moet ik zeggen dat tinkers wel een chique uitstraling krijgen, zeg, zonder sokken!
Dat vind ik gek van mezelf want ik ben 100% sokken- en manenliefhebber. Heb shetten ook met veel sok.

Misschien begrijp ik je verkeerd maar zeg je nou dat je de sokken niet wilt afscheren omdat je ze zo mooi vindt terwijl zo niet de luizen en mijt kunt bestrijden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:26

Als je één keer goed behandelt dan ben je er voor een half jaar vanaf, dus dat zou stom zijn om de sokken te scheren alleen om de mijten te behandelen.
Luizen is een ander verhaal, maar komen nauwelijks voor en zitten dan over het hele lijf en niet alleen in de sokken, dus worden paarden dan nog wel eens compleet van top tot teen geschoren.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:41

Afbeelding
Afbeelding
En of Tinkers kunnen springen !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:50

Ir111 schreef:
Misschien begrijp ik je verkeerd maar zeg je nou dat je de sokken niet wilt afscheren omdat je ze zo mooi vindt terwijl zo niet de luizen en mijt kunt bestrijden?

Toen ik haar anderhalf jaar geleden kocht kwam ze met een shetje die waarschijnlijk luizen had. Ik had nog nooit gehoord van luizen bij paarden, dus ik zocht het helemaal niet in die hoek, toen ze binnen een paar maanden steeds minder sok en manen overhield. Ik eerst nog denken aan zomereczeem, dus daarmee aan de gang. Toen zei men: mijt en afscheren die hap. Maar anderen zeiden: gewoon wassen met sok en al dan moet het overgaan, dat is goed te bestrijden. Uiteindelijk kwam ik te weten dat sokkenpaarden luizen kunnen hebben. En inderdaad zit dat dan overal. Scheren heeft geen zin volgens de dierenarts, met wassen dring je net zo goed ook tot op de huid door. Ik was nu over tien dagen voor de derde keer en dan zou het over moeten zijn, maar dan moet ik nog wel iedere 3 weken preventief blijven wassen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:59

Hier ook sokloos sinds ons vermoeden van cpl! Bleek gelukkig een combi van mok en mijt en de benen zijn nu weer mooi slank. Waren wel even spannende tijden hoor.

Afbeelding

Ondertussen hebben we haar al bijna een jaar, o deze foto ongeveer 3 maanden. Ze is dus een stuk dikker nu helaas en staat mooi op gekapte hoefjes :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:40

Gelukkig in ieder geval dat het geen cdl was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:48

8nnemiek schreef:
Als je één keer goed behandelt dan ben je er voor een half jaar vanaf, dus dat zou stom zijn om de sokken te scheren alleen om de mijten te behandelen.
Luizen is een ander verhaal, maar komen nauwelijks voor en zitten dan over het hele lijf en niet alleen in de sokken, dus worden paarden dan nog wel eens compleet van top tot teen geschoren.

Bij de Tinker hier zaten juist de mijten overal, hij had jeuk van top tot teen en had geen luizen. Zijn ook schraapseltjes van genomen. Helaas hebben we nog niets gevonden wat de jeuk weghaalt; hij is al verschillende keren met middelen gewassen, ook zonder uit te spoelen en heeft twee keer een heftige injectie (met ivermectine?) in de bloedbaan gehad, maar nog niets heeft blijvend effect gehad.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:54

Prachtig tinkers zonder sok
Dan vind ik ze wel mooi :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:54

Xyzutu2, Dan is het geen gewone beenschurft neem ik aan, maar heb je ook al eens met cydectin behandeld? Dat helpt enorm goed tegen mijten aan de benen dus wellicht ook tegen andere mijten.
Vervelend lijkt me dat zeg! Al helemaal als niks lijkt te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:59

Ik had vanmiddag al over cydectin gelezen op Bokt dus die tip wilde ik mijn stalgenootje nog meegeven. Ze heeft ook al verschillende keren van top tot teen met anti-mijtenshampoo gewassen, met en zonder uitspoelen, maar cydectin volgens mij niet. Lastig is wel dat ze dan niet in de zon mogen ivm verbranding had ik al gelezen, en ik kom er maar niet achter hoe lang dat dan geldt. Hier staan ze namelijk 24/7 buiten.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:13

Zonder sokken vind ik paarden veel mooier. :)

Mijn eigen pony heeft ook sokjes, maar ik scheer ze er met veel plezier af. De benen lijken veel langer, de algemene uitstraling wordt luxer, het is veel hygiënischer, de benen kunnen luchten, makkelijker schoon te houden, het ziet er meer verzorgd uit...

Soms zie ik een fries met de sokken eraf geschoren, echt super mooi vind ik dat! :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:04

@unleash, mooie gewassen en gekamde sokken, daar kan niets tegenop vind ik.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:25

Hier geen tinker maar een barock pinto (alhoewel ik 9 van de 10 keer te horen krijg 'leuke tinker!' Of 'wat een grote tinker!'... lolz.
Maaaar door dit topic ga ik morgen de sokken er weer afknippen. :')
En prachtig al die knappe tinkers zonder sokken!
Sokken zijn mooi, maar dan moeten ze wel schoon en wit blijven... en niet geel/bruin worden...

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:53

Heleennn schreef:
Hier ook sokloos sinds ons vermoeden van cpl! Bleek gelukkig een combi van mok en mijt en de benen zijn nu weer mooi slank. Waren wel even spannende tijden hoor.

[ Afbeelding ]

Ondertussen hebben we haar al bijna een jaar, o deze foto ongeveer 3 maanden. Ze is dus een stuk dikker nu helaas en staat mooi op gekapte hoefjes :)

Hé sta jij op de stal waar amika is opgenomen? :')

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:54

Mijn vorige lease tinker had ook heeel erg mok. Inmiddels zijn zn sokken eraf maar hij vind t scheren echt niet prettig..

Ik vind die tinkers zonder sokken super stoer! <3

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:16

xyzutu2 schreef:
Bij de Tinker hier zaten juist de mijten overal, hij had jeuk van top tot teen en had geen luizen. Zijn ook schraapseltjes van genomen. Helaas hebben we nog niets gevonden wat de jeuk weghaalt; hij is al verschillende keren met middelen gewassen, ook zonder uit te spoelen en heeft twee keer een heftige injectie (met ivermectine?) in de bloedbaan gehad, maar nog niets heeft blijvend effect gehad.

Ben bang dat het dan een kwestie van herbesmetting is. Ik kan me voorstellen dat de mijten ook in
paddock enz zitten.

In andere gevallen komt veel jeuk komt vaak ook van te veel voedingsstoffen, Tinkers zijn een sober ras, en krijgen meestal veel te rijk eten.

Ook komt CPL heel veel voor.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:17

Afbeelding

mijne heeft redelijk wat sok, geen mijt mok oid wel soms luis pff

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:21

Mallow schreef:
Jullie weten dat sokken juist een vuilafstotende werking hebben voor mok? :D

Leg dan eens uit waarom mijn kwpn'er zonder sokken ook nooit mok heeft :+

Soms vind die grote sokken wel heel gaaf :j, maar zo zonder sokken staat bij sommige ook echt super gaaf :~

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:25

ik vind zelf sokken super mooi, doe er niet veel aan..

manen mogen nu wel stoppen met groeien anders ga ik knippenAfbeelding

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:32

NatasjavE schreef:
Anoniem schreef:
Wat een heerlijk topic dit. Ik vind sokken echt ontzettend lelijk en onverzorgd staan (oef, beetje vloeken in de kerk), uitzonderingen daargelaten, en kan echt genieten van tinkers zonder sokken. Heel mooi!

Nu nog de manen mooi op 1 handbreedte in korten }>

Sorry kon het niet laten. Ik hou echt van korte manen, opgeschoren benen en alles strak getoiletteerd :D

Maar ik kan me voorstellen dat Tinker liefhebbers het juist minder mooi vinden, de sokken en de manen is natuurlijk wel een echt kenmerk wat bij Tinkers hoort.

Afbeelding
Zoiets?

Afbeelding
Dit was hem toen ik hem kocht...eerste dag bij mij...dikke vacht, enorme sokken en dikke bos manen...prachtig voor een tink maar ik heb genoodzaakt de sokken eraf gehaaldivm mijten...deze zijn gelukkig nu weg maar eerlijk is eerlijk...ik vind mijn tink ook mooier zonder sokken ... zijn manen waren ietswat ongelijk en onderin.dun (deken) en bovenin dik...dus gekortwiekt naar sportcoupe...
Ik laat het lekker zo...vind het idd verzorgder staan en makkelijker bij te houden in de winter als hij bijv. Wel mok of mijten weer krijgt.
Heb overigens geschoren met een liscop scheerapparaat...aanrader voor iedereen...ongewassen en in de knup, de sokken waren er zonder pardon zo af...dus mocht je een scheerapparaat zoeken voor het scheren van tinkerbenen is liscop echt een aanrader...zag dat iemand hierboven 2,5 uur aan het knippen is geweest en daarna geschoren heeft met sectolin...sectolin wordt tegenwoordig zelfs afgeraden door EJ omdat ze slecht zijn...mijn dikke tinkersokken had ik met 10 minuten volledig kaal

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:36

Als je die nou ook helemaal af zou trainen is dat toch prachtig <3 Ik vind dat bij mijn fjord al gaaf, maar bij zo'n type misschien nog wel meer.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:38

Ik vind het juist prachtig zonder sokken en manen mooi bijgehouden. Ik hou wel van wat zwaarder gebouwde paarden maar niet altijd van de sokken. Denk dat ik me misschien ook schuldig zou maken aan sokscheerpraktijken als ik een Tinker zou hebben :=

En ja.. waarom ga je dan voor een Tinker? Omdat ze een top karakter hebben, vind ik. Ik heb anderhalf jaar een Tinker ruin bijgereden en ik vond dat echt een fantastisch paard.