[TI] Overweging koop tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne

Re: Overweging koop tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:56

Wij hebben onze Damian alweer bijna 13 jaar!
Ik was altijd gek van haflingers,heb er ook 1 gehad maar de klik was er niet en hij was heel erg dominant,en die heb ik dus verkocht.
Tinkers zijn gewoon geweldig,als je de juiste treft,qua karakter.
Super veelzijdig,zeker niet sloom of dom zoals veel mensen denken!
Zelf ben ik 1,60m en Damian is 1,70m :D Ik moet er wel met een trapje op en het ziet er vast komisch uit met mijn korte pootjes :+ Maar zo groot als hij is zo lief is hij <3 Super intelligent en altijd bereid om met je bezig te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Voor ons nooit meer een ander ras!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:11

@Evelyne: Wat een mooie Tinker en wat een leuke combinatie zijn jullie. Ik heb wel uit ervaren bron vernomen dat die grote Tinkers veel betrouwbaarder zouden zijn dan de kleine, omdat daar vreemd bloed ingefokt is. Dat Tinkertje dat ik gehad heb en waar ik bang van werd omdat hij gericht sloeg, was een kleintje.Maar goed, ik heb dus alleen 1 slechte ervaring gehad.Nu heb ik dus juist wel een Haflinger die weliswaar dominant is maar ook goudeerlijk en nooit slaat.Zo zi je hoe ervaringen kunnen verschillen!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:48

Nou zoals jij het stelt is het niet helemaal. De grote en kleine Tinkers zijn allemaal veelzijdig en met elk karakter te vinden. De kern van waarheid in jouw verhaal is dat in de kleinere wat meer Welsh en Fell pony is gefokt, wat pittigere paardjes dus. En dat in de grote wat meer Shire en Clydesdale zit, wat echt koelbloedige trekpaarden zijn. Hierdoor kán er bij de grote en kleine Tinker wel een verschil in karakter zijn.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:52

Afbeelding

Dit is mijn schat. Hij is niet super groot, maar buiten is hij super cool in zijn hoofd. In de bak is hij wel pittig, maar super eerlijk. Hangt ook altijd van de opvoeding af, hoe een paard zich tegenover mensen gaat gedragen :) Dus ik kan mij voorstellen, dat er ook tussen de grote Tinkers moeilijke paarden zitten.

Bowiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:00

Ik heb mijn tinker nu een jaar!
Ik had eerst het oordeel dat ze sloom waren.. nou daar ben ik totaal van afgestapt
In de omgang durf ik een klein kind met hem alleen te laten het is een schat van een beest
Onder het zadel is het maar net wie eropzit een kind kan er zo mee weg stappen in een sukkelstapje maar als iemand echt wat van hem vraagt kan hij erg leuk lopen!

Al moet ik je wel zeggen dat ze gewoon veel meer vragen qua onderhoud
vooral mijt en rasp
Zit er bij ons over te denken om zijn sokken eraf te halen want we blijven bezig

verder raad ik ze zeker aan!
Gewoon een paar proberen!

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:07

Ik heb er 5 . Variërend van 1.43 tot 1.65 van 5 tot 13van sloom tot race tinker . En ik hou van ze allemaal vanwege hun karakter of gekke trekjes

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 08:04

Ohh die manen <3

JPTinkers, wat leuk dat je er zoveel hebt! En je woont ook nog in Brunssum :D daar woont mn vriend haha

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:14

Barock pinto misschien ook een optie? Zijn er vanaf 1.60 en groter. Bont maar meer de bouw van de fries, ik heb mogen ervaren dat de meesten heel sociaal en mensgericht zijn.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 08:15

Zag toevallig een advertentie van eentje langs komen! Die zijn ook ontzettend gaaf ja klopt maar vind tinkers dan toch net wat meer hebben :)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:18

M_hartje_M schreef:
Zag toevallig een advertentie van eentje langs komen! Die zijn ook ontzettend gaaf ja klopt maar vind tinkers dan toch net wat meer hebben :)

Oke ja dat kan natuurlijk. Succes met je zoektocht iniedergeval! Ik blijf je topic volgen ben wel benieuwd.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:21

Ik vind de tinker een heerlijk veelzijdig ras. Daardoor moet je wel even zoeken naar de juiste tinker!

Ik ben veel slome tinkers tegen gekomen. Ik zocht juist een lekker voorwaarts paardje. Maar wel braaf!
Nu heb ik een perfect paardje. Lekker eigenwijs ook soms :+
Maar ze is zo ontzettend lief en braaf. Wel half haflinger overigens.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:41

M_hartje_M schreef:
Tevens lijkt een tinker me ook fijn omdat een vriend heb die nogal lang is haha... tegen de 1.90 m aan. Mijn voormalige haflinger is 1.43 en daar pas ik met mijn 1.58 heel makkelijk op

Nu zijn tinkers ook niet de grootste maar die kunnen denk ik wel al iets meer qua gewicht en lengte hebben. Mijn vriend is gelukkig niet zwaar maar heeft alleen stelten van benen :')

Hier maak je best een grote "fout".

Tinkers kunnen niet meer dragen qua gewicht en lengte dan ieder ander paard.
Je kunt maximaal 15% (ikzelf houd liever 10% aan) van het lichaamsgewicht berekenen, inclusief tuig.
Trek kracht hebben ze meer, maar draagkracht niet.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:45

Maar er zit wel verschil in een Arabier van 1.45 en een tinker van 1.45. Denk dat ze het meer zo bedoeld?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 08:48

Gaaf die bruin bonte hierboven!

Ik snap wat je bedoeld te zeggen Nikki, maar inderdaad zoals Nessa zegt bedoel ik het ook. Nogmaals mijn vriend is lang maar niet zwaar. Denk dat die misschien 5 tot 10 kilo meer weegt dan ik. Ik ben gewoon klein en mollig :') en paste hiermee ook mooi op mn hafje van 1.43, maar hierop zou ik mijn vriend gewoon niet kunnen zetten, dan loopt die praktisch mee.

Maar om nou een shire aan te gaan schaffen omdat hij lang is en af en toe een rondje wilt stappen... gaat ook wat ver toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:55

Houd dan alleen rekening ermee dat de lengte wel tegen kan werken in de beweging van het paard.

hahaha ik snap je punt!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 08:56

Ja klopt maarja, hij gaat echt niet intensief rijden ofzo. Denk hooguit een beetje uitstappen, dat zou toch geen kwaad moeten kunnen?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:03

Ik heb dan wel een kruising (tinker/haflinger), maar ik ben verliefd op de Tinker. De eerlijkheid, rust en veelzijdigheid spreken mij echt aan. Tuurlijk, als ik met mijn merrie een sprongetje doe lig ik helemaal dubbel, zij kan het echt niet. Mijn shet springt hoger en beter :') . Maar er zijn ook sportpaarden die absoluut niet kunnen springen. Mijn hart ligt ook niet bij de sport en wedstrijden, maar bij het recreatieve en het gewoon plezier hebben. Ze kan best leuk dressuur lopen, is western opgeleid (daar is ze uitermate geschikt voor) en we rijden heel veel buiten. Dat is wat we allebei het leukste vinden en rijden dan ook zo 30km weg. Ik kan er elke idioot opzetten en ze is mega betrouwbaar (ik heb tot de laatste dag van mijn zwangerschap gereden). Tuurlijk zit er tussen Tinkers ook karakterverschil, maar imo zijn het echte familiepaardjes. Ze zijn loyaal, vriendelijk en eerlijk. Met de tijd komt er ook nog een Tinker bij.

Ow en over dat lopen in de sport...als ik hier zeg dat ik met een Haf de sport in wil gaan, word ik hier vierkant uitgelachen ;) . Het is dus maar net wat voor type je hebt en wat je ermee wil bereiken :)

Edit: Ze zijn overigens ook super slim en intelligent. Als ze iets interesseert kost het weinig moeite ze iets aan te leren

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 09:06

Leuk om te lezen Siesjuh, weer een motivatie erbij, vooral omdat je tot je laatste dag vd zwangerschap hebt kunnen rijden.

Tja, mijn eerste haflinger was echt een lomperik terwijl de haflinger erna alleen maar peper in de reet had en weer eigenlijk net wat te pittig was voor mij. Het verschilt dus echt enorm!

Heb je een foto van je kruising? Ben best benieuwd :D

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:18

Hier was ze 5 en net onder het zadel. Ik had haar net een paar maanden en de vorige eigenaar was bang voor haar in galop (ze was nog erg onstabiel en soms wat überenthousiast), dus ze werd eigenlijk niet gereden. Mijn eerste rit was buiten, omdat er geen bak aanwezig was, nadat ze al een aantal maanden stil stond. Zelfs dat gaf geen problemen :D
Afbeelding

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:27

Ze zijn gewoon leuk!!!
Afbeelding
Lekker buitenritje met de meiden. Storm is 7jr en 1.46m. Woody is 6jr en 1.36.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo veelzijdig zijn ze. En als je hun vertrouwen hebt kan een kind er zelfs alles mee.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 10:43

Haha wat ontzettend schattig <3

Hoe zit het trouwens met mok? Ik hoor vaak dat tinkers door de sokken last hebben van mok maar dit heeft toch meer te maken met hoe je ze stalt?

Mijn haf heeft zo lang als dat ik der gehad heb last gehad van mok. Scheren, smeren, schrobben, niks hielp...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:25

Die van mij heeft nu ook mok / mijten. Maar ze staat droog, sokken zijn droog. Misschien nog van de tijd dat ze kniehoog in de blub stond.
Ze staat nu ruim een maand droog

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:09

Ik heb nog nooit problemen gehad. En hier staan ze 24/7 buiten met inloopstal. Buiten is het als het regent echt veel blubber met een aantal droge plekken en inmiddels heeft ze ook meer sok dan op de foto. Heeft denk ik ook te maken met de gevoeligheid daarvoor.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:13

En zomereczeem is volgensmij ook een veel voorkomend grapje?

Heb overigens al eens eentje gehad met zomer, echt wel te behandelen maar wel een grote zorg erbij!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:30

Geen mok,mijt enz bij beide Tinkers. Ook geen zomerexceem. Echt nergens last van. Wel 24/7 buiten met schuilstal. In de winter onder een dun dekentje. Maar dat is meer eigen belang. Zo zijn ze nog een beetje schoon als ik wil gaan rijden. Maar nu lekker zonder deken op de wei.