[TI] Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:53

Leonoor schreef:
Je kunt toch als persoon niet lekker zitten op een boomloos bijvoorbeeld? Gaat het nog niet eens om het wel/niet passen op een paard. En helemaal bij een jonkie die ingereden moet worden is 'niet in balans op zadel' funest.
Ik kan zelf ook niet uit de voeten met boomloos, zit er niet lekker in, krijg er blauwe plekken van op mijn bovenbenen. En ik heb er plenty, ook op langere ritten, getest. Zoals ieder paard verschillend is, op basis van bouw en sensitiviteit, kan dit ook voor mensen gelden.

En met deze informatie kunnen mensen gewoon meer.

Maar dat betekend niet, dat ze gewoon flut zijn, toch?
Voor jou niet geschikt...

Poosje81

Re: Tinker, passend zadel vinden. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:18

Heb echt terug gezocht, maar volgens mij wordt er nergens in dit topic gezegd dat een boomloos zadel flut is. Hooguit dat het niet naar wens/zin is.

Maar goed, hiermee gaan we compleet offline.

@Anke, waarom pas je niet in een maat 1 (inderdaad tot maat 38)? Komt dat door je bouw of ben je zelf lang? Inchmaat zitting wordt namelijk ook grotendeels bepaald door de lengte van je (boven)benen.
Ook al zou ik (straks na mijn zwangerschap) heel veel afvallen, met mijn 182 ga ik never in een 17 inch of maat 1 passen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:26

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar heb je al eens gedacht aan Zaldi? Dat ligt erg goed op andalusiers, paarden die een korte rug hebben en rondgeribt zijn dus! Ik heb zelf ook een 18 inch en hij is niet te lang voor mijn paard. Ik zou sowieso een hele goede zadelmaker erbij halen om het zadel passend te maken want bijna geen enkel zadel ligt gelijk perfect op welk paard dan ook. Veel mensen denken daar te makkelijk over helaas.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 18:03

En zelfs met een zadelpasser kan het over drie maanden weer anders zijn.

Ik ben 1.68m. Dus de lengte is het probleem niet.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:16

Anke, had je mijn PB-berichtje nog gezien ;) ? Als je contact opneemt met mijn moeder dan kun je in ieder geval het zadel bekijken ;)

Ik ben gisteren thuisgekomen van werk en heb me op de bank gestort om er vervolgens niet meer af te komen :+ Ben dus vergeten een foto te maken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:48

Leonoor schreef:
Je kunt toch als persoon niet lekker zitten op een boomloos bijvoorbeeld? Gaat het nog niet eens om het wel/niet passen op een paard. En helemaal bij een jonkie die ingereden moet worden is 'niet in balans op zadel' funest.
Ik kan zelf ook niet uit de voeten met boomloos, zit er niet lekker in, krijg er blauwe plekken van op mijn bovenbenen. En ik heb er plenty, ook op langere ritten, getest. Zoals ieder paard verschillend is, op basis van bouw en sensitiviteit, kan dit ook voor mensen gelden.

Hoezo kun je niet lekker zitten op een boomloos? Ik zit wel lekker op mijn boomloze zadel hoor. :Y) Of je bedoelt te zeggen dat jij het niet lekker vindt zitten? Als je eenmaal aan boomloos bent gewend heb je juist een goede balans ontwikkeld. Dat is het voordeel / nadeel van boomloos: het is erg confronterend of je wel of geen goede balans hebt. Afgezien van de balans vinden de meeste mensen boomloos juist heerlijk zitten, veel zachter dan boomzadels. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:00

Persoonlijk vond ik de Barefoot Arizona verschrikkelijk. Nu heb ik een Ghost op mijn erg korte merrie en dat werkt wel heel fijn.

Als je 1 merk of model hebt geprobeerd kan je gewoonweg niet een heel systeem afschrijven..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:26

dorientjuh schreef:
Hoezo kun je niet lekker zitten op een boomloos? Ik zit wel lekker op mijn boomloze zadel hoor. :Y) Of je bedoelt te zeggen dat jij het niet lekker vindt zitten? Als je eenmaal aan boomloos bent gewend heb je juist een goede balans ontwikkeld. Dat is het voordeel / nadeel van boomloos: het is erg confronterend of je wel of geen goede balans hebt. Afgezien van de balans vinden de meeste mensen boomloos juist heerlijk zitten, veel zachter dan boomzadels. :)

Ik zit gewoon niet lekker in boomloos zadels, zonder zadel heb ik overigens geen enkele moeite met mijn balans, dan rijd ik gewoon zoals altijd, zelfs zwaardere trainingen.
Ik krijg er blauwe plekken van op mijn bovenbenen etc. Het is niet zo dat ik verafschuw.

Misschien ligt het aan mijn bouw, mijn lengte etc, geen idee. Maar voor mij dus gewoon geen succes.

Azmay schreef:
Persoonlijk vond ik de Barefoot Arizona verschrikkelijk. Nu heb ik een Ghost op mijn erg korte merrie en dat werkt wel heel fijn.

Als je 1 merk of model hebt geprobeerd kan je gewoonweg niet een heel systeem afschrijven..

Gelukkig maar dat ik meerdere merken en types heb getest. Het is gewoon mijn ding niet, simpel.

Zoals sommige mensen zweren bij boomloos, kan het ook andersom. Zoveel wensen.....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:27

Leonoor schreef:
Azmay schreef:

Gelukkig maar dat ik meerdere merken en types heb getest. Het is gewoon mijn ding niet, simpel.

Zoals sommige mensen zweren bij boomloos, kan het ook andersom. Zoveel wensen.....

Ik heb het ook niet over jou hoor, ken veel mensen die eens in een Barefoot hebben gezeten en meteen boomloos afschrijven.

Heb zelfs eens in een Arizona look-a-like gezeten die wel fijn zat, maar dat durf ik dan weer niet voor de rug van het paard.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:44

Waarom wordt hier zo hard onderscheid gemaakt tussen boom en boomloos. Ik vind kunstof zadels ruk zitten maar lederen zitten heerlijk, ik vind barefoot met vps ruk zitten, maar zonder vps zit heerlijk. En ik ben onlangs tot de conclusie gekomen dat western gestylde zadels er prachtig uitzien, maar dat een zadel met een knop niet mijn ding is, van welk merk dan ook :+ Ieder zijn voorkeur wat betreft merk en type, dat kan je niet voor elkaar bepalen. Dus dat moet Anke lekker zelf gaan testen. Ze vraagt hier dan ook wat zou kunnen passen op haar paard en voor haar zitmaat, niet welke zadels lekker zitten.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:10

Amen O:)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:29

Zou een msfc Professional wat zijn? Die heb ik laatst op een paardje met een relatief holle, korte rug gehad en dat zadel lag erg goed.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:58

Heb nu een pad op het oog met inlages. Wellicht is dat een goede oplossing!?