[TI] HELP! Tinker of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: HELP! Tinker of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:29

Lepel heeeeel herkenbaar!

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:27

Lepel schreef:
Haha , zo eentje heb ik hier ook

Kwam mager binnen
Heeft 3mnd met de kop naar beneden gestaan om te eten

Was superbraaf bij proefrijden
Nu zit er me toch een peper in haar achterste

Nu moet ik eerst rijden wil ik er mijn dochters opzetten , eerst de ergste pit eruit rijden

Haha :+

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:57

Ik ben zelf bij Robin geweest om proef te rijden op een paardje, en het is een schat van een mens en zorgt goed voor haar dieren.

Maar de paarden zijn daar erg lief omdat er niet echt met ze gewerkt wordt. Lekker wat hobbelen en een bosritje, maar vraag ze niets dressuurmatigs want dat kennen ze niet.

Heb zo'n paardje eens een jaar en ga eens goed aan het werk met ze, dan heb je een heel ander paard en ik vraag me dan af of ze dan nog steeds zo rustig zijn :j

PS het paardje waar ik voor ging kijken zou wat meer pit hebben...........Een hele poos onderweg geweest om vervolgens de bak door te vliegen omdat het beestje niet eens wist wat een volte was en volledig in paniek raakte? Gelukkig ben ik niet heel snel onder de indruk en bleef ik rustig, veel mensen waren eraf gestuiterd...............Het desbetreffende paardje stond niet al te lang geleden alweer te koop bij haar nieuwe eigenaren :-( waar ze wss nog geen 6 maanden is geweest :-(

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:01

Wat een ellende zeg! Ook een stressvol leven voor een paard, om iedere keer verkocht te worden zodat hij nergens kan aarden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:02

Er zit ook een heel groot verschil tussen de (goedkope) importjes en de in Nederland gefokte. Bij de laatste wordt karakter meegenomen bij het fokken. Plus dat de opvoeding heel anders is verlopen.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:14

Ben ik het helemaal mee eens Chantal, ik had een plaatje in mijn hoofd wat ik graag wilde. Deze merrie was bij lange na niet wat we zochten. Ik ben uiteindelijk gevallen voor een goed NL fokproduct, ik moet wel nog even een aantal jaartjes wachten :+ Maar dat maakt me niet uit <3 <3 . Ze is zo makkelijk en heerlijk nuchter en is nergens bang voor. Onze Cullan heeft heel veel steun van haar omdat zij altijd het voortouw neemt omdat ze alles moet weten en zien. Cullan loopt er dan stoer achteraan alsof hij nergens bang voor is :D :=

Mijn moeder is uiteindelijk gevallen voor een merrie die wat overbouwd is en veels te dik was en wat liefde nodig had. Maar die merrie is een zadel erop gooien en lekker rijden, zij kent welliswaar weinig dressuur maar vind dit onwijs leuk en leert heel snel.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:34

Allienda schreef:
Ik ben zelf bij Robin geweest om proef te rijden op een paardje, en het is een schat van een mens en zorgt goed voor haar dieren.

Maar de paarden zijn daar erg lief omdat er niet echt met ze gewerkt wordt. Lekker wat hobbelen en een bosritje, maar vraag ze niets dressuurmatigs want dat kennen ze niet.

Heb zo'n paardje eens een jaar en ga eens goed aan het werk met ze, dan heb je een heel ander paard en ik vraag me dan af of ze dan nog steeds zo rustig zijn :j

PS het paardje waar ik voor ging kijken zou wat meer pit hebben...........Een hele poos onderweg geweest om vervolgens de bak door te vliegen omdat het beestje niet eens wist wat een volte was en volledig in paniek raakte? Gelukkig ben ik niet heel snel onder de indruk en bleef ik rustig, veel mensen waren eraf gestuiterd...............Het desbetreffende paardje stond niet al te lang geleden alweer te koop bij haar nieuwe eigenaren :-( waar ze wss nog geen 6 maanden is geweest :-(

hoe heette dat paardje? ik rij er namelijk ook.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:03

Pffff goede vraag, ik heb geen flauw idee. Dit was afgelopen voorjaar in meen in april? Het was een grote geimporteerde merrie.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:09

Allienda schreef:
Pffff goede vraag, ik heb geen flauw idee. Dit was afgelopen voorjaar in meen in april? Het was een grote geimporteerde merrie.

Hmm ik weet het ook niet meer

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:21

Was dat die ene bruine bonte Daan?

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:46

cp112 schreef:
Er zit ook een heel groot verschil tussen de (goedkope) importjes en de in Nederland gefokte. Bij de laatste wordt karakter meegenomen bij het fokken. Plus dat de opvoeding heel anders is verlopen.

Nu heb ik mijn Tinkers (de meesten) uit het buitenland gehaald , maar ben toch echt voor karakter gegaan
Stuk voor stuk brave paarden

Wat ik nu hier fok is ook allemaal even braaf

Waar ik mij vd week over verbaaste was Larry
In het donker uit het land geroepen , los het erf over en daarna op stal gezet, hoe braaf kan een hengst zijn ?

Ook bij de importpaarden zitten hele goede , maar daar hangt vaak wel kaartje aan van plus 3000,- voor een jong dier ( om over volwassen niet te spreken )

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:53

Ja ik bedoel dan ook de goedkope importjes met name.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:07

Caily schreef:
Xjes_lise schreef:
Een tinker is zeker geschikt voor een beginnende ruiter. Tinkers zijn best wel rustig omdat ze koel in hun hoofd zijn. En ze hebben zeker een heel lief karakter. :))

_/-\o_
Helaas is dit absoluut niet waar!!! En dit is exact waar veel beginnende Tinker-eigenaren zich in vergissen. Het Tinkerras is enorm divers, de echt brave en koele paarden eruit vissen is erg lastig, en het zijn er zonder twijfel een stuk minder dan je denkt.

Juist de goedkope Tinkers, die meestal onlangs geïmporteerd zijn, hebben een ervaren en zeker persoon nodig om hun de weg te wijzen in hun nieuwe -vaak compleet andere- leven.

Een (niet getraumatiseerde) Tinker is erg mensgericht en denkt graag mee tijdens het werk. Maar je hebt en best hele pittige tussen zitten, en ook dominante gevallen die als je even niet oplet het leiderschap proberen over te nemen van hun baasje. En dat kan gerust op een hele sluwe manier waardoor de problemen pas na lange tijd herkent worden....

Mensen die zich afvragen hoe zo'n Tinker dan is mogen gerust op bezoek komen. Ik had twee hele brave, maar dat is niets voor mij, ik hou van het mensgerichte en werkwilligheid, het aanhankelijke. Maar ik wil wel graag een paardje met wat pit, snelheid en uitdaging. Zodoende heb ik nu drie bonte, harige stuiterballen in de wei staan :)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:10

Eh nee... Mn quote is weg! Had een heel verhaal ingetypt -O-

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:00

Caily schreef:
Xjes_lise schreef:
Een tinker is zeker geschikt voor een beginnende ruiter. Tinkers zijn best wel rustig omdat ze koel in hun hoofd zijn. En ze hebben zeker een heel lief karakter. :))

_/-\o_
Helaas is dit absoluut niet waar!!! En dit is exact waar veel beginnende Tinker-eigenaren zich in vergissen. Het Tinkerras is enorm divers, de echt brave en koele paarden eruit vissen is erg lastig, en het zijn er zonder twijfel een stuk minder dan je denkt.

Juist de goedkope Tinkers, die meestal onlangs geïmporteerd zijn, hebben een ervaren en zeker persoon nodig om hun de weg te wijzen in hun nieuwe -vaak compleet andere- leven.

Een (niet getraumatiseerde) Tinker is erg mensgericht en denkt graag mee tijdens het werk. Maar je hebt en best hele pittige tussen zitten, en ook dominante gevallen die als je even niet oplet het leiderschap proberen over te nemen van hun baasje. En dat kan gerust op een hele sluwe manier waardoor de problemen pas na lange tijd herkent worden....

Mensen die zich afvragen hoe zo'n Tinker dan is mogen gerust op bezoek komen. Ik had twee hele brave, maar dat is niets voor mij, ik hou van het mensgerichte en werkwilligheid, het aanhankelijke. Maar ik wil wel graag een paardje met wat pit, snelheid en uitdaging. Zodoende heb ik nu drie bonte, harige stuiterballen in de wei staan :)

Heel goed verwoord.

Ik heb na 17 jaar paarden ervaring(verzorg paarden en eigen paarden) mijn Tinker aangeschaft, mn tinkie had al t nodige mee gemaakt. Ik heb heel wat beleefd met mn tinkie op relatie
gebied. Tinkers hebben een mega rijk gevulde trucjes doos, die ze in de strijd gooien om je van je stuk te krijgen.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:39

cp112 schreef:
Was dat die ene bruine bonte Daan?

Ja dat was die.............Ik had grote plannen met haar, maarja dat was toen zo'n vreselijke teleurstelling.

Je ziet en merkt het verschil tussen de "goedkope" niet "niet goedkope" import tinkers.

Maar het is ook heel erg moeilijk om een brave tinker te vinden van 1.55m (of groter) die ook nog eens goed doorgereden is. Wij zijn bij heel wat paarden gaan kijken, het heeft dan ook wel een poos geduurd voordat mam een paardje gevonden had wat aan bijna al haar eisen voldeed. Eigenlijk kwam Indy op ons pad toen we de zoektocht heel even stil hadden gezet :+

Het moeilijke is gewoon dat de (hele) goede tinkers niet vaak te koop komen en als ze te koop komen ook heel snel verkocht zijn. Mam had een leuke tinker op het oog, helaas te lang gewacht om contact op te nemen met de verkoopster. Was binnen een week geloof ik al verkocht, ik kon het paardje en dat is een prachtbeest waar nu iemand ontzettend veel plezier meer heeft <3 .

Als je goed genoeg zoekt zijn er in alle maten en vormen tinkers, pittig of rustig, stijfkoppig of extreem stijfkoppig, boscrosser of (potentieel)dressuur-/springtopper. Je moet er de tijd voor nemen om te wachten totdat het juiste paard op je pad komt en zorgen dat je een realistisch budget hebt.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:13

Hier ook een eerste teleurstellende ervaring gehad met m'n eerste tinker.
Het arme dier is (bleek achteraf) van hand tot hand gegaan. Nergens goed kunnen aarden. Ik heb hem weer terug gebracht omdat deze ruin een mega opstijg probleem had/heeft. Ik ben een nogal onzekere ruiter en kon daar echt niet mee omgaan! Had de verkoper mij 10% verteld van zijn achtergrond dan had ik hem niet gekocht en was mij en dat dier een hoop ellende bespaard gebleven :(:)
Ik wist destijds helemaal niks van tinkers en hun achtergrond, (beetje naïef misschien).
Maar ook voor deze import tinker heb ik een flinke prijs betaald destijds. Denk nog wel eens aan het arme dier, waar zou hij zijn beland nadat ik hem terug gebracht heb.

Maar goed nu heb ik Troy <3 , wat een mega luie draak kan het af en toe zijn, maar hij is zo verschrikkelijk lief dat ik zijn mindere kanten voor lief neem.
Ben nu een beetje aan het uitzoeken hoe ik met hem verder wil, dressuurmatig hebben we het denk ik wel gehad :(:)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:36

Mijn tinker was en is nog steeds een moeilijke tinker waar ik weinig mensen op durf te laten. Ik moet hand in eigen boezem steken want het was liefde op het eerste gezicht en ik zag veel potentie in hem. Maar ik heb hem niet goed genoeg getest destijds.

Uiteindelijk hebben we zoveel al meegemaakt dat ik Pennyboeken kan volschrijven en heb ik onwijs veel van hem geleerd. Ik ben ook heel dankbaar dat hij op mijn pad gekomen is, maar een rustig buitenritje zal ik nooit met hem kunnen doen............Maar ik heb me vastgebeten in hem als een terrier en wij zijn met elkaar vergroeid de afgelopen 7.5 jaar. Die band wat wij hebben is zoiets bijzonders en mooi, we begrijpen elkaar zonder woorden, hij is mijn soulmate. Van onhandelbaar paard dat ingeslapen moest worden hebben we toch mooi mee kunnen doen vorig jaar met NSVT wedstrijden <3 :D *\o/* Hopelijk kunnen we volgend jaar weer meedoen :D

De eerste ontmoeting met mijn Kanjer -> hij stond als een idioot rondjes te draaien in zijn stal en te steigeren zelfs. Ik doe zijn boxdeur open en hij komt naar me toe en legt zijn kop op mijn schouder <3 <3 en was rustig. Dat zelfs de man van de eigenaresse zijn ogen niet kon geloven en zei dat het wel een ander paard leek.....

Als je zo'n paardje koopt is het fijn als de verkoper eerlijk is naar je, zodat je kunt inschatten over het hoe en het wat. Want een lang pad met vele hobbels en hindernissen is het geweest!

Toen ik mijn drie jarige merrie verkocht, na aankoop is ze voor een overbruggingsperiode in de opfok gegaan waar bleek dat ze ZE had {bij aankoopkeuring is hiernaar gekeken en DA zei dat ze het niet had} en met mijn doelstelling om te gaan fokken in de toekomst is een merrie met ZE niet erg handig. Ik heb haar verkocht en ben 100% eerlijk geweest in de telefoontjes en emailtjes wat ik kreeg dat de merrie groener dan groen was en dat ze ZE had/heeft. De mensen die haar kochten hadden ervaring met ZE en vonden het fijn dat ze de merrie naar eigen hand konden zetten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:56

Eerlijkheid vergroot de kans op een goede match.
Daar is iedereen bij gebaat. Verkoop kan dan wel wat langer duren. Dat is voor handelaren wellicht reden om te liegen of te verbloemen.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:36

cp112 schreef:
Ja ik bedoel dan ook de goedkope importjes met name.

Klopt idd wel ja